Uganda
Kitumba

• Day 5

Lake Bunyonyi

July 26, 2023 in Uganda ⋅ 🌙 16 °C

Mountainbiken was deze morgen heel vroeg vertrekken. We wilden graag in het park gaan fietsen, maar dan hadden we een ranger nodig. Eerst ging er eentje van de andere kant van het park met een boda boda naar ons toekomen, maar uiteindelijk bleek dat hij een andere boeking had. Tijdens het wachten hebben wij ons bezig gehouden met het spotten van weavers (soort vogel), zebra's & impala's. Uiteindelijk kregen we de boodschap dat er geen ranger meer beschikbaar was. Toen zijn we maar vertrokken op de mountainbike-tocht buiten het park en wat hebben we hiervan genoten!
      Heel veel dieren gezien, waaronder de topi's (de snelste antilope). Deze kunnen tot wel 80km/u lopen. Er was ook een kleintje bij van een paar weken oud...
      Aah ja, en we hebben ook een Ankola cow gemolken (die koeien met hun grote hoorns!). We konden er alle twee niks van, haha. 😀 Als we elks 10ml melk hadden, was het al veel...
      De fietstocht afgesloten tussen wel 300 zebra's! Dit was écht Te Gek. De steile helling op de terugweg vond Emely wel wat minder... Ze was duidelijk minder getraind dan de 'ervaren' bergkoning Wannes van Elsacker.

Na het inpakken zijn we vertrokken richting Lake Bunyonyi. Helaas hadden we onderweg wat minder leuk nieuws, want we moesten een pit stop maken in het ziekenhuis van mbarara. Opkomende blaasontsteking was de oorzaak... Hier hadden we beide een grote cultuurshock, want het was zeer schrijnend om te zien hoe het ziekenhuisleven hier soms aan toegaat... snel wegwezen dus met een minder goed gevoel. 😞

De reis verder gezet met prachtige uitzichten en een heel ander gebergte. Veel ananasplantages gezien & matokébomen + ajuinplantages...

Met een bootje zijn we naar het eiland van ons verblijf Byoona Amagara gevaren. Het is hier prachtig; precies een droom. Verdere foto's volgen nog! 😀

• Day 9

Bunyoni meer

August 15, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 24 °C

Ons het vroeg opgestaan om gou ontbyt te eet, want ons wou nog een keer na die danse en gorilla inligtingsessie gaan luister, maar heelaas... ons was te laat. So ons maak toe rustig klaar en ry na Bunyoni meer, waar ons die aand by Paradise eco-resort gaan slaap.

Silas whatsapp my in die oggend en sê ons het 2 opsies om daar te kom: ons kan die kar by Seeds of Hope parkeerarea los, dan kom haal hulle ons daar met 'n bootjie, maar dit kos $100 of ons kan tot by kakooko ry en die kar daar los, maar dis glo 'n lelike pad. Wel... wat is beter om 'n lelike pad mee te ry as 'n huur kar... ons kies toe díé uitdaging. Dit was 'n bietjie lelike en stowwerige pad, maar baie mooi uitsigte oor Bunyoni meer, so ons was nie spyt nie. Tom kom haal ons toe by Kakooko met 'n klein motorboot. Hy dra gelukkig ons tasse teen die styl afdraande af. Ons ry net tot oorkant 'n klein stukkie water tot by Itambira eiland, waar Paradise Eco-lodge is. Dis 'n nie-winsgewende organisasie en die familie het self die plek gebou.

Daar is 'n restaurant op die boonste vloer, teen baie hoë trappe op, maar met 'n ongelooflike uitsig oor die meer. Oral is voëls (Bunyoni beteken die plek met baie voëls). In die boom voor die restaurant is 2 swartwoue (black kites) - hulle lyk soos arende. Daar is ook 'pied kingfishers' en suikerbekkies en nog baie ander voëls. Mens hoor net heeltyd al die voëls. Dis soos paradys. Ek en Hermien sit 'n rukkie op die dek en kyk uit oor die meer (ok, ja, ons het ons eintlik daar geplant vir 'n groot deel van die middag). Sy lees haar erge Kigali boek en ek moet 'n prent teken, maar doen dit nie.

Later gaan stap ons om die eiland te verken, maar loop ons vas in huisies na omtrent 100m. Daar is 'n man wat 'kreef' vang en hy sal ons gaan wys as ons wil. Hy is ook 'n visserman. Ons besluit egter om eers te gaan swem. Onder op die swemdek kry ons 2 Italianers, maar hulle sê die water is te koud en die meer is diep (dis die 2de diepste meer in Afrika - Tanganyika meer is die diepste) so hulle is bang. Ek en Hermien spring toe maar in en swem na 'n swemdek oorkant die water (wel, sy het, ek het net so 2/3 daarheen geswem en terug).

