Spain
Los Escullos

Ws schläft sich gut

April 2 in Spain ⋅ ☁️ 18 °C

Die Anfahrt in den Nationalpark ist oberhalb der Talsohle schön, karge Hügellandschaften. In der Ebene ein endloses Meer an Gewächshäusern.
      Die erste Nacht war kühl, geschlfen haben wir ziemlich gut. Ich darf leider nicht alle Fotos zeigen.. :-)Read more

Poco a poco

April 1 in Spain ⋅ ☀️ 16 °C

Op eerste paasdag donkere luchten zoals verwacht, vanaf half 10 regent, af en aan best flink. Met de deur dicht drinken we onze koffie en werken de blog, foto's en Gopro filmpjes bij. Even verderop, Almeria, Malaga of landinwaarts valt vandaag 30 tot 40 mm regen. Volgens onze favoriete site hier aan de kust veel minder. Twee zielen, 1 gedachte.... we rijden Cato naar Playa del Arco, hemelsbreed 500m verder, en ondanks stevige waai, waai, en nog wat spatten regen, hebben we een heerlijk luie dag. Bob heeft de playa voor hem alleen, en gaat los.

Mooie plek om wakker te worden, helaas te laat om de zon op te zien komen boven de zee. We blijven hangen in tempo poco a poco, gewoon omdat t kan, in t zonnetje, leegte voor ons, koffie, boek, genieten, met trui aan want de temperatuur blijft met 13 C nog wat achter. En straks, ja dan echt, verlaten we Cabo de Gata, en route naar de rest van Andalusie.

Longstay in Cabo de Gata

March 30 in Spain ⋅ 🌬 13 °C

Na 10 dagen 'on the road' en vooral 'off grid' overnachten, heeft Cato opeens een thuisbasis gevonden - zij het tijdelijk. We staan inmiddels 4 nachten op de camping bij Los Escullos. Enigszins noodgedwongen, want een zware depressie zorgt voor slecht weer elders in Andalusie. Los Escullos krijgt er een staartje van mee, koele temperaturen en storm (8 Bft) op woensdag, afnemend naar 6 op donderdagmiddag. Blij dat Cato zonder haringen staat. De zon laat zich regelmatig zien, dat geeft t geheel toch een vriendelijk tintje. Ik zwem alle dagen mijn baantjes in een 20m privé zwembad, met 14 graden is t water blijkbaar te fris voor de Spanjaarden.

De camping ligt midden in Cabo de Gata-Nijar, sinds 1987 een Natuurreservaat. Via de rambla (droge rivierbedding) wandelen we naar Playa del Arco, met het verdedigingsfort uit 1800 op de klif (Bateria de San Felipe). Het nationale park is mooi - vulkanisch roodbruingrijs heuvellandschap, bijzondere planten, stille strandjes met prachtige kliffen, helder azuurblauw water. Niek en ik fietsen allebei apart onze rondjes, hij op asfalt en ik off road. We zijn bang dat de wind teveel vat heeft op de fietskar.

Op vrijdag is de wind een stuk minder en durven we Bob achter de fiets te haken, koers naar La Isleta. Op een terras aan t strandje is nog 1 tafeltje vrij, onze naam staat erop. Met plezier bekijken we de drukte, Spaanse gezinnen met kleine kinderen in t zand, duikers op cursus en een enkele wandelaar met een te grote rugzak. We beginnen alcohol-vrij, maar t zonnetje en de Spaanse gezelligheid doet ons toch weer overstag gaan, met een glas Rueda in de benen kunnen we best die heuvel weer beklimmen terug naar Cato.

Zaterdagochtend besluiten we nog 1 extra nacht te blijven, buienradar voorpelt hier nauwelijks en elders heel veel regen. Het is met 14 graden fris. We rijden naar Las Negras, opnieuw gezellige drukte, veel volk op de been, en een vrij tafeltje met uitzicht op zee. Heerlijke paella en een lekkere Rueda. De dagen lijken op elkaar, niks mis mee. Bovendien lezen we onze dikke boeken uit, ik heb genoten van de bijna 900 paginas dikke historische Spaanse familieroman (het ijzig hart, van Amudena Grandes), een van mijn beste boeken ooit. Nico verslindt het eerste deel (Musch) van de trilogie over Johan de Wit, van Jean-Marc van Tol. Helaas, deel 2 ligt nog in Baambrugge.

