Thailand

• Day 6

Vykurovaná jaskyňa Lod

December 24, 2023 in Thailand ⋅ ⛅ 26 °C

Najväčšou atrakciou dnešného dňa bola okrem veľkej kopy neskutočných výhľadov návšteva jednej z najkrajších thajských jaskýň, jaskyne Lod.

Ráno je všade hmla, zima. Poniektorí majú gate, na tom kamaše, na tom nohavice a na tom ešte nepremokavé nohavice. Hore tričko, na tom tričko s dlhým rukávom, na tom mikina a na tom vetrovka. Ideálne oblečenie na jazdu motorkou v tomto počasí.

Keď však v tomto oblečení prídeme k jaskyni, snažia sa nás presvedčiť, že v jaskyni je teplo. Vravíme si čisto logicky, nech tam je ako je, teplejšie ako vonku tam nemôže byť. Je to predsa jaskyňa... Takže radšej nič nevyzliekame.

Táto jaskyňa je inak výnimočná tým, že je to vlastne dlhý tunel, cez ktorý preteká rieka, ktorá sa splavuje na bambusových pltiach. Na niektorých miestach sa z pltí vystúpi a pokračuje sa väčšinou po strmých drevených schodoch do vyššie položených častí jaskyne. A tu je pes zakopaný. Pravdepodobne cez tunel prúdi teplý vzduch z vonku a stúpa do vyšších častí jaskyne. To ale nie je všetko. Keďže sme štyria, pridelia nám až dve sprievodkyne, pričom každá má veľmi výkonný nejaký plynový lampáš. Čo sme však netušili, ten lampáš neskutočne hreje. Človek je 2m od neho a cíti to riadne a tie naše sprievodkyne vždy tesne pri nás. Navyše návštevnosť jaskyne taká, že každú chvíľu prejde povedľa nás iný sprievodca so svojim lampášom.
      Výsledok, dnu v jaskyni na umretie. Zhadzujem, čo sa dá a i tak sa zo mňa (a nie len zo mňa) leje.
      V tej jaskyni je ako v teráriu...

No a aby toho nebolo dosť jaskyňa je známa množstvom hniezdiacich netopierov. V živote som nestúpil na toľko hovienok, ako dnes. Stovky, tisíce... Na niektorých miestach človek ide po súvislej vrstve a niekde je nebezpečné si len tak postávať. Bonusom sú superstrmé schody s madlami. No len chytiť sa tých madiel znamená určite chytiť netopiersku chrípku také sú "zasvinené“.

V každom prípade niektoré výhľady neskutočné, no a keď je to ešte splavné na plti, čo viac si môže naša námornícka duša želať.

Navyše tá jaskyňa na nás pôsobila priam magicky.
      Najprv sme podľahli jej mágii, keď sme sa celá skupinka dokázali stratiť dvom našim sprievodkyniam, ktoré nás potom v panike naháňali. Potom Ňaňo zabudol na vstupe taštičku s peniazmi, vodičským a pasom. Zas nás naháňali sprievodkyne pred jaskyňou. A nebyť ich, tak má Ňaňo veľký problém (nie pas, ani peniaze, ani vodičák, ale zúriacu Maju na krku).
      Nakoniec, keď už sedíme na motorkách a fičíme preč, zistím, že som pre zmenu zabudol na parkovisku celý vak so všetkým oblečením, našťastie tam ešte bol...

