Sweden
Sickla

Here you’ll find travel reports about Sickla. Discover travel destinations in Sweden of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Stockholm

May 14 in Sweden

Wir mussten einfach mal länger schlafen und sind deshalb nicht um 4.30 aufgestanden um die Einfahrt in die Schären vor Stockholm zu erleben. Aber um 8.30 beim Frühstück auf dem Sonnendeck war das Erlebnis auch wunderschön 😊
    Vormittags hat Andrea mit den anderen spontan ein Hop on Hop off Schiff genommen und sich schonmal einen Überblick verschafft. Nachmittags dann die Stadtrundfahrt mit Eva, einer Stockholmerin, die lange in Wien gelebt hat und deshalb ein Ösideutsch mit schwedischen Akzent gesprochen hat und Jamal, dem Busfahrer.
    Es war leider sehr heiß im Bus, draußen 27 Grad, wunderbares Wetter und eine schöne, sehr offen wirkende Stadt, da man die Stockholmer überall draußen sah, auf den Wiesen der unzähligen Parks oder in den Cafés. Hier werden wir auf jeden Fall nochmal herkommen!😃

The Final Countdown

June 16, 2017 in Sweden

* 2535.77 km/ 122 Regenkilometer/ 2222 Sonnenkilometer/ 10534 Höhenmeter (mit Anhänger gefühlte 100'000)/ 111 Stunden Velo gefahren/ 99'999 kcal verbrannt/ 1 platten Hinterreifen! Was will man mehr! 👍👍👍
    Der Tag hatte noch einige Überraschungen bereit! Unterwegs hätte ich beinahe eine Dame (1) überfahren, die ich um ein Haar übersehen hätte! 😉 Kurze Zeit später überraschten mich nicht angesagte Regentropfen (2)! Ich durfte ein letztes Mal meine Regenausrüstung geniessen‼️😝
    Am Nachmittag kam ich in Stockholm beim Bianchi-Store (2) an, Alles war vorbereitet und ich konnte Anhänger und Velo "flugbereit " verpacken! (3) Danach ging ich per Taxi ins Hotel (5). Nach einer verdienten Dusche (?) fuhr ich mit einem Fährboot ins Zentrum (6) um im Bianchi-Restaurant mit Jana unser Wiedersehen zu feiern! Wir werden nun die nächsten Tage so richtig Ferien machen!👍
    * Es sind nichts als Zahlen, die ja auch nicht viel bedeuten! Ich habe aber eine unvergessliche Zeit genossen mit unglaublich intensiven Erlebnissen und Eindrücken, man in dieser Art wohl nur mit dem Velo erleben kann! GIVE IT A TRY! YOU CAN DO IT!
    Und damit beende ich diese Berichterstattung ! See you soon back home in Switzerland 🇨🇭‼️

3. Etappe: Stockholm - Helsinki

December 9, 2017 in Sweden

Stockholm war eine tolle Stadt. Heute habe ich ein bisschen mir die Sehenswürdigkeiten angeschaut, lokale Spezialitäten gegessen und bin nun auf der Nachtfähre nach Turku.

Morgen früh um 8 Uhr bin ich dann in Finnland und fahre noch ein kurzes Stück mit dem Zug nach Helsinki. Bin gespannt was die Finnen so zu bieten haben 😀

Torsdag 22 februari

February 22 in Sweden

Hemma på söder! Det är nämligen här detta äventyr äger rum. Vi ska byta ut köket och har efter många valvåndor bestämt hur det ska se ut och nu är det dags för det praktiska arbetet.

Första steget är taget i vår köksrenovering. IKEA-leverans på drygt 1 ton och volymmässigt 2.5 kubikmeter. Bring var leverantör och det var snabba och starka killar som bar in allt i vår lägenhet. Nu kan vi oroa oss lite för att golvet ska klara av denna tyngd men vi är inte de första som renoverar något i bostadsföreningen och köket kommer så småningom att ta all tyngd, så det borde vara ’stabilt’.

Nu prickar Henrik av alla artiklar i leveransen och det är rätt många, sedan gör vi nog lite omplacering så att jag enkelt kan komma in i soffan för att se på TV.

By the way - André Muhrer tog guld i slalom i OS i Sydkorea - en av få manliga medaljörer.

Lördag 24 februari

February 26 in Sweden

Henrik är klar med inventeringen och har flyttat runt många paket så att de som är skåp som ska skruvas samman är lättillgängliga. Barnen är ’inbjudna’ till arbetsdag sedan flera veckor tillbaka. Ingrid kom först till lunch eftersom hon under gårdagen blivit kommenderad till övertid en timme på lördagsförmiddagen.