Na die swem het ons 'n historiese bootrit bespreek, so Tom en Boas kom haal ons weer met die motorbootjie. Hulle wys ons die grootste eiland (daar is 29 eilande in Bunyoni meer - ons bly op die 2de grootste een) en ook die kleinste eiland (Punishment island - waarna swanger meisies wat ongetroud is vroeër jare verban is om dood te gaan want hulle kon nie swem nie, of waar mans wat nie koeie kon betaal vir 'n vrou nie, 'n meisie kon gaan kies). Daar is ook 'n eiland waarheen melaatse mense gestuur is om hulle te isoleer. Dr Sharp het toe na die eiland gekom en 'n hospitaal en huisies gebou en hulle gedokter. Ons stop by hierdie eiland (dis die grootste eiland) en stap oor sy lengte. Aan sy bopunt is 'n ou kerkie, wat vandag deur studente gebruik word. Daar is ook skole en koshuise op die eiland (die ou hospitaal en melaatse huisies). Die eiland se naam is Sharp's island. Op 'n ander eiland is klomp rooibokke, waterbokke en 2 zebras.

Terug by ons eiland gaan eet ons aandete (wat ons voor die tyd moes bestel, want hulle het minstens 'n uur nodig vir voorbereiding), wat uitsonderlik lekker was. Na ete gaan vang ons 'n vinnige aand swem, al is dit koud, en gaan slaap.

PS die foto van die spikes is net om te wys hoe dit lyk. Dis wat ook oor die pad was oppad Bwindi toe.

• Day 8

Einmal quer durch Uganda

August 3, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 21 °C

13-stündige Busfahrt ganz in den Westen Ugandas zum Lake Bunyoni. Abfahrt um 5 Uhr mit Zwischenhalt bei einem Sozialprojekt fürs Frühstück. Ansonsten 11 Stunden durchgefahren. Ziemlich grosser Umweg wegen gesperrter Brücke. Geniale Landschaft, aber leider oftmals zugemüllt. Genialer Campingplatz direkt am See. ☺️Read more

• Day 6

Lake Bunyonyi part 2

July 27, 2023 in Uganda ⋅ 🌙 17 °C

Wakker geworden door de zingende vogels vlak voor onze neus met een prachtig uitzicht vanuit bed. Nadien een canoe trip met Dieter gedaan voor een halve dag. Eerste stop was het grootste eiland van lake Bunyonyi waar we een school & ziekenhuis bezochten. Dit vonden we een beetje dubbel, omdat we behandeld werden als écht mzungu toeristen... Niet zo ons ding dus, maar wel leuk om eens te zien 😀
      We hebben hier ook vlakbij een koppel kraanvogels met een jong gespot. In de verte konden we 'punishment island' zien. Op dit eilandje werden vroeger (tot 1950 +-) meisjes gedropt die zwanger werden voor het huwelijk. Ze konden niet zwemmen, dus werden voor dood achtergelaten... 1 vrouw heeft het overleefd en leeft vandaag nog steeds (ze is 106 jaar oud).
      Bovenop het eiland kwamen we een kerk tegen waarvoor een grote eucalyptusboom stond. De blaadjes worden gekookt als middel tegen verkoudheid. Op het eiland werd ook sogam geteeld, hier maken ze een lokaal bier van dat energie geeft voor een hele dag. We hebben ook heel veel vogels gespot, want onze gids was ook een birdwatcher. We hebben sunbirds, bisschops, crested cranes, pelikaan, kingfisher, ibissen en de long chested eagle gespot. Hij kon ook via een app de geluiden van de vogels afspelen, waarop deze reageerden. Dat was cool!
      We roeiden verder naar mainland voor een hike met een view over het hele meer. Hier hebben we de verschillende soorten bananenbomen leren kennen.
      Tegen het einde van de tocht was er een kreeft te spotten: Wannes van Elsacker, haha. Dit was het gevolg van het beste advies van de allerliefste Emely Bats dat zonnecrème onder de Oegandese zon niet nodig is... 😜 (its still hurting & PS: Emely is niet verbrand) hèhè.
      In de namiddag hebben we ons gewaagd aan een plonsje in het meer. Dit was toch een beetje eng omwille van de diepte (900m). Het is namelijk het 2de diepste meer van Afrika. Hier konden we nog de kingfischer aan het werk zien.
      We wilden graag de zonsondergang voor een tweede maal zien op het hoogste punt van ons eilandje. Dit is helemaal anders uitgedraaid... We hebben John ontmoet die ons zeer enthousiast de creyfisch & manier van vangen heeft getoond. Dit was heel interessant! En nadien zijn we ferm in 't zak gezet, haha. Maar kijk we hebben op zen minst een schoon souvenir mee.
      De laatste ochtend zijn we om 6u30 opgestaan om de vogels te spotten. Eerst op ons terras en nadien zijn we een rondje gaan wandelen op het eiland. We hebben heel veel kleurrijke vogels gespot & gefotografeerd. Wauw!
      Nadien om 8u nog even een kort zwemmetje gedaan in het meer, brrrr!
      Na een lekker ontbijtje hebben we de tijd genomen om nog even te chillen 😉.
      Tijd om weer te vertrekken! Maar deze uitzichten blijven ons nog héél lang bij!