• Day 6

Štedrý večer v Thajsku

December 24, 2023 in Thailand ⋅ 🌙 17 °C

Maja, je zaťažená na to, že na Štedrý večer (ktorý je tu v Thajsku na nerozoznanie od iných večerov) musíme mať slávnostnú večeru. Preto už dávno predtým skúmam na internete, kde by to počas našej cesty šlo a dohadujem, že ak nemá nič proti bude to teda štedrovečerný obed. Maja súhlasí.
      Na internete si dám záležať a nachádzam unikátnu dedinskú reštauráciu s asi najkrajším výhľadom za celú našu cestu, navyše so sedením, že sa dívate na hory (výhľad) so stolčekom pred sebou a nohy vám visia do priepasti dole. No zážitok! Ale asi len pre mňa... Keď tam prídeme majú polhodinu pred záverečnou a už iba 3 polievky na výber (polievka v Thajsku môže byť tak hustá a tak plná rôznych ingrediencií, že ja si ju často dávam ako hlavné a jediné jedlo).
      My s Dankou sa najeme (prvá večera), ale Maju takáto večera neosloví. Na štedrý večer, jej polievka nestačí. Ideme preto do ďalšej reštaurácie, aby si Maja a Ňaňo dali svoje obľúbené thajské nudle (druhá večera) a myslíme si, že máme na dnes vybavené.
      Po dvoch hodinách jazdy dorážame do Mae Hong Son, kde Maja objavuje reštauráciu a hlási, že musíme na štedrovečernú večeru (už tretiu). Nám sa už tlačí jedlo cez uši, ja svoje ani nevládzem dojesť, ale všetci nakoniec spokojní. Tak to má byť.

Vianočná noc však už taká sladká nebude...
      Maja plne oblečená v niekoľkých vrstvách nemôže zaspať, nakoľko Tomčov šváb, ktorý minulý rok otravoval Tomča na Lante a pred zopár dňami pobehoval po Chiang Mai sa dnes objavil v Majinej kúpeľni. Nech mu je zem ľahká, Majin ochranca Ňaňo ho veľmi rýchlo zneškodnil. Následne však Ňaňo nepochopil, že tým to nekončí a chrániť dom a poskytovať postraumatickú opateru treba naďalej. Maja totiž verí, že sa šváb presťahoval do severného Thajska aj s celou rodinou... Kým Ňaňo už bezstarostne chrní, chudák Maja nemôže celú noc zaspať a sleduje kedy a kde sa objaví zvyšok rodinky...

No aj takéto štedré (na šváby) večery bývajú v Thajsku...

• Day 7

Večer v Mae Hong Son

December 25, 2023 in Thailand ⋅ 🌙 19 °C

S Dankou sa tesne po zotmení vyštveráme na chrám na vysokom kopci nad mestom a prezrieme si a nafotíme mesto zhora.
      Toto mesto je vtesnané v malom údolí medzi všade prítomnými horami. Ešte aj pristávacia dráha pre lietadlá tak ide cez centrum (vidno na foto).

Po tomto ako inak končíme na večernom obžierackom trhu.
      Včera tu bolo minimum ľudí a začíname tušiť, že možno aj Thajci v nejakej obdobe (darčeky pre deti?) oslavujú vianoce. Dnes je tu ľudí milión avšak z nich som na celom trhu napočítal až 12 bielych. Toto je možno dôvod, prečo to tu vyzerá inak ako keď sme tu boli naposledy. Dôvody sú pre nás neznáme, ale kedysi kvantum turistov, teraz takmer nikto.
      Lietadlá, ktoré tu pristávali 3x denne tu už nelietajú, nabližšia cesta z väčšieho Chiang Mai je 10 hodín, 2224 zákrut a niekoľko použitých sáčkov na zvracanie.
      Možno to nejako súvisí aj s veľmi blízkou vojnou v susednom Mjanmarsku. Aj keď sme v Thajsku, tu na tomto severe je Thajcov minimum a možno je tendencia, žeby konflikt z etnického hľadiska prerástol až cez hranice a turisti sa tu už od strachu nehrnú.

V každom prípade prechádzka dookola okolo celého centrálneho jazierka s vysvietenými chrámami lesknúcimi sa na vodnej hladine a všade prítomnými stánkami s jedlom bola pohladením pre dušu aj žalúdok. Množstvo ľudí sedí na okraji jazierka ako na pláži a užíva si pokojnú atmosféru tohto miesta.

Zopár vypustených balónikov šťastia a jemná thajská hudba tú atmosféru len dopĺňajú.

P.S. Milan a Danka sa zas prežrali... Maja a Ňano si šli radšej oddýchnuť po ťažkom “oddychovom" dni...

• Day 7

Súťaž

December 25, 2023 in Thailand ⋅ 🌙 18 °C

Kto má chuť, môžete v komentároch skúsiť hádať, na čo slúži thajcom hrniec, ktorý je na obrázku. Ak vám to pomôže, má to štandardne aj prikrývku, len tento bol práve otvorený.