Ulf och Per är vana IKEA-montörer sedan Ulf bytte ut sitt kök och det underlättade mycket. De utgjorde sammanskruvande-teamet, Henrik var deras markservice (tog fram nästa skåp, flyttade undan emballage, laddade skruvdragare och höll koll på skåp kontra fraktsedel) medan jag tog hand om köket. Typiskt könsuppdelat ansvar ;-) När Ingrid kom hjälpte hon mig att tömma kylskåp (killarna flyttade det) och fylla det igen - även här könsanpassat!

Vi var klara klockan 15 och då hade vi hunnit med förstärkt fika (Ulf och Per hade hoppat över frukost), lunch med Poh-soppa (vietnamesisk med frikadeller i, serverad med ris) samt ett avslutande kaffe och kaka.

Henrik och jag var rejält trötta! Vi hade varit uppe redan klockan 06:00 för att se herrarnas fem-mil längdskidor. Vad fick vi för det? Bäste man var Daniel Rickardsson med en sjundeplats.

I övrigt har OS varit en svensk framgång tack vare de kvinnliga deltagarna, skidskyttarna, curlinglaget och slalomåkarna. Annars var det mest suck och stön.

Tisdag 6 mars

March 6 in Sweden

Under vår frukost kom lastbilen och tog med sig vårt gamla kök. Snygg logistik! Skräpet låg där mindre än 24 timmar - vi blir ett föredöme för övriga bostadsrättsinnehavare.

Vi tillbringade dagen utanför hemmet på var sina äventyr och blev glatt förvånade när vi kom hem igen. Alla underskåp var på plats och flera av överskåpen. Med den här takten borde vi snart vara klara.

Fortfarande hemma

October 15, 2017 in Sweden

Även om det är flera dagar tills vi ska resa så har resfebern börjat så smått. I dag är det söndag och vi reser inte förrän på torsdag. Det är mycket tänkande för att packa rätt saker som dessutom ska få plats i resväskan, en utmaning när vi kommer att vara borta nästan fyra veckor!

Väntar på bilen

October 19, 2017 in Sweden

Om en halvtimme blir vi hämtade och nu är vi klara för avfärd.
    Ni ser på kartorna hur vi kommer att förflytta oss under resan.
    Jag hoppas ni beundrar min systematiska packning och ni kan tro att jag blev förvånad när
    a) allt fick plats i resväskan, tom lite plats över
    b) den inte vägde mer än 17 kg.
    Under vår bortavaro börjar fönsterrenovering i lägenheten, därav blomsterbordet. Det är nu tomt framför alla fönster och när vi kommer hem kommer det dessutom att vara ogenomskinliga strutar framför dem - myyysigt!Read more

Dubai - Stockholm

November 14, 2017 in Sweden

Tisdag 14/11

Nu är snart resan slut och den här sista flygresan förlöpte utan några problem.
    Mer mat givetvis, förmiddagsfika m både muffins och bulle och senare en tre rätters lunch med vin.

Nu stundar ’de sju magra åren’ och det blir intressant (hmmmm!) att se vad vågen säger.

Jag har avverkat 10 böcker av varierande tjocklek. En del e-böcker och flera pocket. Dem har jag lämnat antingen till medresenärer eller till hotellens papperskorgar. Så väger inte heller min resväska mer än när vi reste hemifrån och den gick fortfarande att stänga utan hjälp.

Lägenheten är kanske inte så välkomnande då det, enligt plan, ska finnas strutar framför alla våra fönster och det blir halvskymning hela dagarna. Vi har bett dem att inte storma in i morgon bitti eftersom vi kan behöva hämta oss från tidsomställningen. Tolv timmars tidsskillnad som innebär att det senaste dygnet är 36 timmar långt och inte heller innehåller särskilt mycket sömn.

Skönt att veckans enda inbokning är ikonmålning på fredag fm. Tvättmaskinen lär dock få göra tjänst även om vi har fått tvättat under tiden.

Om allt fungerar som jag tror så kan jag sedan bara beställa en bok utifrån denna blogg. Henrik kommet att ha mer arbete framför sig med att redigera och sammanställa alla videos och fotografier.
    I samband med framställandet av fotoboken kommer jag kanske att möblera om bland fotografierna, men det ska inte tillkomma några nya så ni behöver inte läsa om bloggen från början.

Sickla, SK8