Tanzania
Namro

Coffee Tour experience

December 3, 2022 in Tanzania ⋅ ⛅ 20 °C

Doživeli sva vseh 11 faz do okusne kave: list, cvet, rdeč sadež, sušenje in prvo luščenje, namakanje + sušenje + trenje in drugo luščenje, pražejne, drobljenje in na koncu, KAVA. ☕
      Vmesna pa pesem, poplesanaje okoli ognja, smeh in dišeča kavica.. Aja, pa seveda so naju že prvi dan prepričali v nakupe, ki jih nisva načrtovali 🙈Read more

Moshi🌴

December 3, 2022 in Tanzania ⋅ ⛅ 25 °C

Iz puščavne Singide v tropski Moshi. Reka, ki priteče direktno iz Kilimanjara, oskrbi plantaže na 1600 višinskih metrih z obilico hladne ledeniške vode.
      Take-your-breath-away narava, barvite rožice, bananovci, katerim ni konca, kameleoni in prečudovit slap!🌱🌺🍌🦎🏞️
      Odličen začetek najinega dopusta bi lahko rekla:).

Coffee Tour 1.del

December 3, 2022 in Tanzania ⋅ ⛅ 20 °C

Sva mislili, da si bova malo ogledali pridelavo kave, pa se je začelo kar s konkretnim pohodom skozi plantaže banan in kave, vse do visokega slapu, ki ga napaja taleči sneg Kilimagiara! Sva se kar ogreli in je bila voda kot nalašč za osvežitev.
      Na poti sva spoznali tudi rastline, s katerimi pozdraviš zobobol, pa trebušne težave, pa kihanje, pa izelaš eterično olje, skuhaš čaj ali pa se ga malce "zadaneš" 🤣.
      Na koncu pohoda pa sva se osvežili s kozarčkom bananinega vina. 🥂
      Z nama sta dan prebili se Jackie, Katjušina gostiteljica v Singidi, in njen prijatelj James.

• Waterfalls

March 14, 2020 in Tanzania ⋅ ⛅ 32 °C

Heute sind wir früh aufgestanden und nach Dings gefahren wo wir von Viktor eingesammelt wurden um mit ihm zu dem blub Waterfalls zu wandern. Für mich eine super Gelegenheit um mich schon mal ein bisschen auf nepal vorzubereiten und darüber hinaus ein wirkliches Erlebnis, eine unglaubliche Landschaft und ein sehr beeindruckender 80 Meter höher Wasserfall.

Vom Wasserfall aus haben wir uns dann auf den weg zum Camp gemacht als Viktor uns dann aufforderte etwas schneller zu gehen da bald der Regen käme. Bald darauf wurde das erste piki herangewunken und Ela draufgesetzt, kurze Zeit später das zweite für mich. Wenn ich beim aufsteigen dachte, nun gut langsam gewöhnst du dich ja dran, so wurde ich eines besseren belehrt! Nun fuhr ich mir dem Piki bei dicken prasselnden Regentropfen mit hoher Geschwindigkeit einen Matschweg entlang. Wir schlitterten nicht schlecht und der piki Fahrer musste ganz schön kämpfen um seine Maschine aufrecht zu halten.

Als ich endlich heil und unverletzt am Camp ankam war ich erleichtert und Ziemlich nass. Ich wurde zu meinem Zelt gebracht, schmiss schnell meinen Rucksack hinein und brachte Ela ihre Regenjacke. Nun sitze ich in Unterwäsche in meinen Zelt und genieße mein Mittagessen welches sehr köstlich schmeckt und im Zelt neben mir zubereitet wurde.

Kili-Kaffee selbst gemacht

July 28, 2022 in Tanzania ⋅ ☁️ 16 °C

Der bester Kaffee ever!
      Von Moshi aus ging es den Kilimandscharo hinauf bis ganz ans Ende der Straße oder besser Piste 😄
      Dort oben wachsen beschattet unter dem Wald die Arabica Kaffeepflanzen, die ursprünglich aus Äthiopien kommen.
      Wir haben die roten, reifen Früchte geerntet, sie von ihren Schalen befreit, die Bohnen dann über dem Feuer geröstet und sie zu Kaffee zerstampft, im Beat tansanischer Lieder ✌️
      Mit dem noch heißen Pulver haben wir nen Kaffee aufgebrüht, der es in sich hat!
      Sehr sehr lecker und wirklich wach machend! Wer hätte das gedacht, dass dies auch mit so einfachen Mitteln geht..

Materuni Wasserfall @ Kilimandscharo

July 28, 2022 in Tanzania ⋅ ⛅ 18 °C

Nach dem Hallo-Wach-Kaffeeerlebnis ging es entlang der Kilimandscharohänge durch die Kaffeeplantagen zum Imposanten Materuni-Wasseefall.
      Dieser ist wirklich imposant mit super viel Wasser, dass mitten in Urwald in eine 90 Meter tiefe Schlucht rauscht.
      Vor Ort ging es etwas eng zu, denn eine Schule hat sich dazu entschieden mitten in der Schlucht ohne jeglichen Platz Mittag zu machen 😂

