Suriname
Combe

• Oh my heart!

June 3, 2022 in Suriname ⋅ ☁️ 29 °C

This tiny green turtle hatchling went racing towards the ocean, flippers flapping, into the surf… and then was gone! No mommy or daddy to look after it! 🥺🥺🥺 Hatchlings engage in a ‘swimming frenzy’ for a day or two to get away from the shallow waters. These little creatures can swim the gauntlet of predators at up to 60m per minute at first. Another interesting fact is that the sex of a turtle is not determined by chromosomes but rather by the temperature outside the turtle egg. Generally, if it incubates over 29 degrees Celsius, it will produce a female, so global warming is causing havoc with the male/female ratios.Read more

De palmentuin en een ijsje

February 21 in Suriname ⋅ ☀️ 31 °C

Tegenover Zus&Zo ligt natuurlijk de Palmentuin. Een bezoekje is een must. Het is piepklein en we zijn zo aan de andere kant bij WAKA PASI.

Nu nog tamelijk rustig met gezinnen en kleine kinderen in de naastgelegen speeltuin. We begrijpen dat hier een deel van het uitgaanscentrum/leven is by night.
      Ons oog valt op een kraampje met ijs en het is ontzettend lekker.

Suriname Museum en dagje shoppen

February 22 in Suriname ⋅ ⛅ 31 °C

Tijdens het shoppen vinden we een prachtige lijst van Saramakaans houtsnijwerk voor de foto van Zoë.
      Ik heb het er erg zwaar mee, nadat de eerste commotie was gedaald met het plots verkassen kwam de rouw weer in volle kracht terug.
      Zo zag ik zelfs een jongeman die me zo aan hem deed denken dat ik op straat heb staan huilen 💔
      Rouw gaat niet op vakantie, het is er elke dag waar ik ook ben. Gelukkig doen we het samen en zijn Tijmen's troostende armen en woorden altijd dichtbij.

Het museum is erg klein en als je al het eea weet over de geschiedenis wordt er weinig nieuws verteld. Sterker nog ik vond de bewoording zwakjes tot mild wanneer men de gruweldaden beschreven. Toch is het heftig om op een plek te staan waar zoveel geweld is geweest.

We blijven niet lang en zoeken de winkelstraten weer op en een lunch café.
      Tijmen slaagt in zijn zoektocht naar een 'foute vakantie blouse' en ikke in 2 rokken, een broek en leuk paar sandaaltjes. De 20+ panjies die ik mee had blijven namelijk in de doos🙈

Ik heb alle was weg kunnen werken maar de nieuwe handdoeken hebben mijn joggingpak geruïneerd 😭😤 das flink balen maar ach ken beuren toch?!

First Day in Paramaribo

May 8, 2022 in Suriname ⋅ ⛅ 29 °C

After quite a fiasco getting to Suriname with a 2 hour delay, and then the whole issue with the hotel I booked online (wrong address, waiting for a cab to the right place, and then being overbilled, requirement to pay in cash, and walking out), followed by walking across town at 1 am to find another hotel that was closed, but got in anyway . . . after all that, I had a nice walk around town, and lunch.Read more

Brandende zon en eten bij de Waterkant

May 23, 2017 in Suriname ⋅ ⛅ 31 °C

Gister zoveel regen, vandaag hele hete zon! Het was eindelijk niet zo regenachtig dus konden we lekker de stad in. We moesten eerst nog naar de vreemdelingenpolitie om een langer verblijf aan te vragen. Bij binnenkomst op het vliegveld krijg je namelijk maar 30 dagen. Wil je langer blijven? Moet je naar de vreemdelingenpolitie. Aangezien ik veel langer dan 30 dagen blijf, en Hanneke ook, moesten we daar nog even langs.

We namen de taxi naar de immigratiedienst toe. We hoopten dat het een kwestie van stempel vragen en gaan was, maar dat viel tegen. Het was heel druk en we moesten meer dan een uur wachten. Gelukkig hoefden we geen moeilijke vragen te beantwoorden en kregen we wel gewoon een langer verblijf.