Zolang met de bus op 1 stek, een camping nog wel, dat voelt niet goed voor ons imago... Morgen pakken we de draad als travelnomads weer op. Komende week richting Malaga, en dan landinwaarts naar Granada en Cordoba. Vanaf midden volgende week gaat daar de temperatuurook weer richtingde 20 graden.

Cato schudt op haar wielen

March 26 in Spain ⋅ 🌬 14 °C

S nachts worden we wakker van de wind, Cato vangt m vol op en schudt op haar wielen. De dakramen, op een kier, doen we uit voorzorg helemaal dicht. De volgende ochtend is de zee te woest voor een dip, de koude stranddouche een acceptabel alternatief. Voor Niek, once again, een brug te ver.

Al een week is buienradar onze meest bezochte site, in een poging het minst slechte weer te vinden aan de Spaanse zuidkust. Daarom blijven we ten noorden van Almeria aan de kust, want buienradar laat daar, met uitzondering van een bewolkte en koude dinsdag, behoorlijk wat zon zien, met een matig briesje, windkracht 3. Andere sites voorspellen dat het de hele week onstuimig weer blijft, windkracht 6, 7 en zelfs 8. En zij krijgen gelijk, we waaien uit ons hemd, soms zelfs bijna om. Op t strand word je gezandstraald, op de fiets door windvlagen omver geblazen. We rijden door t natuurpark El Cabo de Gata, prachtig ruig landschap, lunchen in een hip visrestaurant in San Jose, perros Bob mag mee naar binnen, want buiten is het te koud. Een goed glas Vinto Verano helpt om de boel op te vrolijken. We zien nog wat campers op een verlaten parkeerterrein aan t strand staan, idyllisch plekje, maar met gierende wind en stuifzand rondom kom je je camper niet uit. Wij parkeren Cato uiteindelijk op een beschutte camping bij Los Escullitos, van alle gemakken voorzien. Ook hier waait t behoorlijk, maar in een stoeltje achter de camper is het prima toeven. We besluiten hier te blijven tot het weer elders wat beter wordt, even rust in de tent. Verder lezen in onze heerlijke boeken. En tijd om de waslijn uit te gooien.

Los Escullos

March 10, 2023 in Spain ⋅ ☀️ 21 °C

Nach dem wir uns vorgestern eingerichtet hatten bekamen wir unerwarteten Besuch. Ingo hatte sich kurzfristig entschlossen zu uns nach Gabo de Gata zu kommen. Er hat ja die letzten Wochen in Portugal verbracht. Gestern den Tag habe ich in meinem mobilen Büro verbracht. Auch das gehört dazu. Heute Mittag haben wir eine Radtour an den Strand und in das nahe gelegene La Isleta gemacht. Als wir zurück kommen sind Petra und Ralf unsere Bekannten aus Bad Bertrich auf dem Campingplatz angekommen. Wir werden die nächsten Tage hier zusammen verbringen.
      Am Abend kocht Andrea nochmal eine leckere Tagine. 😋

San José to Los Escullos

March 16, 2023 in Spain ⋅ 🌬 68 °F

It was only 9.3 km to Los Escullos today, but it’s a bit if a scramble to get up to the top of the pass, so we felt like we had a full day. The explanatory signposts along the way have all been renewed since the last time we were here, and they are so complete that we feel like we had a real education regarding the geology of this area. Lots of sun and wind all day accentuated the deep blue of the Mediterranean.

When we got to Los Escullos and checked into the hotel, we asked the manager what time lunch began in the restaurant. “El restaurante está cerrado.” Uh, oh. We asked if there was a food shop in the tiny village. Nope. We must have looked really hungry, because she asked if we would like to share the staff lunch. What a kind gesture! It was delicious spaghetti carbonera.

Arrows in photos:
      Red - today’s scramble
      Yellow - yesterday’s pass over Cabo de Gata
      Green - Mesa Roldán, where we will be in three days

