United States
Rancho Yolo Mobile Home Park

Halloween

April 9, 2017 in the United States ⋅ ⛅ 16 °C

Jeg blekager det er så længe siden sidst I har fået et opslag, men nu har jeg endelig en dag hvor der ikke ern ogle planer. Så I dag er der belevet skrevet en del opslag jeg vil ligge op løbende. Billeder må i på facebook og se, hvor jeg også har en gruppe jeg har lagt lidt billeder op i.
      Tilbage i oktober oplevede jeg en rigtig amerikansk halloween. Jeg er jo ikke helt ”ung nok” til at gå fra dør til dør og sige ”trick or treat” så min oplevelse var en fest om aftenen. Herovre i villakvarterene bliver husene rigtig pyntet op til halloween og de fleste fordøre har skåret græskar ude foran døren med diverse halloween motiver. Ugen op til halloween var jeg inviteret hjem til en kandidat studerende som jeg havde et internship ved. Hun havde lavet mad til os, vi fik blandt andet græskar tærte til dessert, en obligatorisk ting omkring halloween og thanksgiving herovre. Hun havde også fået fat i græskar vi skulle skære, vi blev delt op i 3 hold. Vi lavede det traditionelle ansigt på vores græskar. Det var en hyggelig aften. Jeg købte også et græskar hjem til også som jeg skar, selvfølgelig skulle vi også være rigtig amerikanske og have et græskar udenfor døren. Om aftenen, lørdag i halloween weekenden ville vi så ud og prøve at finde en fest. Min rumbo Jamie, fik malet sig selv som et rådyr i hovedet og havde fået et gevir hun kunne tage på, jeg blev malet som et spøgelse, dog troede de fleste jeg skulle forstille jokeren. :D Herovre har de en masse sororities og fraternaties, lige som man ser i film, så jeg tænkte en af deres fester var da noget der skulle prøves. Dog fandt vi hurtigt ud af køerne var uendelig lange til disse fester. En af dem havde endda politi der gik og tjekkede ID og her var det tydeligt at størstedelen af gæsterne var under 21, så med alt det tumult og lange køer besluttede vi os for at gå ned i byen og se om en af barene havde en halloween fest. Vi fandt et pizzaria/bar hvor der var gang i en halloween fest. Det var en sjov aften, jeg fandt dog hurtigt ud af at halloween blandt unge mennesker ikke (som jeg forventede) gik ud på at have en god udklædning, blandt pigerne gik det ud på at finde et kostume med mindst mulig beklædning, vi så piger rende rundt i bikini. Det var intrassant at prøve halloween herovre, de har bestemt et anderledes forhold til alkohol og fest end vi i Danmark har. Glæd jer, næste opslag bliver om Thnaksgiving! :D

Update fra livet i Davis

October 8, 2016 in the United States ⋅ ☀️ 30 °C

Det går godt, herovre. Skolen er nu for alvor begyndt og i løbet af de næste to uger starter mine interships også op. Jeg tager et kursus om dyre velfærd med to timers forelæsning og to timers diskussion/gruppearbejde hver uge. Jeg tager også et seminar, hvor jeg en time om ugen hører om ny forskning indenfor Animal Science. Jeg tager også to internships, hvor jeg skal fodre kalve, det bliver nok stort set hver dag. Desuden har professoren på det ene internship spurgt om jeg vil være med under hele processen i hans research. Det vil sige at i næste uge skal jeg trænes op til at være i laboratorie og lære hvordan jeg laver prøver så jeg kan tage billeder af dem i et mikroskop. Så kommer også til at have en del laboratorie arbejde, det bliver meget spændene.
      Lige nu indtil jeg starter mine internships er jeg frivillig i malkestalden. Jeg har fire vagter om ugen hvor jeg fodrede kalve, man skal have erfaring i staldene før man kan få lov at få flere mere avancerede internships. Så man starter med at stå for at fodre kalve i grupper af 4-6 mennesker. Vi skal først tjekke kalvene om nogen ser syge ud, derefter går der nogle op og blander mælkeerstatningen og kommer i flasker og spande, mens 2 -3 bliver ved kalvene og skifter vandet de har til rådighed ud og fodrer med en kalveblanding som de også altid har til rådighed. Kalvene fodres med mælken når den er klar og så er der ellers opvask af flasker og spande. I dag havde vi en lidt for tidlig født lille kalv, ham der står for køerne, mener ikke den klarer det, men jeg fik den da til at spise de 2 pints mælk vi havde lavet til den efter 1 times kamp. Det var han ret imponeret over, så man kommer langt med stædighed og tålmodighed! :D