• Day 54

43. Uganda: Gorilla Trek

June 30, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 70 °F

The largest group of endangered Mountain Gorillas roam the jungle of Bwindi Impenetrable National Park in Uganda.

We arrived at the park and were welcomed to the Gorilla trek by the local "gorilla cheerleading squad" prior to an introduction by a Ugandan wildlife official.

We hiked about 2.5 miles before trackers alerted us to the presence of a nearby Gorilla troop. After descending a rather steep vine, root, and tree limb jungle for about 50 yards, we came within the mandated viewing range of "no closer than about 15 feet". The troop of about 20 members was led by a "Silverback" (mature male with greying back hair). Within our one hour viewing time limit, we observed the Silverback, mothers, and juveniles interact with one another. The 2-3 year olds were quite entertaining as they climbed on and wrestled around their 450 lb. Dad!

Here are some interesting tid-bits about the Mountain Gorilla. Males can weigh nearly 500 lbs. and consume over 40 lbs of food per day. They scrupulously avoid bodies of water, really dislike rain, are afraid of chameleons and caterpillars, and have distinct "nose prints". Females generally enter into a long term relationship with the dominant Silverback of their troop and will fight to the death to protect their offspring from predators. The dominant Silverback is the troop leader and will protect the troop members at all cost. Mountain Gorillas are non-territorial. Though they have been classed as endangered, their numbers have been increasing through conservation efforts.

• Day 11

Truck Journey to Musanze, Rwanda

December 5, 2019 in Uganda ⋅ ☁️ 17 °C

The combination of getting up so early for four days in a row, the exhausting gorilla trek the previous day, and that it had been raining on the tent when I went to sleep and still raining on the tent when I woke up, meant that my mood and morale was low. I got up at 6am but then discovered the truck was leaving later at 9am because of the rain. I had some breakfast of oats and toast with honey, put my possessions in the truck storage under my seat, and packed up my soaking wet tent. We set off for our next destination, Musanze, Rwanda.The journey has some of the most spectacular scenery I’ve ever seen with vast vistas of mountains and hills covered with steep small fields and trees. One of the views in particular was an immense vista of hills and mountains stretching for mile after mile. The valleys were often filled with large lakes such as the long Lake Boryani which we finally left behind after about an hour's drive. The people and especially the children still waved on route, but nearer the Rwandan border the mischievous children were noticeably more aggressive in asking for money/pens and some threw sticks at the truck or tried to jump on the back if they didn’t get what they wanted. We crossed the Rwanda border without too much difficulty. The first thing to notice was that we were now in a French speaking country and were driving on the right hand side of the road. The people and culture were already noticeably different. The houses were generally more wealthy and the roads were lined with trees. The people’s waves and acknowledgements were also more friendly than the last part of Uganda. We arrived at our next place, Fatima camp, which is an old convent complex of buildings in Musanze under the shadow of a huge volcano, Karisimbi, that had been dominating the skyline of our jouney for over half an hour. We were all given twin en suite rooms rather than the dorm rooms we were expecting which was an unexpected and welcome luxury after our miserable wet camp the night before. However, I was exhausted and had been given the task and responsibility of cooking for the rest of the group along with two others – Jesse and Kristin. This made me miserable as I had cooked only two days before and just wanted to rest and sleep after an exhausting few days. Very kindly, my fellow traveller Brian, a gentle and kind Irishman with a good wit and a stutter, and who I was sharing the same twin room with, very kindly offered to take my place on the cooking group. After some initial reluctance to impose on Brian, I gratefully agreed and was able to clean my muddy waterproofs and boots from the previous day’s mudfest of a gorilla trek and was able to get a couple of hours of desperately needed rest on a comfy bed. In the evening I discovered that part of the reason for my tiredness was that I’d contracted a mild stomach virus. I did sleep well and felt a little more rested and refreshed the following morning.Read more

• Day 53

42. Uganda - Lake Buonyonyi

June 29, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 73 °F

The resort at Lake Buonyonyi was our home from which we did the gorilla trekking, and the furthest point west before we turn around and head back to Kenya.