Besuch Kaffee Plantage und Wasserfall

January 22, 2023 in Tanzania ⋅ ☁️ 22 °C

Nach einer sehr guten Nacht, endlich eine richtige und gemütliche Matratze war um 7.00 Tagwache. Nach dem Frühstück gings mit dem Auto Richtung Materuni Wasserfall. Nach 1h Autofahrt sind wir in einem kleinen Dorf namens Materuni angekommen. Dort konnten wir miterleben und selbst uns dran Tasten wie man Kaffee macht. Es war sehr interessant und auch sehr schön miterleben zu können wie der Kaffee hergestellt wird. Es ist viel Handarbeit dahinter aber die Leute singen dazu und das motiviert noch mehr. Am Schluss konnten wir den Kaffee auch Kosten. Es war wirklich lecker. Danach sind wir zum Wasserfall gelaufen. Der Weg dorthin war einfach nur schön. Wir sind durch den Urwald gelaufen. Am Wasserfall angekommen ging es sofort rein um sich abzukühlen. Es war wirklich eisigkalt aber sehr schön. Jetzt darf ich sagen Ich war auf dem Kilimanjaro und hab im Kilimanjaro Wasser gebaded. Nach der Abkühlung ging es zurück ins Village und dort haben wir ein sehr leckeres Mittagessen bekommen, bevor es ins Hostel zurück ging. Da abgekommen stand mal auspacken auf dem Programm und in der Lodge Fotos austauschen. Es war wieder mal ein sehr schönes Wochenende mit den Mädels. Leider mein letzter hier. Aber die Erinnerungen werden bestimmt bleiben.Read more

Arusha & Moshi

January 13, 2023 in Tanzania ⋅ ⛅ 19 °C

While in Northern Tanzania I took the opportunity to see Arusha, walking around the town and checking out the Natural History Museum which has some amusing taxidermy. It also houses a giant tortoise that was so large that I thought it was a statue. But I think my favourite bit was the giant bats living in the trees outside of the museum!

Then I went off to Moshi for a chance to glimpse Mount Kilimanjaro, which hides behind the clouds for most of the day but is usually visible early morning and late afternoon. You never get bored of seeing it. I took a short hike at the base of the mountain to see a waterfall and visit a coffee farm where we made coffee from the raw bean to the cup, by far the best coffee I'd had in Africa (which to be fair isn't saying much!)

Mountainbike, coffee tour, waterfalls

November 13, 2019 in Tanzania ⋅ ⛅ 17 °C

Muksin, de legendarische recordhouder van snelste Kilimanjaro bestijging op de mountainbike. Hij is de eigenaar van het Mountain Bikes House, waar wij verbleven. We werden door Muksin geïnformeerd over de mogelijkheid om een dagtrip te doen op de mountainbike. Hierbij zouden we een organische koffieplantage plus een waterval op de onderste hellingen van de Mount Kilimanjaro bezoeken. Zijn jonge leerling Baraka zou onze gids voor de dag.

Na dit inspirerende verhaal aangehoord te hebben, konden wij het natuurlijk niet laten om te gaan. Het was 16 km heen, met steile hellingen. Onderweg zagen we adembenemende panorama's van de Afrikaanse vlaktes, en liepen mensen met hun bepakking bovenop hun hoofd. Baraka, 24 jaar, werd algauw onze vriend. Hij leerde ons swahili, en in ruil leerde ik hem hoe hij gratis studieboeken over de Afrikaanse planten kon downloaden. Het meest indrukwekkende uitzicht tijdens de klim was niet de natuur, maar Janneke. Ondanks dat ze nog nooit had gemountainbiked, heeft ze als eerste vrouw ooit de klim helemaal afgemaakt zonder af te stappen. Mijn vermoeden is dat de roeimentaliteit hier een rol in speelde.

Eenmaal aangekomen in het dorpje Materun, zijn we naar de waterval gewandeld. Een tweede sportieve uitdaging. Onderweg kregen we interessante feitjes te horen, en hebben we Janneke's favoriete boom gespot: een avocadoboom. Met een zeer hoog moraal zijn we daarna doorgestampt naar de waterval. Een schitterend geheel, midden in de jungle. Al het zweet was het waard, en daarnaast konden we afkoelen met het koele smeltwater dat vanuit de Kilimanjaro de waterval afstroomde.

De terugweg was spannend, aangezien het had geregend. We hadden kramp in onze vingers van het remmen. Ook kreeg ik het voor elkaar om mijn ketting doormidden te breken. Die wist Baraka snel te repareren met een hamer. Chapeau. De laatste loodjes wogen het zwaarst, maar eenmaal aangekomen, onder de modder, konden we niets anders dan denken: dit was het dubbel en dwars waard.

Koffie plantage

November 13, 2019 in Tanzania ⋅ ⛅ 20 °C

Na een klim op de mountainbike en een hike vol natuur, kwamen we aan bij de koffieplantage. Speciaal aan de koffieplantage was het volgende: ze gebruikte geen genetisch gemodificeerde planten en geen pesticiden. Wat ze wel gebruikte: bananenbomen. Deze hielden de originele Arabica bonen (die door de Duitsers naar Tanzania zijn gebracht) lekker koel. De bomen zorgen niet alleen voor schaduw, maar worden ook als compost gebruikt. Deze bonen groeien optimaal op hoogte. Vandaar dat deze plantage zich op de helling van de Kilimanjaro bevindt.

Vervolgens werd het hele proces van plant naar koffie uitgelegd. Alle arbeid wordt uitgevoerd op traditionele wijze: met de hand dus. De enige machine was een met de hand aangezwengelde schillenverwijderaar. Het is een lang proces: plukken, selecteren, schillen, drogen, vliesjes verwijderen , branden, malen, malen, malen, koken en slurpen!

Het malen van de bonen is noeste arbeid. Gespierde, jonge kerels laten een grote houten balk telkens opnieuw op de bonen neerdalen. Dit klinkt zwaar, maar ze hebben een truc gevonden waar ze gratis energie en motivatie van krijgen: liederen worden luidkeels gezongen. Er wordt gestampt op de maat van de liederen. Dit is een erg vrolijk tafereel, zoals op een van de filmpjes te zien is!

Uiteindelijk, na al deze stappen, was het zo ver: een zuur verdient kopje koffie. Janneke verbrandde haar tong niet, en de koffie was heerlijk!

Namro