Uganda
Nkanda

Mgahinga part 1

July 29, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 20 °C

Aankomst in Ntebeko homestay (in Mgahinga). Hier verblijven we het hele weekend. De weg ernaartoe was echt de slechtste weg ooit... Overal stenen die uitsteken, we mogen van geluk spreken dat we geen platte band hadden 😉.
      Er verbleef ook een Duitse vrouw: Claudia (voor ons Anna --> we wisten haar naam niet meer, oeps 😜). Samen met haar gegeten, was een leuk gesprek. Zij heeft al 52 landen bezocht, maar het leven in Oeganda was toch wat anders (wat minder luxe).
      De volgende morgen zijn we weer vroeg opgestaan (6u30) voor de zwaarste hike ooit van ons leven: mount Sabinyo (= old man's teeth, omdat de berg lijkt op een gebit). Eerst werden we verwelkomd door een lokale jeugdgroep die de traditionele dansen toonden. We hadden een heel leuke groep! Het tempo in het begin lag enorm hoog, waardoor er al een paar achterop geraakte. De gids had ons gezegd dat we op ons eigen tempo mochten klimmen, maar we wachtten soms op elkaar... deze pauze was enkel voor de eerste, haha, want eens de laatste was aangekomen, vertrok de gids alweer... 😜
      De vegetatie veranderde enorm naarmate we hoger klommen. Eerst bamboe, overal! Hier konden we ook heel goed zien waar de forest elephants & buffalo's liepen. Deze zijn gevaarlijk, zeker als ze gewond zijn. Nadien was het eerder bos waar we door wandelden (ondertussen best steil). Daar heeft Emely bijna een kameleon geplet, maar allen geluk kwam Wannes to the rescue (wat een held 😜).
      Verder boven waren het wat kalere bomen met old man's beard. Dit is een symbiotische plant die op de bomen groeit waardoor de temperatuur geregeld wordt (het was best fris). De dieren komen niet zo hoog.
      Uiteindelijk na het beklimmen van vele zelfgemaakte ladders hebben we de eerste piek bereikt. Het tempo van de eerste konden we nog goed volgen, dus we waren bij de sterken 😜. Na de tweede piek moesten we alleen maar ladders beklimmen, wat een uitdaging! Zeker met Emely haar hoogtevrees. Toch zijn we er geraakt op 3600m hoogte!
      Genoten van onze lunch met uitzicht op zowel Congo, Rwanda, alsook Oeganda!
      Voor we aan de afdaling begonnen hebben we nog met de hele groep gedanst op de piek op het liedje van Imagine Dragons 'on top of the world', wat een ervaring!
      Al bij het begin van de afdaling waren Emely haar benen aan het trillen van vermoeidheid & schrik. We waren dus bij de laatste (uiteraard om langer te genieten van het uitzicht 😉). Allen geluk had Wannes heel veel geduld 😀.
      Tegen 17u zijn we terug beneden geraakt, wat betekent dat we 9 uur hebben gehiked.
      Na een welverdiend driegangenmenu en een leuk gesprek met Ken over de verschillen in daten in België en Oegansa zijn we direct in slaap gevallen... zzzzzz

Mgahinga part 2

July 30, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 22 °C

Where silver meets gold...
      Vandaag weer een vroege dag voor de boeg voor de golden monkey trekking.
      De golden monkeys komen enkel en alleen in het Virunga gebergte voor en worden daarom beschouwd als een bedreigde diersoort.
      Na een korte hike (1.5u) konden we ze zien. Het was echt een grote groep (+-50) met veel kleintjes. Ze kwamen héél dichtbij en waren dus best sociaal. Wannes kon ze zelfs bijna aanraken! We hebben ook een antilope gespot en een regal sunbird (ook een bedreigde diersoort).In onze groep zat hetzelfde koppel als gisteren bij de hike, dus dat was leuk. Heel toevallig gaan ze woensdag ook de boatcruise doen op het Kazinga kanaal 😀.
      Nadien hebben we nog een rockhyrax gespot op de weg, die ook nog eens richting ons liep. Beetje spannend dus 😜
      Na lang zoeken hebben we ook de pet van Wannes terug gevonden, want ja hoor, zelfs hier kennen wij geen orde. 😉
      Nadien de batwa experience met een community guide gedaan. Eerst hebben ze hun liedjes gezongen & gedanst voor ons. De liedjes gingen over hun leven in het mgahinga woud, hoe ze covid hebben overleefd en een ode aan de gorilla's. In 1991 zijn ze uit het park gezet zonder ook maar een kleine compensatie van de overheid. Ze worden door de lokale communiteit ondersteunt en mogen op het land wonen, maar ze kunnen ze er ook elk moment wegjagen.. Emely werd wat emotioneel tijdens het dansen. Er zijn in totaal 40 Batwa groepen verspreid rond het park. Ze hebben ons ook hun grot getoond (die heel diep was) waar vroeger de koning leefde van hun groep... het einde was nog niet in zicht halverwege, dus zijn we teruggedraaid. Het was écht een modderige grot!
      Nu op weg richting Bwindi (wat een prachtige rit beloofd te worden)

• Zweites Gorilla Tracking

February 4, 2021 in Uganda ⋅ ⛅ 15 °C

Heute morgen brechen wir sehr früh auf zum zweiten Gorilla Tracking, diesmal im Mgahinga Gorilla National Park. Dieser liegt in den Virunga Mountains und bildet mit dem Volcanoes National Park in Ruanda und dem Virunga National Park im Kongo eine geographische Einheit. Wir sind also bei unserem Tracking ganz in der Nähe dieser beiden Länder!