Lejligheden er super dejlig, meget nyere end hvad jeg er vandt til i Hvidovre. Det begynder så småt at ligne et hjem, mangler lige de sidste ting der skal hænges op på væggene. Jeg har købt en cykel og cykler nu til skole hver dag, der er 10-20 min. til skolen.

Har mødt nogle andre udvekslingsstuderende jeg har været til nogle arrangementer med i opstartsugen. Der var blandt andet en aften hvor alle nye studerende mødes i deres store idrætshal og man blev introduceret til collegelivet med introduktion til nogle sportshold og cheerleaderne. Vi var også til årets første amerikanske fodbold kamp, heldigvis satter der sig en gruppe amerikanere ved siden af mig, der kunne forklare os reglerne.

Jeg har også fået en rigtig sød værelseskammerat herfra Californien, hun hedder Jamie og er 22 år gammel. Vi deler lejligheden med to drenge der har hver deres værelse, Ruhao er fra Kina og læser jura, Adam er her fra Californien og læser psykologi. Vi har det heldigvis alle sammen godt sammen. Ruhao bruger en del tid på biblioteket, så ham ser vi ikke meget til, han studerer hele tiden. Adam og Jamie er tit hjemme, dog tager Jamie hjem til hendes familie hver weekend indtil videre.

Jeg prøver at blive medlem af to kvæggrupper, herovre er stort set alle medlem af en eller anden klub. Prøver også at finde en eller anden form for sportsklub, der kan passe ind i skemaet. Håber på måske at komme til at ride lidt i mens jeg er her også. Der er nok af muligheder for at møde folk og joine grupper.

Amerikanerne er dog lidt svære at komme ind på livet af, de er ret sat i deres grupper. De har jo alle sammen studeret sammen i fire år nu. Men jeg har ikke givet op endnu, håber grupperne kan gøre det nemmere at finde venner.

Har endnu ikke fundet en bil, men nu begynder jeg at få lidt bedre tid til at lede efter en og måske finde en hos en privat i stedet for forhandlerne.

Alt er vel her i Davis, syntes allerede tiden går stærkt, om under 2 uger har jeg første midterm som er en eksamen ud af tre der bestemmer min karakter for Animal welfare kurset.

Vil prøve at lave opdateringer med 1-2 ugers mellemrum. Håber i nyder læsningen! :)

P.S. har oprettet denne gruppe på facebook:

Her vil jeg ligge billeder og videoer op, da jeg her på bloggen kun kan ligge 6 billeder op af gangen og ikke kan ligge videoer op.

