Suriname
Brownsweg

Dansen met de kleuters!

June 21, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 29 °C

Op school hebben we iPadles gegeven aan groep 2 en groep 6. Toen we bij groep 2 binnenkwamen, zagen we dat alle kleuters bij elkaar zaten vandaag. Normaal zijn er twee klassen maar omdat 1 van de juffen er niet was, zaten ze nu allemaal bij elkaar. Heel gezellig.. maar mega druk!
      De iPadles ging wel gewoon door dus hebben we cijfers geoefend met de helft van de kids. Ik vergeet elke keer een beetje dat ze zo jong zijn dus heel weinig zelf kunnen. Alle oortjes moeten voor ze uit de knoop worden gehaald, ingeplugd en in hun oren worden gestopt. Daarbij laten ze het niet weten als ze niks horen dus moeten we dat bij elke iPad checken (zonder geluid kunnen ze de app niet gebruiken). Als ze dan eindelijk allemaal geïnstalleerd zijn, komen we bij het probleem dat sommige kinderen geen Nederlands kunnen verstaan of spreken. Toch lastig communiceren dan. Soms is het moeilijk om een kind dan te helpen, maar met handen- en voetenwerk kom je nog best een eind :).

De klas waar we na de pauze heengingen met de iPads was groep 6a. Dit is een hele leuke klas met hele lieve kinderen. Ze gingen digitale tijd oefenen op de iPad. Dit vonden heel veel kinderen heel lastig. Het is ook wel moeilijk om uit te leggen waarom 15 uur dan 3 uur 's middags is.. Gelukkig had de juf een klok op het bord gemaakt met de uitleg erbij. De kinderen vonden het een leuk onderwerp en aan het eind van de les had zeker de helft het onder de knie. Ik was een tijdje een groepje kinderen aan het helpen maar toen ik wegging om andere kinderen te helpen kwamen ze me elke keer halen om toch nog even mee te kijken.

Na de tweede pauze zouden we eigenlijk lezen met groep 3 maar die gingen onverwachts eerder naar huis dus kon het niet. We besloten de kleuterjuf met haar 60 kleuters even uit de brand te helpen en hebben de helft meegenomen om buiten spelletjes te doen. Ze waren zo enthousiast, het was echt heel leuk! We begonnen met een simpele kring waarin we hoofd-schouders-knie-en-teen dansten. Toen ze het dansje onder de knie hadden, kwam ineens een meisje naar me toe die zei dat ze ook een liedje wist. Ineens zong ze een vet christelijk lied over the power van Jezus :') Nog voordat ze klaar was met zingen, zei ze dat ze nog een lied kende en jahoor, daar ging ze weer. Toen ze uitgezongen was, deed ik nog wat oefeningen met de kids. Meer dan de helft verstond me geloof ik niet maar gelukkig doen alle kinderen je na als je springt als een kikker.

We deden nog wat meer spelletjes zoals kruiwagen lopen (dat zorgde voor enorm veel gelach) en wie het langst kon hinkelen. Het was echt heel erg leuk om ze zo enthousiast mee te zien doen.

Toen de kleuters uitgedanst waren, mochten ze naar huis. We hielpen ze even met oversteken (dat doet de juf normaal) en toen gingen ze allemaal naar huis, en wij ook.

's Middags wilde ik lekker in de zon liggen. Alle spullen gepakt, goed ingesmeerd, er helemaal klaar voor. Ik lig net 5 minuten als het ineens gaat miezeren. De lucht was nog blauw dus ik dacht, het gaat zo wel over. Helaas ging het alleen maar harder regenen en ben ik naar binnen gevlucht.

Als avondeten kozen we deze keer voor iets Hollands en maakten we een ovenshotel. Het was heel lekker. Mevrouw Jerou at met ons mee en die vond het gelukkig ook lekker.
      De buurvrouw van mevrouw Jerou kwam ook nog langs en vroeg of we die arretjescake een keer voor haar wilde maken, zo lekker vond ze het! Heel leuk haha :)

De rest van de avond heb ik lekker gelezen in een tuinstoel voor het huisje. Ik heb hier al meer boeken gelezen dan in het afgelopen half jaar. Dat krijg je als je 5 dagen per week in een dorp zonder activiteiten bent :') Is niet erg hoor, even lekker niks!

