Sweden
Ökna

Örebrö RömmTömmTömmTömm nach Stromsund

June 17, 2019 in Sweden ⋅ ⛅ 17 °C

Wir haben geduscht. Und das Wetter bedankt sich mit Sonnenschein.

Mweka Camp – Mweka Gate (nedstigning)

November 16, 2003 in Sweden ⋅ 3 °C

Vandring: Mweka Camp (2800 m) – Mweka Gate (1700 m)

Vaknar vid 6 av fågelkvitter och täppt näsa. (+1°) Blev jag förkyld på toppen eller är det bara morgontäppa? Sitter i solen och skriver ett antal sms på mobilen.
      Jag är fortfarande upprymd över att ha stått på toppen och vill att alla där hemma skall få veta hur det gått. Te och frukost. Packning och avfärd 8.30. Temperaturen har nu stigit till 15°. Vandringen får en snabb paus då jag påminner pappa om hans onda knän från i går. Han känner inget just nu men tar 2 värktabletter i förebyggande syfte. Nedstigningen går i snabb takt. Efter ett tag får pappa ont i benen igen men nu är det musklerna som är slutkörda efter veckans vandring.
      Vid 11-tiden, efter 2,5 tim, kommer vi fram till nationalparkens entré. (+24°). Där får vi skriva ut oss ur loggboken och jag får mitt diplom som bevis på att jag nått toppen.
      Personal från Zara’s väntar på oss med en jeep. Packningen på taket, bärarna i baksätet och vi på hedersplatserna. Avfärd mot Moshi.

Kilimanjaro, Tanzania

November 11, 2003 in Sweden ⋅ 4 °C

Temp, väder o klädsel:
      - Dag: (Machame camp) +13 (moln) -> +18 (sol)
      Vandrarkängor, dubbla strumpor, vandrarbyxor, t-shirt, t-shirt, solhatt, vindjacka
      - Kväll: (Shira cave) +2 molnfritt
      Fritidsskor, tjockare strumpor, träningsoverall, fleecetröja, vindjacka
      - Natt: (Shira cave) -2 stjärnklart o månljus.
      Tjockare strumpor, tunt underställ, fleeceväst o ev. tunna vantar

Vandring: Machame camp (3000 möh) – Shira cave (3800 möh)

Vi vaknar av ljuset och ljuden, när solen går upp vid 6-tiden. Kl 7 serveras te i sovtältet och en balja med varmt vatten ställs fram så vi kan tvätta händer och ansikte. Molnen är borta och vi kan se toppen. Frukost serveras vid 7.30 (te+färskt bröd+ost, tunnflytande gröt, stekt ägg+korv+lite grönsakter, frukt). Packning av personlig utrustning och sen avfärd vid 8.30.
      Temperaturen har nu stigit från 8 till 18 grader. Vi har kommit överens med guiden att inte ha något lunchpaket idag. Istället har vi fått lite frukt och jouice. Detta eftersom dagens vandring är så kort.
      Växtligheter påminner om den avslutande igår även om storleken minskar ju högre upp vi kommer. Så småning om övergår den i ett hedlandskap. Leden vi går på är inte längre väl preparerad som igår utan smal o stenig, ibland med små klippor att passera. Stigen är lite mer trixig att gå på men det känns ändå lättare tack vara alla trädstammar och klippkanter man kan ta stöd av.
      Vädret börjar med sol o blå himmel men efter ett par timmar kommer vi in i de högre molnen. Då sjunker snabbt temperaturen ca 5 grader samtidigt som vinden tilltar lite. Det känns kyligare och min vindoverallsjacka känns bra att ta på.
      Jag har inga problem med kroppen idag, känner mig oförskämt pigg o fräsch. Pappa känner sig dock yr under dagen, så guiden får ta hans ryggsäck sista biten. Han känner sig orolig för fortsättningen men jag tror det går bra bara han tar det lugnt o försiktigt. Jag hoppas han lärt sig av vandringen på Inkaleden för 3 år sen då han fick problem. Kanske når han inte toppen men det är ju inte det viktigaste, bara han mår bra och tar sig runt leden.
      Efter 4.5 tim långsam gång når vi vid 13-tiden lägerplatsen ”Shira Cave”, som dock ligger höljd i molndimma. Utseende mässigt påminner platsen om den igår. Det börjar snrt regna lätt och fortsätter större delen av em. Temperaturen är då ca 13 grader.
      Även här finns det parkvakter så vi måste registrera oss som tidigare.
      Vi får snart lagad lunch som består av frukt, morrötter och muffins till förrätt. Vita bönor, friterade potatis klyftor, grönsaker och en friterad dubbel smörgås med nått emellan. Mycket gott men jag orkar inte ätta upp allt.
      Pga regnet ligger vi mest i tältet. Jag provar att ringa hem men det verkar inte finnas någon mottagning här.
      Framåt kvällen klarnar vädret upp. Em te vid 16 och middag vid 18 (soppa+pankakor, grillad kyckling+ris+grönsaksröra, frukttallrik) i skenet av ett stearinljus.
      Kryper till kojs vid 19, läser en stund och somnar vid 21.

