United States

Williams (Grand Canyon) dag 2

May 1, 2022 in the United States ⋅ 🌬 17 °C

Vandaag met het busje naar de Grand Canyon. Om 0815 opgehaald door Keith Vanderploeg, met roots in Friesland.

De rit naar GC duurde ongeveer een uur. Onderweg nog een ouder stel opgehaald en met de drie zussen die al in de bus zaten een bescheiden club van zes.

Ik weet niet zo goed waar je het park mee kan vergelijken, eigenlijk is er niet iets in Nederland van dezelfde schaal. Je gaat door een grote toegangspoort waar je betaald en dan kun je, met de auto of met de shuttlebus, naar diverse uitkijkpunten, shops en bezienswaardigheden rijden. Om je een idee van de schaal te geven: er is dus daadwerkelijk een dorp met een schooltje in het park.

Keith nam ons vandaag mee langs diverse stops. Om eerlijk te zijn weet ik de volgorde niet meer precies maar het ging zoiets als: Angel Trail, Hopi House, Desert View Tower.

De schaal van de Grand Canyon is onvoorstelbaar! Je denkt dat je het snapt, maar als je dan door de verrekijker kijkt zie je dat alles veel grootser en wijdser is. Enorm overweldigend!

Keith vertelde uitgebreid (en vooral erg hard) over de eerste pioniers, die vooral uit waren op mogelijk koper, zilver en goud, maar die al snel doorkregen dat toerisme makkelijker en lucratiever was. Dit begon al voor 1900.

Verder veel over significante toeristische gebouwen zoals Hopi House en El Tovar Hotel.

En daarnaast over de verschillende lagen in de Canyon, de beesten en de planten. Divers en uitgebreid!

Maar ook over hoe de inheemse volkeren weggejaagd zijn door de regering. Auw. In het park zijn veel sieraden en kunst te koop gemaakt door hedendaagse inheemse artiesten.

Al met al een dag boven verwachting met veel info en adembenemende vergezichten. Morgen daal ik af de Canyon in!

The Grand Canyon

May 31, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 22 °C

5th day after leaving LA we finally hit one of the National Parks and we started big with the Grand Canyon. James was still feeling a bit rough but managed to still see this with his own eyes. They say that no matter how many photographs and videos you see, you're still awestruck by the immensity of it. They are right.
      We went to the South entrance of the park and there is a rim walk all along the canyon. It was difficult at the end of the day to just turn around and walk away from it!
      Without James' support Armelle didn't dare venture on a hike to the river (and also because she's not crazy) but tested her legs to go to the Ooh-Aah point. Easier to come down than up!
      As we were in the desert the past few days, it was surprising to see some wildlife in the park! There are horses wandering around as well as elks who are quite used to humans. More discrete there are also some squirrels and cliffs chipmunks that show their cute faces. Finally the king in this environment are the birds. They fly using the currents in the canyon and it looks like that's the best way to experience it!

October 9, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 19 °C

Nadat het ontbijt achter de kiezen zit breken we de boel weer op en gaat de trip verder. We stoppen allereerst bij de Walmart om wat voorraden bij te vullen.
      Hierna rijden we route 66 weer op. Handen aan het stuur, cruise control erop en blik op oneindig. Mijl na mijl glijdt onder de camper door. We rijden over de prairie. Zo ver je kunt kijken zie je geel gras met lage boompjes. In de verte zien we bergen met plateaus. Je hebt niet veel fantasie nodig om je Lucky Luke in dit landschap voor te stellen; op zijn paard op weg naar de horizon, met de indianen die vanaf het bergplateau over de prairie uitkijken.
      We rijden door een indianen reservaat en passeren ranches met veel paarden.
      Nadat we de tank voor een spotprijs van minder dan een dollar per liter hebben gevuld, lassen we even een lunchpauze in. Naast de camper eten we onze broodjes op onze klapstoeltjes.
      Wanneer we verder rijden wordt de omgeving wat bosrijker. We naderen Grand Canyon park!
      Bij de ingang van het park kopen we een pas, die ons toegang tot alle Nationale Parken zal verlenen.
      We staan op een primitieve camping, half in het bos. We kunnen water en electra aansluiten en er zijn toiletten, maar daar houdt het dan ook bij op.
      Van tussen de bomen worden we nieuwsgierig aangestaard door herten. Wanneer we later over de camping lopen passeren we zelfs enkele herten van een paar meter afstand die wat rond scharrelen.
      We zijn halverwege de middag aangekomen, en besluiten daarom om naar de rand van de canyon te gaan om de zonsondergang te gaan bekijken. In het park is een netwerk van bussen, dus vanaf de camping kunnen we met de bus alle kanten op; lekker makkelijk.
      Wanneer we na een korte rit door het bos uitstappen bij de canyon valt onze mond open van ontzag. Het uitzicht is echt adembenemend mooi. We staan op de rand en kijken uit over een ontzagwekkend landschap. Het is een enorme krater met daarin bergen, spleten, kloven en verschillende soorten kleuren gesteente. Het moment valt eigenlijk niet vast te leggen.
      Vol verwondering van zo'n grootsheid genieten we van het uitzicht en schieten we plaatjes. De zon zakt langzaam naar beneden en zet het gesteente in een rode vuurgloed.
      Het koelt behoorlijk af en al snel staan we te bibberen. Het is helemaal donker als we weer op de camping aankomen. We nuttigen ons diner in de camper, want het is buiten echt koud. We hebben gehoord dat het vannacht gaat vriezen, dus we moeten voorbereidingen treffen om te voorkomen dat de waterleidingen en de reservoirs in de camper gaan bevriezen. We pompen de watertank helemaal leeg en spoelen alle kranen net zo lang tot alles leeg is.
      We kruipen dik ingepakt onder de wol. Het belooft een koude nacht te worden.