* Op de foto's zie je een prachtige selfie met de jongens uit groep 3 die ELKE pauze naast ons komen zitten, onze spelletjesmiddag met de kleuters en de overheerlijke ovenschotel (in de maak)! *

iPads & gekookte banaan

June 15, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 30 °C

Vandaag op school hadden we 3 iPadlessen. Eerst groep 4 en toen twee lessen bij groep 5 (er zijn 2 groepen 5).

De kids in groep 4 kennen we nu een beetje door de leeslessen. We gingen op de iPad ook lezen oefenen dus ik ging mn kids even helpen. Ze waren heel enthousiast en deden echt heel goed hun best.

Na de pauze gingen we iPadlessen geven aan groep 5a en 5b. Veel kinderen hebben hier moeite met lezen en rekenen dus in deze klassen hebben we altijd genoeg te doen qua hulp bieden en uitleg geven. De uren vliegen dan om en voor je het weet is het al tijd om naar huis te gaan.

's Avonds hebben we gekookte banaan gegeten. Dat is echt m'n nieuwe favoriet!! We hadden ook nog een beetje tempeh over en we aten er rijst met ei bij dus echt een topmaaltijd.

Morgen is het alweer vrijdag: de week vliegt echt om! Na vrijdag zijn we alweer 3 weken in Brownsweg, dus op de helft van de 6 weken werken..

* Op de foto zie je ons heerlijke eten :) *

Weer naar school!

June 7, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 29 °C

De minivakantie is over: vandaag werden we weer op school verwacht. Hanneke ging vandaag niet wegens slecht slapen/beetje ziekig maar ik had er heel veel zin in dus ging wel. Om kwart voor 8 verliet ik mn huisje om weer de weg naar school te lopen. De ochtendzon is echt een hele fijne temperatuur en de weg naar school is zo mooi!

De dag begon natuurlijk weer met de vlaggenparade. Daarna begonnen de lessen: eerst een iPadles met groep 2. We gingen de letters h, r en g schrijven met de kinderen. De app die ze hiervoor gebruiken is heel leuk voor de kids dus het was een gezellige les.
      De kinderen beginnen een beetje te wennen aan het idee dat Hanneke en ik komen helpen in de klas. Ze vragen nu ook om hulp bij hun werk dus dat is wel heel leuk.

Na de pauze gingen Cher en ik met de iPads naar groep 6 om daar hoofdletters te oefenen. Niet hoe je ze schrijft maar wanneer je een hoofdletter gebruikt. Dit bleek nog best moeilijk voor sommige kinderen maar na een uur had bijna iedereen het onder de knie.

In de 2e pauze ging ik gauw kijken wat er vandaag verkocht werd. Onze favoriete bara's waren er weer. Ik kocht er gelijk 10 zodat ik ze ook aan Hanneke kon geven na schooltijd.

Op woensdag zijn er maar twee iPadlessen dus Cher was klaar voor vandaag. Ik vroeg aan de juf van groep 4 of ik weer kon lezen met m'n vaste clubje en dat vond ze prima. Het was heel leuk om te zien dat er heel veel kinderen hun vinger opstaken toen ze ging opnoemen wie er met mij meegingen. Al neem ik natuurlijk gewoon elke keer dezelfde mee :').

Ik probeerde de a,e,o met de kids te oefenen. Ze vinden het heel moeilijk maar zijn wel heel geconcentreerd bezig het hele uur. Eindelijk wist ik ook alle namen goed uit te spreken en op te schrijven (dat krijg je als iedereen Soldieto of Iedeljo heet). Het was echt een hele leuke les!

Hierna was het tijd om richting huis te gaan. Ik liep met een hele stroom kids mee die allemaal richting het dorp gingen. Dat zorgde voor een hoop gegiebel en onderling druk overleg in het Saramaccaans tot ze uiteindelijk moed hadden verzameld op het welbekende "waar ga je?" uit te spreken.

