United States
Indian Garden

Bright Angel Trail 🥵

June 27, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 31 °C

Der Wecker klingelte uns heute um 6:30 Uhr aus dem Bett. Wir hatten uns vorgenommen, heute in den Grand Canyon zu wandern. Zumindest die Etappe bis zum Indian Campground. Dazu wollten wir früh dran sein, da die Wanderung mit 6-9 Stunden angegeben war. Es ging 925 hm und 7,2 km hinab in den Canyon. Jedes Jahr brauchen rund 600 Wanderer Hilfe den Aufstieg zu bewältigen und ca. 150 müssen sogar mit dem Hubschrauber gerettet werden, weil sie die hohen Temperaturen im Canyon unterschätzen.
      Der Abstieg war bis auf Knieschmerzen noch harmlos. Da es am Vortag gewittert hatte, war es an unserem Umkehrpunkt dem Indian Campground nicht ganz so heiß. Es hatte gute 30 Grad, wobei es hier durchschnittlich 40 Grad im Sommer hat.
      Dennoch hat uns ein Ranger schon beim Abstieg vor der Hitze gewarnt. Nach einer Stärkung starteten wir um 12 Uhr pünktlich zur Mittagshitze mit dem Aufstieg. Wir machten noch alle unsere T-Shits und Caps komplett nass, um uns zu kühlen. Mir wäre es im Leben nicht eingefallen in ein klatschnassen T-Shirt zu schlüpfen und dann so zu wandern, aber hier war das notwendig. Wir machten immer wieder Pausen, wenn sich ein schattiges Plätzchen bot und tranken mehrere Liter Wasser. Die letzte Etappe war nochmal hart, aber nach 3 Stunden hatten wir es geschafft! 💪🏻
      Den verbleibenden Nachmittag verbrachten wir noch entspannt am Campingplatz. So hatten wir auch mal Zeit für eine ordentliche Dusche und unsere Wäsche. 🚿🧺

Grand Canyon 11/8

August 11, 2016 in the United States ⋅ ⛅ 28 °C

Jeg vågnede kl. 01:50 og var sikker på at vi havde sovet over os, så jeg listede hen på Louises natbord hvor min telefon lå til strøm og kiggede på klokken. Jeg blev en del mere rolig, men nu kunne jeg selvfølgelig ikke sove igen. Jeg faldt dog i søvn igen og da vækkeuret ringede var jeg bestemt ikke klar!

Vi kom afsted og fik også tanket på vejen. Vi kom frem 4.55 og den gratis shuttlebus ud til udkigspunktet Yako Points gik kl. 5, så vi nåede det lige. Det var en smuk solopgang, men hold nu op hvor var det koldt! Jeg havde shorts og t-shirt på. Det var godt at vi havde taget et tæppe med.

Vi tog derefter tilbage i bilen for at få varmen, noget morgenmad og en lille lur.
      Kl. 8 stod vi op og gik mod informationscenteret for at høre om de forskellige ture man kunne tage. Efter at have snakket med en flink Ranger (park beskytter) tog vi ud til The South kaibab trail, hvor vi gik meget ned af i 1,4 km og derefter gik det så op! Det blev en del hårdere!
      Vi var ikke kørt helt træt, så vi tog bussen over på den anden side og tog The Bright Angel trail, hvor det fungerede på samme måde. Vi spiste dog frokost dernede inden vi vendte om.
      Det er en ubeskrivelig smuk national park! Hvis man kan og vil er det en klar anbefaling at tage hen og se den!

Efter trekket skulle vi lige så stille bevæge os op af den røde rute. Det kunne vi gøre ved den røde bus, som vi tog mellem de forskellige stop. Det første stop "trailoverview" gik vi til og så tog vi ellers bussen til "Maricopa point", hvor jeg blev bidt af et dyr! Det gjorde nas! Heldigvis mærker jeg intet til det nu. Næste stop var "Hopi point", som var det første stop hvor vi kunne se Colorado floden som ligger nede blandt de høje bjerge. Sidste stop var "Hermists rest".
      Vi tog bussen tilbage og gik rundt i "The village", hvor vi fik handlet aftensmad og fik en velfortjent is.

