Sweden
Norrbro

Transferdag

September 9, 2016 in Sweden ⋅ ⛅ 18 °C

Boot, trein, vliegtuig, trein en veel wandelen met bagage: azo kun je mijn dag samenvatten. Ik ben uit mijn bed gerold op den boot toen ze omriepen dat ze de haven van helsinki binnenvaarden, rond 7u. Ik wilde best nog wat blijven liggen. Gezien ik niet zo veel goesting had om uit te pluizen welke tram ik moest nemen, ben ik te voet met mijn bagage naar het station gewandeld. In ongeveer 3 kwartier was ik er, en gezien ik nog meer dan 4 uren moest zien op te vullen voordat ik naar de luchthaven moest, heb ik mijn bagage in een locker kastje achtergelaten en de stad ingewandeld op zoek naar ontbijt.

Ik heb uiteindelijk niet veel meer gedaan in helsinki dan wat rondgewandeld en op een terrasje gezeten met een koffie. Treintickets kennen ze hier niet, veel te ouderwets, het is een pasje met een rf chip, zoals de metro van londen. Ook de luchthaven is modern, ik moest zelf mijn bagage inchecken aan een automaat. Het was een vlucht van amper een uur en hij had een half uur vertraging. Het viel mij op dat het vliegtuig een stuk meer hobbelt dan een cruise schip.

Ik had een vermoeden dat taxi's duur zijn in stockholm, en volgens de capitool gids is dat ook zo, dus ben ik te voet van het station naar het hotel gewandeld, zo'n half uurtje. Het hotel ligt in het moderne gedeelte van stockholm, in een wijk vol restaurants, en er is een voetgangersstraat die loopt tot het oude centrum. Het eerste dat ik deed was in een restaurant zweedse balletjes eten, maar gezien de prijzen hier zal ik niet iedere dag naar restaurant gaan. Stockholm heeft wat helsinki mist: een oud stadsgedeelte, met kleine kronkelstraatjes. Ik heb er al even vlug doorgelopen, maar de rest zal voor morgen zijn, het is een lange dag geweest, vooral doordat ik weer van tijdzone gewisseld heb.

Stockholm in volle zon

September 10, 2016 in Sweden ⋅ ☀️ 20 °C

Vandaag was het toch wel te warm om in de zon rond te lopen. Mijn eerste doel was het vasa museum, dat om 10 uur open ging. Ik was op tijd, maar een drietal bussen waren voor mij, en ik dacht van eerst eens de skansen te bezoeken. Dit is een openluchtmuseum inclusief zoo, waar ze toonden hoe ze leefden een honderdtal jaar geleden. Een beetje zoals in estland, maar uitgebreider. Ze demonstreerden er ambachten, er waren optredens van volksdansen en er waren standjes met traditioneel eten. Mooi om te zien, maar het was meer dan duidelijk dat de doelgroep families met kinderen is.

Er stond nog altijd een grote rij rond de middag bij het vasa museum, dus heb ik besloten van dit de maandag te doen. In plaats daarvan ben ik de oude stad binnengewandeld, waar het zeer druk was, en ben ik gaan shoppen in een grote boekenwinkel die enkel fantasie en science fiction verkoopt. Ze hadden daar echt alles, maar de prijzen zijn duurder dan online.

En gezien ik toch in de oude stad was, ben ik de royal palace binnengewandeld om toch iets anders te doen dan enkel winkels. Mooi vanbinnen maar haalt het niet met de hermitage. Na wat koffie met taart was het tijd om wat op bed te gaan liggen om mijn benen te rusten.

Rond zes uur ben ik afgezakt naar de oude stad om wat te eten, maar het was er zeer druk en alle terrasjes zaten vol. ik liep dus wat verder om dan te merken dat er een marathon bezig was door de stad, en de finish was waar ik naar op weg was om te eten. Uiteindelijk terecht gekomen niet zo ver van het hotel in een gebouw met drie verdiepingen snackbars. Je kon er vrijwel alles krijgen, vrij goedkoop en in veel te grote porties. Uiteindelijk gewoon biefstuk met rijst gevraagd, en ik kreeg twee grote stukken vlees en genoeg rijst voor 3 personen. Het is een zware dag geweest, volgens mijn benen en voeten. Ik probeer zo veel mogelijk met de metro of tram, maar de stad is zeer aangenaam om door te wandelen gezien ze verspreid ligt over verschillende eilanden en er veel groen is.