's Middags heb ik niet zoveel gedaan, beetje gelezen en gerelaxed tot het tijd was om weer te koken. Mevrouw Jerou (waar we slapen) liet zien dat ze olie had gemaakt van kokos en nog een andere ding (weet de naam niet meer). Gisteren had ze al laten zien dat de kokos en dat andere heel fijn was gemaakt zodat ze er olie van kon maken. Haar hele huis rook superlekker naar kokos!

We maakten soep met kokosmelk (nog meer kokos), bamboescheuten, groenten en rijst. Het was heel lekker! Mevrouw Jerou had ook een beetje meegegeten en die zei (gelukkig) ook dat ze het lekker vond.

Morgen weer naar school, leuk!!

* Op de foto's zie je de kids op weg naar huis vanaf school, onze soep en de kokos (en dat andere) voordat er olie van werd gemaakt! *

Schooldagje

June 8, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 30 °C

Op donderdag zijn er altijd 3 ipadlessen (ipv 2) en dat duurt dan de hele schooldag. De kinderen gaan namelijk elke dag van 8 tot 13 (onderbouw iets korter) naar school.

Hanneke ging vandaag nog niet naar school dus heb ik de leeslessen alleen gegeven aan groep 4 en 5. Het clubje van groep 4 gaat langzaam maar zeker vooruit dus dat is heel leuk om te zien.

De leeslessen gingen heel snel voorbij eigenlijk dus stond er alleen nog een iPadles met groep 5 op de planning. We gingen weer hoofdletters oefenen. De kinderen hadden heel veel moeite met het feit dat alleen de eerste letter van een zin een hoofdletter krijgt en niet het hele eerste woord. (OP het dak zit een vogeltje, typten ze dan). Aan het eind van het uur zag ik wel dat bijna iedereen een voldoende had gehaald bij de oefeningen op de iPad.

Toen ik aan het eind van de schooldag naar huis liep, liepen er allemaal kids met me mee, alsof ik een leger vol 8jarige kinderen leid haha!

Terug thuis hebben Hanneke en ik plannen gemaakt voor komend weekend (we gaan naar Paramaribo) en gekeken wat we verder nog willen doen.

Eigenlijk een hele rustige dag dus!

* Op de foto's zie je de kids die me achtervolgden naar huis :) *

School, zonnen & tempeh

June 14, 2017 in Suriname ⋅ ☀️ 29 °C

De dag begon natuurlijk weer lekker vroeg om naar school te gaan. Vroeg opstaan vind ik hier niet zo erg omdat juist 's ochtends de temperatuur zo aangenaam is.

Ik zal niet al te ver uitwijden over school: we gaven weer iPadlessen, aan groep 2 en 6 deze keer. De kinderen van groep 2 zijn nog zijn klein en onhandig met die iPad. Ze kregen oortjes zodat ze met geluid konden werken maar we moesten ze helemaal helpen om de oortjes uit de knoop te halen en soms zelfs in hun oren te doen. Heel schattig haha! We schreven letters met groep 2 en oefenden zinsdelen met groep 6.

Groep 6 is een hele leuke klas. De juf is aardig en de kinderen zijn heel gemotiveerd. Ze vragen of je ze wil helpen omdat ze het echt graag willen leren. 1 jongen vond het heel erg moeilijk dus ging ik even naast hem zitten om te helpen. Toen ik na een kwartiertje verder ging met een andere leerling kwam ie na 5 minuten naar me toe of ik hem nog even wilde helpen. Heel lief! Later hielp hij ook mee de iPads opruimen en kwam ie naar me toe om een boks te geven.

Na de iPadlessen hebben we gelezen met ons clubje uit groep 4. Het gaat echt steeds beter dus dat is fijn om te zien.

Na school heb ik in de zon gezeten. Het was niet zo'n slimme zet om op die tijd in de zon te zitten: het was echt heeeel heet. Gelukkig ben ik niet verband maar wel een beetje bruin geworden :)
      Halverwege mijn zonnebad kwam ineens een buurjongen aangelopen die enthousiast kwam vertellen over het zwijntje (pakira) dat ze hebben. Hij vertelde dat hij was ontsnapt en dat hij hem moest vangen met een touw :') jammer dat we dat niet hebben gezien!