Shira cave – Lava tower - Barranco camp

November 12, 2003 in Sweden ⋅ 0 °C

Temp, väder o klädsel:
      - Dag: (Shira cave) +13 (moln) -> +20 (sol).
      Vandrarkängor, dubbla strumpor, vandrarbyxor, t-shirt, t-shirt, pannband, solhatt, vindjacka
      - Kväll: (Barranco) -1 molnfritt.
      Fritidsskor, tjockare strumpor, träningsoverall, regnjacka
      - Natt: (Barranco) -2 stjärnklart o månljus.
      Tjockare strumpor, varmt underställ, fleeceväst o vindbyxor

Vandring: Shira cave (3800 möh) – Lava tower (4600 möh) - Barranco (3900 möh)

Vaknar självmant vid 6-tiden av att det ljusnar. Det är ett tunt istäcke på yttertältet. Visserligen kändes det lite kallt i natt men det gick helt OK att sova.
      Jag som oroligt i natt med mycket drömmar om hemska berg och annat hemskt. Bla att jag skulle göra slut med Pia för att jag träffat någon annan. I drömmen var jag konfunderad för jag ville inte göra slut men känslan var att jag borde. När jag vaknar är jag jätte arg och besviken. Varför drömmer jag sådana knäppa drömmar. Jag brukar ofta kunna analysera varför jag drömt på ett visst sätt men förstår jag inte. Det finns ingen anledning till dessa drömmar. Dumheter, irriterande.
      Vädret är vackert med en uppgående sol bakom bergstoppen. Vi har en fantastisk utsikt nedåt, över Mt Meru (ett syster berg till Kili) i soluppgång.
      Te i tältet, vaskfat framställt och frukost som tidigare. Jag går till dasset och lyckas lätta något hekto och samtidigt lyckas träffa rätt i hålet. Skönt, jag har varit nödig sen igår em.
      Nu är det frågan hur man skall klä sig ? Solen lyser men det är fortfarande bara några plus grader. Jag chansar med tunt underställ, vandrarbyxor, t-shirt och vindoverallsjacka.
      Avfärd kl 8.30 och då är temperaturen ca 8 grader.
      Efter bara en kvart får jag nog. Vi går i solen som värmer. Byter om till samma klädsel som igår. Känns mycket bättre.
      Vi befinner oss nu i ett klart torrare landskap. Hedemn har gått över i en alpin öken. Sten, sand o jord.
      I dag har vi lunchpaket (2 smörgåsar, 1 kokt ägg, 1 bit morot, kex, jouce, muffins och frukt) och när vi ätit den kommer vi in i molndimma igen. Temperaturen sjunker snabbt från 20 till 13 grader. Till detta kommer en kylande vind som gör att det känns ännu kallare. Tar på mig vindjackan.
      Nu är det dags för ett vägval. Vi kan fortsätta upp runt en hög klippa (Lava tower, 4600m) eller tya en genväg på undersidan av klippan (4500m). (Vi fick senare höra att inte alla grupper fick möjlighet att välja.)
