Switzerland
Le Génépi

• Day14

Still in Switzerland, at Triente

September 14, 2022 in Switzerland ⋅ ☁️ 16 °C

Hiked a 16km day. Rained a bit just enough to get a bit of use of the waterproof gear we’ve been lugging everyday. These alps are so so high. We see some people trail running them which is astounding we feel. Walking up is tough enough. Height gain 850m, height loss 1040m. This means we’re down low in a valley and the only way out is up! 😩😬Read more

Enjoy, happy it's tough hahah [Kerrie May]

9/14/22Reply

Kids are enjoying looking at the photos of the toadstools and sheep

9/16/22Reply

That is so beautifully Swiss!

9/17/22Reply

• Day8

De lange beklimming naar Cabane d'Orny

July 25, 2022 in Switzerland ⋅ ☀️ 18 °C

Gelukkig heb ik vannacht al iets beter geslapen. Ik zet koffie en eet een stokbroodje. Daarna ga ik de tent inpakken. Rond 7:30 uur vertrek ik en loop het eerste stuk over breed pad langs de rivier. Op een gegeven moment wordt het pad smaller en volgt de bergwand door het bos. Het is een mooi pad met zo nu en dan een uitzicht over de groene valleien. De grillige alpenreuzen van de afgelopen dagen zie je hier niet meer. Ik kom uit bij het dorpje Praz-de-Fort. Daar staat een leuk tentje op een grasveld waar je koffie kunt drinken. Ik neem er een chocoladecake bij, die erg lekker is.

Daarna begint de lange beklimming naar Cabane d’Orny. Het eerste stuk is asfalt en dat is niet heel bijzonder, maar het loopt wel lekker door. Na ruim een uur asfalt ga ik over een smal pad de bossen in. Het eerste stuk is meteen heel steil en ik moet dan ook regelmatig op adem komen. Het pad wordt wel steeds mooier en loopt door een bos met veel bessenstruiken. Ik rust even uit en eet brood met worst en geniet van de stilte. Ik loop weer verder en na een tijdje kom ik boven de boomgrens en loop ik weer in een open landschap in de zon. Er zijn daar opvallend veel vlinders, krekels en sprinkhanen. Het is wel behoorlijk warm en gelukkig kan ik bij een rivier mijn flessen met water bijvullen. Dat is wel even spannend want de rivier stroomt erg hard, hier kun je geen foutje maken.

• Day8

Naar het hoogste punt van mijn TMB

July 25, 2022 in Switzerland ⋅ ⛅ 16 °C

Het is een lange beklimming naar Cabane d’Orny, maar uiteindelijk kom ik boven. Het landschap wat je dan ziet is erg indrukwekkend. Een grote gletsjer in een desolaat landschap. Ik ben nog niet bij de hut, al zie ik hem wel liggen. Er moet nog een stuk geklommen worden. Maar ik eet eerst nog een broodje voordat ik aan het laatste klimmetje begin. Om 14:30 uur ben ik bij de hut. Ik leg de spullen op de kamer en drink koffie met een citroen-merengue taartje. Tot het eten doe ik het verder rustig aan. Ik ben nu op het hoogste punt van mijn Tour Du Mont Blanc op 2811 meter en het is bijzonder om zo hoog in de bergen te zijn en te overnachten.

Om 18:30 uur gaan we eten. Ik zit aan tafel met 2 Zwitsers en een Duitser. Met die laatste klets ik een beetje, hij doet de TMB met de klok mee. Eerst krijgen we heerlijk gebonden groentesoep en daarna polenta met stoofvlees. Ook dit keer helaas weinig groente. Het toetje is chocolademousse. Daarna zit ik nog even in de eetruimte en ga Iets na 21:00 uur naar bed.

• Day2

À la Fouly !

September 2, 2019 in Switzerland ⋅ ⛅ 13 °C

On se souviendra :
      Des retrouvailles à Arp Nouvaz Cap après 30 minutes de retard.
      De la première montée au grand col Ferret qui était magnifique mais s'est fini sous la brume.
      De l'atmosphere embrumée au niveau du col.
      Du déjeuner "Montgolfière" au refuge de la Peule.
      De la fin de marche vers la Fouly en suivant les indications de l'Ultra Trail Mont-Blanc.
      Du camping de la Fouly et du dîner pattes pesto dans le réfectoire.

• Day3

La Fouly- Champex sur Lac - Arpettes

September 3, 2019 in Switzerland ⋅ ⛅ 12 °C

On se souviendra :
      Du deuxième jour plus dur pour les giboles
      Du départ infini du camping de la Fouly
      De notre longue descente vers Champex
      Du déjeuner en milieu de montée
      De la marche le long du ruisseau pour remonter vers le gîte d'Arpettes
      Des étirements avant que le soleil ne se couche
      De la nouvelle barbe de Adri !

• Day9

Rustig dagje bij Relais d’Arpette

July 26, 2022 in Switzerland ⋅ ⛅ 15 °C

Vandaag is het een rustige dag, alleen een afdaling naar Relais d’Arpette. Ik doe het dan ook rustig aan en ik ga om 7:00 uur ontbijten. Het ontbijt is goed, muesli en brood met kaas en jam. Een half uurtje later ben ik klaar om te vertrekken. Het was vanmorgen bewolkt maar hier boven in de bergen schijnt nu de zon. Maar ik ga afdalen dus ik loop al snel weer in de wolken. Niet veel uitzichten dus vandaag. De afdaling is mooi, een smal pad langs rotswanden. Soms hangen er kettingen, maar die zijn niet echt nodig. Na 2 uur lopen kom ik bij de kabelbaan van La Braya en nu volgt er een minder mooi stuk over een brede grindweg. Het laatste stuk is wel weer mooi door een bos met een riviertje.