Grand Canyon dag 2

October 10, 2019 in the United States ⋅ ☀️ 9 °C

We worden 's morgens verkleumd wakker. Het is bitterkoud geweest en we hebben niet allemaal goed geslapen.
      We zetten het gas aan om koffie te zetten en eitjes te koken, en langzaamaan wordt het in de camper weer wat aangenamer. Buiten schijnt het zonnetje en we besluiten om met onze kop koffie even van de warme zonnestralen te genieten, terwijl we tussen de bomen zitten en het park tot leven komt.
      Vandaag zijn we nog de hele dag in het Grand Canyon Park. We hebben een hike op het programma staan.
      We bereiden ons voor op de ruige natuur door voldoende voedsel, water en kleding in te pakken.
      We stappen in de bus die ons naar het begin van de trail brengt. Om 11:15 beginnen we aan de wandeling, die in totaal 10 kilometer lang is. We zullen afdalen in de canyon en daarna weer via dezelfde weg omhoog klimmen.
      Het is nog best fris als we beginnen met wandelen. We hebben lange broeken en vesten nodig. Het afdalen gaat zonder problemen, we lopen over een goed aangelegd pad. Het is erg droog en stoffig. Soms is de afgrond duizelingwekkend diep naast het pad, dus voorzichtigheid is zeker geboden. Na 1,5 mijl (2,4 km) bereiken we het eerste rustpunt. Er zijn hier toiletten en kranen om de watervoorraad bij te vullen. Terwijl we een broodje eten komen er nieuwsgierige eekhoorns een kijkje nemen om te zien of er nog wat te eten te halen is. De eekhoorn loopt tussen mijn voeten en eet de gevallen kruimels. Hij gaat op zijn achterpootjes staan en kijkt bedelend omhoog voor meer. Er staan echter overal borden waar uitdrukkelijk wordt gevraagd om de eekhoorns niet te voeren.
      We vervolgen onze weg naar beneden. We hebben een prachtig uitzicht over de canyon en de bergwand torent steeds hoger naast ons op. De erosie van het gesteente is duidelijk zichtbaar.
      Na twee uren lopen bereiken we het rustpunt dat op 3 mijl gelegen is. Eventueel zouden we nog 1,5 mijl door kunnen lopen naar het volgende punt, maar we besluiten dit niet te doen. Het gaat nog een behoorlijke klim worden om weer boven te komen.
      Na een rustpauze keren we om; het makkelijkste gedeelte hebben we gehad, nu komt een pittige klim.
      Jeroen ontdekt een cactus langs de route en komt tot de prikkelende conclusie dat deze plantensoort helemaal niet aangeraakt moet worden. Na wat naalden uit zijn handen te hebben verwijderd kunnen we weer door.
      2,5 uur later bereiken we de top weer waar we de hike begonnen. De klim is niet zonder zweet verlopen en we zijn nu wel vermoeid.
      Omdat we nog tijd hebben besluiten we om de west kant van de rim te bekijken. De bus voert ons langs verschillende stops, waar we uitstappen en van het betoverende uitzicht genieten. Je raakt niet uitgekeken over de canyon. De Colorado rivier slingert zich tussen de hoge rotswanden door.
      Het koelt weer flink af en het begint te schemeren, dus we gaan weer naar de camper. We regelen snel douchemuntjes en spoelen het stof en zweet van de dag van onze lichamen.
      We besluiten om ons harde werk van die dag te belonen door lekker uit eten te gaan. Jeroen besluit om als een "echte" Amerikaan een 17 inch pizza te bestellen. In dit land zijn je ogen echt groter dan je maag, want hij krijgt m spijtig genoeg niet op.
      We treffen die avond weer alle voorbereidingen voor een koude nacht, want het gaat vannacht nog harder vriezer dan gisteren.
      We liggen vroeg onder de warme wol; het is een dag geweest met weer vele indrukken.