Ondertussen was het al middag geworden en besloten we naar de Waterkant te gaan met de taxi. Bij de Waterkant hebben we gegeten. Ik had rijst met groentes (kousenband/nog meer dingen waarvan ik de naam niet weet) en het was echt heel lekker. De meneer die het had klaargemaakt was ook echt superlief en vertelde ons nog zijn recept voor de saus die erbij zat.

Daarna zijn we een stukje langs het water gelopen, richting het onafhankelijkheidsplein en fort Zeelandia. We waren helaas te laat om het museum binnen te gaan (alles is dicht na 14u) maar daar kom ik vast nog wel een keer. Het was echt heel erg heet om door te stad te wandelen maar we wilden zo graag nog wat zien, dus zijn we nog even (al zwetend) doorgelopen richting de Palmentuin. Dat is eigenlijk een soort parkje met allemaal palmbomen, heeeel mooi. We zagen toen ook nog het beruchte Zus&Zo vol Nederlandse toeristen.
      Een stukje verder hebben we nog het paleis gezien, een soort Amsterdamse gebouwen en een paar bijzondere kerken.

Toen we bijna smolten onder de brandende zon zijn we teruggelopen naar Fanna en hebben we nog even met de rest van de mensen daar gezeten op de binnenplaats. We hadden het eten van de lunch meegenomen omdat het heel erg veel was. 's Avonds hebben we dat opgewarmd en nog wat spinazie/ei/groentes bijgebakken. Was heel lekker!

Morgen gaan we alweer richting Mariënburg. Daar kunnen we verblijven bij kennissen van Hanneke. Superlief dat we daar morgen slapen en ik ben heel benieuwd hoe het daar is!

*op de foto's zie je het eten bij de Waterkant, de Waterkant zelf, een Leguaan, palmbomen in de palmentuin, Amsterdamse gebouwtjes & het beruchte I❤Su beeld*

Visa verlengen, tour boeken en E'tembe

February 23 in Suriname ⋅ ☁️ 32 °C

De ochtenden zijn zalig koel met tal van vogels in deze bijzondere tuin. In de video heb ik er een paar vast kunnen leggen en de overvliegende parkieten die vanuit het bos naar de kust trekken om te eten.

The single entry toerist visa van Tijmen is 30 dagen geldig. We verblijven 32 dagen... dus op naar Ministerie van Openbare Werken, Transport en Communicatie om een verlenging van 2 dagen aan te vragen.
      Aangezien we nu vanuit Paramaribo het dichtst zijn lijkt het mij een uitgekozen moment om dit meteen te regelen.

UPDATE: hij kreeg meteen de volle 90 dagen en het is gratis EN we waren de enige, meteen aan de beurt en stonden 15min later buiten 😦😕 haha wauw nooit gedacht! Ondertussen wachten we soms in winkels bij de kassa 2 tot 3x zolang🙈 zuchttttt

Vervolgens gaan we naar de centrale markt. Het is vrijdag dus rustiger dan de andere dagen. We eten een saoto en bami bij een Warung.

We hebben nog wat tijd, en omdat ik nog steeds geen reactie van de travel agent heb over de excursies, besluiten we er langs te gaan. Helaas is de Brownsberg 2 daagse niet mogelijk op 1 maart, maar Anaula resort (binnenland of te wel Boven Suriname) is wel mogelijk en deze optie zetten we alvast vast.
      Daarna terug naar het appartement voor een siësta.

S'avonds gaan we er opnieuw op uit om te pinnen en te eten. We eindigen bij restaurant E'tembe Rainforest Restaurant. Prachtige locatie pal aan de Suriname rivier, met vriendelijke bediening en lekker eten. Mooie afsluiter voor onze dagen hier in Paramaribo.

Morgen op naar Domburg!

Aankomst en dag 1!