Geen rustdag

September 11, 2016 in Sweden ⋅ ☀️ 18 °C

Deze voormiddag plande ik om even naar drottningholm te gaan, met de boot. Ik was al meer dan een uur eerder in het centrum, want ik wilde een paar foto's nemen zonder dat er duizenden touristen in de weg stonden. Rond 10 uur vertrok de boot, en het was een uur varen het binnenland in op een meer. Het paleis zelf was jammergenoeg niet open wegens de kroning van een of andere prins, maar de tuinen waren wel te bezichtigen. Eigenlijk was de boottocht nog het mooiste, het is duidelijk dat stockholm de groenste hoofdstad is die ik ken. Op sommige plaatsen lijkt het alsof de apartementsgebouwen in een bos staan.

Rond 13u was ik terug in de stad en gezien het stadhuis vlakbij lag besloot ik dit eerst eens vlug te bezoeken. Dit bleek niet zo vlug te gaan, het kon enkel met gids bezocht worden en het duurde drie kwartier. Ik wilde het wel zeker zien vanwege de gouden zaal, en het was wel de moeite. Dit is ook de plaats waar het nobelprijs banket gehouden wordt. Rond 14u was ik daar buiten en had ik behoorlijk wat honger. Eten zoeken was weer niet evident vanwege de drukte, maar de vis stoofpot was zeer lekker. Ook merk ik dat alles hier open is de zondag, ook de vele shopping centers.

Uiteindelijk na het eten toch besloten om nu het vasa museum te bezoeken, gezien ik dacht dat het twee uur voor sluitingstijd al wat rustiger ging zijn, en ik was juist. Wel had ik niet gedacht dat ik daar twee uur ging blijven tot ze iedereen buiten schopten. Het schip is prachtig en de tentoonstelling errond zeer boeiend. Het schip had meer dan 300 jaar op de zeebodem gelegen en ze hebben het in de jaren 60 naar boven gebracht en er een dertigtal jaar aan gerestaureerd. Mijn benen hadden wel weer effe een rustpauze nodig, en uiteindelijk heb ik de rest van de dag niet veel meer uitgespookt.

Spaziergang durch Stockholm

September 3, 2018 in Sweden ⋅ ☀️ 21 °C

Da die Fähre um 9:30 Uhr in Stockholm angelegt hatte, konnten wir bereits um 10.15 Uhr unseren Spaziergang am Humlegården (Park) starten. Wir gönnten uns noch ein Frühstück unter strahlend blauem Himmel und spazierten anschließend zu den verschiedenen Highlights der Stadt. Um 12:45 Uhr kamen wir am Geschichtsmuseum an, um mit der Militärband und der Garde des Königs zum Schloss zur Wachablösung zu „marschieren“. Und die Herren haben wirklich einen Stechschritt drauf, sodass wir teilweise fast rennen mussten, um dranzubleiben.

Die Wachablösung selbst konnten wir uns leider nicht anschauen, da der Innenhof des Schlosses quasi vor Menschen überquoll. Wir gönnten uns lieber ein leckeres Eis im Park und setzen unseren Spaziergang durch das wunderschöne Stockholm mit seinen teilweise doch recht prunkvollen Bauten fort. Achja, zu erwähnen wäre noch, dass die AIDA gerade im Hafen festgemacht hatte und daher auch Stockholm voll mit Deutschen war 🙄. Die Stadt hat uns sehr gut gefallen! Alles sieht schick sowie gepflegt aus und es gibt nicht nur Wasser (was immer einen besonderen Charme hat), sondern auch Grünflächen in der Stadt.

Norrbro