Sweden
Örebro Castle

Weiterfahrt / Örebro

August 16, 2022 in Sweden ⋅ 🌧 25 °C

Wir entschieden uns, die ursprünglichen groben Pläne noch weiter in den Norden zu fahren, wieder über Bord zu werfen. Lieber bleiben wir im südlichen Teil und teilen uns die restlichen Tage etwas entspannter ein, ohne unter Zeitdruck zu geraten oder zu viel im Auto zu sitzen.

Das nächste Ziel ist der größte See Schwedens, der Vänern. Auf dem Weg dorthin machten wir noch im Städtchen Örebro Halt. Wir parkten etwas außerhalb und radelten nur ca. 10 Minuten in die Innenstadt, immer am Fluss entlang. Da der Mittagshunger sich meldete, legen wir erst einen Essensstop ein, bevor wir ein bisschen durch die Stadt kurvten. In der Mitte der Stadt gibt es wieder ein schönes altes Schloss zu bestaunen. Wir gingen allerdings nicht hinein, wir wollten ja noch etwas weiter fahren. Auf dem Rückweg zum Auto machten wir allerdings nochmal Halt im Freilichtmuseum Wadköping. Hier wurde ein kleines Stadtviertel aus Holzhäusern, wie Örebro damals vor der Modernisierung aussah nachempfunden, mit Wohnhäusern, kleinen Handwerksläden, Ausstellungen und einem Café.

Gegen 16 Uhr setzten wir unsere Weiterreise fort und kamen ca. 1,5 h später an einem ruhigen Campingplatz etwas südlich der Stadt Karlstad am See an.

Örebro

July 18, 2023 in Sweden ⋅ 🌙 14 °C

Von London bin ich mit dem Flugzeug nach Örebro (Schweden) geflogen und es kostete 25,59 SFr. Mein Hotel hiess Uskavigården und es kostete mich 42 SFr. für 2 Nächte. Am ersten Tag hab ich den Schloss Örebro angeschaut. Es sah sehr altmodisch aus aber schön und das kostete 11.28 SFr. Am 2. Tag ging ich zum Wasserpark. Es sah sehr gut aus und man konnte sich entspannen auch wenn die Kinder laut waren. Der Wasserpark kostete mich 7.09 SFr.Read more

Fellingsbro, Sverige

November 9, 2003 in Sweden ⋅ 2 °C

Vaknar 01.45 i Fellingsbro. Pia o jag har åkt till pappa o mamma redan i går kväll. Detta för att vara på plats och hämta upp pappa när det är dags för avfärd mitt i natten.
      02.20 börjar vi färden, med bil, mot Arlanda. Temp +2 och lite dimmigt ute. Pia börjar som chaufför men jag byter av henne vid Ekolskrog. Framme vid flygplatsen 04.45, dvs efter ca 2,5 timmes restid.
      Pappa och jag hoppar av varefter Pia vänder hemåt.

Jag har haft resfeber hela veckan men i går kväll var det lugnt.
      Hur skall det gå för pappa (74 år och på väg uppför världens högsta fristående berg) ?
      Klarar han ansträngningen och den syrefattiga luften? Klarar jag samma sak ?
      Vad gör vi om någon av oss får skavsår, ont i ett knä eller annat ?
      Vilken utrustning behövs ? Vad har vi med i onödan ? Vad saknar vi ?
      Alla dessa frågor som snurrar i huvudet när jag har resfeber.

Flyget, vid 7-tiden med KLM (från Arlanda till Schiphol, Amsterdam) tar ca 2 tim.
      Under väntan på nästa flyg upptäcker jag att min äventyrshatt är borta. Vart tog den vägen ?
      Innan vi gick ombord på planet på Arlanda lade jag ifrån mig den, på hyllan bakom mig. Den måste ha blivit kvar. Jag ringer Pia o berättar, hon skall försöka spåra den. Hoppas hon lyckas, den är speciell för mig då jag haft med den på många resor. Jag söker efter en ersättningshatt på flygplatsen men hittar ingen bra. Det får bli en Ajax-keps. Bättre än ingen alls.
      Efter ca 2 tim på Schiphol går nästa flyg, direkt till Kilimanjaro airport. Flygtiden är ca 8 tim, ankomst ca 21.15 lokal tid (Sverigetid +2 tim). Det tar ca 45 min att ta sig igenom flygplatsen (bagage, pass och tull).

En representant för arrangören (Zara tours) möter oss och efter en knapp timmes bilfärd är vi framme vid hotellet (Springlands Hotel, Moshi). Det är mörkt ute men vi kan se att landskapet är platt torr stäpp, precis som vi tidigare sett vid vår safariresa i Kenya (1993?).
      Vi får av receptionisten veta att frukosten serveras från 06.30, vi skall var utcheckade vid 07.00 och klara för avfärd 07.30. Dessförinnan skall vi ha köpt 3 liter vatten/pers. Det ser ut att bli en svettig start på vår semester. Hon lovar i alla fall att hjälpa till med att bekräfta vårt flyg hem.
      Efter att ha packat om vårt bagage i 3 delar var (en ryggsäck med personlig utrustning, ett bagage att ta med på vandringen som bärs av bärarna samt ett att lämna kvar på hotellet tills vi återkommer) kan vi krypa till sängs vid midnatt.
      Mobilerna verkar fungera, i alla fall vid flygplatsen och hotellet.
      Temp +24 och en fläktande vind.

Örebro Castle, OErebro Castle, Örebro Slott