Thailand

Top 10 Travel Destinations Prachuap Khiri Khan
Show all

Die Ruhe nach dem Sturm

December 20, 2022 in Thailand ⋅ ☀️ 29 °C

Nach drei Tagen Stubenarrest freue ich mich, die nächste Etappe endlich in Angriff zu nehmen.
      Traumhafte Bedingungen!
      Nach wie vor weht heftiger Wind aus Nord und ich fahre nach Süden.
      Die knapp 70 km in die Provinzhauptstadt Prachuap Khiri Khan mutieren zum Hupfer.
      Das lang ersehnte Schönwetter ist nun wiederum so unerwartet großartig, wie wenn sich in einer Kinder-Überraschung ein Porsche befände.
      Der Sturm der vergangenen Tage hat die Luft komplett ausgewaschen, dass ich zum ersten Mal Fernsicht genieße, die ich in der Form noch nie erlebt habe. Blauer Himmel begleitet mich von früh bis spät. Statt der sonst üblichen Hitze der Mittagsstunden strampelt man im Temperaturbereich eines in unseren Breitengraden als angenehm warm definierten Frühsommertages.
      Gemäß meiner ursprünglichen Planung sollte ich schon tiefer im Süden sein, bin aber heilfroh, dass es durch die Verzögerungen der letzten Woche nicht dazu gekommen ist. Wie ich lokalen Medien entnehme, hat der Sturm in den südlichen Provinzen, wo ich dieser Tage eintreffen sollte, verheerende Schäden angerichtet. Somit wäre ich am letzten Wochenende in noch schlimmere Unwetter geraten als hier in der Zentral-Region.
      Eigentlich wollte ich es bis Trang schaffen und dann mit einer Nachtfahrt im sleeper-train nach Bangkok zurück. Neben den Auswirkungen der Wetterkapriolen kommt hinzu, dass Anfang Dezember thailändische Separatisten im tiefen Süden wieder mal einen Bombenanschlag auf Bahn-Infrastruktur verübt, und einen Güterzug zum Entgleisen gebracht haben. Die Folge sind massive Auswirkungen auf der südlichen Bahn-Hauptverbindung zwischen Thailand und Malaysia.

Die südlichen Problem–Provinzen sind ja seit Jahren ein bedrückendes Thema, was mich immer davon abgehalten hat, in diese Region zu radeln.
      Auf meinen Reisen nach Malaysia und Singapur bin ich jeweils über die südwestlichste Provinz Satun ausgereist, die als ungefährlich eingestuft wird.

Die Bahnverbindung von und nach Trang liegt zwar nordwestlich der Problemzone, auf einem NebensTRANG 🤭, und ich denke, dass es keine Probleme gegeben hätte, da diese Strecke nochmal weiter nördlich erst in die Hauptverbindung mündet.
      Aber diese Artikel tragen stimmungstechnisch nicht unbedingt dazu bei, die Weiterfahrt in den von Unwettern und Bombenattentaten heimgesuchten, tiefen Süden zu forcieren.

Eine Planänderung ist im Werden.

De Hostel och tankar

February 5, 2023 in Thailand ⋅ ⛅ 24 °C

Nu är jag framme i Prachuap Khiri Khan. Planen är att stanna här några dagar och utforska omgivningarna. När jag kom fram till mitt hostel mötes jag av en lapp på grinden med mitt namn och rumsnummer. Jag tänkte att personalen kanske hade gått hem för dagen men tänkte att det säkert var andra människor där inne, men där hade jag fel. Jag fick ett hostel helt för mig själv först kändes det lite konstigt men sen kom ägaren och prata med mig och då inser man hur mkt Covid har påverkat turismen och folket i länder som Thailand.

Det var en kul upplevelse att åka tåg hit, omgivningarna på tågresan var så fina och det thailändska folket är super vänliga även om man inte förstår varandra mer än med teckenspråk så känner man sig välkommen.

Det är inte bara thailändare som är trevliga utan även andra backpackers. På ena bilden ser ni mig med en blomma bakom örat det är Femkes favorit blomma, hon plockade en till mig och en till henne när vi hade hoppat av tåget. Tyckte det var så gulligt, en sådan där liten sak men som ändå värmer ens hjärta.

Där hade jag kunnat av sluta mitt inlägg men det finns en annan bild av allt också inte bara den fina. Efter att jag sagt hejdå till de andra och gått till mitt hostel så kom den där eviga kampen upp i mitt huvud vara själv eller vara med andra. Jag tycker det är väldigt svårt att hitta en balans. De senaste dagarna har jag verkligen uppskattat att få resa med mig själv, känna att man inte gör någon annan besviken för man får huvudvärk och vill vila en timme mitt på dagen osv. Många "krav" försvinner när man är själv och det är så skönt. Sen är det ju också helt fantastiskt och vara med andra och få dela saker. Känns också som att alla runt omkring förväntar sig att man ska vara social och träffa massa människor och det gör att jag känner en press på att jag borde vara social istället för att välja vara själv. För det är de jag gör just nu jag väljer att vara mkt med mig själv för jag mår bra av det. Sen betyder inte de att jag inte umgås med andra alls. Men jag är inte just nu sugen på att umgås med andra människor 24/7 och festa runt. Varför skriver jag detta?
      1. För att inte lura någon att tror att jag har ett "perfekt" liv och allt verkar så enkelt och lätt, för det är ju just sådana människor som påverkar mig och gör mig ledsen.
      2. Jag skriver det till mig själv så att det ska bli lättare för mig att hantera mitt dilemma mellan att vara själv och med andra. Detta problem har jag ju även hemma. Och har haft perioder där jag gasat på alldeles för mkt och och inte låtit mig själv vila och få egentid. Och det var för mig inget vinnande koncept. Det fungerar säkert för andra att vara aktiva mer frekvent men jag har lärt mig att jag behöver få andas och återhämta mig.