May 21, 2017 in Suriname ⋅ 🌧 24 °C

Gisteravond kwam ik rond 8 uur (Surinaamse tijd) aan in Zanderij op het vliegveld. Ik moest nog best wel lang in de rij bij de immigratiedienst en bij de bagageband duurde het ook nog wel een tijdje. Bij de immigratiedienst vertelde de meneer achter de balie dat je maar 30 dagen mag blijven, voor verlenging moet je naar de vreemdelingenpolitie. Dat moet ik dus nog regelen binnenkort ;)

Toen ik op mijn bagage stond te wachten kwam er een meneer naar me toe. Ik had hem al gesproken op Schiphol en hij bood aan een lift te geven naar mijn verblijfplek, als ik die nodig had. Super lief maar ik had al een taxi geregeld dus het was niet nodig. Uiteindelijk kwam mijn bagage en kon ik het vliegveld verlaten. Er stond een enorme rij aan mensen die familieleden kwamen onthalen en alle passagiers moesten daar echt zo doorheen lopen. Ik belde even het guesthouse en toen kreeg ik te horen bij welke taxi ik moest zijn. Dat ging allemaal heel makkelijk. Ik moest nog even wachten want misschien gingen er nog andere passagiers mee. Er was nog iemand anders aan het wachten, Joyce, dus daar heb ik even mee gekletst. Ze ging een vriendin verrassen die hier dierenarts is. Heel leuk!

De taxichauffeur was heel erg enthousiast toen ik vertelde over mijn plannen om naar Brownsweg te gaan. Hij zei dat dat de mooiste plek in heel Suriname was. Nou, ben benieuwd!

Eenmaal aangekomen bij mijn slaapplek, guesthouse Fanna, stond Hanneke me al op te wachten. Ik was super moe dus na alles even bekeken te hebben ben ik lekker gaan slapen.

Vanochtend werd ik rond 5 uur wakker omdat ik niet meer kon slapen. Toch een beetje een jetlag misschien. Gelukkig ben ik daarna nog wel even in slaap gevallen.
      We hebben vandaag heel rustig aan gedaan. Eerst hebben we lekker ontbeten met broodjes ei, spinazie, tomaat, kaas. Ze hebben hier gewoon boterhammen en die zijn ook nog eens heel lekker!

's Middags zijn we even naar de Hermitage Mall gegaan om nog wat kleding te scoren voor Hanneke als we naar school gaan. We moeten daar best nette kleren aan dus daar gingen we nog even voor kijken.
      We gingen met de taxi. Het was ongeveer 20 minuten rijden. Onze taxichauffeur hoorde onze plannen om naar Brownsweg te gaan aan en besloot ons een paar zinnen van de taal daar te leren. Het is een soort mengeling tussen Nederlands en Engels maar dan heel anders uitgesproken, alsof het een soort straattaal is. Het was wel heel grappig want hij was er heel enthousiast over.

Het was wel leuk om de mall te zien. Er was een enorme game hall, een bioscoop en superveel fastfoodketens. Ook waren er best veel winkels die we ook in NL hebben (merken vooral) en allemaal onbekende Surinaamse winkeltjes.
      Bij een bakkertje kochten we voor 5 SRD (8 SRD is 1 euro) amandelcake. Heel erg vers en heel erg lekker!

Om terug te gaan belden we weer een taxi. Het is hier heel gebruikelijk om de taxi te nemen dus dat gaat wel lekker makkelijk. Onze taxichauffeur was deze keer ook echt heel grappig. Vanuit de taxi zagen we een bijzondere moskee, heel leuk om te zien!

"Thuis" hebben we pizza besteld met twee andere meisjes die hier ook verblijven. We wilden eigenlijk naar een local tentje maar die was dicht. En ach, pizza is altijd goed toch? Op aanraden van Mitchell, de zoon van Lucien (Lucien runt dit huis), namen we cheesy bites als korst bij een large pizza. Het was heel erg lekker maar supermachtig!

Na het eten zijn we lekker gaan slapen. Ondertussen was het al best laat geworden en we waren toch nog wel moe van de reis.
      Morgen gaan we kijken wat we allemaal moeten inslaan voor in Brownsweg en willen we echt Surinaams eten. Moet lukken!

