Indonesië

Currently traveling
  • 2,209days

Terug in indonesie

June 9, 2018 in Indonesia ⋅ ⛅ 24 °C

Met een groen gezicht en kotsmisselijk gevoel heb ik uiteindelijk de 7 uur durende rit met de nachtbus overleefd. Gelukkig trakteerde bram op een luxe hotel in Colombo waardoor ik even lekker uit kon rusten. Dit hotel in Colombo had een prachtig uitzicht op de stad vanuit het zwembad. Later op de avond vlogen we weer terug naar Bali.

He wat? Weer Bali? Ja! Weer heerlijk een paar dagen in Canggu geweest. Dit keer zijn we iets verder uit Canggu verbleven op een mooie locatie in de rijstvelden. Het hoogte punt van een paar dagen Canggu was dan toch wel dat Bram mee is geweest naar een yogales ;-). Ik moest hem na de yogales wel helemaal uit de knoop halen maar hij had goed zijn best gedaan! Na een paar dagen chillen in Canggu zijn we naar Uluwatu vertrokken om papa en mama te ontmoeten. In uluwatu verbleven we samen met papa en mama in een prachtig hotel. Dit hotel keek uit op de zee. Vanuit deze locatie konden we van mooie zonsondergangen genieten.

Op een middag in Uluwatu kwamen er ineens 15 apen op bezoek. Deze kleine boefjes sprongen in de prullenbakken op zoek naar eten. Een aap had geluk.. hij had namelijk een pak popcorn gevonden met nog wat popcorn erin. Hier heeft hij heerlijk van zitten smullen. Een andere aap had een iPhone te pakken bij het zwembad, deze was van een hotelgast. Deze aap ging gelijk met de iPhone de boom in. Na wat gedoe heeft de aap de iPhone laten vallen omdat deze erachter kwam dat de iPhone niet eetbaar was. De man van wie de iPhone was, was erg blij dat hij zijn telefoon terug had, aangezien dit zijn werk telefoon was. Hoe leg je aan je baas uit dat je je telefoon kwijt bent omdat een aap die bij het zwembad heeft gepakt?!

Het was gezellig en fijn om een paar dagen met papa en mama te kunnen zijn.

Bram en ik zijn daarna doorgevlogen naar Flores. Hier gaan wij een week de omgeving verkennen en een boottocht maken naar Komodo. Na Flores ga ik tot 25 juni met papa en mama reizen. We weten alleen nog niet precies waar.. in ieder geval wel Indonesië. Op 25 juni vlieg ik alleen naar Perth in Australië. Vanuit Perth ga ik een tour doen in de outback voor een week en verder hoop ik leuke mensen te ontmoeten om dingen mee te kunnen ondernemen. Ik vind het super spannend om alleen te gaan reizen maar ik kijk er erg naar uit om naar Perth te gaan!

Flores

June 16, 2018 in Indonesia ⋅ ☀️ 27 °C

Vanuit Bali zijn we gevlogen naar het stadje Ende op Flores. De vliegreis was erg mooi omdat we boven allemaal kleine eilandjes vlogen. In Ende hebben we gelijk de taxi gepakt naar Moni, een klein plaatsje in de bergen. In Moni zelf is niet zoveel te beleven maar de omgeving is erg mooi. Er hangt een hele chille sfeer in Moni en alle jonge Indonesiërs lopen rond in rastafari outfits. Ook zijn ze hier niet vies van een jointje. Al is dit super illegaal in Indonesië.

Om vier in de ochtend ging de wekker. Buiten was het helemaal donker en het was behoorlijk koud. Onder een prachtige sterrenhemel zijn we naar Kelimutu gereden op de scooter. Dit was best wel spannend aangezien we de weg niet kenden en het wegdek niet overal even goed was. Als twee ijsklontjes kwamen we aan bij Kelimutu. Inmiddels konden we de sterrenhemel niet meer zien door de bewolking. Na een wandeling en 100 traptreden stonden we op een uitzichtpunt om de zonsopgang te bekijken. Helaas was het zo bewolkt dat we de zonsopgang en zelfs de vulkaanmeren niet konden zien. Uiteindelijk hebben we ruim drie uur gewacht en konden we gelukkig de vulkaanmeren zien! Het uitzicht was prachtig!