Jag vill avsluta denna lilla text med att säga att jag mår bra och är förväntansfull på vad som kommer hända framöver.

Wat Khao Chong Krachok

March 6 in Thailand ⋅ ☁️ 32 °C

Was mittlerweile schon Sitte ist, bei größter Hitze einen Tempel-Berg zu erklimmen *schwitz *. Vorbei an den Affen (wer hier wen beobachtet?!) rauf auf den Hügel, der mitten in der Stadt am Strand liegt.
      Belohnung: tolle Aussicht auf die Umgebung. Hier ist das schmalste Stück Thailands (12km). Von hier aus kann man auch nach Myanmar blicken ( und sehen )
      Abends noch lecker Nachtmarkt

Walking Street

June 2, 2023 in Thailand ⋅ ⛅ 84 °F

Every Friday and Saturday in this town there is a walking street, and it is full of delicious food, cute clothing, etc. Here are some pics. By the way, this was dinner tonight… Each student got 200 baht and they could pick out what they wanted to eat. 200 baht buys a lot of food in this market. I had pork stuffed dumplings, a dark chocolate chip waffle, and mandarin orange juice. All that probably cost me 60 baht (less than $2).Read more

Prachuap Khiri Khan

February 9, 2023 in Thailand

Njuter en sista dag i Prachuap Khiri Khan innan det är dags och ta en minibuss för att bege sig till Ranong. Dagens bilder är en blandning från de senaste dagarna. Ni ser även en bild med en teckning som föreställer mig och mina brorsdöttrar, så himla gulligt att de målade den och gav mig den dagen innan jag skulle åka. På bilden ser ni även Herr Nilsson, ett gosedjur mamma gav mig att ha som sällskap på resan. Det är så fint och ha dessa saker med sig och kunna ge Herr Nilsson en kram när man saknar sin familj.Read more

Roasted Bugs

June 2, 2023 in Thailand ⋅ ⛅ 84 °F

We hit a night market this evening and found roasted insects. I have been on the lookout but have not found them until now. Here are some pics and a video of your students, at least most of them, trying this Thai specialty.Read more

Wat Khao Chong Krachok, ett apäventyr

February 7, 2023 in Thailand ⋅ 🌙 26 °C

Dagens mål var att bestiga höjden med ett tempel på toppen. Jag laddade upp med smoothies och kände mig redo för att starta vandringen, jag tänkte att jag skulle ta med min mango smoothie som färdkost vilket jag skulle få ångra... Jag kom inte långt förens jag plötsligt blev på hoppad och en apa tog in smoothie. Och sen kom massa apor och omringade mig. Lyckades fly från aporna och kände inte alls för att fortsätta min vandring men sa till mig själv jag kan ju inte låta några små apor förstöra det för mig så bestämde mig för att fortsätta. Ganska snabbt såg jag en thailändsk kvinna och frågade henne vad jag skulle göra för att inte bli påhoppad av aporna. Hon gick iväg och kom tillbaka med en magisk pinne som hon visade mig hur jag skulle slå i marken för att aporna inte skulle röra mig. Med nytt mod och den magiska pinnen som i min värld var färggrann och hade pärlor och fransar på sig kände jag mig oövervinnerlig och inget kunde stoppa mig inte ens alla trappstegen som var sista biten till toppen. Väl uppe på toppen blev jag mottagen av en gammal man som vaktade templet. De första orden jag fick ur mig var vatten, vatten, jag behöver vatten. Han pekade på en liten tempel bygnad och där inne var en munk som kunde ge mig vatten. Men en flaska vatten i handen kände jag mig redo för en visning på toppen, den gamle mannen visade mig olika platser, utsikter och en grotta. Jag fick även slå på klockan och ni kan se på videon hur glad jag var 😂.Read more

Beach day

February 8, 2023 in Thailand ⋅ 🌙 27 °C

Jag hade läst om en strand som heter Lemon Bay som jag ville besöka. Lemon Bay låg inne i ett militär område så för att kunna komma in där var vi tvungna att skriva in oss i en bok. Vi hängde på stranden, besökte snälla apor och cykla runt inne på militär området, super fint, sen drog vi vidare till matmarknad och solnedgångs häng.Read more

Ao Manao

June 2, 2023 in Thailand ⋅ ☀️ 88 °F

We are now a little bit further north and on a military base where there's a big beautiful hotel and nice beach. Still, this is not one of Thailand's best beaches, but it's attractive and you see the limestone formations.Read more

Ao Manao

March 7 in Thailand ⋅ ☀️ 32 °C

Auf der Rückfahrt noch die Bucht neben unserer besucht und entspannt. Der Clou, die Bucht liegt im militärischen Hoheitsgebiet der thailändischen Airforce, genannt "5 Wings". Man fährt durch die Kontrolle in Richtung Strand und überquert dabei die Start- und Landebahn...komisches Gefühl! Leider keine Fotos erlaubt, nur am Strand...und das Tolle, kaum ausländische Touristen nur einheimische Touristen. Generell wird hier in der Gegend wenig Englisch gesprochen.

Derzeit nachmittags Ebbe.

Prachuap Khiri Khan, ประจวบคีรีขันธ์