Dream trip

February - November 2015
A 278-day adventure by Sanne Read more

Oudenbosch, Nederland

February 3, 2015 in the Netherlands ⋅ ⛅ 0 °C

T-1 dag: mijn laatste (volledige) dag in Nederland. Het is 1 hele graad, op mijn tussenstop zal het ongeveer 10 graden warmer zijn en eenmaal in Melbourne zal het daar nog eens 15 graden warmer bovenop zijn. Het begint al goed te kriebelen! Ik zie vooral nu een beetje op tegen de vliegreis, morgen vertrek ik om 13u en de volgende dag kom ik om 22.30 s'avonds aan. Het is een lange reis, maar ik heb genoeg leesvoer en series. Ik ben nog even aan het bepalen of ik deze site handig vind, of toch maar weer gewoon overstap op een andere site. Ik hou jullie op de hoogte!Read more

Airport, Hongkong

February 5, 2015 in Hong Kong ⋅ ⛅ 12 °C

Vandaag uitgezwaaid op Schiphol door paps, mams, zuslief en goede vriendin. Heb nog een aantal kaarten en cadeaus meegekregen, super lief! De eerste vlucht was behoorlijk verschrikkelijk, ik zat naast een krijsend kind en achter, links achter, en rechts zaten ook nog kinderen. Maar ik ben in Hong Kong! Ik heb nu wat tijd te doden dus vandaar dat ik een post schrijf want eigenlijk is het niet zo boeiend allemaal. Hong Kong heeft bergen. Boeiend hè? Hierna nog een vlucht van 9 uur. Fingers crossed dat ik lekker kan slapen!Read more

February 6, 2015 in Australia ⋅ 🌙 15 °C

Jaaaaa! Daar ben ik dan eindelijk! Nog even snel een laatste update voordat ik ga slapen. Tweede vlucht was stukken beter dan de eerste, maar slapen in vliegtuigen is niet echt mijn ding. Ik ben super goed en lief opgevangen door de moeder van een vriendin die ik in Canada heb leren kennen (zelf studeert ze nu in Canberra). We zijn langs de stad gereden zodat ik het allemaal beter kon zien, en ze wilt me ook aan iedereen voorstellen. Super lief, en luxe. Misschien blijf ik hier wel gewoon een halfjaar ;).

P.S. Heb net tijd gehad om de usb-stick te bekijken die ik van Babs heb gehad, wat lief ♥♡♥ betekent heel veel voor me!

St Kilda, Australië

February 9, 2015 in Australia ⋅ ☀️ 23 °C

Hallo! Mijn jetlag is grotendeels weg. Heb de afgelopen paar dagen veel last gehad van moeheid en misselijkheid. Gelukkig ben ik heel goed opgevangen door een moeder van een vriendin. Opgehaald van het vliegveld, Nederlandse kaas voor m'n maag gekocht, ze geeft advies over toerisendingen en rijdt me naar plaatsen waar de bus moeilijk komt. Als ik een klein nadeel zou mogen noemen is het dat ze van een familie komt waar ze graag tijdens het avondeten over politiek en geschiedenis praten. Gisten werd bijvoorbeeld (haar zus en schoonzoon waren er ook) de vraag gesteld over hoe het nu verder zou gaan met de Australische minister van buitenlandse zaken. Ik ken Tony Abbott en weet dat het geen fijne man is maar that's about it. Ze vragen mij alleen ook vaak dingen over de Nederlandse politiek en geschiedenis (Hoe is de prime minister, wat was het verdrag van Maastricht etc.). Maar als dat het ergste is heb ik heel veel geluk natuurlijk! Ik word hier super verwend! Eigen kamer, douche en wc en ze is heel lief.

Verder heb ik eindelijk de vrienden weer gezien die ik in Canada heb lieten kennen, wat super leuk was! We hebben burgers gegeten en liquid nitrogen ijs op. De dag daarna ben ik naar een berg gegaan met uitzicht op de hele stad, daarna langs een kleine hippie markt gegaan. Gisteren ben ik naar St. Kilda gegaan, aan het strand, waar en muziekfestival was. Ik ben erachter gekomen dat ik de Australische zon echt niet moet onderschatten. De zon begon te schijnen maar aan het water was best veel wind en hoewel ik m'n armen had ingesmeerd ben ik toch een kreeft geworden, vooral in mijn gezicht.