      Pappa vår göra valet åt oss, det är han som är skörast. På guidens rekomendation väljer han ovansidan, vilket visar sig inte bli något problem för honom. Vi passar på så sätt å att sätta personligt rekord i högsta punkt över havet att passera.
      När vi passerat klippan går det nedåt och plötsligt hör vi ropande ljud. Några stollar har klättrat upp (ca 50 m) på toppen av klippan och står nu och hejar. Vi vikar tillbaka innan vi går vidare. Att gå nedåt är en skön omväxling men efter en stund blir det bara jobbigt. Knän och tår tar slut och gör ont.
      Efter några timmars promenad nedåt når vi vårt läger ”Barranco camp” (3900m), vid 15 tiden (7.5 tim vandring). Vi hinner precis slänga in våra prylar i tältet inna en lätt regnskur kommer. Vilket tajming, precis som igår.
      Personligen började jag med et litet lätt tryck över pannan, men det gick över. För pappa gick det kanon bra. Han kännde sig bättre än tidigare dagar och hade inga problem alls. På em fick jag tillbaka trycket över pannan men jag tror att det beror på att jag druckit slut på vattnet innan vi kommit fram.
      Efter te och jordnötter vfirrade vårt nya höjdrekord med lite choklad som jag sparat sen vi åkte från Sverige. Middag vid 18 (grönsakssoppa+bröd, makaroner+hackat kött+sallad, frukttallrik). Vi orkar som vanligt inte äta upp allt. Inte någon bantarresa direkt.
      Efter maten går vi igenom morgondagens planer med guiden. Vi har ju beställt en extra dag på berget för att hinna acklimatisera oss bättre. Vi trodde den dagen skulle bestå av vila på en av läger platserna men guiden föreslår en anna lösning. I morgon är det egentligen en lång vandringsdag till, precis som idag. Hans förslag är att vi delar upp den i 2 kortade dagar istället. Vi tycker att det är en bra ide och köper den.
      Jag pratar med et yngre par som vandrat brevid oss hittils. Det visade sig var a dom som var på toppen av ”Lava Towers” och hejade. Pratar sedan länge med ett tyskt par som har rest mycket i södra Afrika, om deras erfarenheter.
      Kryper till sängs vid 19.30, läser och somnar vid 20.30. Temperaturen är då -1 grad.
      Går upp på toa mitt i natten, stjärnklart. Man har en underbar utsikt över Moshi med dess stadsljus.

Barranco camp – Karranga valley

November 13, 2003 in Sweden ⋅ 0 °C

Temp, väder o klädsel:
      - Dag: (Barranco) +13 (moln) -> +20 (sol).
      Vandrarkängor, dubbla strumpor, tunt underställ, vandrarbyxor, t-shirt,
      vindjacka
      - Kväll: (Karranga) +10 regn
      Fritidsskor, varma strumpor, tunt underställ, träningsoverall, fleecetröja
      - Natt: (Karranga) +1 regn.
      Tjockare strumpor, varmt underställ, fleeceväst o vindbyxor

Vandring: Barranco camp (3900 möh) –Karranga valley (4000 möh)