Vanuit Moni zijn we gevlogen naar Labuan Bajo. Labuan Bajo is een kustplaats in Flores waar veel boot tours vertrekken om de verschillende eilanden in het gebied te bezoeken.

In Labuan Bajo zijn we met de scooter naar een klein dorpje aan de kust gereden. De weg hier naar toe was hel! Gelukkig zijn we niet gevallen met de scooter. Vanuit dit plaatsje hebben we een lokaal bootje genomen naar een klein strandje. Van hier hebben we de Rangko grot bezocht. In deze grot kon je heerlijk zwemmen en het was een spannende tocht om hier naar toe te gaan. Voor de dag daarna hadden we een twee daagse boottour geboekt. Deze trip was geweldig! Ik heb op veel plekken gesnorkeld en bram gedoken. Ook waren dit plekken waar het koraal nog mooi was en er waren een heleboel vissen. We hebben manta’s, schildpadden, dolfijnen, 1000 verschillende vissen en een zeeslang gezien. Het was bijzonder om hier te snorkelen en dit nog mee te mogen maken want als wij als mensen zo door gaan met het vervuilen van de aarde is er binnenkort geen koraal meer.

Op de boot zaten we met twee andere stellen. Het was erg gezellig met z’n zessen en de crew was ook echt top! We hadden een overnachting op een klein eiland met allemaal hutjes op het strand. Deze hutjes waren open waardoor je uitzicht had op het strand. Op dit eiland hebben we een wandeling gemaakt om de zonsondergang te kunnen zien. Vanaf de top keken we uit op allemaal verschillende eilanden in de omgeving. Het was dus een waanzinnig uitzicht. De tweede dag van de tour zijn we naar het eiland Rinca geweest. Hier leven de komodo varanen. Deze beesten zijn verschrikkelijk gevaarlijk dus ik vond het spannend maar het was heel tof om de komodo draken (zoworden hier draken genoemd) in het echt te zien. De komodo’s zitten nu in het paringsseizoen. Komodo’s doen het maar een keer per jaar maar dan wel gelijk 6 uur lang. Als je als baby komodo geboren word moet je gelijk de boom in klimmen anders word je opgegeten door je moeder. Erg bijzondere beesten dus. Daarna zijn we gevaren naar een uitzichtpunt waar 10000000 vleermuizen overvliegen tijdens de zonsondergang. Het waren er oneindig veel en het was prachtig om te zien hoe ze voorbij vlogen tijdens de zonsondergang. Dit was een mooie afsluiting van de tour.

Wij vonden Flores verrassend, leuk en mooi. Het is minder toeristisch dan Bali en de mensen zijn ontzettend lief. Zodra ze weten dat je uit Nederland komt spreken ze hun dankbaarheid uit omdat ze hun infrastructuur en scholen te danken hebben aan de Nederlanders. Ik wist dit zelf helemaal niet maar het was leuk om te merken dat ze daar hier zo dankbaar voor zijn.

In Labuan Bajo hebben we ons ook prima vermaakt. Er waren leuke cafeetjes met bijvoorbeeld een zwembad of een filmavond. Dus als je naar Indonesië gaat.. is Flores echt de moeite waard!

Bram en ik gaan toch nog een paar dagen samen reizen omdat we elkaar anders te erg gaan missen ;-). We zijn nu onderweg naar Bali en reizen gelijk door naar Amed. In Amed zijn papa en mama.. en ook Joek. Genoeg gezelligheid voor de komende dagen!