It was a beautiful place to spend a few days. I found time to kayak on the lake for a few hours.Read more

• Day 11

Lake Bunyonyi - Musanze, Ruanda

August 29, 2023 in Uganda ⋅ ⛅ 14 °C

Auf dem zweittiefsten See in Afrika (900m; nach dem Tangnijka See) und auf 1935m Höhe machten wir bei Sonnenaufgang eine Bootstour bis zum obersten Zipfel des verwinkelten Sees. Dort wurden wir auf extrem holprigen "Strassen" zum Startpunkt unserer heutigen, knapp 39km langen Panoramatour gebracht. Die grumpelgrumpel Strecke mit wunderschöner Aussicht auf die Virunga-Vulkane und einige Seen war cool. In Kisoro assen wir gediegen Zmittag und fuhren dann noch die restlichen Kilometer zur ruandischen Grenze. Die Emigration- und Immigration Formalitäten wurden relativ schnell abgewickelt und unsere Bikes dann unter Aufsicht von vielen Kindern und Halbwüchsigen aufgeladen. Währenddessen verzückte Madeleine alle Kinder mit Seifenblötterli🥳
      In Musanze erwartete uns das bisher traurigste Hotel. Aber das ist Jammern auf hohem Niveau🤭

Es darf mal wieder erwähnt werden: was #BikeAdventureTours und #Ugandatrails hier für uns leisten ist einfach nur grossartig🙌🙌❣️

• Day 37

Lake Bunyonyi

October 22, 2019 in Uganda ⋅ 🌧 20 °C

Today we're heading to Lake Bunyonyi, south of the Bwindi Forest, to relax lake-side for a couple of days. The drive through the Impenetrable Forest is intense- hairpin turns carve their way down the mountain side, where one false move could mean a huge plummet.

It's not possible to reach our accommodation by road, so we park up at another hotel car park and catch a boat across. The hostel is wonderful- built from the top of the hill down the the lake-shore, which a cute wooden cabin built just on top of the water. This will be our home for the next few days.

Right now, we're starving, so ask for some lunch. The hostel is owned by a Japanese hostel company, so they feature Asian food on the menu. Keen for a break from chapatti and beans, Katie opts for Pad Thai. Three hours later, our food shows up, and Katie is given a loose approximation of the famous Thai dish. It's spaghetti, tomato sauce, veggies and parmesan cheese, and Katie is thoroughly disappointed. We decide to order the local dishes from then on, which are delicious.

We spend the time jumping off our deck into the Bilharzia free waters, lounging in the sun, and reading our books over cups of Ugandan coffee.

One evening we climb the nearby hill with Bas and Vera to watch the sun set over the nearby range of Volcanoes. It's incredibly quiet and peaceful here, and we end up spending more time than we planned.

• Day 9

Gorilla-Trekking

August 4, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 22 °C

Morgens früh 2 Stunden zum Reservoir gefahren, wo noch 400 Gorillas in freier Wildbahn leben. Nach einem Willkommenstanz wurden Gruppen eingeteilt, die an verschiedene Ausgangspunkte fuhren. Wir sind auf einem Parkplatz in den Bergen ausgestiegen, von wo aus wir noch gut 200 Höhenmeter eine steile Strasse hochlaufen mussten, bis wir nur scho den Dschungel erreichten. Dann ging es auf einem Wanderweg bergab, bis wir irgendwann auf einem Trampelpfad quer durch den Dschungel liefen. Nach weiteren 30 Minuten ging es schliesslich steil den Hang hinauf, wo wir uns an Ästen hochzogen, bis wir die drei Gorilla-Tracker trafen, die uns zu einer Gorilla-Familie führten. Schon nach wenigen Metern trafen wir auf den ersten Gorilla, der auf einem Ast sass und Blätter ass. Obwohl man eigentlich 10 Meter Abstand halten sollte, wiesen uns die Guides an, 2 Meter an dem Gorilla vorbeizulaufen. Dort trafen wir auf einen riesigen Silverback (das Familienoberhaupt), ein schlafender Junge, eine Mutter sowie zwei kleinere Gorillas, die auf den Ästen herumturnten. Während der Silverback meistens nur ruhig dortlag, bewegte sich einer der Gorillas plötzlich aud uns zu uns wartete, bis wir ihm aus dem Weg gingen. Nach einer Stunde ging es wieder auf dem gleichen strengen Weg zurück, da der andere noch strenger gewesen wäre.Read more