Thailand
Wat Hua Wiang

Mae Hong Son Loop

January 31, 2023 in Thailand ⋅ ☀️ 27 °C

🎶 Wir sind die Coolsten, wenn wir cruisen, wenn wir durch die City düsen. 🎶
      Mit 2 gemieteten Motorrädern geht es aber nicht durch die City, sondern raus in die Natur, den Norden erkunden, auf den Spuren des Mae Hong Son Loop’s 🛵. Der Mae Hong Son Loop ist DIE Motorradstrecke in Thailand. Sie verbindet atemberaubende Landschaften mit Adrenalin-anregender Streckenführung. 1864 Kurven und über 700 km Länge weist der klassische Loop auf, ohne die ganzen Abzweigungen zu diversen Sehenswürdigkeiten. Ganze 7 Tage düsen wir durch Nationalpärke, idyllische Reisfelder und unberührte Waldabschnitte 🤩. Wir haben zum ersten Mal in Thailand das Gefühl uns von den klassischen Touripfaden zu entfernen und in die Kultur und den Alltag der Thais einzutauchen. In Mae Sariang feiern wir mit lauter Einheimischen 🍻 und in Mae Chaem testen wir die Nordthailändische Wurst, die zwar optisch der Tessiner Ringelwurst Luganighe ähnelt, geschmacklich aber einen ganz eigenen und hervorragenden Geschmack wie ein Curry hat. Auch die Khao Soi Nudeln und die köstliche Nudelsuppe in Ban Ja Bo 🍜 (beides lokale Leckereien) lassen wir uns nicht entgehen. Und auf einmal wähnt man sich in China. Kurz vor der Grenze zu Myanmar befindet sich das Dorf Ban Rak Thai, von ehemaligen Kuo Min Tang-Soldaten gegründet, die nach der kommunistischen Machtübernahme in China aus der Provinz Yunnan eingewandert waren. Ganz in der Nähe gönnen wir uns mal eine etwas teurere Unterkunft und übernachten in Zeltdome’s in fast unberührter Natur. Nicht mehr so unberührt geht es am letzten Stopp in Pai zu und her. Das ehemalig verschlafene Hippie-Dörfchen ist zu einem Party-Hotspot für westliche Touristen geworden und hat nicht mehr viel gemein mit dem was es mal war. Trotzdem geniessen wir den Aufenthalt auch hier, bevor es zurück nach Chiang Mai geht. Fredi und Susi, unsere beiden motorisierten Mitreisenden, müssen nach einer Woche Ausfahrt wieder abgegeben werden. Und auch wir müssen wieder weiter, wir haben nur noch 3 Tage Visa in Thailand…Read more

Mae Hong Son loop (II)

September 30, 2015 in Thailand ⋅ ⛅ 32 °C

Dag 2 is lekker touren en onderweg genieten van goede koffie en eten. De dag 2 begon met een waterval waarvan we het water toch echt amper konden zien stromen. Aan het eind van de middag komen we aan in Mae Hong Son en zien we vanuit de verte meteen de stupa's die op een berg staan en uitkijken over de stad. We rijden naar boven en genieten van het uitzicht. We blijven slapen bij Johnny's. Door de regenbui 's avonds zien we niet heel veel van het stadje.

De volgende ochtend vroeg op om verder te gaan naar Ma Chaem, een klein dorpje. maar eerst nemen we nog een afslag naar de Surin waterval. Dit bleek een grotere detour dan we dachten en in bovendien barre weeromstandigheden op de berg. Gelukkig is de waterval wel de moeite waard. Deze dag zo'n 210 km gereden op de motorbike en we kwamen er gebutst (net voor het donker) weer af.

Dag 4 beginnen we in het Doi Inthanon park (officieel zijn we hier niet geweest, aangezien we nooit de park entrance fee van $10 p.p. hebben moeten betalen) waar we eerst naar de hoogste piek van Thailand rijden, op 2.565 meter. Ook bezoeken we hier de Royal Chedi's, een cadeau aan de koning en koningin van Thailand waar we een schitterend uitzicht hebben op het wolkendek onder ons. Beneden in het dal bezoeken we nog 2 watervallen voordat onze tocht eindigt in Chiang Mai.

Hier besluiten we in voorbereiding op Myanmar onze was te droppen en dollars te gaan halen. 3 Uur, 6 bankpassen, 10 banken, en nog meer bankmedewerkers (en managers) verder toch nog iets van een succesje kunnen boeken. We hebben als voorzorgsmaatregel 2 banken, 6 bankpassen, 3 rekeningen en 2 credit cards (Mastercard en Visa) lopen. Toch blijkt het in Chiang Mai een bijna onmogelijke opgave. En dat in het meest geavanceerde en westerse land tot nu toe.

Om 'bij te komen' van dit alles hebben we ons laten masseren door ex-gevangen. Totaal anders dan de massage in Laos. Waar het bij de Laos massage vooral draait om de drukpunten en spieren, is het bij de Thaise variant bovenstaande plus; kunnen we dit uit elkaar trekken en opvouwen, ja of nee? ;)

Wat Hua Wiang, วัดหัวเวียง