Ik denk dat ik nu ook een globaal beeld heb van mijn route, ik wil echt gaan proberen om toch naar Nieuw Zeeland te gaan. Verder moet ik nog een klein beetje wennen aan het feit dat ik nu lekker rustig aan kan doen. Australië is groot maar heeft niet zoveel geschiedenis als bijvoorbeeld Europa. Het is dan ook onmogelijk om per se elke dag iets te doen, in Melbourne is het bijvoorbeeld vooral eten en (goede koffie) drinken dus ik voel me hier al helemaal thuis. :P

Groetjes!

February 19, 2015 in Australia ⋅ ☀️ 26 °C

Ik heb besloten dat ik lekker kleine blogs ga schrijven. Handig voor mij, fijn voor jullie om te lezen. Ik zal er alleen waarschijnlijk wel meerdere doen per keer (heb fotolimiet per update). Vorige week heb ik me vooral bezig gehouden met Australische dieren en het oriënteren in Melbourne. Ik wandel vaak met de hond hier naar een meer, Blackburn lake, wat super mooi is. Afgelopen vrijdag was daar ook een Aboriginal smoking ceremony om iets nieuws te openen. Uitgebreide geschiedenis gehad van de aboriginals, en daarna mochten we door de rook lopen als teken van respect. Daar heb ik ook een python en krokodil vastgehouden :D.Read more

February 19, 2015 in Australia ⋅ ☀️ 26 °C

Vorige week ben ik ook naar de state library geweest, daar hadden ze een 'Bohemian' galerij. Bij deze de foto's :P (misschien had ik toch beter een andere blog kunnen kiezen).

Healesville, Australië

February 19, 2015 in Australia ⋅ ☀️ 28 °C

De moeder waar ik bij bleef had me meegenomen naar een dagje dierentuin! Dierentuinen zijn daar heel anders, veel vrijer en er zijn minder kooien. Als je meer betaalde kon je beter toegang krijgen tot de dieren, zo heb ik een koala van dichtbij gezien en ook een echidna. Echidnas zien eruit als rgels maar dan.. anders. Wel cute, ik mocht er een aaien. Heel toevallig heette de e hidna 'Sunny', dus ik voelde gelijk een band haha. Verder heb ik veel vogels, Tasmanian devils, kangaroos, dingo's en andere dieren gezien. Het was echt heel leuk. We hadden lekker weer en daar heb ik ook m'n eerste Australian pie op (stelt niet veel voor). Wat ik al wel gemerkt heb qua verschillen is dat mensen hier graag dingen met hun handen eten, en alles afkorten. Aan het einde van de dag gingen weer ook naar een vogelshow, alleen er kwam een wilde roofvogel z'n territorium afbakenen, dus een andere vogel ging er ook even vandoor haha. Ok, op naar m'n volgende blog!Read more

Philip's island

February 19, 2015 in Australia ⋅ ☀️ 23 °C

Afgelopen zondag had ik een dagtrip naar Philip's island met een tourgroep die uitjes doet. Aardige mensen ontmoet, alleen blijven de meeste mensen minimaal 6 maanden. Philip's island staat vooral bekend om de lieve kleine pinguïns. Volgens mij was er pas geleden iets in het nieuws over een oude man die truien maakt voor de kleine pinguïns. Eerst gingen we naar de Moonlit sanctuary, waar ik eindelijk een koala heb aangeraakt! (Mocht niet bij de andere dierentuin) hij was zo zacht en fluffy, heel schattig. Daarna op de sanctuary nog kangaroos eten gegeven en gebbqt (geen kangaroo op, hoewel ik die wel afgelopen maandag heb gegeten). Daarna zijn we nog naar San Remo geweest voor ijs, Nobbies rock om te zwemmen en dan uiteindelijk de pinguïns. Volgens mij zijn het een van de kleinste pinguïns en als het donker wordt waggelen ze vanuit de zee naar hun slaapplek. Omdat ze zo klein zijn is het soms moeilijk om uit de golven te komen, dan worden ze meegesleurd door de stroming; of er zijn anderen die het zo leuk vinden dat ze erweer terug in springen. Heel cute.