Jag går upp strax efter 6, samtidigt som solen går upp. Temperaturen -2 ute och +3 inne i tältet.
      Blå himmel men lägret ligger i skuggan av toppen så ingen sol på oss. Te och frukost som vanligt innan solen kommer fram och värmer oss. Avfärd kl. 8.30 (+8 grader).
      Dagen börjar med ”klättring” uppför Barranco wall. En mycket brant stigning där man emellanåt är tvungen att även använda händerna. Detta är en utmaning för bärarna. Jag blir imponerad att se dom ta sig uppför ”väggen” med 30 kg packning, bärandes mha huvudet.
      Dagens vandring går mest i skugga (12-13 grader) och är mycket upp och ner.
      Efter 3.5 tim, vid 12-tiden, kommer vi fram till ”vår egen” lägerplats. Vi har nu gått halva den ursprungliga sträckan så dom andra grupperna fortsätter efter en matpaus. Vi är helt själva på platsen f.u. en parkvaktsstuga. Platsen ligger precis efter (och ovanför) en dalgång med rinnande vatten där det också finns möjlighet att slå läger. Där i dalen tältar en stor tysk grupp, ca 15 pers, som fljt i våra spår samt också verkar ta en extra acklimatiseringsdag. Vår guide Richard säger att vår plats är bättre eftersom kylan, från glaciären på toppen, flyter ner i dalen och gör det kallt på natten. Dessutom är det inte morgonsol där nere.
      Efter lunch (frukttallrik, te, vita bönor+makaroner+friterat bröd+friterad banan+gurka) knackar jag på hos parkvakterna i deras stuga. Bara för att se hur dom har det.
      Dom bor mellan 3 och 5 st i en stuga och stannar ca 10 dagar åt gången. De får själva se till att ta med den mat som skall räcka under vistelsen. Oftast stannar en av vakterna kvar medean de andra går turer på berget. Deras jobb går ut på att ”väga skräppåsar”, plocka skräp och tappade saker, hjälpa/rädda folk nedför berget samt utreda ev. stölder.
      Att ”väga skräppåsar” är ett system för att hålla berget rent från skräp. Det hela fungerar så att varje grupp måste ha ett vandringstillstånd och en guide. Guiden är ansvarig för hela gruppen. Varje gång en grupp passerar väger parkvakten gruppens skräppåse och noterar vikten i sin loggbok samt på tillståndet. När turen är slut lämnas tillståndet till en kontrollant som kollar om vikten på påsen hela tiden har ökat. Om inte blir det böter. Dessutom kommer så småningom vakternas loggböcker ner från berget och då kollas det igen.
      Vi turister får ju också skriva i deras loggböcker, det är för att ingen skall smita upp på berget utan tillstånd.
      På em drar molnen in som vanligt och en kort regnskur kommer (+10 grader). Ligger i tältet och läser tills middagen serveras. Vädret klarnar upp till kvällen. Kryper till kojs vid 19 och läser till 21.

Karranga valley-Barafu camp [toplägret]

November 14, 2003 in Sweden ⋅ 5 °C

Temp, väder o klädsel:
      - Dag: (Karranga) +11 (moln).
      Vandrarkängor, dubbla strumpor, tunt underställ, vandrarbyxor, t-shirt,
      vindjacka
      - Kväll: (Barafu) +3 uppsprickande.
      Fritidsskor, varma strumpor, tunt underställ, t-shirt, vindoverall
      - Natt: (Barafu) -1 stjärnklart o månljus.
      Tjockare strumpor, varmt underställ, fleeceväst o vindbyxor

Vandring: Karranga Valley (4000 möh) –Barafu camp [toplägret] (4700 möh)