Grand Canyon National Park

May 4, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 16 °C

En fin de matinée, nous levons le camp et franchissons les barrières du parc, qui a notre agréable surprise est à nouveau un National Park et fait donc partie de notre pass, déjà largement rentabilisé. On s'arrête sur quelques points d'intérêt de la scenic road menant à nos randonnées respectives. Il y a déjà beaucoup de touristes et les parkings sont dimensionnés en conséquence. Ce qui nous marque au premier abord ce sont les forêts qui longent le canyon, plus denses encore que ce qu'on a vu dans les jours précédents, et très loin du côté aride que l'on imaginait. Évidemment le canyon nous marque aussi par sa taille gigantesque. Grégoire dépose Julien en amont de la route pour le départ de sa randonnée. Julien commence par longer le canyon en hauteur sur un sentier partagé avec les chevaux, puis il rejoint un autre sentier qui descend le flanc des falaises. Plus il descend et plus le sentier est escarpé et moins les gens s'y aventurent. Au bout de 15km il atteint un pont suspendu, dans la vallée, qui lui permet de traverser la Colorado River. Il prend alors un bain rafraîchissant au bord d'une plage avant de reprendre son chemin le long de la rivière. Il reprend alors un autre pont pour repasser de l'autre côté. S'ensuit une remontée tranquille jusqu'à un étonnant lieu naturel "Indian Gardens", plein de couleurs et de senteurs. A partir de là, la remontée est plus abrupte pour ressortir en haut du canyon. Pendant ce temps, Grégoire a déposé le van dans le "Village" un endroit étonnamment aménagé, avec une gare, des bungalows, des musées etc. Un réseau de navettes gratuites permet une grande flexibilité dans les déplacements. Grégoire en prend une qui va jusqu'à une extrémité du parc pour revenir en marchant le long du canyon depuis les hauteurs. Cette randonnée solitaire lui inspire l'écriture et il écrit donc pendant toute sa randonnée sur son expérience du lieu. On se retrouve au van déposé plus tôt au village presque en même temps en fin de journée pour se raconter nos aventures respectives.Read more

May 6, 2022 in the United States ⋅ 🌬 21 °C

Angekommen im Reservat des Hualapai Stammes in Peach Springs im Westen des Canyons erwartet uns erstmal ein ordentlicher Schockmoment: Striktes Alkoholverbot im gesamten Reservat! Selbst das bloße mitführen alkoholischer Getränke wird bereits mit empfindlichen Strafen geahndet. Wie gut also, dass unsere Kühlbox noch ein paar Liter Wein und einige Bierdosen beherbergt.

Der Canyon selbst ist natürlich sehr beeindruckend!
      Dasselbe können wir jedoch leider nicht von Hotel und Leuten behaupten und so sind wir froh nach zwei Tagen hier in Richtung Monument Valley und Antelope Canyon aufbrechen zu können.

Picknick am Grand Canyon

September 1, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 28 °C

Weiter durch das Navajo Reservat zum Grand Canyon. In knapp 3 Stunden von Kayenta zum Grand Canyon Nationalpark. Der Weg bis dorthin ist wenig abwechslungsreich; immer wieder Stände an dem die Navajo ihre Handwerkskunst zum Verkauf anbieten. Ansonsten nicht viel außer Steine.

Der Canyon selbst ist umso spektakulärer. Im Durchschnitt 1.600m tief und 450km lang. Über Jahrmillionen wurden die Gesteinsschichten durch den Colorado River freigelegt. Vom South Rim blickt man rüber zum North Rim. Luftlinie vielleicht 1-2 Meilen; mit dem Auto sind’s mehr als 200 Meilen.

Unser Picknick war jedenfalls sehr schön. Zur Hauptsaison muss das hier die Hölle sein (den Dimensionen des Visitor Centers nach zu urteilen). Wir hatten Glück und konnten den Sonnenuntergang bei Bier, Guacamole Tacos und Cheetos genießen!

Horseshoe Bend - Grand Canyon - Route 66

October 13, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 23 °C

Als wir auf dem Walmart Parkplatz in Page bei Zeit von den LKW‘s und co geweckt wurden. Haben wir uns gleich auf die Socken gemacht und sind zum Horseshoe Bend gefahren. Das war eine sehr gute Idee, denn morgens um 8 Uhr ist da zum Glück noch nicht die Hölle los.
      Vom Parkplatz aus war es ein 10 Minuten marsch zum Aussichtspunkt von dem man einen wunderschönen Überblick über den Fluss und das Tal hat.
      Ein unglaublicher Ausblick über das Tal lässt uns erahnen was am Grand Canyon auf uns wartet. 😍 Schneller Marsch zurück und ab zum Gran Canyon. Weil der Massentourismus am Tag zuvor uns so gut tat, dachten wir es wäre eine gute Idee am nächsten gleich nochmal die volle Dröhnung zu nehmen. 😂 Wie erwartet waren wir komplett geflasht von der Weite und vor allem der Tiefe des Canyon. Der Gran Canyon ist wohl eines der bekanntesten Sehenswürdigkeiten der USA, wie zu erwarten war es hier komplett überlaufen. Also machten es wir wie alle anderen und hakten eine Attraktion nach der anderen ab.
      Zwei Kilometer außerhalb von Nationalpark gab es wieder Publicland in dem wir wieder zwei Nächte gestanden haben. Pause vom Tourismus.❤️