Deze week heb ik mijn tickets geboekt en heb ik (na héél veel moeite) eindelijk een Australische bankrekening. Vandaag had ik ik het even moeilijk. Ze deden weer moeilijk met m'n bankkaart en ik had even heimwee en was moe en blegh. Ik heb even veel zelfmedelijden gehad, gedoucht, en vond het zonde van m'n dag om me de hele tijd rot te voelen dus ik heb actief actie ondernomen en voila, ik kon ineens m'n bankpas ophalen.

Volgende week ga ik een 2-daagse Great Ocean Road tour doen, de week daarna waarschijnlijk naar Tasmania, daarna Nieuw Zeeland (hobbit town) ennn dan zie ik wel weer waar ik terecht kom. Veel leuke dingen om naar uit te kijken dus. :)

Tasmania

March 10, 2015 in Australia ⋅ ☀️ 20 °C

Hallo! Vorige week maandag ben ik vertrokken naar Tasmanie. Het is een drukke week geweest; heeeel veel dingen gezien.

De eerste dag ben ik voornamelijk in Hobart geweest. Ik kwam in de middag aan, dus ik heb een beetje rondgelopen. De stad is eigenlijk best klein, kleiner dan ik had verwacht. Via Facebook had ik mensen leren kennen die nog travel mates zochten voor Tasmanie (is goedkoper ivm auto huren) en die heb ik 's avonds ontmoet. Het was de eerste keer dat ik echt zoiets deed en het was een beetje wennen (vooral omdat de 2 meiden die avond -en de hele roadtrip door- Duits tegen elkaar praten waar ik bij zit). Ik was dus best moe en geirriteerd die avond, tot ik in de huiskamer van het hostel zat en iemand aan iedereen vroeg ' excuse me, is there someone who has no plans for tonight and who wants to go see the Foo Fighters?'. Ik zei dat ik ze heeeel graag wilde zien, toen zei hij dat ik moest bieden op een kaartje. Ik had al wel door dat hij gewoon het kaartje kwijt wilde en zei 5 dollar, toen zei hij dat het goed was. Alleen toen ik in m'n portemonnee keek zag ik dat ik geen 5 dollar had (wel meer, maar ben niet gek) en toen heb ik een gratis kaartje gekregen!

Normaal slaan de meeste artiesten Tasmanie over omdat het zo klein is. De zaal was voor ongeveer 1000 man en het was echt een heel goed concert! Ze speelden al de bekende liedjes, ik stond heel dichtbij, en het was natuurlijk gratis :).

De volgende dag (dinsdag) begonnen we aan onze roadtrip. We gingen naar Port Arthur en hebben daar in de buurt ook heel veel mooie dingen gezien. Tasmanie is sowieso heel mooi. Overal bergen, blauwe lucht, waterval hier, prachtig strand daar. Heerlijk relaxend!

Woensdag zijn we naar Maria Island gegaan. Daar moesten we heen met de ferry, en het is een klein eiland zonder auto's. We hebben daar lekker aan het strand gezeten en een aantal wandeltochten gemaakt.

Donderdag was tijd voor het Freycinet national park. Staat bekend om Wineglass Bay en hele mooie natuur. Het was niet gelogen. Wat ze er jammer genoeg niet bij vertellen is dat je, om de wineglass bay goed te kunnen zien, eerst een roteind omhoog moet lopen. Ik moest praktisch aan de beademing toen ik boven stond. We kwamen ook een charmante Australier tegen die mij en de 2 Duitsers vroeg waar we vandaan kwamen, toen ze Duitsland zeiden reageerde hij met 'oh, I won't mention the war', toen ik zei dat ik Dutch was zei hij 'You're forgiven'. Vage kerel. 's Avonds konden we ergens slapen met een prachtig uitzicht, het strand was 5 minuten lopen en 's ochtends hebben we een heerlijke kop koffie gedronken met uitzicht op het strand en de zon op ons gezicht. Die dag hebben we ook in totaal 6u gelopen, dus dat was een heerlijke beloning.