Det har regnat nästan hela natten. Undrar hur det har gått för de andra grupperna som har gjort toppförsök inatt ?
      Vaknar vid 6-tiden (0 grader) efter en natt med fler mardrömmar, mest om toppförsöket. Några gånger har jag vaknat till och märkt att hela tältet snurrat. Mycket obehagligt. Beror det på höjden ? det borde inte var aså fetrsom detta är 3:e natten på ungefär samma höjd. Men jag har faktiskt haft det likadant hemma någon gång.
      temeraturen stiger till ca 9 grader så fort solen kommer fram. I solen blir det förstås ännu lite varmare.
      Avfärd 8.30, uppför i en jämn backe hela dagen. Ca 11 grader och lite kylande vind. Efter 3 tim, ca 11.30, är vi framme i toplägret ”Barafu camp”. Ett mer beskrivande namn skulle vara ”stenbrottet”. Det ligger på den bergsrygg som vi skall följa upp mot toppen. Precis innan vi kommer farm till lägret möter vi våra ”Schweitsiska vänner” från hotellet samt den dåligt engelsktalande tysken, som är på väg nedför berget efter nattens toppförsök. Tjejen och tysken tog sig hela vägen upp men inte killen. Vp får några goda råd innan vi skiljs åt.
      Vid 12 serveras det varm lunch. Efter det packar om utrustningen inför vårt topförsök i natt. Jag bestämmer mig för att ta den stora i st.f. den lilla. Detta så at det skall bli lättare att förvar kläder mm när man vill ta av och på sig. Det gör också at jag kan te packning åt pappa om det skulle behövas.
      Middag vid kl 17 och därefter går giuden igenom planerna för natten. Han ger oss rådet att ta på oss mycket från början och ev senare ta av oss. Det är lättare än tvärt om.
      Klädsel planer under vandringen:
      Sportkalsonger + sportbyxor + tunt underställ + dubbla strumpor + varma strumpor + vandrarbyxor + Goretexjacka + Goretexbyxor + Mössa + varma vantar.
      Dessutom i ryggsäcken:
      Pannlampa + mobiltelefon + vatten + frukt och choklad + tunna vantar+ värdesaker o pass o biljetter + linser + skavsårsplåster + fickkniv.
      Kryper till sängs vid 17.30 (+3 grader). Jag är hur nervös som helst, har svårt att koppla av trots att det är det som behövs. Försöker läsa en stund. Ligger många timmar utan att kunna somna men får tillslut någon timmes sömn innan vi blir väckta vid kl 23.
      Det är nu det gäller! Först lite te och sen påklädning. Richard räknar med 6-7 timmars vandring till toppen, en halvtimme där och sen 3 timmar tillbaka till lägret. Hoppas det går bra.

Toppförsök

November 15, 2003 in Sweden ⋅ 2 °C

- Dag: -7 (toppen) -> +15 o sol
      Vid nedfärd: vandrarkängor + dubbla strumpor + vandrarbyxor + t-shirt + pannband + solhatt
      - Kväll: (Mweka) +7 o regn.
      Träningsoverall + fleecetröja + fritidsskor
      - Natt: (Mweka) +1 o stjärnklart, månljus.
      Tjockare strumpor, varmt underställ, fleeceväst, vindbyxor

Toppförsök: Baslägret (4700 m) – Uhuru Peak (5895 m) t.o.r

På med alla kläder och utrustning. Jag är inte längre nervös som tidigare utan bara förväntansfull och koncentrerad. Det är -1°, vindstilla, stjärnklart och månljus. En perfekt natt.
      Vi har nu en assisterande guide med oss. Han heter Tetera och kommer att gå sist i gruppen. Richard tar täten före pappa och sen jag. Anledningen till den extra guiden är att om pappa och jag behöver skiljas åt mot toppen skall ingen av oss behöva gå utan guide.
      Vi går i mörker med månen som enda ledljus. Tack vare detta så behöver vi inte använd våra pannlampor mer än i undantagsfall. När man vill vara säker på var foten skall sättas.

Stigningen är kraftig uppåt och terrängen är fylld av stenblock och klippavsatser. Ingen slät grusad stig här inte. Ibland blir vi passerade av andra grupper och ibland passerar vi. Det märks att andningen blir lite tyngre allt eftersom vi vandrar uppåt.
      Tiden går långsamt när vi i mycket långsam takt tar ett steg i taget. Ibland stannar vi och njuter av utsikten. Stjärnorna, månen och utsikten över en stad i ljus långt där nere på stäppen. Inte ett moln så långt ögat kan nå, vare sig under eller över oss. Fantasiskt!
      Efter 3,5 tim och ett antal korta pauser säger pappa att hans ben inte orkar längre. Anledningen är muskelansträngningen i uppförslutet. Andningen är ansträngd med under kontroll och han har varken huvudvärk eller yrsel. Det är benmusklerna som inte orkar längre. Han bestämmer sig för att vända tillbaka på 5300 meters höjd. Imponerade av en 74-åring att ta sig så här långt. Tetera följer honom åter mot baslägret efter lite ompackning av våra ryggsäckar.

