Sri Lanka
Mihintalekanda

Hallo Sri Lanka!

August 25, 2016 in Sri Lanka ⋅ ⛅ 30 °C

Vroeg op de dag komen we aan in ons guesthouse in Negombo, een mooie koloniale villa gelegen in een rustige tuin vol ruisende palmbomen. Door onze vroege vlucht en bijbehorende korte nacht willen we eerst even bijslapen. Pas als we een beetje zijn opgeknapt besluiten we de fiets te pakken en Negombo te gaan ontdekken.

Negombo is een kuststadje, zowel een toeristische strandbestemming als een drukke stad waar locals hun dagelijkse dingen doen. Hoewel we hebben gelezen dat Negombo oude Nederlandse architectuur huisvest zoals een kerk en een kanaal vinden we het allemaal niet heel interessant. Tijd om maar eens het Sri Lankaanse eten te proberen want hier hebben we veel goeds over gehoord! Rice & curry is het nationale gerecht op dit eiland en het bestaat uit allerlei verschillende gerechtjes die iedere keer weer anders zijn. Meestal vind je in ieder geval linzencurry, sperziebonencurry, ananascurry, kokosnoot sambal, pappadums, en uiteraard rijst op je bord. Het is zó lekker. Dit kunnen we iedere dag wel eten.

Vanuit Negombo nemen we na een heerlijk ontbijtje de bus naar Anuradhapura, een van de oude steden binnen de culturele driehoek (ook Dambullah en Pelonnaruwa maken hier deel van uit). De bus an sich is al een heel avontuur. Buschauffeurs die rijden als gekken, Sri Lankaanse videoclips die al-tijd slecht aflopen (jongen wordt verliefd op meisje, meisje wijst hem af, jongen blijft proberen, meisje wordt toch verliefd, meisje wordt door haar boze vader naar het buitenland gestuurd.. hè toch!), meer mensen dan stoelen en een voorruit vol hindoeïstische en boeddhistische hebbedingetjes met flikkerende ledlampjes en zuignapjes. Voor ons is het alweer even geleden dat we dit Azië meemaakten, Nepal komt dan nog het meest in de buurt. Heerlijk! Het is trouwens ook belachelijk goedkoop. Een ritje van een uur kost ons nog geen €0,50..

Eenmaal in Anuradhapura vinden we met enige moeite een guesthouse. Maar als we de volgende dag op pad willen gaan komen we er al snel achter dat de prijzen voor de toeristenattracties in Sri Lanka niet bepaald in lijn zijn met die voor een buskaartje (of accommodatie of eten). Als we de ruïnes willen bezoeken kost ons dat 25 usd per persoon per dag. Het lijkt misschien niet veel maar voor een land als dit is het een fortuin! Hoewel we ons hadden verheugd op een dagje op de fiets de mooie oude ruines ontdekken, besluiten we met Afrika in ons achterhoofd om Anuradhapura maar over te slaan.

Gelukkig ligt er even verderop nog een plek die de moeite van het bezoeken waard is. We nemen de bus naar Mihintale, een berg net buiten Anuradhapura. Ook heel mooi hebben we gelezen -dit is de plek waar het boeddhisme in Sri Lanka zijn oorsprong vond- en met een entreeprijs van 500 roepies (ongeveer €3) iets beter geschikt voor ons sloebers ;). Het blijkt een goede keuze want het is erg indrukwekkend om rond te lopen op een plek die zo veel betekenis heeft voor de mensen hier. Eenmaal boven hebben we een schitterend uitzicht over de omgeving. Overal zien we pelgrims in hagelwitte kleding, lotusbloemen, offers. We kijken onze ogen uit.

Mooi moment: Thomas gaat met betraande ogen even zitten halverwege de trap (zijn lenzen doen weer eens vervelend) en iedereen stopt om te vragen of het wel goed gaat en of ze kunnen helpen.. De mensen zijn hier weer ontzettend lief!

Mihintalekanda