Vrijdag hebben we rustig aan gedaan en zijn we naar bay of fire gegaan. Dat is een strand en wordt zo genoemd om de eerste 'ontdekker' van dat strand heel veel vuur zag. Later bleken dat de aboriginals te zijn. (Fascinerend feitje van vandaag.)

Zaterdag was een beetje een rotdag. Tot dan toe hadden we heel veel geluk gehad met het weer, maar zaterdag gingen we naar een berg wat meer in het westen van Tasmanie ligt. Ze zeggen over het wesen vaak dat het ongeveer 300 dagen per jaar regent daar. We wilden naar Cradle mountain gaan, zijn daar ook uiteindelijk heen geweest, maar konden bijna niets zien vanwege regen en mist. Daar hebben we een beetje rondgelopen maar verder was er jammer genoeg niet veel te zien. Ik kan wel geloven dat het een hele mooie plek is als de zon echt schijnt.

Zondag zijn we weer naar een national park gegaan (Tasmanie bestaat praktisch alleen maar uit national parks). Weer een aantal wandelingen gedaan, maar tegen die tijd waren we allemaal best moe :-).

Gisteren zijn we naar Bruny Island geweest, daar konden we wel heen met de auto op de ferry. Het was prachtig daar. Heerlijk weer. Het is best grappig, want volgens mij is het eiland ongeveer 100km lang, dus eigenlijk best groot in Nederlandse begrippen (denk ik?). Daar veel rondgereden en gelopen, het zag er allemaal heel ouderwets uit. Was ook weer heel mooi.

Vandaag hebben we de auto teruggebracht, morgen gaan de Duitsers weg en donderdag vertrek ik weer naar Melbourne voor 1 dag voordat ik zaterdag naar Nieuw Zeeland vertrek.

Zo. Jullie zijn zeker wel blij dat ik eindelijk eens een computer heb :P ben vaak te lui om op m'n tablet alles te typen. Ik heb er alleen bijna een halfuur over gedaan (dus ik verwacht dat jullie minimaal een halfuur over het lezen doen).

Tot over ongeveer 3 weken! Oh, 18 maart is een belangrijke dag die jullie allemaal in jullie agenda mogen noteren want dan ga ik naar de Lord of the Rings / Hobbit filmset :D!

Groetjes!

p.s. die eerste foto wilde ik nemen dat t leek alsof ik aan een klif hang, maar werkt niet zo goed

North Island New Zealand

March 19, 2015 in New Zealand ⋅ 🌙 16 °C

Ik heb voor mezelf telkens elke dag een beetje op een rij gezet wat ik gedaan heb, en kopieer het direct hierheen omdat ik lekker lui ben.

Zaterdag 14.03: Auckland - 5u 's ochtends vertrokken, pas ongeveer 5u s middags in hostel. Mooi hostel, goed beveiligd. Savonds naar skydome observatory gegaan. In ligstoelen kregen we een virtuele versie van de hele ruimte te zien, maar wel realistisch in dat het de sterren e.d. van die avond waren, alleen beter te zien. Orions belt, Sirius, andere hond, jupiter, en 2 pointers leren herkennen (en wrs meer maar dat ben ik alweer vergeten en de stoelen waren zo comfortabel dat ik m'n ogen soms niet open kon houden, vooral met donkere hemel). Daarna naar buiten gegaan waar ze allemaal telescopen hadden staan en o.a. jupiter en orions belt gezien.

