Uganda
Chebonet

Sipi Falls part 2

August 11, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 23 °C

Vannacht wat onweer gehad, maar onze tent is droog gebleven. Na een korte autoroute zijn we gaan hiken op Mount Elgon (of toch de voet ervan 😉). Om deze berg te beklimmen moet je tussen de 3 - 5 dagen rekenen en die hebben we helaas niet meer...
      Het regenwoud waar we door ploeterden was prachtig. Het was een tocht van ongeveer 8 km, maar het pad was zeer slipperig. De eerste die viel... was bijna Emely 😜. Vooral heel veel plezier gemaakt met ons twee & de gids wat geambeteerd met onze vragen (hij was niet zo praatzaam). Zo heeft Wannes de stranglertree ontdekt die rond een levende boom groeit om deze dan te doden. Zo ontstaat er uiteindelijk een holle boom, zeer knap. Emely heeft op haar beurt veel geleerd over de lokale natuurlijke medicijnen/bladeren.
      In de namiddag ging onze avontuurlijkste activiteit van start: abseiling van de 100m hoge waterval. Hier zijn veel traantjes gevloeid (bij Emely). Maar wat een uitzicht! We konden het samen beleven, omdat we als duo naar beneden konden gaan. Echt fantastisch! Tijdens de hike naar boven hadden we drie lokale assistentjes. Het waren drie jongens die na het school hielpen om een centje bij te verdienen. Uiteraard hebben we ze weer een veel te hoge tip gegeven door onze gevoelige hartjes... ondanks de waarschuwing van Ken 😜

Sipi falls part 1

August 10, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 23 °C

Vandaag voor het eerst ontwaakt in het Oosten van Uganda, klaar voor een laatste ontspannende week. Starten doen we met de Sipi falls hike met Milton (raar maar waar: Ken joint ons zelfs!). Onderweg 3 watervallen gezien van
      85m, 75m en 100m hoog. De wandeling nam ons mee door koffieplantages waarin we verschillende chameleons hebben gezien. Onderweg kregen we stenen aangesmeerd van iemand die in de mijnen werkt, we hadden weinig keuze dan ze te kopen 😜. Ineens een doucheke genomen bij de eerste waterval, waarbij Emely haar petje door de wind werd meegenomen. Allen geluk hebben we het nog kunnen redden 😉Bij de volgende waterval net hetzelfde qua verkopers... maar deze keer stonden ze er ook met een ander soort passievrucht: een gele, die veel zoeter smaakt. Die maar meegenomen dan... wel heel lekker!
      Wannes heeft genoten van een zeeer koude/frisse duik in de natuurlijke swimming pools, het was toch niet zo diep als Milton (de gids zei). Emely zat ondertussen rustig met haar voetjes in het water 😜 beetje glibberig om verder naar beneden te wandelen, maar dat was een leuke uitdaging. Ook super veel geluk gehad met het weer... aan deze kant is het namelijk regenseizoen, maar dat hebben wij nog niet gezien 😉
      In de namiddag volgden we een koffie tour, opnieuw met Milton & Ken. Elke stap werd overlopen en mochten we zelf uitproberen. Van zaadje, tot plant en uiteindelijk tot koffieboon. We hebben ze geplant, geplukt, gepeld, geroosterd, gemalen en uiteindelijk koffie gedronken. Zelfs Emely, die dat niet lust... De combinatie met maïs, veel suiker maakte dat het lekker werd 😉 schol!
      Op het einde van de dag genoten van de zonsondergang (die weer prachtig was) en leuke gesprekken met Ken. We waren de berg opgelopen om toch maar fit te blijven hé...

Sipi Falls

December 25, 2022 in Uganda ⋅ ⛅ 22 °C

Sipi è un piccolo villaggio posizionato sulle pendici del Monte Elgon a quasi 2000 metri di quota. Ci siamo fermati due giorni per visitare le sue tre cascate e passare il Natale con la nostra guida.

Chebonet