Sideman

June 25, 2018 in Australia ⋅ ⛅ 11 °C

Het was weer erg fijn om in Amed geweest te zijn. We hebben lekker rustig aan gedaan want we waren behoorlijk moe van onze trip in Flores. In de avonden hebben we gezellig samen gegeten met papa en mama. Overdag hebben gesport en geluierd.

Vanuit Amed ben ik samen met papa en mama naar Sideman vertrokken. Sideman is een klein plaatsje midden in de rijstvelden. Het is een nog niet echt ontdekt pareltje van Bali want er zijn weinig toeristen en de omgeving is prachtig. We verbleven op een bijzondere plek bij een familie die veel voor de gemeenschap doen in sideman. Het was een spirituele plek. Papa en mama waren hier al eerder geweest en mij verteld dat dit een spirituele plek was. Ik stond hier nog al nuchter in maar ik kwam er al gauw achter dat dit echt zo was. Er was een yoga leraar die chakras kon lezen en footreflexolgy massage gaf. Ik heb amper met hem gesproken maar hij kon mijn gedachten lezen en wist precies wat er in mij speelde. Erg indrukwekkend en confronterend. We hebben dit alle drie beide laten doen en samen verschillende yoga lessen gevolgd. Het was mooi om dit samen als gezin te kunnen doen.
    Deze familie heeft ook wen traditionele buitenschoolseopvang opgezet voor de kinderen uit Sideman. Iedere middag komen hier de kinderen samen en krijgen ze les in de traditionele Balinese dans, het bespelen van instrumenten, het maken van offers en yoga. Ik heb hier ook middag meegelopen en geleerd hoe ik een offer kan maken en dansles gehad van de kinderen.

Vanuit Sideman zijn we nog een nachtje in Ubud verbleven en daarna zijn we naar Canggu gegaan. In Canggu ben ik nog twee dagen met Bram geweest om afscheid te kunnen nemen. Ik ben een paar uur geleden aangekomen in Perth. Ik voel me nog verdrietig en moe. Het word even omschakelen maar hopelijk kan ik er leuke tijd van maken!

Nusa Penida

July 19, 2018 in Indonesia ⋅ ⛅ 27 °C

De afgelopen dagen heb ik mij goed vermaakt op het prachtige Nusa Penida. Ik had geboekt bij een nieuw kleinschalig hostel. Toen ik net was aangekomen bij het hostel raakte ik gelijk aan de praat met een paar meiden. We konden nog niet onze kamers in omdat we allemaal vroeg in de ochtend waren aangekomen dus zijn we spontaan met z’n vieren het oosten van Nusa Penida gaan verkennen.

Onze eerste stop was bij Atuh Beach. Het uitzicht vanaf de klif was prachtig. Via een trap zijn we naar beneden geklommen zodat we naar het strand konden gaan. De tweede stop was bij Raja Lima. Hier stonden verschillende boomhutten. Vanuit de boomhutten had je prachtig uitzicht. De derde stop was indrukwekkende tempel: Goa Giri Putri Temple. Deze tempel was verstopt in onwijs grote grot. Het begin stuk moest je kruipen en daarna werd het steeds ruimer en kon je lopen in deze grot/tempel.

De tweede dag ben ik met de zelfde meiden naar het westen van Nusa Penida geweest. Onze eerste stop was Angel’s Billabong. Tijdens eb trekt de zee zich terug en ontstaat hier een natuurlijke infinity pool van groenblauw water. Wij waren er met vloed en dan moet je goed oppassen bij deze plek omdat er enorme golven komen. Dit was erg spectaculair om te zien maar ook een beetje spannend. Vanaf Angel’s Billabong zijn we naar Broken Beach gelopen. Hier had je prachtig uitzicht op zee en kliffen.