Zondag 15.03: Auckland - Mt. Eden (vulkaan die een grote krater heeft achtergelaten), mooi uitzicht op de stad, daarna veel rondgelopen, park Albert, museum of art, s avonds naar Whangarei. Veel regen en storm gehad 's avonds, bus had vertraging en hostel lag ver weg van bushalte. Niemand anders moest erheen dus uiteindelijk met taxi gegaan.

Maandag 16.03: Whangerei - Uitgesproken als 'Fangerei', 's ochtends nog veel regen gehad maar een Nederlander (Leonie) leren kennen, samen boodschappen gedaan en lekker broodje gezond op. Daarna alleen naar Whangerei waterfall gegaan en daar een verdere boswandeling gemaakt waar ook nog een andere waterval is (AH Reed Kauri park), 'walk in the treetops'. De waterval wordt ook wel eens Kim Kardashian genoemd, 'not that pretty, but makes a good picture'.

Dinsdag 17.03: Whangerei - 's Ochtends al naar de stad gegaan, veel rondgelopen. Naar winkelcentrum, botanische tuin, rozentuin, tosti gemaakt op bbq buiten, rond de haven gelopen, ook over een award winning bridge 'Te Matau a Pohe' - genoemd naar een vishaak ofzo. Rond 4.40 vertrokken naar Rotorua, daar 11 's avonds aangekomen.

Woensdag 18.03: Rotorua - als allereerste die ochtend HOBBITON! Stiekem een beetje de hoofdreden van mijn reis naar Nieuw Zeeland en ik was zo bang dat het weer slecht zou zijn. Gelukkig was het niet zo heel erg, af en toe een paar druppels maar over het algemeen lekker droog. De tour was heel leuk. We kregen leuke feitjes over de set en wanneer het in beeld was (heb ook gelopen op het gedeelte dat Bilbo roept 'I'm going on an adventure'). Onze tourleider heette trouwens Sam, lekker toepasselijk. Daarna ben ik naar een park gegaan met allemaal van die geothermische dingen, waar ik een aantal Nederlanders heb ontmoet. Nog een super dramatische foto gemaakt van mij in de mist haha. Daarna ben ik met de Nederlanders wat gaan drinken en later ook samen gekookt, heel gezellig. :) 's Nachts was alleen een van de ergste nachten in een hostel, een Aziatische man zat te snurken, te hoesten, af en toe te praten en maakte allemaal rare geluiden. Niet echt veel geslapen dus.

Donderdag 19.03: Rotorua - Vroeg opgestaan vanwege die snurker. Wist daarna niet goed wat ik moest doen aangezien mijn bus naar Taupo al om half 2 vertrok en alles best ver weg is (ideaal als je een auto hebt maar telkens de bus pakken wordt heel duur). Gelukkig was er een Duitser op mijn kamer die ook heel slecht had geslapen, en vroeg of ik mee wilde naar Wai-O-Tapu, wat ze zelf beschrijven als een thermal wonderland. Eerst vanochtend een geiser uit zien barsten en daarna een tour gemaakt door gebieden met veel kraters, modder die borrelt en kookt, vulkanische activiteit, en meren met hele rare kleuren. Super mooi! Het stinkt trouwens in Rotorua constant naar rotte eieren, dus ik vond het helemaal niet erg om verder te reizen naar Taupo. In Taupo heb ik rond het meer gelopen en lekker rustig aan gedaan. Er is hier vlakbij ook schijnbaar de beste 1-dags wandeling van Nieuw Zeeland/de wereld, de Tongariro Alpine Crossing. Heel lang lopen twijfelen of ik het ging doen, toch 65 dollar en het is een hele zware tocht van 7-9 uur. Het kan heel koud zijn en mensen zeggen dat het pittig is, en dan heb ik altijd nog die stem in m'n hoofd die heel zacht roept 'dat kan je lichaam niet aan, je gaat te moe worden en terugvallen'. Maar die stem ben ik na jaren toch heel zat aan het worden dus ik ga de uitdaging aan, geestelijk en lichamelijk. Morgen ga ik de wandeling doen en het gaat me helemaal lukken en aan het einde van de dag mag ik heel trots zijn op mezelf! Wish me luck. :)