Sweden
Sodan

Van Rosjön naar Dalsvallen

September 2, 2022 in Sweden ⋅ ☁️ 8 °C

Vandaag zijn we vertrokken uit het boshutje en op weg gegaan richting Mora. Mora ligt aan het Siljan meer. In dit plaatsje hebben we wat truien gekocht want de komende dagen blijft het onder de 10 graden overdag. Na wat kleren te hebben gekocht zijn we in een truckers restaurantje beland en hebben hier een broodje kebab gegeten.

Met volle buik door richting Dalsvallen. Onderweg helaas geen elanden gezien. Wel bijzonder want er rijden nauwelijks auto's hier.
      Vanaf de grote weg was het 20 kilometer over een onverhardeweg richting Dalsvallen. Niet een dorpje maar een naam voor een boerderijtje met Nederlandse bewoners die 6 huisjes verhuren. De groep huisjes is het enigste bewoonde stukje in dit gebied in een cirkel van 25 km.

Na aankomst nog even lekker gewandeld om het huisje en vervolgens de BBQ aangestoken voor lekkere nacho's.

Sånfjället Nationaal Park

September 3, 2022 in Sweden ⋅ ⛅ 8 °C

Vandaag vroeg opgestaan om de Högfjället te beklimmen. Een prachtige route die start vanaf het huisje. Nadat we hadden ontbeten en een stevig lunchpakket te hebben klaargemaakt zijn we vertrokken. Een wandeling van 7 uur.

Op het eerste deel van de route werd het meeste wild gezien. Helaas zagen wij niks. Mogelijk heeft dat met de elanden en berenjacht te maken. Daarom ook niet gek dat een jager ons achterop liep en in zijn hoogzit ging zitten. Ook hij ging op jacht naar elanden en beren. Nu hij ons heeft gezien en gesproken kunnen wij veilig verder berg opwaarts. En vanaf waar het bos begint, begint ook het natuur reservaat dat overgaat in het Nationaal park. Hier wordt dus niet gejaagd.

Voordat we de eerste kilometer in de benen hadden had Clint de sokken en schoenen al doorweekt. Het heeft vannacht namelijk iets geregend en de weg naar boven gaat voornamelijk tussen de bosbessen struikjes door. Dus onderweg was het af en toe stoppen om sokken uit te wringen. Bijna bij de boomgrens aangekomen horen we vlak naast ons in de bosjes een eland wegrennen. Helaas konden we het kolossale dier niet zien. Onderweg nemen we alvast droog hout mee om op de berg vuur te maken om onze spullen te drogen.

Bij de bomengrens aangekomen kregen we prachtig uitzicht op de bergen voor ons. Ook zien we hier op de bergen rendieren lopen. Hoewel het nog 3 kilometer lopen is tot de windshelter waar we pauzeren en opladen voor de terug weg. Laatste stukje is het wel fris en is een muts wel wenselijk.

Vlak voor er de shelter zien, zien we aan de andere kant van de berg ook een stel mensen aankomen. Eindelijk bij de shelter aangekomen is het andere stel al begonnen met een poging tot vuurmaken met nat hout........dit zijn mensen uit de stad Uppsalla Zweden. Omdat wij berkenschors en dennentak mee hebben helpen we ze een vuurtje te maken. Op dit vuur maken we de knakworsten warm en eten onze yoghurt met zelf geplukte bosbesjes. Na een uurtje pauze beginnen we aan de wandeling terug naar ons huisje. Wederom een tocht van 7,5 km. Na 20 minuten wandelen over de rotsen van de berg staat opeens de groep rendieren die we eerder zagen vlak naast ons. En ze zijn gelukkig niet bang want blijven mooi voor ons uit lopen.

Waneer we weer het bos in gaan is het gelukkig wat aangedroogd. En halen we geen natte voeten meer. Dat loopt wel wat prettiger. Na 7 uur totale wandel tijd komen we weer aan in ons huisje waar we moe en voldaan ons douchen en tripisch Zweedse korst gaan eten. Namelijk Zweedse balletjes met aardappel puree.

Rustdag in Dalsvalen

September 4, 2022 in Sweden ⋅ ⛅ 12 °C

Vandaag hadden we een rustdag, de dag nadat we de berg hadden beklommen. Smorgens zijn we nog even naar de beverdam gelopen om bevers te spotten. Helaas hadden zij ook zondag en waren nergens te bekennen, net als de elanden savonds. Ook de vele jagers met hun honden hebben ook geen elanden of beren gezien.

Smiddags hebben we na een rondje Qwixx nog even de F1 grand prix van Nederland gekeken op de mobiel, gelukkig hadden we wat bereik.

Sodan