Ik kom bij Relais d’Arpette waar ik op de camping sta bij een berghut. Dit ligt in een mooie groene vallei. Ik zet de tent op, ga douchen en doe een wasje. Daarna ga ik bij het restaurant lunchen. Ik bestel een soort salade, maar dat blijkt brood met heel veel vlees en wat kaas te zijn. Maakt niet uit, het is lekker. De rest van de middag hang ik een beetje rond bij de tent. Om 18:30 uur is het avondeten in de berghut. Ik zit met 3 dames uit de UK en Australië aan tafel en we kletsen gezellig. We eten eerst een wortelsoep, daarna rijst met stoofvlees. Als toetje een sorbet van citroenijs. Ik zet bij de tent nog koffie en ga op tijd naar bed.

• Day10

Uitdagende klim naar Fenêtre d’Arpette

July 27, 2022 in Switzerland ⋅ ⛅ 15 °C

Ik sta rond 6:00 uur op en ga alles op mijn gemak inpakken. Om 7:00 uur is het ontbijt in de berghut. Hier gaat het anders dan in andere hutten, er is een ontbijtbuffet. Dus iedereen stormt op het buffet af. Ik zit weer met de drie dames aan tafel. Een half uur later vertrek ik en begin met een rustige klim over een rotsig paadje, kronkelend langs een riviertje door het bos. Het is nog wel wat bewolkt, dus nog niet veel uitzichten. Zo nu en dan zie je wat van de omgeving. De klim wordt steeds pittiger en duurt uren. Ik maak uiteindelijk 1000 hoogtemeters om bij Fenêtre d’Arpette te komen. Vooral het laatste stuk is zwaar klimmen over rotsblokken. De meeste wolken zijn verdwenen, dus op de top heb ik een mooi uitzicht op Glacier du Trent. Er komen ondertussen steeds meer mensen boven, dus het wordt druk op het smalle topje.

Na even gerust te hebben, begin ik weer met de afdaling aan de andere kant van de col. Die afdaling is ook lastig, er zitten uitdagende stukken tussen. Om 12:00 uur ben ik beneden bij Chalet du Glacier. Ik drink er iets en neem er een abrikozentaartje bij. Die is erg lekker. Bij het water van de gletsjerrivier eet ik mijn lunch op die ik bij Relais d’Arpette gekocht heb. Het is een rijstsalade en dat smaakt lekker. Ik vul mijn flessen met water uit de rivier en begin aan de volgende klim.

• Day7

Jour 6 : de Champex lac à Trient

August 14, 2022 in Switzerland ⋅ ☁️ 17 °C

On reste en Suisse pour cette 6eme étape ! Une longue montée dans les bois nous attend, récompensée par une chouette refuge et beau panorama. On évite la pluie de peu et arrivons au sec à Trient, pour une après midi de détente 😊.Read more

• Day13

Col de la Forclaz (1527 m)

September 4, 2017 in Switzerland ⋅ ⛅ 14 °C

Nach einer langen Abfahrt vom Col des Montets geht es nun wieder, bei langsam schwindendem Licht hinauf zum Col de la Forclaz. Gut das wir schon auf der Hinfahrt im Kiosk auf dem Forclaz einen "Gesdächtnis Kilometerstein" für Christas Sammlung gekauft haben.Read more

• Day28

D28 - TMB Auberge LaBoerne to Auberge MB

August 1, 2019 in Switzerland ⋅ ⛅ 24 °C

TOP 3 Highlights:

1. L'Aiguillette des Posettes - We knew that today was going to go up, down, up, down, but we never anticipated how much we would love today’s walk. L’Aiguillette des Posettes was the second peak that we have summited by foot on this trip, and as promised by some friendly Americans we met at La Boerne, the views were fantastic. To make it even better, there was a mountainside full of wild blueberries to keep our energy levels up along the way!

2. Lost - after Col du Balme, we followed the sign towards a trail and began along it. After traversing a very dicey snow patch that would have sent us flying 40m down the side of the mountain had we slipped, I noted to Kate that we hadn’t seen many TMBers for some time. We carried on, also noting an alternative route with some hikers on it below us. After an hour or two of lovely walking just above the tree line with distant views down the valley towards or destination, we started curving our way around the mountain in the opposite direction. We stopped, checked the maps, and realised we’d been on the wrong trail for hours. We backtracked to the last junction we’d seen and headed down an overgrown and underused zig zag track that hugged a very sharp spine. After not too long, we pushed through waist deep grass to connect up with our intended route. What a lovely detour...

3. Fondue - we passed up on an opportunity for Raclette at the beginning of our hike and so tonight when we were presented with the choice of pork/rice or a massive bowl of melted cheese and bits to dip in it, we said yes.
      ...
      It was entertaining, but one communal vat of bubbling cheese for a table of 6 people to be ladled over boiled potatoes was not what we were expecting. Let the cheese sweats begin.

*Bonus* - Turns out there is a bloke staying here that has been carrying his bagpipes around TMB and during dessert we all got a quick performance! The Scottish couple we had been chatting to beside us were loving it- so would you Mum. Anthony covered his ears...

Oh, and today Kate’s stick broke. Sad moment.

Happy Swiss National Day!