Sweden
Värnamo Kommun

Erste Nacht..

February 28, 2020 in Sweden ⋅ ☁️ 0 °C

erste nacht ist überstanden. nachdem wir kurz vor dem eigentlichen ziel nachts um eins eine stunde im stau standen... ein lkw anhänger hatte gebrannt. in der nacht gabs schon mal frostige - 9°, heizung funktioniert tadellos! allerdings ist der ausgang des abwassertanks schon eingefroren. hab den jetzt einfach geöffnet, etwas warmes wasser und ein liter frostschutz reingelassen und hoffe nun das sich der ausgang frei schmilzt. daumen drückenRead more

Värnamo

May 28, 2019 in Sweden ⋅ 🌬 13 °C

Lång körning direkt efter vi klev av färjan från Polen. Blev till slut en badplats i Värnamo som vi gästade. Fin parkering med soptunnor och toalett..

Lagerfeuer am See

September 18, 2020 in Sweden ⋅ ☀️ 14 °C

Und wieder ein wunderbarer Übernachtungsplatz an einem der vielen Seen.
    Da wir eine Feuerstelle entdeckt haben und noch Holz übrig hatten, haben wir ein Lagerfeuer gemacht und unsere Würstel und Kartoffeln gebraten.
    So lässt es sich leben!! 😋😊

Vandalorum

October 18, 2020 in Sweden ⋅ ☀️ 7 °C

Vandalorum, konstmuseum i Värnamo, invigt 2011 och utbyggt 2017. Väldigt fint, byggt i form av tre sammanhängande lador i småländsk stil. Om man så vill kan man äta lunch på restaurang Syltan.
    Tre stycken ’lador’, med tre olika utställningar.

I den första kunde man se Eric van Hofe, en konstnär bosatt i Marocko som bygger kopior av motorer.

Marockaner gillar tysk ingenjörskonst. Som taxibilar går ofta gamla Mercedes Benz 240D. Bilarna lappas och lagas i all oändlighet. Mercan på bilden är hopsatt av hundratals reservdelar. Till slut blev det en fungerande, färgglad bil. Den kördes tillbaka till Tyskland. Där uppfattades den inte längre som en tysk produkt, utan som ett marockanskt original.

Han bygger motorer med enorm detaljprecision, växellådor av gamla VW, mm. En modell av Charles Lindberghs motor på Spirit of S:t Louis, som tog honom på den första soloflygningen över Atlanten, kunde man också se. Imponerande! Han använder olika träslag, mässing och koppar för att uttrycka det han vill.

I nästa ’lada’ var det tyger och keramik av systrarna Jobs, (Lisb
    eth och Gocken), lite Josef Franck-liknande, fina mönster, färggrant och ser modernt ut.
    Lisbeth dog 1961 och Gocken 1995.

I den tredje ladan fanns målningar och föremål av olika konstnärer. Inga bilder därifrån.

Verkligen ett museum att rekommendera!

Sedan lunch i husbilen och så vidare mot Kyrkö mosse.

Elsegerd Wikholm

Snygg!

10/19/20Reply
    Elsegerd Wikholm

Det tycker jag med!

10/19/20Reply
    Mia Rossetti

Kul att ni var där! Jag åt isterband i restaurangen när jag var där...

10/25/20Reply
    Gunnar och Carin

Det fanns på menyn nu också. Det såg bra ut, men vi hade ju vår egen restaurang med oss 😉

10/25/20Reply

Värnamo Kommun, Varnamo Kommun