Än så länge har jag inte känt av några problem. Temperaturen är nu -4°, vindstilla och månljus.
      Bara en kort stund senare kommer den kyliga vinden. Jag försöker dricka men vattnet i slangen från min vätskepåse har frusit. Andningen är tyngre och i benen känns mjölksyran. Huvudet känns dock helt OK. Det börjar bli jobbigt nu, och långtråkigt. Vi tar ett steg i taget under mycket långsam takt.
      Vi pratar inte mycket. Ibland frågar Richard om vi skall ta en paus men jag säger bara fortsätt gå, så vi kommer fram någon gång. Även om jag är trött och skulle behöva en paus. Jag är rädd att om vi stannar så kommer jag inte i gång igen.
      Jag ser en sorts åstopp ovanför och siktar in mig på att komma dit, men hela tiden kommer det nya toppar. Det verkar aldrig ta slut. Det känns som vi gått i en evighet och enformigheten är påtaglig. Plötsligt säger Richard att nu blir det brantare men sen tar det slut. Jag tittar upp, och nog är det brant alltid men jag ser inget slut. Vad menar han? Snart slut, har man gått i 5 timmar kan det innebära om 10 min eller om en timma. Jag orkar inte fråga utan satsar min krafter på att gå vidare. Mjölksyran i benen är otrolig. Det är bara att börja ”pressa smärta”. (No brain, no pain. Om man kopplar bort hjärnan känner man inte smärtan.)

Plötsligt ser jag en kant, med en massa fötter på, strax ovanför mig. Vi är framme vid Stella Point (kraterkanten), 5750m.ö.h. och klockan är 05.30. Jag lägger mig ner på marken i någon minut. Fötterna tillhör en grupp schweizare som just själva kommit hit och som nu gratulerar mig till att ha kommit hit. När jag vänder mig om och tittar upp ser jag att solen är på väg upp över horisonten.

Jag är överlycklig. Utsikten är fantastisk. Snart går vi vidare mot högsta punkten. Det tar ca ½-timme. Jag nästan skuttar fram trots att det fortfarande bär uppåt. Det känns som att inget kan stoppa mig nu från att nå toppen. På vägen dit stoppas jag av ett par som, är på väg tillbaka från toppen och, börjar tilltala mig på svenska. Dom heter Erik och Alexandra och är från Stockholm. Dom har följt våra spår i loggböckerna och gratulerar nu till bedriften.
      Väl framme vid ”Uhuru Peak” (5895 m) översköljs jag av känslor. Richard får en bamsekram. Jag får tårar i ögonen och gråt i halsen. Jag ringer hem och väcker Pia (klockan är 4 hemma), jag försöker ringa pappa för att höra hur det gått för honom. Jag vill dela denna upplevelse med Pia, honom och alla nära och kära därhemma. Känslan att ha nått målet är överväldigande samtidigt som naturupplevelsen och soluppgången är otrolig.
      Temperaturen på toppen är -7° med en kylande vind. Kallt, men inget jämfört med de berättelser som vi hört om hur det kan vara. Och heller inget för någon som upplevt en svensk vinter.

Filmsekvenser tas och fotobilder lika så innan återfärden börjar vid 06.30. Nu känner jag att min kropp är helt tömd på energi, jag behöver äta och dricka. Vi tar oss tillbaka till ”Stella Point” och under vägen möter vi hela tiden personer som är på väg uppåt. Hasande, stapplande. Själv småhoppar jag både av glädje och av att det går så mycket lättare nedför. En ofattbar skillnad mot uppfärden.
      Solen värmer skönt så en bit ner från kraterkanten sätter vi oss ned för en paus. Jag får dryck, choklad och kex av Richard. Mitt vatten är fortfarande fruset. Vi fortsätter neråt men eftersom solens strålar värmer gott, måste vi strax stanna igen så att jag kan ta av mig kläder. Jag passar på att ta mer kort och filmsekvenser. Min kropp är fortfarande tömd på energi så jag har svårt att följa Richard i hans takt nedför.