Vi havde planlagt at se solnedgangen 35 km fra hvor bilen var parkeret nemlig ved Dessert view. Vi kørte derhen og fandt en bænk at spise vores toastbrød med smøreost og skinke på samt nogle udskåret æbler.
      Solnedgang var smuk, den var rød i flere nuancer. Der blev taget en masse billeder!

Vi satte GPS'en til Kingsman, som er en by der lå 3 timer væk. På vejen så vi himlen. Det var virkelig smukt. Det var helt klart. Vi havde set et skilt om meteorregn og tjekkede det oppe foran informationscenteret. Man skulle mødes 23.45 for at gå ud og se meteorregnen, som ville være på sit højeste kl. 1 om natten.
      Det var her vi tog beslutningen om at sove i bilen også se den her meteorregn. Det er jo ikke hver dag man får den mulighed.

Vi tog en lur på ca 2 timer inden kl. var 23.30, så bevægede vi os op mod en ret så stor folkemængde, som omringede en Ranger, som skulle føre os ud til et ampi teater, hvor vi alle kunne sidde og se meteorregnen.
      Jeg har aldrig set noget lignede. Det var virkelig smukt! Det var som et se rigtig mange stjerneskud tydligere end normalt også havde de en farve efter hvilke gasser de var lavet af. Sarah, rangeren, fortalte også om de forskellige stjernebilleder og hvorfor en meteorregn opstår.
      En uundværlig oplevelse som jeg bestemt vil huske tilbage på. Forestil dig at ligge på et tæppe godt pakket ind i tøj også bare kigge på en helt stjerneklar himmel (vi kunne endda se Mælkevejen). Det var smukt!

Lidt over 1 gik vi i seng i vores lille Fors Fiesta. 😃

(FLERE BILLEDER KOMMER)

The Grand Canyon

September 30, 2021 in the United States ⋅ ☀️ 18 °C

Der Grand Canyon. Wie der Name zweifelsohne verrät, ist der einfach verdammt groß! 👀
      Wir entschieden uns dafür einen Großteil des "Bright Angel"-Trails zu wandern: 14km bis zum Rastort "Indian Garden". Das entspricht etwa 1000 Höhenmetern.
      Durch die vorangegangenen Wanderungen waren wir zwar etwas im Training, jedoch hatten wir da ja immer weniger Elevation. Wir hatten also durchaus etwas Respekt, zumal das Hochwandern ja am Ende auf uns wartete. 😬
      Nils kannte den Aufstieg allerdings schon, da er ihn damals mit seinem Cousin (und mit Gepäck!) als Teil einer mehrtägigen Tour gewuppt hatte. ✌
      Bei uns diesmal lief's eigentlich wie am Schnürchen. Alle paar Kilometer konnte man seine Flaschen mit Trinkwasser auffüllen und wir liefen recht zügig, da wir in der Mittagszeit gern unten im Indian Garden chillen wollten. Wir trafen verschiedenste Wanderer, Wegarbeiter mit Mauleseln und andere Tiere und kamen zur rechten Zeit unten an. Zum Auffüllen der Energiereserven kam uns die Stulle aus deutschem Vollkornbrot mit (mangels gutem Messer) ultradicken Scheiben gerade recht. Es gab noch weitere Leckereien nebst Oreo-Keksen...😍
      Darauf folgte ein Mittagsschläfchen auf einer Bank (Wo lässt man da eigentlich seine Arme?), das uns wieder fit für das Erklimmen der von unten unglaublich hoch wirkenden Felswand machte. 💪
      Geschafft!
      An dem Abend haben wir unseren mit relativ viel gesundem Kram ausgestatteten Kühlschrank wieder geschlossen und waren im Diner Burger und Pommes essen, dazu Bier!🍻

Indian Garden