United States
Arroyo Laguna

Hearst Castle

May 22, 2014 in the United States ⋅ ☀️ 14 °C

Ik verdeel mijn nachten al, rond 2u wat bloggen, rond 5u wat lezen en rond 8u opstaan.
      We ontbijten met het weinige dat we bijhebben, 2 fruitkoekjes, een potje youchurt en een kop koffie. We maken ons toilet, pakken in en dan via Hwy 1 naar Hearst Castle. Het zevert een klein beetje en slechts 15°.
      Gisteren zagen we de Hwy 1 aangegeven dus de GPS gebruiken we nu niet. Onderweg een fotostop aan Moro rock en in rechte lijn naar Hearst Castle.
      De wegbewijzering was duidelijk, en we vonden het gemakkelijk, grote parking en we konden direct terecht aan de ticketbalie om onze voucher, gekocht via internet in te ruilen. Eerst een film over Randolf Hearst en zijn droom om in de Californische heuvels een verblijf te bouwen. Als 10 jarige jongen ging hij met zijn moeder op een Europa reis die een blijvende indruk op hem gemaakt had. Zijn vader, multimiljonair, door zilver-, goud- en koperwinningen, hij had er echt een gevoel voor als geoloog, had massa's land gekocht hier aan de kust in California. Tot Williams frustratie kon hij maar een huis bouwen na de dood van zijn ouders omdat beiden niet wilden dat er gebouwd werd in de heuvels. Dat was dan in 1919 na de dood van zijn moeder eer hij plannen kon maken. Hij nam reeds na zes maanden een architect in dienst die zijn droom kon bouwen. Het was Julia Morgan een architecte die hem goed verstond en al zijn wijzigingen mee in de plannen aanbracht, zelfs tijdens het bouwen. Volgens mij had dat mens een engelengeduld. Het duurde eigenlijk tot zijn dood in 1951 eer het bouwen stopte. Hij had al van in begin van de 20e eeuw kunst verzameld en wou deze gebruiken in zijn kasteel. Het is dus echt een museum. Als ervaren reizigers in Europa hadden wij veel herkenningspunten. Architectuur uit Spanje en Italië, Vlaamse wandtapijten, Engelse meubelen, Schouwen uit Franse kastelen, en vlaggen uit Siena. Renaissance, gotiek, Egyptische beelden van voor onze tijdrekening enz.. We brachten ruim twee uur door in de omgeving eer we terug naar beneden reden met de bus. Het weer was intussen opgeklaard en het zonnetje scheen zalig.
      Een beetje terugrijden om ons hotel de San Simeon Lodge te vinden en daar waren we verrast om een mooie kamer in een mooie omgeving te vinden. Een groot Hotel/Motel met alles op en aan: restaurant, bar, mini Market, wasmachines, zwembad, tuinzetels en een kamer die uitziet op de tuin. Vlug omkleden want het was ook nog happy hour, dus een cocktail ging er vlot in, Sex on the Beach en bloody Mary gingen vlot naar binnen en een tweede ook. Het happy hour is gewoon één dollar minder te betalen per drankje die je dan meteen weer kwijt bent aan de tip maar het smaakte ons. Jammer dat we de drankjes niet mochten meenemen naar de kamer want ze zijn hier, zoals eerder al gezegd, heel strickt 'no Alcoholic drinks beyond this point', dus niet buiten de bar of het restaurant. Daarna ging Dirk even verkennen naar het strand en ik ging in het zonnetje zitten, geen kwartier of het overtrok weer, weg zon en by by mooie zonsondergang!
      Al twee dagen geleefd van hapjes dus gaan we echt dineren. Ik neem een filet mignon van 8 oz, en Dirk een rib eye steak van 12 oz, geserveerd met groenten en naar keuze frensh fries of aardappel in de schil. Dirk kon natuurlijk niet zonder a cup of soup, maar wat zijn we toch kleine eters geworden want we hadden meer dan genoeg. Gelukkig mochten we de rest van de wijn, met stop erop, meenemen buiten het restaurant naar onze kamer.
      Nog een avondwandeling tot aan de zee, we zagen vogels, ik denk, pelikanen maar het werd al te donker om zeker te zijn, maar gisteren hadden we er ook al gezien. Er waren plaatsen voorzien waar een open haard stond te branden alleen maar een schouw met hout erin en stoelen ervoor, je moest zelf vuurtje stook doen, gezellig, maar wij bleven niet zitten omdat we eerst niet wisten of dit een voorziening van een ander hotel was of zo. Dan maar terug de Hwy 1 tevoet over naar onze Lodge, nog nooit gedaan een autosnelweg tevoet overgestoken zonder haast, want er was niet veel verkeer meer, en ze kennen dat hier al, die voetgangers of fietsers naast de zogezegde highway 1.

Arroyo Laguna