Switzerland
San Vittore

Abreise

November 4, 2023 in Switzerland ⋅ ☁️ 4 °C

Gestern ging es von Italien zurück nach Pottenstein.
      Die Tunnel waren durch die Unwetter immer noch gesperrt, so dass wir über die Berge zurückfuhren.
      In der Schweiz hatte es inzwischen geschneit und nach 10 Stunden kamen wir in Pottenstein an.
      Nach einer zünftigen Mahlzeit ging es für alle ins Bett.
      Heute nach dem Frühstück geht's nach Hause .

Etappe 9 Goscheneralp -Roveredo 105km

July 21, 2017 in Switzerland ⋅ 🌧 19 °C

Na ons fantastische verblijf op de Goscheneralp en een prima ontbijt namen we afacheid van dit paradijs.Rond 9.45 schoten we uit de startblokken met de heerlijke afdaling naar het station van Goschenen..We mochten niet naar Andermatt fietsen vanwege werkzaamheden.Met een tandradbaan reden we naar boven.Bijzonder en goed geregeld en gratis.Vanuit Andermatt naar Hospental en de klim naar de Gotthard.Het was zwaarbewolkt en af en toe spetterde t maar niet veel.Ik kon moeilijk mijn ritme vinden en de compac cassette geeft toch te weinig ruimte.Maar goed gestaag omhoog en toen de postkoetsroute genomen over de steentjes die in bijzondere vormen zijn neergelegd.heroische weg hoor en we passeerden ook een paardenkoets met 6 paarden..imponerend.Ferdie filmde ons en ondersteunde mij want had t best moeilijk.Daarna kwamen we bij t hoogste punt en foto gemaakt em toen naar de Adelaar..Ik had t even moeilijk want stond er nu met mijn fiets en realiseerde mij dat dit de eerste keer was..Enfin even wat gedronken en taart gegeten.ditmaal tracteerde Ferdie die zo met ons meeleeft.Leuk.hoor..
      Jasje aan en naar beneden.Best steile afdaling over de steentjes die toch veel grip gaven.Prachtige uitzichten rondom en na 12 km stoven we door Airolo.Ik hield t gas er wel op en voelde.me.sterk.Na eem.spagetti break en weer een vermogen aan geld stoven we verder met wel 45 km.alsof t geen moeite koste.De weg bleef maar dalen en de Bike map route weer gevolgd.Weer over diverse grindpaden.maar daar weten we mee om tegaan.Het werd ook weer warmer en we kwamen in Bellinzona aam alwaar we dachten wel een hotel te vinden..niet dus.Uiteindelijk besloten we naar auberge Stazione te gaan in Roveredo.Maar Jos V liet t hierbij en stapte bjj Ferdie in.Ik.met Jos dan op de fiets ernaar toe.Nou was t toch wen slecht pad.Grote stenen en regelmatig stoppen en wandelen.Toen we aankwamen stonden F en J al te wachten.Leuke auberge met lekkere pasta gegeten en toen naar onze kamers..Is mooi geweest.t stortregent nu hier.Mgn nog 65 km en dan zijn we er!!

9e Etappe Göschener Alp Bellinzona

July 21, 2017 in Switzerland ⋅ ⛅ 24 °C

Vandaag over de alpen gefietst via de Gotthardpas. Het was overweldigend mooi en bijzonder. De fiets ervaring van mijn leven. Het begon al zo mooi vandaag, ontbijten aan de voet van de gletsjer en na start direct 9km afdaling door het mooiste dal dat ik ooit gezien heb. Omdat er een stuk weg afgesloten was voor werkzaamheden moesten de fietsers richting Andermath een stukje met de trein. Dit treintraject is een onderdeel van de Matterhorn Gotthard Bahn. De treinheeft een tandrad zodat steilere hellingen gehaald kunnen worden. Goed geregeld daar. De fietsen konden zo in de daarvoor in de coupé aanwezige fietsenrekken geplaatst worden.
      De treinrit duurt slechts 10 minuten en dan ben je aan het begin van de klim naar de Gotthard pas.
      De klim is 9km lang en gaat 700 meter omhoog. Het regende een beetje en het was fris.
      Op ongeveer de helft van de klimmen hebben we de oude postkoetsroute genomen, dit is een historische weg, van natuursteenblokjes, die eind negentiende eeuw is aangelegd. Dit is het summum voor de wielerfanaat! Alhoewel zwaarder door het gerammel over de kasseien was het toch een fantastische beleving.
      Onderweg hebben we nog een echte postkoets met drie paarden ervoor ingehaald.
      Op de top volop regen en mist. ik was flink afgekoeld. Na de foto en filmmomenten even opgewarmt met koffie en gebak en toen begonnen aan de afdaling. Weer over de kasseitjes naar beneden. Deze route is nog mooier, en langer, dan omhoog. Weer lichte regen maar de kasseitjes worden gelukkig niet glad. Daarna weer regelmatig afdalingen over mooi asfalt met snelheden tot wel 65km per uur.
      Als je over de Gotthard komt lijkt het wel of je al in Italië bent, allemaal italiaanse plaatsnamen en de mensen spreken daar ook Italiaans. Toch eigenlijk te lang doorgereden waardoor we pas rond half acht in het hotel aankwamen.

San Vittore, San Vittore GR, Сан-Витторе, Fanum Sancti Victoris, San Vitor, San Vittore i Sveits, 聖維托雷