Suriname
Distrikt Wanica

Heerlijk wakker worden in de tropen 💚

February 14 in Suriname ⋅ 🌙 27 °C

Phiew wat een reis. Dat is even anders weer met alle nachtgeluiden 🐸🦗
      Het ontbijt start met verse manja die zo uit de boom vallen, maar de lekkerste zitten helemaal boven en worden eruit geschoten met een katapult.
      Alle credits voor de foto's gaan uiteraard naar Tijmen 📸

Auto huren en lekker eten

February 15 in Suriname ⋅ ☀️ 24 °C

De warmte is zalig, superdikke enkels horen er helaas ook bij.
      Na een miscommunicatie gaan we vandaag ergens anders een autootje huren. Veel Aziatische merken ivm links rijdend verkeer. Allemaal automaten met airco wat top rijden is! Je in t verkeer wagen vraagt al genoeg aandacht 😅

Ondertussen doen we ons waar we kunnen tegoed aan al het lekkere eten #nomnomnom

Traditie in Santigron

February 20 in Suriname ⋅ ⛅ 34 °C

Mijn lieve oom Ottie had een speciale thee met blessing voor ons op het programma staan. Dit bleek ineens vandaag te zijn 😅

Aangekomen in Santigron bleek mijn oom Im bij de polikliniek te zijn. Hij had een slangenbeet opgelopen en de cardioloog moest controleren of het gif niet naar zijn hart was verspreid. Gelukkig was dit niet het geval. Eind goed al goed!

Meanwhile lopen wij door het dorp, naar de rivier en ontmoeten mijn nicht Wendy weer. We zitten bij de oudste van de clan Oom Michel en Oom Jacco in de schaduw met een koel briesje.

Er wordt verse suikerriet gekapt en Tijmen lust het wel. Alles met je tanden doen is wel even wennen.

Na zo'n 3 a 4 uurtjes wachten begint oom Im met de bereiding, maakt een pleng offer en geeft zijn blessing. Ottie wordt meteen beëdigd zodat hij het ook voor ons mag bereiden.

De instructies komen heel nauw maar rond 1800uur rijden we dan eindelijk terug naar Paramaribo. Korte stop voor wat boodschappen en vanavond eten we gewoon noodles met ei (omgerekend €3).

En om 2100uur is het welletjes en ploffen we op bed.

Credits voor de laatste 5 foto's gaan uiteraard naar Tijmen de fotograaf 🥰

Een grote domper 😮‍💨😪

February 15 in Suriname ⋅ ⛅ 27 °C

We moeten nogal vollop acclimatiseren wanneer ons verblijf op Kamp fu Amanja ineens een onverwachte wending neemt.

Nadat er een paar buurjongens (13,14,15jaar) langs kwamen die erg geïnteresseerd waren in ons doen en laten hadden we een unheinlich gevoel. We moesten die dag Adii (Jeannette) naar de stad brengen omdat ze met spoed voor haar hele zieke zus moet zorgen. Toen we een paar uurtjes later terug kwamen was er bij haar huisje ingebroken.

Alhoewel bij ons huisje niets aan de hand was en we gewoon al onze (waardevolle) spullen er nog waren. Was het wel schrikken.

Adii zou namelijk niet meer terug naar het kamp komen, maar door naar het binnenland want een broer van haar is de week ervoor overleden. Genoeg kopzorgen dus en dringende familie aangelegenheden.

Tijmen had Lukein geïnformeerd en die is ons die nacht nog komen halen. Hij vertrouwde het niet en vond het niet veilog genoeg voor osn tweetjes alleen. We hebben alles halsoverkop in de auto's gegooid en naar zijn huis toe gereden. Half wakker en in t pikkedonker was wel pittig rijden voor mij.

Ook de extra onverwachte kosten zijn natuurlijk heel vervelend.
      Anyway ik heb super dankbaar voor Lukein's lieve zorg. Hij had meteen spoedverlof genomen om met ons mee te kunnen op zoek nar andere accommodatie. En we hebben alle tijd om vanuit hier verder te kijken.

We zijn in goede handen en de huurauto was een hele goede zet. Aan de andere kant hebben we nog 28 dagen te gaan dus met de ontspanning moet het goed komen💚🌴☀️

Pick bij Kuldipsingh langs de highway

March 1 in Suriname ⋅ ☀️ 26 °C

De avond voor vertrek halen we een lekker portie chauwmin. 'Ja doe maar groot, we willen genoeg hebben voor morgen' 🤣
      We worden al verbaasd aangekeken... want groot is HEEL groot, genoeg voor een gezin van 8 blijkt later als we hetzelfde bestellen voor dagje strand met Lukein en zijn gezin haha

Afin de volgende ochtend nemen we een taxi ($SRD300 = €7,50) naar de pickup point. De parkwerplaays van een groot warenhuis langs 'de highway'. Dat je zelf kan bepalen waar langs de highway is ook weer typisch Surinaams. Naarmate we meer rijden en ik bekender begin te worden zijn de referenties steeds duidelijker en eigenlijk best logisch. Grappig hoe snel dat gaat en je hierin mee kan.

De autorit duurde in totaal 3 uur met 3 tussenstops voor ijs, warm eten en boodschappen. Dat laatste stuk kunnen we maar 10km per uur ongeveer door de slechte weg. En dit was volgens onze guide Rudie goed te doen ivm de droge tijd😐

• Day 21–32

Curacaoweg Lelydorp

March 4 in Suriname ⋅ ⛅ 33 °C

Aangekomen bij t laatste appartement!