Toen ik allang uit de zon was, ging Hanneke even in de "achtertuin" zitten. Ineens kwam ze naar me toe gerend dat er aapjes in de boom zaten. Ik rennen natuurlijk, en ja hoor!! Aapjes in de boom achter ons huis. Heeeel leuk! 🐒

's Avonds hebben we weer tempeh gemaakt volgens het recept van Gaby. Het was echt heel goed gelukt deze keer! We aten het samen met rijst en gegrilde aubergine, jum!

* Op de foto's zie je onze iPadles en ons eten! *

Back to school (en soep!!)

June 12, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 30 °C

Vandaag zijn we weer naar school geweest. De juf die normaal de iPadlessen geeft (juf Cher) is er de komende twee weken niet dus nemen wij de lessen over. Best spannend maar komt vast goed!

We begonnen met de iPadles bij groep 8. We gingen breuken optellen. De app die we daarvoor gebruiken is wel leuk maar een beetje kinderachtig voor kinderen van groep 8. Zeker als je bedenkt dat sommige "kids" al een jaar of 15 zijn. Gelukkig is het een hele gemotiveerde en leuke klas dus ging de les verder goed.

Het uitdelen van de iPads is altijd een moment waarop iedereen kan lachen. Zoals ik al eerder zei zijn de namen hier niet bepaald makkelijk. We worden dan ook altijd een beetje uitgelachen als we Ithele of Dexsanio verkeerd uitspreken 😂

Na de eerste pauze gingen we met de iPads naar groep 7. Of nouja, de iPads worden altijd van hot naar her gesjouwd door een aantal jongens. Makkelijk voor ons en zij vinden het leuk om even de klas uit te mogen.
      In groep 7 gingen we breuken vermenigvuldigen. Groep 7 is een lastigere klas dan groep 8 vind ik. Er zijn veel zittenblijvers die eigenlijk nog steeds niet mee kunnen komen. Ze weten zich niet echt een houding te geven (als ik vraag wat 4x4 is) en gaan zich dan maar vervelend en lacherig gedragen. Wel jammer want juist die kinderen zouden we goed kunnen helpen met die apps.

Na de iPadlessen gingen we nog lezen en gymmen met groep 3. Het lezen ging eigenlijk heel goed, de kinderen hadden een hoger niveau dan we dachten. Het gymmen was heel leuk om te zien. De kinderen waren zó enthousiast, maar om eerlijk te zijn was het wel een beetje armoedig. Ze moesten eerst een paar rondjes rennen en daarna deden ze een mini-estafette met flessendoppen. Gelukkig vonfen de kinderen het wel heel leuk.

's Avonds hebben we gekookt met de duizenden groentes die we bij de markt hadden gekocht. We maakten soep met Chineze tajer, oker, tomaat, tajerblad, ui en een heleboel kruiden. Het is een soep die we van Gaby hebben geleerd en die eet je met rijst. Het was echt heel goed gelukt, echt heel lekker! Kijk maar naar de foto!

* Op de foto's zie je onze overheerlijke soep met Surinaamse groentes! *

Schoolfotograaf spelen!

June 29, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 27 °C

Zoals ik al had geschreven in het blog van gisteren, had ik vandaag mijn camera mee naar school om klassenfoto's te maken. Een muur aan de zijkant van het schoolgebouw heeft een leuke schildering dus besloten we de foto's voor die muur te maken. We regelden wat bankjes en toen konden we beginnen!

We gingen alle klassen langs, van groot naar klein. Eerst dus naar de kleuters en dan steeds een klasje verder. De kinderen waren heel enthousiast, de juffen hadden er gemengde gevoels over haha! Wij vonden het wel heel leuk om te doen maar het was onmogelijk om de kinderen er netjes op te krijgen. Gelukkig is het alleen maar voor de leuk want op elke foto is wel iemand met dichte ogen, handen voor zijn gezicht of benen heel raar haha!