Vid 9-tiden, efter ca 2,5 tim, kommer vi fram till baslägret. Jag är utpumpad men får en pratstund med pappa innan jag stupar i säng. Kan dock inte somna. Jag har stark huvudvärk och ont i kroppen.

Moshi, Tanzania - Örebro

November 17, 2003 in Sweden ⋅ ☀️ 4 °C

Moshi:
      Vaknar vid 7.30, Gör en kalkyl på återstående utgifter. Vill inte stå utan kontanter igen.
      Efter frukost går pappa och jag till Zara’s kontor för att möta Richard. Han har lovat att visa oss runt i stan. Han undrar om det är något speciellt som vi vill se. Vi är mest nyfikna på stadslivet en vardag så han tar oss med på den lokala marknaden, bussterminalen, affärer, polismässen, mm. Vi går och tittar och han förklarar. Vi äter lunch tillsammans på en hotellrestaurang. Pappa och jag är åter på hotellet vi 14-tiden. Vi passar på att betala våra skulder, badar i poolen, mm tills det blir dags att ta oss till flygplatsen vid 19-tiden.

Resa: Moshi – Örebro
      En timmes restid till flygplatsen och väl där incheckning av bagage. Vi frågar i incheckningen om det finns nåt att äta på andra sida passkontrollen. Vi har nämligen inte ätit sen lunch och är hungriga. När vi blev avsläppta på flygplatsparkeringen såg vi flera små restauranger som lockade. Svaret är ja det finns ett café. Vi går igenom kontrollen men väl på andra sidan visar det sig bara finnas en bar med kalla drycker och sprit. Skit också! I en av affärerna som säljer souvenirer hittar vi chokladkakor. Det blir vår middag.

Flyget, med avgång 22.25, går först till Dar-es-salam för på/avstigning innan det lyfter mot Amsterdam. Jag lyckas sova största delen av tiden och även pappa förvånansvärt.
      Vi landar vid 8-tiden (svensk tid) på morgonen. Vi börjar med att försöka hitta till gate’n som vårt flyg till Stockholm skall avgå ifrån.

Efter det går vi på shoppingrunda men det visar sig krångligt att passera diverse säkerhetskontrollen med vårat handbagage. Så vi delar upp oss. Pappa väntar i närheten av vår gate och jag springer runt i affärerna. Innan vi skiljs åt bestämmer vi mötesplats vid gate’n och han föreslår 9.45. Detta eftersom det är då vi skall borda planet som jag förstår. Jag kollar inte detta utan litar på honom. Vid 9.30 går jag till vår mötesplats men han är inte där. Däremot pågår bordningen för fullt. Jag väntar och väntar, letar men kan inte se honom. Klockan blir 9.40 och dom börjar stänga bordningen. Var är han? Jag kollar så han inte har gått ombord redan men det har han inte. Dom ropar våra namn i högtalarna. Jag skulle inte ha lämnat honom. Det finns inget att göra jag får skippa planet och leta efter honom. En sista runda bort mot entrékorridoren och då står han där. Han är helt omedveten om allt ståhej och tittar ut genom fönstren på några plan som håller på att lasta. Vadå? Bråttom? Varför det? Det är några av hans kommentarer när jag lätt stressad ber honom skynda sig. Vi hinner precis med planet.

Kommer till Arlanda vid 12-tiden, käkar lunch på en restaurang i ”Sky City” under tiden som vi väntar på vårt tåg hem. Går till hittegods för att höra om min hatt finns upphitad. Men tyvärr, någon måste ha lagt beslag på den. Synd, det var smolk i bägare. Jag kommer att sakna den.
      Tåget kommer kyl 14 och vi anländer Örebro 16.45.
      Där, på perrongen, står mamma och syster Lena och välkomnar oss med var sin krans och en kram.
      Nu är vi hemma!