Auf dem Weg dorthin überwinden wir erst mal die Hürde der extrem steilen Piste bergauf. Robert gibt sein Bestes und holt das Letzte aus unserem Geländewagen raus - als wir oben angelangt sind, klatschen wir für unseren Geländeexperten, das war beeindruckend! Dann geht’s weiter auf der sehr holprigen Piste, die wir gestern schon gefahren sind. Mit geringer Geschwindigkeit erkämpft Robert die Kilometer, es zieht sich.

Endlich kommen wir am Parkeingang an. Alles ist viel einfacher und ursprünglicher als im hoch organisierten Bwindi National Park. Ich nehme Isaac als Porter. Wir sind aus unserer Gruppe zu dritt - Justina, Christian und ich. Claus und Helga fahren weiter zum Tracking der seltenen Goldmeerkatzen, Thomas macht sich einen gemütlichen Vormittag mit Robert.

Mit unseren Begleitern wandern wir über steinige Pfade steil nach oben, an Häusern und Feldern vorbei. Die Aussicht auf die umliegende Landschaft ist echt schön! Dann geht es in den Wald.

Bereits nach rund einer Stunde ab dem Eingang treffen wir auf die Gorillas. Diesmal haben wir das Glück, dass sie sich auf einer Lichtung und nicht im tiefen Dickicht befinden. Wir können sie also sehr gut beobachten. Gleich drei Silberrücken sind zu sehen, darunter der zweitgrößte der Welt und der größte Ugandas! Einer der Silberrücken liegt zunächst unbeeindruckt und bewegungslos auf dem Bauch und beobachtet das muntere Spiel dreier junger Gorillas. Sie toben herum, werfen sich gegenseitig die Böschung herunter und spielen Fange um einen Baum herum. Das ist total goldig und wirklich putzig anzuschauen!

Einer der Silberrücken bewegt sich auf einmal mehr zufällig purzelnd, jedoch sehr schnell auf uns zu, so dass er nur noch ca. 2-3 Meter von uns entfernt ist. Wow, das ist ein Wahnsinns Erlebnis! Es ist dieses prickelnde aufregende und gleichzeitig große Glücksgefühl, diesem Koloss ganz nahe zu sein, wissend, dass er mich töten könnte, wenn er wollte. Ich vertraue jedoch der Crew um mich herum und deren Erfahrung, dass Gorillas generell friedliche Tiere sind. Das ist ja mit den meisten Tieren so nach meiner Erfahrung. Die allermeisten greifen nur an, wenn sie sich selbst bedroht fühlen oder ihre Familie schützen wollen.

Weiter oben liegt eine Gorillamama mit ihrem knapp vier Monate alten Baby. Sie schmusen und kullern zusammen herum. Es ist so berührend anzuschauen, wie dieses große Tier zärtlich und behutsam mit seinem Jungen umgeht, sie scheinen ganz versunken in sich zu sein. Das Gorillababy klettert auf seiner Mama herum, wie süß!

Nach einer Stunde wandern wir wieder zurück und sehen unterwegs noch ein kleines Chamäleon, wie schön! Am Parkplatz treffen wir Robert und Thomas. Nachdem wir unser lunch Paket verzehrt haben, fängt es an zu regnen. Wir setzen uns in Auto und warten auf Claus und Helga, die noch nicht zurück sind. Da ich müde bin, mache ich ein Mitttagsschläfchen. Robert bekommt immer wieder neue Infos, dass sie die Meerkatzen erst spät gesichtet haben und noch ein bisschen Zeit brauchen, bis sie zurück sind. Es wird schließlich 15.30 Uhr (!), bis sie zurück kommen. Sie hatten eine tolle Wanderung und haben schließlich ganz viele der schönen Goldmeerkatzen gesehen. Ich bin froh für sie, dass sie eine gute Zeit hatten, auch ohne Mittagessen.

Wir machen uns auf die lange Fahrt auf zum Lake Mburo National Park, in dessen Nähe unsere heutige lodge liegt. Weit nach Einbruch der Dunkelheit gegen 21 Uhr kommen wir in der Rwakobo Rock lodge an. Das war ein sehr langer Tag, also möchte ich nach dem späten Abendessen schnell ins Bett. Die lodge ist ausgebucht, nebenan wird Party gemacht - das ist ein ganz anderes Erleben im Vergleich zu unseren anderen Unterkünften, wo wir häufig alleine oder nur mit wenigen anderen Gästen waren...

Partenza ricerca golden monkeys

September 19, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 12 °C

Partenza alla ricerca delle bellissime golden monkeys con due persone armate per sicurezza, in caso incontrassimo elefanti di montagna o bufali. Ripida salita, ma dritti alla meta passando per la foresta di bamboo.Read more

Nkanda