Turkey
Güvercinada

Kușadasi Castle

September 7, 2022 in Turkey ⋅ ☀️ 28 °C

Kusadasi is one of the first towns we saw that felt very western and touristic. You could tell there were too many people flying in by the starbucks plastic cups found on the ground in all sorts of places.

There were 3 large cruise ships in port, so big it makes you stop and stare.

We only visited the castle and had a quick bite outside it before getting on the road again. The castle is built on pigeon island. No pigeons though.

Måndag 15/5 Kusadasi

May 15, 2023 in Turkey ⋅ ☀️ 25 °C

Samtidigt med frukosten backade kaptenen lugnt in i Kusadasi hamn i Turkiet. Kusadasi är en halvö i Turkiet och dess främsta inkomstkällor är turister och honung. Turister såg vi inga större mängder av och honungen lyste med sin frånvaro. Däremot saluförde många av affärerna Locum - kanske mer känt som ’Turkish delight’. Mjuk söt godismassa smaksatt med t.ex pistagenötter, en av mina favoriter, skuren i kuber och sedan rikligt pudrad med florsocker. Det blev inget inköp denna gång.

Efter Pias genomgång i går har vi bestämt att satsa på utflykter på Korsika och Menorca. På övriga ställen tänker vi promenera tillsammans med Pia som verkar ha varit överallt.

Kusadasi är rent och trevligt frånsett alla propåer man får från affärsidkare längs gator och gränder. Vi drack nypressad granatäpplejuice vid ett gatustånd, vacker juice men inte speciellt god. Inte sur men sträv. Vi besökte också en moské där imamen hade en familjerådgivning med en familj där ( givetvis!) män och kvinnor satt på olika sidor. En spartansk moské långt från de mer praktfulla i Istanbul.

Lunch på båten och sedan tillbringades eftermiddagen i solstolar i skuggan på pool-däck. Lite slummer, lite bokläsning och lite författande dvs detta.

Detta läggs ut först på tisdag eftersom de europeiska reglerna som innebär att kostnaden för sms’a mm är lika mycket oavsett land inte gäller I Turkiet utan här är det betydligt dyrare.

Det verkar vara problem i Santorini för varken Henrik eller jag har välkomnats av någon mobiloperatör.

Först när vi på torsdagen använde våra gratisminuter för internet via satellit kunde vi skicka denna plus fler inlägg.

Skeppet Azamara Pursuit

May 15, 2023 in Turkey

Det här skeppet/fartyget är ett flytande bättre hotell med en överväldigande servicegrad. Det har plats för 700 passagerare och det finns ungefär 400 i personalen.

Vi har en ’stateroom attendant’ som heter Micky och som ser till att vår hytt är i ordning. Det finns flaskor med vatten och på ngt magiskt sätt finns det alltid is i ishinken så att vi kan få is till vattnet.

Hytten är tillräckligt stor för oss och utöver sängarna finns en soffa och soffbord. Gott om förvaringsutrymmen så vi har ibland svårt att komma ihåg var vi lagt vad. Balkong med bord och stolar.

Det är inte bara i hytten vi får service. I restaurangerna, barerna och caféerna behandlas vi hela tiden som VIP. Man blir bortskämd! Det är all inklusive såvida man inte vill dricka exklusivare vin och sprit eller vill äta i någon av de två specialrestaurangerna. Vi behöver vare sig det ena eller det andra.

Det finns flera ställen för mat och dryck och man bokar inte i förväg utan går bara dit man känner för. Frukost och lunch äter vi som buffé, då kan man välja vad man vill. På kvällen går vi till restaurangen med servering vid sittande bord

Det kommer ett inlägg dedikerat till just frukosten senare under resan

Personalen är mest asiatisk, de pratar bra engelska och är sociala. Man kan gissa sig till att när de tjänstgör så är det mycket jobb och lite, om ens någon, ledighet.
      Jag vill gärna intala mig att de med sina inkomster kan försörja familj och släkt i sitt hemland.

Vi har också lärt oss att när man stiger ut ur en hiss så pekar näsan mot fören. Denna kunskap har besparat oss många extra steg.

Nu lite kalenderbitardata:
      Det finns INTE några ABB-poddar i maskinrummet - tråkig nyhet för I!
      Dricksvattentankarna rymmer 942 kubikmeter vatten.
      Löparspåret på däck 10 är 142 meter så det krävs några varv för att bättra på konditionen.
      Vikt 30.277 ton
      Längd 181 meter och bredd 29 meter.
      Djupgående 6 meter.

Güvercinada, Guvercinada