Eigentlich wollten wir nochmal ins Gand Canyon Village und Wäsche waschen und duschen aber die Autoschlange in Nationalpark war mehrere Kilometer lang was uns dann zu der Entscheidung hat kommen lassen das wir weiter fahren.
      Auf gehts ins nächste Abenteuer: die Route 66! Leider haben wir ein schlechtes Stück DER Straße erwischt. Die Route 66 wirkte etwas ausgestorben doch paar Touri Shops und das Feeling der 66 konnten wir mitnehmen.
      Als Nächstes geht es nach Las Vegas. 🤑

May 26, 2023 in the United States ⋅ ☀️ 24 °C

Die Straßen zum GC gingen gefühlt 100 km geradeaus. Der Eintritt ist mit 30 $ pro Motorrad ausgezeichnet, aber wir haben ja unsere National Parc Card für uns beide für einmalig 80 $. Damit kommen wir fast überall jetzt rein. 👍😊
      Irgendwie hatten wir aber Probleme, die besten Aussichtspunkte zu finden. Die Straßen waren plötzlich gesperrt. Einige Punkte sind nur mit dem Bus erreichbar. Aber es hat dann doch noch mit der Aussicht auf den Grand Canyon geklappt. Heute Abend bleiben wir in Page.

• Day 142–143

#Grand Canyon - Eiskalter Ausblick

November 16, 2023 in the United States ⋅ ☀️ 17 °C

Wir durften auf unserer Reise schon öfter feststellen, dass die meisten Dinge mit einem gewissen Preis kommen. Oft sind besonders beeindruckend Orte zum Beispiel recht touristisch. Manchmal sind die schönsten Orte sehr weit entfernt und schwer zu erreichen. Hin und wieder kommt es allerdings vor, dass einem garnicht bewusst ist, welchen Preis man für ein Abendteuer zahlt. Nehmen wir den Grand Canyon als Exempel:

Der zweit meist besuchte National Park der USA lockt jährlich 6 Millionen Menschen an. Im Sommer wird es so voll, dass auf einem gigantischen Parkplatz alle Autos abgestellt werden müssen und die Leute teilweise eine Stunde anstehen dürfen, um mit dem Bus die schönsten Stellen abzufahren. Die gesamte Bustour geht bis zu 2 Stunden pro Weg und alle 15 Minuten fährt ein Bus. Als wir davon gelesen haben, hätten wir den Grand Canyon fast ausgelassen. Wer hat schon Bock sich in Busse voller Touris zu quetschen um ewig auf auf ein Foto zu warten, aus dem man am Ende noch Leute rausschneiden muss?

Als wir im Grand Canyon ankommen bietet sich uns allerdings ein ganz anderes Bild. Den ersten Wanderweg haben wir für uns alleine. Den zweiten Weg, runter in den Canyon teilen wir mit vielleicht 30 anderen, was auf der Strecke von knapp 4 Kilometern als nahezu menschenleer gilt. So können wir die unendlichen Weiten genießen und an einem Aussichtspunkt sogar stressfrei unser Essen genießen. Nach wenigen Minuten am Grand Canyon wird klar, warum diese Schlucht zu den großen Naturwundern der Erde zählt. Die Aussicht ist fesselnd.

Den Preis den wir für ein so eindrucksvolles Erlebens zahlen, wird uns am Abend auf dem Campingplatz serviert. Wir sind hier nämlich die einzigen Verrückten die Zelten. So schlafen wir auf 3 Decken, mit jeweils 2 Hosen, 3 T-Shirts, 1 Pulli, Mütze, Schal, Wollsocken und Stirnband in unseren Schlafsäcken um festzustellen, dass diese ganzen Lagen nicht wirklich viel bewirken. Wir frieren und das so richtig. Am nächsten Morgen beschließen wir, dass das unsere letzte Nacht im Zelt war und das uns an diesem Abend ein AirBNB dienen muss. Bevor wir den Grand Canyon hinter uns lassen, laufen wir noch 5 km am Südrand der Schlucht entlang. Wir beschließen:
      Dieser Preis war hoch, aber er wars definitiv Wert.

Grand Canyon, GCN, 86023