Op het heetste van de dag kwamen we aan bij Kelingking Beach. Van bovenaf kijk je uit over de zee, de rotsformatie waarin je een T-rex zou kunnen zien (als je een beetje creatief bent) en helemaal beneden ligt Kelingking Beach. Het was een helse tocht naar Kelingking Beach. Het was een flinke klim naar beneden en het was niet bepaald veilig. Ook kreeg ik helemaal trillende benen. Hier heb ik vaker last van met klimmen vooral als het naar beneden is. Eerst snapte ik niet waarom dat zo was. Maar in een gesprek met een van de meiden bedacht ik me dat mijn lichaam hierop reageert omdat ik hoogtevrees heb..

De derde dag wouden we een strand bezoeken we dachten dat we hier zelf heen konden lopen maar toen we aan het klimmen waren hebben we besloten om terug te gaan omdat er geen ‘echt’ pad was en we het te gevaarlijk vonden. De volgende dag ben ik met een van de meiden en een jongen uit Utrecht die ik hier ontmoet heb naar Sanur geweest. Ik vind Sanur zelf nogal toeristisch maar het was leuk om de night market te bezoeken en weer even gebruik te kunnen maken van een goede sportschool.

Nu ben ik weer in Canggu. Ik verblijf naast de yogaschool die ik erg fijn vind. Ik ben aangenomen voor kinder yoga docentopleiding dus de komende twee weken ga ik extra veel oefenen in Bali. De 31ste vlieg ik s’avonds laat naar Nederland. Ik heb nu ik alleen reis veel last van heimwee en ik heb zin om weer naar huis te gaan. Vanavond komt er een vriendinnetje aan op Bali dus het is erg fijn en gezellig om weer ‘bekend’ gezelschap te hebben!

De laatste week

July 29, 2018 in Indonesia ⋅ ⛅ 29 °C

Gelukkig was ik net op tijd vertrokken vanuit Nusa Penida. De dag nadat ik vertrokken was tot minimaal de 30ste vertrekken er geen speedboten meer. Er zijn namelijk onwijs hoge golven tussen Bali en lombok waardoor er niks kan vertrekken. Ik ben erg blij dat ik nu niet vast zit op nusa Penida.

In Canggu ben ik fanatiek bezig met verschillende yogalessen.. ongeveer 1,5/3 yoga per dag. Ik voel me hier erg prettig bij.

Na een paar maanden reizen had ik echt een knipbeurt nodig voor mijn haar. Online had ik een goede kapper gevonden en daar ben ik heen gegaan. Ik wou mijn haar iets lichter maar nu is mijn haar super blond geworden! Ik moet er nog steeds aan wennen als ik mijzelf in de spiegel zie :-).

Mijn vriendinnetje Merel is terug in Bali. Dit leidt mij af van de heimwee waar ik nu toch wel echt flink last van heb. Samen met merel en een paar Fransen mannen zijn we naar een festival in Seminyak geweest. De muziek was erg leuk maar ik heb wel echt mijn ogen uitgekeken hoe de Europeanen daar rondliepen. Sommige meiden liepen daar gewoon in hun string rond en gedaagde zich erg ordinair.

Afgelopen week ben ik samen met Merel een paar dagen naar Uluwatu geweest. Hier was ik al eerder geweest maar we hebben allemaal strandjes en cafeetjes bezocht waar ik nog niet was geweest. Zo voelde het toch weer als een nieuwe plek. We konden alleen niet zwemmen door de hoge golven.

Vanochtend werd ik mijn bed uit geschut door een aardbeving. Deze aardbeving was in Lombok maar in Bali hadden we een flinke na schok. Ik was wel erg bang toen het gebeurde. Ik was al wel wakker maar ik lag nog in mijn bed en ineens bewoog alles.

Dit zijn de laatste twee dagen van mijn trip. De tijd is voorbij gevlogen. Gelukkig heeft papa op het laatste moment vrij kunnen krijgen en kunnen papa en mama mij ophalen van Schiphol. Ik kijk er natuur om weer in vertrouwende omgeving te zijn.