Heerlijk groen, goed bereikbaar met veel winkels en andere voorzieningen in Lelydorp dichtbij. En een bed waar dan eindelijk onze koepel klamboe oppast! Lang leve DEET vrij slapen ❣️Read more

In loving memory of you Zoë ❤

March 5 in Suriname ⋅ ⛅ 31 °C

Op deze dinsdag 5 maart is het exact een half jaar geleden dat Zoë plotseling overleed. Het voelt nog zo onwerkelijk, zo fout en ongelofelijk pijnlijk 💔

Tijmen stelt voor iets te doen om bewust stil te staan bij deze dag. We hebben een aantal ideetjes maar de beperkte beschikbaarheid (lees onze beperkte kennis van wat waar te kopen) eindigen we met iets andere spullen maar toch heel tevreden.

Zoë was echt sol op citrus! Dus een citrus boompje is een must. Het wordt een lemmetje (Limoen). Ook vinden we een lyme sierplantje die gaat ook mee.
      We hebben zijn schop van defensie mee dus dat klopt perfect. Als finishing touch een paar werkhandschoenen. Hij deed zelfde een klus zonder en had altijd een paar op zak.

We gaan naar Kamp fu Amanja en zoeken een mooi plekje bij de grote bamboo. Deels beschut. Ik vind nog een autoband die we als bescherming tegen per ongeluk om maaien kunnen gebruiken. Een plank met zijn naam graveren was niet haalbaar dus het werd een permanent marker.

Tijmen graaft het gat wat niet mee valt. Het is al maanden droog. Het water is hier preventief afgesloten, maar gelukkig staat er nog 1 halve emmer van ons verblijf.

Het schijven van Zoë's naam met geboorte en sterfte datum brengt me weer volledig terug. Terug naar het belletje van de marechaussee, de rit naar het ziekenhuis, hem voor het eerst daar zien liggen, de volgende waar hij een hartslag van 177 had om vervolgens te stoppen tot de uitvaart waar ik het uit wilde schreeuwen van de pijn en krampachtig de kist vasthield want ik wilde hem niet loslaten. Lieve lieve lieve Zoë ik mis je zo je bent voor altijd bij me in mijn hart 🦋

De rest van de dag is gevuld met tranen en de volgende dag regent het, hard!, precies wat het boompje (en het land) nodig hebben. Ik stond al paraat om water te gaan brengen maar dit is niet meer nodig. Zoë has got this 🌱

Update: 1 week later op dinsdag 12 maart zijn we er weer. Het heeft na die ene dag niet meer gerened. Dus we geven het boompje nog veel meer water. Deze heeft ondertussen al nieuwe blaadjes 🥰
      Wat hij ook deed hij was er meteen goed in❣️

Neotropical Butterfly Park

March 7 in Suriname ⋅ ⛅ 28 °C

Tijd voor een uitje: de vlindertuin!

Alleen open op afspraak, dus wij plannen (en bevestiging) 900uur. Iets te laat omdat we er voorbij reden 😅 maar treffen een gesloten duur. We wachten een half uur en dan gaat de deur open. 'Oh heeft u een afspraak? Ik heb er een om 1100uur staan' ... nou nee wij hebben 900uur afgesproken... 'oh komt u maar hoor'. We worden in het insecten museum geparkeerd tor iemand ons kan rondleiding.

Eenmaal binnen ziet het er niet veel beter uit de van buiten. Ewoud (eigenaar die onze rondleiding verzorgd) legt gaandeweg uit dat ze heel zwaar zijn getroffen door COVID en de recessie zorgt ervoor dat de lokale bevolking geen uitjes meer maakt. Na 35 jaar dit werk te doen staan op t punt om te sluiten.😔

Dit alles deed niets af aan de rondleiding, zijn kennis, en de prachtige vlinders die we in elk stadia mochten bekijken! Heel indrukwekkend en informatief. Gelukkig konden we er nu nog van genieten.

Bird paradise

March 13 in Suriname ⋅ ☁️ 30 °C

Het laatste uitje is naar Bird Paradise. Ik dacht dat ze met name aan rescue deden maar niets is minder waar. De dieren worden voor gevangenschap gekocht en hun grootste inkomstenbron is verkopen van dieren. Met name vogels en slangen. Ze hebben ook apen, ocelot, ringhalsvarken en schilpadden.

De omstandigheden zijn voor westerse begrippen zeer dieronvriendelijk. Stalen kooien met geen enkele vorm van groen of verrijking 😔

De guide doet netjes en beleefd zijn werk maar weet inhoudelijk zeer weinig. Een paar documentaires kijken zouden geen kwaad kunnen. Afin we zien dieren die we in t wild niet hebben kunnen spotten en aaien de tamme Tapier Teddie.

Bij ons huisje vliegt er dagelijks een kolibrie die we eindelijk op de foto weten te krijgen. Zulke bijzondere en mooi beestjes!

Familie dagje op Kamp fu Amanja

March 12 in Suriname ⋅ ☀️ 34 °C

Gezien we de hele vakantie andere accommodatie hebben gehad plannen we een middag op Kamp fu Amanja.
      Met 7 kids en 4 volwassenen is er geen dol moment!

Adii (Jeannette) is cassave broden aan het bakken en Tijmen mag zijn eigen maken! Hij schrijft er Lobi op (liefde). Hij kan beter tegen de hete plaat dan ik!
      Vervolgens krijgt iedereen een bordje en voor ons is er verse kokosnoot meegenomen hmmm!

Er wordt gevoetbald, maar ook gelezen, getekend en gekleurd in de boeken die ik mee had. Ik heb t er zo druk mee "tante Eva kom kijken!" Dat ik zelf geen foto's heb gemaakt.

Deze serie is met dank aan Tijmen🌺

Distrikt Wanica, Wanica