Spain
Sede Afundación Santiago de Compostela

Here you’ll find travel reports about Sede Afundación Santiago de Compostela. Discover travel destinations in Spain of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

April 7 in Spain

Ziel! Ich habe es tatsächlich geschafft. In deutlich kürzerer Zeit erreiche ich mein Ziel, die Catedral de Santiago de Compostela. Sie steht über einer Grabstätte, die dem Apostel Jakobus zugeschrieben wird. Durch die bischöfliche und päpstliche Anerkennung der aufgefundenen Gebeine als Reliquien des Jakobus gilt die Kathedrale von Santiago als Grabeskirche des Apostels Jakobus. Die armenische Jakobskathedrale in Jerusalem beansprucht aber, im Besitz des Schädels des Apostels zu sein.

Es ist die größte Kirche, in der ich je war und in der man sich verlaufen kann.

Nach der Wanderung heißt es Zähne zusammen beißen und brav in der Schlange stehen, um seine Compostela abzuholen und bestätigen zu lassen, dass man den Weg gegangen ist. Es lohnt sich aber.

Dann macht es um so mehr Spaß die schöne Altstadt zu bewundern.

Man, bin ich stolz :)

Distanz: 21,98 km

March 6 in Spain

Mardi, 6 mars 2018
    Nous avançons bien en direction de Santiago, d'abord le long de la côte et ensuite à travers les paysages verts de la Galice. 50km avant d'arriver dans la capitale, nous nous arrêtons dans un hôtel à Curtis, le Carballeira, qui nous sert un superbon Menu del Dia. Le camping de Santiago est cette fois presque vide. Sous un ciel menaçant, munis de nos vestes d'hiver, nous partons au centre-ville. Il y a peu de pèlerins en cette période, ainsi nous pouvons visiter la cathédrale en toute quiétude. Un choix de fromages espagnols et du bon pain feront un excellent souper.Read more

Een zeer rustig hotel, geen nachtlawaai en prima bedden we sliepen dan ook als rozen.
    Ontbijt om 8,15u dus ook nog eens uitslapen. Na 't buffetontbijt inpakken en om half tien kwam de Spaanse plaatselijke gids: Eva in de bus en vertrokken we voor een korte rondrit. Waar vroeger de stadsmuur was ligt nu een soort ring maar meer in de vorm van brede straten. We zagen ook hoeveel kloosters er juist buiten de muur gebouwd waren en die liggen nu in de oude stad. Een deel bestaat nog als pelgrimsrefuge een ander deel is museum of stadsgebouw. Van de hele muur staat er nu nog één stadspoort uit de 12e eeuw enkele andere zijn nog vernoemd in de straten.
    Santiago was lang een kleine stad maar toen ze in de 19e eeuw de hoofdplaats van Galicië werd breidde ze enorm uit en werden dus de stadsmuren platgelegd.
    Het was pas in de zestiger jaren van de vorige eeuw dat, na de oprichting van de universiteit, echt groei ontstond en ook het toerisme kwam op, wat natuurlijk de stad leefbaar maakte (er is geen industrie geweest in Santiago!).
    Nu zijn er 35.000 studenten maar ook 278.000 ingeschreven pelgrims (cijfer 2015) en dan tellen daar nog niet de gewone dagjestoeristen bij of deze op doorreis.
    Toen werden we rondgeleid in de oude stad en langs de kathedraal maar daar was de uitleg te gedetailleerd over de verschillende bouwstijlen dat wij er beiden de brui aan gaven en wat los rondwandelden. Toen hoorde ik toevallig dat vandaag het grote wierookvat door de kathedraal zou gezwierd worden, het was in 't Spaans maar ik spitste mijn oren, normaal gebeurt dit alleen op vrijdag in de avondmis. Mits betaling van bv een pelgrimsgroep dan kan het ook na de dagelijkse mis. Het was juist dat wat ik hoorde! Ik vroeg aan Tania of we niet wat langer konden blijven om dit ook te zien, eerst was ze wat negatief maar na aandringen en met de gedachte dat we in de namiddag alleen maar de terugrit naar Porto hadden, begon ze rond te bellen naar het restaurant dat we later zouden zijn en naar de chauffeur om ons later te komen ophalen.
    Terug aan de kathedraal stapten we binnen, de meesten ook terug buiten, maar ik bleef om een zitplaats te bemachtigen. Alles was bezet of gereserveerd en toen ik aan het einde wat besluiteloos bleef staan kwam er een jonge vrouw vragen of ik alleen was en ze nam me mee naar haar bank waar ze met vriendinnen zat en ze schoven op zodat ik erbij kon! Sympathiek hé.
    Zij kwamen uit Duitsland en ze waren tevoet gekomen aan +/- 25 km per dag gedurende 4 weken! Morgen gingen ze nog verder tot aan Fisterra, Finisterra (in de middeleeuwen dacht men dat de wereld daarachter ophield) en dat is nog 80 km! Het is uit die gewoonte dat de Sint Jacobsschelp als simbool ontstaan is. Alleen de zieken liet men achter in Santiago en de anderen gingen tot Fisterra om een schelp. Nu krijgen ze stempels om hun pelgrimstocht te bewijzen.
    Tijdens de mis mochten er geen toeristen binnen en geen film of foto's meer genomen worden maar bij de uitleg dat het wierookvat vroeger als ontsmettingsmiddel rondgezwierd werd, en de zeven mannen zich klaarzetten om het vat te zwaaien was er geen houden meer aan en gingen de smartphones en fototoestellen de hoogte in!
    Ik kwam een kwartier te laat aan de bus maar niemand nam het me kwalijk want er waren meerderen die van deze unieke gelegenheid hadden geprofiteerd.
    Een half uurtje later lunchen dan gereserveerd was en dan de bus op terug naar Porto dat was de namiddag agenda. Dezelfde reisweg als gisteren dus velen deden een siesta tot in Portugal waar Tania aan de Portugese uitleg begon. Buiten was het 38° maar binnen met de airco was het plezant rijden.