Barafu Camp – Mweka Camp (nedstigning)

November 15, 2003 in Sweden

Vandring: Barafu Camp (4700 m) – Mweka Camp (2800 m)

Kl. 10 serveras frukost och därefter packar vi våra väskor. Temperaturen är nu ca 9° och molnigt.
      Kl. 11.30 startar vi färden ner mot ”Mweka Camp” (2800 m). Det känns långt men vid 15-tiden kommer vi äntligen fram, efter 3,5 tim. Alla tre, men pappa mest, lider av värk i knäna efter den långa nedförsbacken.
      På vägen ”hittar” vi en ”bårvagn”. Den används av parkvakterna när någon blir för sjuk för att ta sig ner för berget själv. Denna verkar nyligen använd och är nog på väg upp igen.

På lägerplatsen är det 15° och regn i antågande. Snabbt slänger vi in packningen i tältet innan regnet kommer. Här finns öl till försäljning men pappa avstår.
      Vi diskuterar hur mycket dricks vi skall ge till ”vårat gäng” samtidigt som vi delar på en Marabou mjölkchoklad som jag sparat. Vi har svårt att få kontanterna att räcka till och fördelningen inom gruppen är svår. Det enda vi har att gå på är en rekommendation från resebyrån men den verkar inte stämma med förväntningarna.
      Pappa somnar snart medan jag gör lite fler anteckningar i dagboken. Middag 17.30 och därefter ber vi ”gänget” ställa upp så vi kan tacka var och en samtidigt som vi delar ut pengarna. Vissa verkar bli extra glada och andra besvikna.
      Efteråt pratar vi med Erik och Alexandra, det svenska par som jag träffade på toppen. Det visar sig att dom kommer att bo på ”vårat” hotell efteråt. Kryper till sängs vid 19-tiden (+7°), läser och somnar ovaggad vid 20.

Kili - Moshi

November 16, 2003 in Sweden ⋅ 7 °C

Moshi
      Vi kommer till hotellet efter ca en timme med mellan landning på Zara’s kontor för avlastning av personal och utrustning. Dusch, rakning, byte av underkläder, en säng, mm. Underbart efter en vecka i bushen. Man uppskattar sådana enkla saker som att få sitta på en vattentoalett och skita. Det känns riktigt skönt.

Lunch på hotellet som visar sig ingå på denna turen. Vi äter den tillsammans med Erik och Alexandra.

Pappa och jag bestämmer oss för att gå till uttagsautomaten i stadens centrum för att få lite mer kontanter. Hotellreceptionen avråder oss från att gå, dom kan fixa en bil. Det är långt och är osäkert för oss påstår dom. Hotellet ligger ca 4 km utanför centrum men det är väl inget när man gått på berget i en vecka.
      Det tar ca 40 min till Zara’s kontor och ytterligare 15 min till automaten. Visa-uttag fungerar bra. På vägen tillbaka går vi diverse smågator bland lokalbefolkning, ruckel, djur och damm. Vi kommer åter till hotellet efter ca 2 timmar. Det ända som hände på vår promenad var att ett antal nyfikna barn kom fram och hälsade, vinkade osv. Det gjorde för övrigt en del vuxna också. Några enstaka sträckte ut handen som för att tigga men dom var inte påflugna.
      Vi kommer tillbaka lagom för att hinna ta ett dopp i poolen och en dusch innan middagen 19.30. Den är gemensam, kostar 8 USD + dricks, och är god. Efteråt sitter många kvar och pratar. Pappa går till rummet och lägger sig vid 20 (eftersom han blivit van att lägga sig vid den tiden, säger han). Jag sitter kvar och diskuterar med personer från olika länder. Både de som har gjort sitt på berget och dom som har sitt kvar. Går till sängs vid 22. (+27° på rummet.)

Ökna, Okna