De Grote Regentijd

May 22, 2017 in Suriname ⋅ 🌧 28 °C

Vanochtend zijn we rustig opgestaan. We hadden niet echt meer lekker ontbijt in huis dus we zijn eerst even naar een winkeltje gegaan. Daar hebben we ontbijt en nog wat ander eten gehaald. Er is hier echt veel eten dat we in Nederland ook hebben. Ik zag zelfs speculaasjes in de winkel!

We hebben even wat standaard dingen gekocht zoals pindakaas, koekjes en brood en zijn daarna terug gegaan om te ontbijten. Het was ineens heel warm buiten en ik moet echt nog even wennen aan dit vochtige klimaat. Na het ontbijt heb ik nog even buiten gezeten, beetje geslapen want 's middags wilden Hanneke en ik naar een warenhuis gaan om inkopen te doen voor in Brownsweg. We stonden klaar om weg te gaan toen het ineens HEEL hard ging regenen.. Dit seizoen heet niet voor niks de Grote Regentijd. We wilden even wachten tot de bui over was maar het bleef maar regenen. We zouden eigenlijk gaan lopen maar hebben nu de taxi genomen naar het warenhuis. Dat heet Kirpalani en dat is hier heel bekend. Het is een grote winkel waar je eigenlijk alles kan kopen. Wij hebben bijvoorbeeld beddengoed gekocht, maar er waren ook telefoons/kleding/cosmetica/lappen stof etc. te koop. Heel leuk om even rond te kijken!

We wilden eigenlijk met de taxi naar een restaurantje om wat eten af te halen alleen onze taxichauffeur kende het restaurant niet. We vroegen of hij iets anders wist en toen zette hij ons af bij Souposo. We hebben daar echt heel lekker gegeten. Pompoensoep op z'n Surinaams met rijst. Het was heel lekker maar de tent was een beetje té toeristisch. Er waren bijna alleen maar Nederlanders dus dat was wel jammer. Morgen gaan we proberen echt lokaal te eten.

In de taxi's van vandaag zagen we hoe het regenseizoen hier is. Sommige straten staan helemaal onder water dat de auto's er nog maar net doorheen kunnen rijden. De taxichauffeurs zeiden dat dat normaal is voor deze tijd van het jaar maar dat het wel heel slecht voor hun auto is.

Na het eten zijn we lekker terug gegaan om nog even te relaxen. We hebben een was gedraaid om alle lakens enzo even de wassen (die roken heeeel erg muf).
      Vanochtend hadden we ook nog een soort stokjes gekocht met kruiden die we nu eten. Het smaakt gewoon heel gefrituurd eigenlijk haha, maar wel lekker.

Straks ga ik lekker slapen, morgen weer een dag!

* op de foto's zie je het huis waar we nu verblijven, onze straat, de heerlijke pompoensoep, de gekruide stokjes en een gangpad in de Kirpalani! *

Pannekoeken & Poffertjes

April 24, 2019 in Suriname ⋅ 🌧 27 °C

Wir sind beide ziemlich müde und entscheiden uns für das nur 400m entfernt liegende Pannekoeken & Poffertjes Café, auch aufgrund der sehr guten Bewertungen.
      Wir schaffen jeder einen herzhaften Pfannkuchen und teilen uns als Dessert eine Portion Poffertjes mit Rumrosinen. Dazu gibt es Ingwerbier und lokales Bier.
      Auf einen weiteren Cocktail verzichten wir und ziehen uns stattdessen mit Netflix ins Hotel zurück.

Lekker Frühstück

April 25, 2019 in Suriname ⋅ ⛅ 25 °C

Das Frühstück im Eco Resort ist sehr gut und heute haben wir auch genügend Zeit, alles zu probieren. Es gibt exotische Säfte und jede Menge Obst, das wir an der frischen Luft genießen. Der Pannekoeken-Koch ist im Dauereinsatz und versorgt uns mit Leckereien.
      So gestärkt wollen wir gleich die Stadt erkunden und den einzigen Cache heben.

Combe