Sweden
Klackabäck

Gökaskratt

October 22, 2020 in Sweden ⋅ ☁️ 12 °C

Namnet, Gökaskratts camping, gjorde att jag fastnade för den här som nattstopp. Campingen visade sig vara öppen och ligga fint vid sjön Rottnen. Trevligt mottagande och ungefär samma beläggning som det brukar vara, vi och en husbil till. Denna gång ett gladlynt tyskt par från Bremen. (Vi behöver bo på en camping med ström nu, batterierna klarar inte att hålla igång kylskåp och värme en hel natt...)

Den här dagen har annars mest bestått av bilåkning, regn och kyrkobesök. Lunch i Älmhult, sedan Växjö domkyrka, ljus och fin med altarskåp av Bertil Vallien. På eftermiddagen en promenad till Hovmantorps kyrka, som orten heter där vi befinner oss nu. Tidigare fanns här flera glasbruk, nu finns inget kvar. Nu är Hovmantorp mest känt för att Charlotte Perelli kommer härifrån. Verkar vara ett välmående samhälle annars, allt är väldigt prydligt och alla man möter hejar glatt.

Grillningen lyckades, till slut, men den miljövänliga tändvätskan var näst intill omöjlig att få eld på.

Bürstner Fiat Viseo 2,3 i 690G 148 hk

October 22, 2020 in Sweden ⋅ ☁️ 11 °C

Dags att beskriva vårt rullande hem lite närmare. Det är några begrepp som man måste kunna.

Det finns hel- och halvintegrerade husbilar och plåtisar. När vi började fundera på husbil var vi nog inne på att hyra en plåtis. De är mindre, smidigare och ser inte så husbilsaktiga ut. VW Camper till exempel är en plåtis. Men de är ju rätt mycket trängre och mer obekväma.
      Så nu har vi en helintegrerad, tror jag... inte helt säker, men jag tror att halvintegrerad är mer som en liten lastbil där man ställt på själva bodelen därbak.

De flesta husbilar är byggda på samma Fiat-chassi. Sen kan det vara olika märken och olika längd på bilarna. Den här heter Bürstner och är 6,90 lång, så den är ganska smidig i storlek. Bra när man ska parkera.
      Den är lätt att köra, frånsett ett problem som vi har haft. Det finns en automatisk ’start-i-backe-broms’ som ska hindra bilen att rulla bakåt vid start i backe. Den slår tyvärr till mitt under körning, men som tur är bara i början och på låga växlar. inte så kul när bilen plötsligt börjar sakta in. Det kan ha att göra med dåligt batteri om man googlar lite på det.

Sen får man ju välja om man ska boka in sig på campingplats, hitta en ’ställplats’ eller ’freecampa’...
      De flesta parkeringsplatser som ligger lite fint brukar ha en camping 🚫 skylt.

Bilen är ändå en rätt fiffig grej. Den har tre olika energisystem, 12V, 220V (det vi kallar landström på båten) och gasol. Kylen kan gå på alla tre. Värmen går på gasol eller 220V, lyset på 12V. Sen finns det några 220V-uttag som man köra med när man är ansluten till nätet och så finns det två omvandlare mellan 12V till 220V, (du kommer ihåg att Ingemar alltid köper två av allt)... På taket finns en solpanel som laddar batterierna, när vädret tillåter. Hänger ni med?

Det här vore frid och fröjd om allt fungerade av sig själv, men rätt som det är har batteriet för låg spänning, och då stannar ALLT. Inte ens det som är gasoldrivet funkar, eftersom det har termostater och tändanordningar som kräver ström.

Gasolen har Ingemar ordnat bra. Det är två flaskor, och när den ena är tom kopplas nästa in automatiskt. Det är bara det att när kylskåpet upptäcker att gasolen tagit slut, börjar det köra på 12V, (om man inte har ’landström’ förstås), och då kör den slut på batteriet väldigt snabbt och sedan har man ingen värme, eller lyse. Alla gånger vi har ’freecampat’ har strömmen tagit slut framåt morgonen.

Annars är det mycket finurliga saker på bilen. Duschen till exempel, den finns i SAMMA utrymme som toaletten. Man svänger runt på en vägg och så är toan förvandlad till dusch! Magiskt!

Frånsett lite krångel med strömförsörjningen är det en trevlig bil att bo i. Bekvämt att ha hela packningen, maten och sitt boende med sig.

Kanske kan bli nån mer gång och då ska jag fråga noga om batteriernas kondition 😊.

Klackabäck, Klackaback