Portugal met min of meer dezelfde grenzen bestaat al van 1143 na de verovering op de Arabieren of Moren. In Spanje werden ze maar verdreven in 1476! Waarbij Spanje dan nog in verschillende koninkrijken uiteenviel. Dus toen in Portugal de kloosters gebouwd werden was in Spanje het Alhambra in opbouw.
    We hoorden veel,maar niets meer het opschrijven waard, landschap (veel,aangeplante eucalyptus die te veel water slorpt!) cultuur (traditie wordt in ere gehouden met processies) enz... Inderdaad ik viel bijna in slaap want er wordt nogal veel herhaald, voor de gepensioneerden onder ons!!
    Tegen 18u in het hotel, midden in nieuwbouw en zoals bij Lauwers nogal gebruikelijk in the middel of nowhere. Maar niet getreurd, kamer OK, leuk balconnetjes en tot het avondeten nog wat uit de zon gezeten. Na de buffetdiner nog een klein wandelingetje maar er was niets te zien dus de minibar en de hotelbar hadden aan ons een goede klant. roomservice OK!

11.10.2017 - Santiago de Compostela

October 11, 2017 in Spain

Am Tag nach der Ankunft in Santiago ist erst mal ausschlafen und gemütlich frühstücken angesagt. Um 12 Uhr ist der Pilgergottesdienst und es wird auch der große berühmte Weihrauchkessel gezündet und geschwenkt. Das ist ein Erlebniss für sich, dieses monströse Teil in Bewegung zu sehen. Da hab ich ein Video gemacht, sowas muß man gesehen haben und festhalten.🤥
    Danach noch etwas Souveniers suchen und mit den spanischen Peregrinofreunden, die ich durch Zufall an einer Bar getroffen hab, noch ein Bierchen trinken.😉Read more

12.10.2017 - Santiago de Compostela

October 12, 2017 in Spain

Der letzte Tag in Spanien. Heute steht mal nichts auf dem Programm und alles ist spontan.
    Erst mal ins Museum und dann Einkaufszentrum, alles geschlossen.😕 Oh sch... - spanischer Nationalfeiertag ist angesagt und fast kein Geschäft hat geöffnet.☹
    Dafür ist in den zahlreichen Bars sehr viel los.
    Also bleibt nur Kaffee und Bier trinken.😉

August 25, 2017 in Spain

Als wir früh am Morgen starten wollen stehen noch 2 Wäschesäcke vorm MoMo die zusammen gelegt werden wollen. Gestern war noch bis spät in die Nacht Wäsche waschen angesagt. Als alles erledigt ist starten wir zu Fuß nach Santiago de Compostela. Wir schländern durch enge Gassen, erreichen einen großen Markt in historischen Steinhallen, in denen allerlei Pfeil geboten wird. Langsam lässt sich nun auch mal die Sonne blicken und die Straßen füllen sich mit vielen Pilgern und Tagetouristen. Wir lassen uns treiben, nehmen hier einen Esspresso und an der nächsten Ecke lassen wir uns ein Eis schmecken. Der Tag wird lang werden, denn wir haben von ZuZi den Tip bekommen uns das Butafumeiro am Abend anzuschaun. Wie wir rausgefunden haben, geht das allerdings erst 19.30 los.

Als wir uns gegen Nachmittag auf einer Wiese für ein Nickerchen hinlegen, steht die Sonne schon hoch und es fühlt sich endlich wieder nach Sommer an. Bevor wir uns zur heiligen Messe begeben überqueren wir erneut den großen Platz vor der Kathedrale, auf dem sich unzählige Pilger tummeln. Leider ist die Kirche gerade eingerüstet und man kann sie nicht in ihrer vollen Pracht bewundern.

Wir wollen gegen 17.45 Uhr das Gotteshaus betreten in dem das berühmte Buttefameiro stattfinden soll. Leider sind unsere Rucksäcke zu groß und wir müssen die städtische Post ansteuern, um sie dort zur Verwahrung aufzugeben.

Es folgen 3 Stunden in völlger Ruhe und Besinnlichkeit. Leider wird an diesem Tag der große Weihrauchpendel nicht angezündet, aus welchem Grund auch immer. Es war trotzdem schön. Völlig entspannt und gedankenversunken starten wir wieder in die Stadt, wo wir den Abend bei einem Straßenfestival mit spanischer Musik ausklingen lassen.

Sede Afundación Santiago de Compostela, Sede Afundacion Santiago de Compostela