In de pauze wilden de juffen ook nog op de foto, dat was wel leuk. Sommige kinderen kwamen ook naar me toe van "kun je een foto van me maken?" En dan gieren van het lachen als ze zichzelf op het schermpje terug zagen, heel leuk!

Het foto's maken nam echt de hele schooldag in beslag maar het resultaat is wel leuk geworden en de kinderen vonden het ook heel leuk. Helaas was het schoolhoofd er niet dus staat hij op geen van de foto's. Hij gaat over 3 weken met pensioen dus misschien vindt ie dat niet zo erg.. ;)

Na school hebben we onze rokken voor het feest van morgen opgehaald. Zaterdag (1 juli) is een nationale feestdag hier in Suriname, Keti Koti. Daarom hebben we vrijdag (morgen) feest op school. De juffen hebben allemaal dezelfde stof gekocht om een outfit mee te maken dus wij wilden ook meedoen. Een mevrouw uit het dorp heeft maagrokken voor ons gemaakt. Het is nogal overdreven kleurrijk naar mijn smaak maar wel heel leuk om een keertje te dragen. De stof was maar 3 euro en voor 4 euro heeft ze er een rok van genaaid. Het is een hele lieve vrouw! Ze vertelde dat ze een paar maanden geleden haar dochter is verloren die eerst bij ons op school zat door een medische fout tijdens een operatie. Een heel naar verhaal.. de mensen hier zijn best wel open en vertellen veel persoonlijke dingen. Sta je daar ineens met je mond vol tanden naar je rok te staren terwijl je zo'n verhaal hoort..

*Op de foto's zie je heeel veel kindertjes van school ;)"

Een vrije, luie dag mét roti!

June 26, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 26 °C

Dit zal wel de minst interessante blog ooit worden. Ik heb deze vrije dag besteed om lekker niks te doen. Ik probeerde uit te slapen maar er zijn hier zoveel hanen die krijsen dat dat niet echt lukt.
      Het was heel regenachtig vandaag dus konden we niet in de zon, helaas!

We maakten wel iets raars mee vandaag. Er lopen hier allemaal kippen rond maar ineens zaten ze allemaal in een boom. Niet gewoon op een takje maar helemaal boven in het topje. Dat was een gek gezicht 😂

We hebben wél gekookt vandaag. En niet zomaar wat.. we maakten roti met pompoen en masala-ei. Dit hadden we eerder gegeten bij Don & Gaby in Mariënburg en dat vonden we zo lekker dat we het zelf wilden maken. De rotiplaten hadden we al een tijdje in huis en we hadden ook een pompoen op de markt kunnen kopen.
      Mevrouw Jeroe was helemaal enthousiast dat we roti gingen maken dus ze at graag met ons mee haha!

We hebben echt nog veel eten in huis en aangezien we nog maar 2 weken hier zijn, proberen we het een en ander op te maken. Meestal hebben we zoveel dat we er 2 dagen van kunnen eten dus heel snel gaat dat niet 😂.

De spullen die we in het weekend gekocht hebben, staan lekker in de weg in onze kamertjes. Morgen nemen we het gelijk mee naar school om het te geven. Ik heb er heel veel zin in!

* Op de foto zie je (hoe kan het ook anders) onze roti!! *

Hanneke's verjaardag!

June 19, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 26 °C

Hanneke is vandaag 25 jaar geworden! Dat betekent natuurlijk dat het één grote feestdag was vandaag. Het begon 's ochtends vroeg al toen ik ontbijt voor haar had gemaakt. Daarna moesten we natuurlijk naar school, maar ook daar hebben we feest gevierd.

De dag begon rustig met het eerste iPadlesje in groep 8. De juf was er geloof ik een beetje klaar mee want de kinderen mochten van haar zelf kiezen welke app ze gingen doen. Voor ons is er dan niet zoveel te doen want ja, die kinderen kiezen of een spelletje of iets wat ze heeel goed kunnen. Een beetje een saai uurtje dus.

Na de pauze hebben we eventjes feest gevierd met de juffen. Ze kwamen allemaal naar 1 lokaal toe. Er waren nog 2 juffen jarig geweest dus werd het een groot feestje. Hanneke had wat lekkers en drinken meegenomen. Eerst gingen we natuurlijk zingen voor de jarigen. Dat was wel grappig want de helft van de liedjes kende ik helemaal niet.