Today’s Wikiloc track: https://www.wikiloc.com/hiking-trails/san-jose-…

Der Duft der Wüste

February 24, 2023 in Spain

Ok, Wüste es eigentlich nicht, aber schon extrem karg. Ich bin im Cabo de Gata angekommen. Ich habe einen CP angesteuert und erstaunlicher Weise ist es gar kein Problem einen Platz zu bekommen. Der Platz ist zwar echt voll, aber ich habe mich erst einmal für 5 Nächte eingebucht. Der Platz ist schon fast luxuriös, die Lage super. Für die Hunde ein Eldorado, hier gibt es reichlich Wandermöglichkeiten. Hier läßt es sich aushalten. Ist es wirklich karg hier? Ein erster Spaziergang mit den Hunden beweist das Gegenteil. Es blüht überall auf dem steinigen Grund. Der Duft von Thymian steigt in die Nase. Was für eine spannende Gegend. Eigentlich regnet es hier fast nie, außer als ich heute hier ankam. Waren aber auch nur ein paar Tropfen. Noch ein Wort zum gestrigen Abend. Ich saß gemütlich beim Abendessen, da näherten sich 2 Radfahrer meinem Womo und schauten winkend durchs Fenster. Es waren Elisabeth und ihr Mann, die in der Nähe auf einem CP standen. Beide folgen mir auf FindPenguins und hatten gesehen, dass ich ganz in der Nähe bin. Also kamen sie spontan vorbei um Hallo zu sagen. Also habe ich sie auf einen Plausch ins Womo eingeladen. Ich liebe solche Überraschungen...Read more

Der innere Schweinehund

February 25, 2023 in Spain ⋅ ⛅ 10 °C

hat heute morgen sowas von verloren. Es ist windig, es ist bedeckt und immer noch nervt eine leichte Erkältung. Also alles gute Voraussetzungen um nichts zu machen. Faul abhängen, oder so. Die Hunde fänden das bestimmt so schlecht auch nicht. Aber ich kenne noch nicht so viel hier, das nervt auch. Also doch. Wanderstiefel an und los geht es.
      Und natürlich werde ich reichlich belohnt. Trotz der fehlenden Sonne begeistert die rauhe Schönheit dieser Landschaft. An der Küste angekommen gibt es dann als Bonus noch bizarre Felsformationen und siehe da, am Schluss dann auch noch Sonne

Tag 28 - San José

March 28, 2023 in Spain ⋅ ☀️ 15 °C

Hallo aus San José…
      Wir sind gestern von Torrevieja weiter nach San José gefahren.
      Angekommen auf dem Campingplatz haben wir aufgebaut und die letzten Stunden des Tages auf dem Platz gechillt. Unsere Platz Nachbarn sind ein nettes, englisches Ehepaar mit einem Wohnmobil. Mit den Beiden hatten wir ein langes, interessantes Gespräch. Sie waren schon oft in Spanien unterwegs.
      Heute am Dienstag brauchten wir noch ein paar Lebensmittel. Der nächste Ort hier ist San José ca. 7 km entfernt. Also nichts wie hin. Allerdings „putzt“ sich dieses kleine Dorf auch schon ordentlich raus für die Hauptsaison. Überall wird gewerkelt und sind fleißige Handwerker und Bauarbeiter bei der Arbeit. Leider auch direkt vor dem einzigen Supermarkt 🤣.
      Aber ein kleiner Minimarkt hatte noch das Nötigste, was wir brauchten. Bei der Gelegenheit haben wir uns den Ort und den schönen Ortsstrand angesehen.
      Der Strand ist wirklich toll. Sauber, groß und breit. Leider war es heute sehr windig 🌬️, um sich länger am Strand aufzuhalten. Aber es gab eine einladende Promenade mit verschiedenen Restaurants und Tavernen. In CHARLY‘s Bar haben wir uns für ein Getränk hingesetzt.
      Mit einem großartigen Blick über den leeren Strand 🏖️ haben wir eine leckere Sangria und einen köstlichen Wermut genießen dürfen.
      Der Rückweg zum Campingplatz führt durch ein tolle Landschaft. Diese hat uns sehr an KRETA erinnert.
      Zurück am Platz hat sich Rudi noch um sein Fahrrad 🚲 gekümmert und Gabi hat eine leckere Tortilla in unserer kleinen „Aussenküche“ gemacht und dann gab es noch ein chilliges, kleines Sonnenbad auf unseren Liegen.

Content ohne Ende

March 4, 2023 in Spain ⋅ 🌙 13 °C

Das wird nicht wenig Arbeit. Wenn Ihr Euch mein Bewegungsprofil anschaut, seht Ihr, dass ich im Cabo da Gata nicht viel ausgelassen habe. Bilder und Videos ohne Ende. Mal sehen wie ich das im kommenden Video verarbeiten werde. Vielleicht werden es auch zwei Teile. Heute kamen dann noch ein paar coole Drohnenaufnahmen dazu. Zum Glück habe ich 4 TB Speicher dabei 😉Read more

Los Escullos, 04118