Første måned på UC Davis

October 23, 2016 in the United States ⋅ ☀️ 23 °C

Der er nu gået lidt over en måned siden kurserne startede. Jeg havde i torsdags min første "midterm" som er en ud af 3 eksamener som bestemmer min endelige karrakter på kurset. Den var sværere end ventet, 40 multiple choice spørgsmål uden hjælpemidler.
      Jeg har fundet en hest jeg må ride hver torsdag. Kim som er en pige et år ældre end mig, men også på første af kandidaten tilbød mig om jeg ville ride hendes hest, Ted hver torsdag. Hun er desuden den ansvarlige for et af de internship jeg tager.
      Jeg er nu blevet nød til at stoppe mit internship i malkekvæg stalden, ved kalvene, da mine to andre internships er startet, og lederen i malkekvægstalden vil ikke have man er i kontakt med andre kalve. Det er fair nok, da der jo er en risiko for smitte mellem kalvene. Så jeg måtte sige farvel til min lille for tidlig fødte kalv. Hun har det dog godt, masser af energi. Snakker stadig lidt med en af dem der arbejder derovre, han siger hun har masser af energi og har det godt.
      Internshippet med Jersey kalve begyndte i tirsdags hvor vi fik 4 kalve ind. Vi var lige ved at miste en af dem, men hen over natten blev han frisk og var rigtig sulten næste morgen. vi får løbende kalve ind, 4 af gangen. Halvdelen fodres med nogle kønshormoner for at se om det kan få tyrekalvene til at producere flere sædceller (mener jeg). På dette internship skal jeg hver mandag, tirsdag og torsdag morgen fodre kalvene sammen med 2 andre.
      I går (Lørdag) startede mit andet internship. vi fik 22 tyre kalve ind. Vi brugte næsten hele dagen derude, fra 10:30 til 18:30. De skulle alle vaccineres, vejes, have nøje afmålt kalve blanding og vand, have mælk i flaske og der skulle tages to blodprøver af dem hver. Så jeg har nu prøvet alle ovenstående ting. Tog blodprøve fra 2 kalve, fra halsen, var lidt nervøs for hvordan og hvorledes med det. Men det viste sig at det kan jeg sagtens finde ud af, jeg stak faktisk kun forkert en gang, ellers ramte jeg blodåren og fik fyldt glassene, yay, succes oplevelse! :D
      Så fra nu af hedder det op klokken 5- 5:30 alle andre dage end søndag, for at fodre kalve.
      Man kommer til at lære en masse mennesker at kende gennem mine internships, det er fedt, da de jo alle er Animal Science studerende. Størstedelen af dem er det de kalder "Prevet". Herovre skal man have en bachelor i Animal Science inden man kan komme ind på dyrelæge studiet. Dvs. at størstedelen af dem der læser Animal Science læser det kun for at kunne komme ind på dyrelæge studiet, og de hedder så alle sammen "Prevet".
      Bor sammen med nogle rigtig søde mennesker. Jamie, min rumbo er god til at køre til supermarkeder med os når vi mangler noget. Næste mandag er der halloween, så næste weekend er halloween weekend, det glæder jeg mig til at opleve. Jamie bliver her i den weekend, så vi skal ud og se noget og lave noget sammen, det bliver hyggeligt.

Thanksgiving

April 16, 2017 in the United States ⋅ 🌧 11 °C

Jeg havde 2 thanksgiving middage her i Davis. Den første var weekenden inden thanksgiving hvor min rumbo lavede thanksgiving middag med kalkun til os alle her I lejligheden. Det var så lækkert! Hun lavede endda græskar tærte til dessert, hun laver ellers ikke så meget mad. :D Vi havde en hyggelig ”freindsgiving” sammen alle 4, mange af deres højtider herovre handler om a spise til du revner! :D Om torsdagen da det rent faktisk var thanksgiving, havde jeg vagt ved kalvene, da de fleste gerne ville hjem til deres familier i thanksgiving weekenden. Jeg var dog inviteret til thanksgiving middag ved Noor og Nicky (to piger fra Holland der var på udveksling fr september til december), som boede på værelser ved en ældre dame og hendes veninde. De havde invitere mig og en britisk pige Eva, der også er på udveksling et helt år. Derudover havde de to de bor hos to veninder ovre til thanksgiving også. Jeg måtte dog cykle ud og tage min kalve vagt lige da vi skulle til at spise, dog havde de gemt en tallerken mad til mig, da jeg kom tilbage, så endnu en dag med spisning til du revner! :D Nicky gav derefter et par numre på klaver og Eva sang til, det var en rigtig hyggelig aften!
      -Næste opslag vil være omkring min tur til Portland med Noor og Simone (dansk pige der er på udveksling på UC Irvine et helt år også)

Rancho Yolo Mobile Home Park