United Arab Emirates
Ar Rāshidīyah

Sonnenaufgang in Dubai

December 19, 2017 in the United Arab Emirates ⋅ ☀️ 15 °C

Erste Reiseetappe geschafft: Airport Dubai 6.10 Ortszeit gelandet (in Hamburg 3.10 - da habt ihr alle noch geschlafen... und wir sind erstaunlich wach!) Um 9.20 soll's weitergehen: nach Melbourne 😊

Autounfall in Dubai miterlebt

January 21, 2020 in the United Arab Emirates ⋅ ☀️ 23 °C

Check. Unserem Fahrer ist gerade ein anderes Auto hinten aufgefahren. Da ich ganz hinten sitze und zudem etwas seitlich hab ich ihn kommen sehen. Mein Auto wäre dann jetzt wohl im Arsch. Hier ist wohl kaum Was passiert. Hinten ist ein Ersatzrad und da das Auto das uns. Aufgefahren ist ebenfalls was hohes war hat er nur das Ersatzrad beschädigt. Händedruck, alles gut und weiter. Das war ja mal problemlos 😂 ich hab mich gedanklich bereits vom Kamel verabschiedet.Read more

Die 3. Nacht am Flughafen in DXB

January 12, 2020 in the United Arab Emirates ⋅ 🌙 16 °C

Nach unserem großen Glück mit dem Steigenberger Hotel in Frankfurt, saßen wir heute quasi alleine im A380 nach Dubai. Wir zählen etwa 100 Passagiere.
    In Dubai selbst hatten wir dann nicht mehr so viel Glück. Jegliche auffindbaren Service-Schalter von Emirates waren maßlos überfüllt. Manch einer wartete schon seit 6 Stunden darauf, dran zu kommen. Eigentlich sollten wir auch hier noch ein Bett für die Nacht bekommen. Doch bei dieser positiven Wartebilanz machen wir uns lieber selbst auf den Weg und suchen eine ruhige Ecke zum Entspannen.
    Morgen früh geht's dann endlich nach Johannesburg. Unsere Unterkunft wartet bereits!

Emirates

November 13, 2017 in the United Arab Emirates ⋅ 🌙 26 °C

Måndag 13/11

Drygt halvvägs mellan Auckland och Dubai, total flygtid 17 1/2 timmar.

Vi satt loungen i Auckland tills dess att planet ropades upp, försenat med 1 timme och 20 minuter. Vi kom in på planet och gick till våra platser. Det såg inte fullt ut och de andra i gruppen, som tidigare hade klagat över vitt spridda platser, satt nu parvis. Det visade sig att de hade fått hjälp av damerna i loungen och det visst fanns helt utmärkta platser till dem.

Då blev vi minst sagt upprörda och fick tillåtelse att byta till vilka platser vi ville. Det fanns inga ’honeymoon seats’ kvar men vi hittade platser bredvid varandra men med armlängds lucka. Vi kan meddela oss med varandra med kroppsspråk och höga rop. Vi kan i alla fall hålla handen även om det är obekvämt.

Damen vid incheckningen måste ha haft helt fel information. Bilden hon visade Henrik visade ett i princip fullsatt plan medan business class i verkligheten knappt är halvfull.

Det här planet, en Airbus A380, har två våningar och vi sitter på övre planet. Här finns t.o.m en bar där jag hittills har tagit ett fruktspett och några mandlar. Vi får inte frukost förrän klockan 12:30 Auckland-tid och vi åt middag strax efter midnatt, så frukosten kommer att uppskattas. Jag har sovit några timmar och efter det lyssnat på tidig kyrkomusik tills jag fick ont i öronen av lurarna.

Det är nästan bara jag som sitter upp med tänd lampa. Nu ska jag läsa, omväxlande på min iPhone och i pappersbok och kanske sova ytterligare en stund.

Senare

Ytterligare ett barbesök: mer äppeljuice och snittar. Henrik vaknade i tid för att via internet kunna följa slutet av fotbollsmatchen Italien-Sverige som slutade 0-0 och Sverige är därmed med i fotbolls-VM i Ryssland 2018.

Har snart läst ut boken 1947 av Elisabeth Åsbrink, en mkt bra bok om framtidspåverkande händelser under 1947, i efterdyningarna av andra världskriget.

Flughafen Dubai

February 11, 2020 in the United Arab Emirates ⋅ ⛅ 20 °C

Kurz nach 6 Uhr morgens landeten wir auf dem Megaflughafen Dubai. Wir wurden mit dem Bus zum Terminal gebracht und anschließend gings durch die Immigration. Beim Ausgang wartete bereits unsere Limousine die uns zu unserem Hotel brachte.Read more

1. Zwischenstopp DUBAI

January 12, 2019 in the United Arab Emirates ⋅ 🌙 20 °C

1. Zwischenstopp in Dubai. So ein toller Flug mit tollem Service und einem Rund um Wohlfühlpacket. 😍 Jetzt heißt es 2 Stunden warten und dann vielleicht ein kleines Nickerchen? 😉

Dubai

July 10, 2017 in the United Arab Emirates ⋅ ⛅ 34 °C

Na een ontspannen vlucht zijn we op Dubai. Nu even lekker ontbijten en dan even een rondje doen. De jongens hebben lekker geslapen wij niet echt. De a380 is echt super stil. Fijn vliegen.

Ar Rāshidīyah, Ar Rashidiyah, الراشدية