Op een gegeven moment moesten we natuurlijk weer aan het werk dus was het feestje over. We gingen snel naar groep 7 om nog even te iPadden.

Na de tweede pauze gingen we lezen met groep 4 (de standaard club). Ze gaan echt vooruit, heel leuk om te zien. Het leuke is ook dat ze heel graag met ons meegaan om te lezen. Als we het lokaal binnenkomen, weten ze al dat we ze komen halen en worden ze helemaal enthousiast.

Toen de schooldag voorbij was, gingen we naar huis om een cake te maken. We wisten niet of de oven het deed dus besloten we een arretjescake te maken. Daar heb je namelijk geen oven voor nodig en het is lekker makkelijk te maken. Zo gezegd, zo gedaan en even later stond de taart in de koelkast om hard te worden.
      Het was inmiddels al best laat geworden dus moesten we al vrij snel aan het avondeten beginnen. We aten petjel, een soort gado gado maar dan op z'n Surinaams. We hadden kousenband en kool, met rijst en ei. En natuurlijk pindasaus. Hele lekkere, zelfgemaakt door de moeder van Gaby.

Als toetje hadden we natuurlijk arretjescake. Ook mevrouw Jerou was er heel enthousiast over. Ze zei wel 10 keer: zulke lekkere taart uit Holland!! Ze vertelde het aan iedereen die langsliep, haha.

Na het eten hebben we nog lekker even buitengezeten en gekletst. Een hele fijne dag en ik denk ook een geslaagde verjaardag voor Hanneke :)

* Op de foto's zie je (2x) de kids uit groep 4 met wie ik lees, (2x) de klas waarin we de verjaardag vierden, ons eten en de cake! *

Dag Mariënburg, hallo Brownsweg!

May 29, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 30 °C

Tijd om Mariënburg te verlaten. We hadden pas 's middags met Cher (1 van de juffen van de school in Brownsweg) afgesproken dus hadden nog wel wat tijd in Mariënburg. Na het gefeest van gisteren ben ik niet al te vroeg opgestaan vandaag maar heb ik het gewoon rustig aan gedaan.

Don had speciaal voor ons kokosnoten ergens gehaald en daarin voor ons een gat geslagen. Met een rietje hebben we het kokoswater gedronken, lekker! Het verbaasde me wel hoeveel water er wel niet in zo'n kokosnoot zit!
      Toen ie op was, heeft Don 'm ook nog helemaal doorgehakt zodat we het vruchtvlees (?) eruit konden lepelen. Ze vertelden dat het een traditie is dat als de vrouw zwanger is, de man een kokosnoot doorhakt. Als de kokosnoot precies door midden openscheurt, krijg je een meisje. Bij een scheve scheur, een jongen.

Nadat we onze spullen hadden ingepakt en de auto hadden ingeladen, zijn we richting Paramaribo gegaan, waar Cher ons zou ophalen. We probeerden nog geld te pinnen, maar bij het geldkantoor waar we stopten, werkte mijn pas ineens niet. Heel raar. Maar gelukkig stopten we later bij een andere geldautomaat en daar werkte het wel gewoon.

We ontmoetten Cher en hebben al onze spullen (nogal veeeel) overgezet in haar auto. Het was nog best een lange rit, zo'n 2,5 uur maar het was heel gezellig met Cher.
      We zijn onderweg gestopt bij een supermarkt, groentestandje en een Warung (eethuis). Bij dat laatste heb ik nasi gekocht als avondeten. Lekker!

Toen we eindelijk aankwamen in Brownsweg, hebben we de schooldirecteur ontmoet. We zouden in zijn huis slapen want hij heeft nog meer huizen. Het huis was echter best wel heel erg vies (ik zal jullie de details besparen) dus slapen we vannacht even in onze hangmatten. Morgen gaan we gelijk naar de school, zin in!!

* Op de foto's zie je Don die een kokosnoot hakt, de kokosnoot vanbinnen en een vage foto van de school in Brownsweg! *

Brownsweg