United States
Saint Francis of Assisi Church

Le rallye de Monte Karlos

April 15, 2022 in the United States ⋅ ⛅ 18 °C

Réveil glacial au sommet du Craggy Dome et fin de la route scénique entre les montagnes. On entame une redescente jusqu'au village Amérindien de Cherokee. On y entrevoit une culture différente très prononcée avec une grande place laissée à l'artisanat. Direction Great Smoky Mountain National Park pour une randonnée sous le soleil dans l'après-midi, dans une forêt où serpentent des rivières : l'occasion pour Julien de prendre son premier bain de l'aventure. Puis on reprend la route et on arrive au Tennessee. Là nous attend, juste après le panneau, un rallye dans les montagnes escarpées. On se fait doubler à toute vitesse par des motards en soif d'adrénaline. La route est réputée dans la région avec ses 318 virages sur 11 miles. Puis les paysages changent encore, on quitte les montagnes et on longe des lacs puis des étendues de campagne verdoyante. Le périple du jour se termine à Nashville où il est prévu qu'on passe la nuit.Read more

Cherokee North Carolina

May 13, 2007 in the United States ⋅ ☁️ 22 °C

We hebben het einde van de Parkway bereikt. Ongeveer 900mijl ongestoord door de natuur rijden. Zonder vracht-verkeer, zonder snelheidsduivels, zonder schreeuwerige reclameborden (streng verboden), zonder de gebruikelijke horeca als Macdonalds, burgerking en andere commerciele uitbaters, zonder straatlantaarns, zonder voorzieningen, zonder verkeerslichten, slecht drie soorten verkeersborden (max snelheid van 45 mijl, pas op voor herten, pas op voor vallende rotsen), zonder benzinestations, zonder lelijke motels. Een lange kronkelende weg door prachtige natuur, van heuvelachtig, naar glooiend naar steil en rotsachtig. Een aangenaam weggetje dus.

Na de middag hebben we als afsluiter nog even de zwaarste hike-klim van de Parkway gedaan. Hij is zo zwaar (zeggen ze, hij viel ons mee) dat je bij terugkomst een diploma krijgt voor het behalen van de top. Zoals je ziet poseert Robbie vol overgave en trots met haar diploma (wanted....).

Nu dus aangekomen in Cherokee, een indianenreservaat, waar de laatste paar duizend Cherokees mogen wonen volgens eigen regels, nadat ze eerst op beestachtige wijze zijn gedeporteerd en afgeslacht. We staan op een echte family-camping. Je kent ze wel, 500 plaatsen, springkussen, 3 zwembaden, winkeltje, game-room, speeltuin). Vanuit hier gaan we komende dagen de Great Smoky Mountains bezoeken. Dus de standplaats blijft gelijk, maar elke dag een mooie wandeling door dit prachtige indianenreservaat.

Ocanaluftee!

May 14, 2007 in the United States ⋅ ☁️ 21 °C

De Great Smokies meets the Cherokee.
      Alles staat hier in het teken van de Indianen (eastern band of Cherokee Indians) en de Great Smoky Mountains. Iets anders is er niet...of toch?
      De ochtend hebben we een behoorlijk zware wandeling gedaan van circa 3,5 uur. Robbie heeft zich kranig geweerd en een groot deel zelf kunnen lopen. Na ons wat opgefrist te hebben in de SRV-wagen, zijn we Cherokee ingereden voor een lunch. In een keten (want dat is alles wat er is) genaamd BIG BOY hebben we een echte snackbar-sandwich naar binnen gewerkt. Gelukkig was de salad-bar voor kids onder de 5 jaar gratis, dus heeft Robbie zich tegoed gedaan aan olijven, tomaten en cheddarkaas.
      Alles wat wij aan beelden en plaatjes hebben over indianen, venten ze hier uit: Tipi’s, bijlen, tooien, strijddansen, totumpalen, etc. Alles zo “tacky” als het maar kan. De ene nep-souvenirwinkel na de andere...een beetje mistroostig allemaal. Zeker nadat we in het Oconaluftee village een rondleiding hadden gehad over het harde werkelijke leven van de Cherokees rond 1800 (geen enkele tipi, of totumpaal te zien). Oconaluftee village is een soort openluchtmuseum waarbij allerhande “oude ambachten” door indianen worden gedemonstreerd en uitgelegd. Zelfs Robbie vond het interessant en kon ‘s avonds nog feilloos vertellen wat ze allemaal gezien en gehoord had. Ze vond vooral het ziekenhuis (de stoomhut) en de maskers bijzonder.

We kregen ook uitleg over het systeem van Tribes en de volmaakte democratie binnen de Tribes. Er waren constant volksvergaderingen waarbij iedereen zeggenschap had, mannen, kinderen en vrouwen. Vrouwen hadden zelfs in de rechtspraak iets meer te vertellen, want het tribunaal van elke stam bestond geheel uit vrouwen. Mannen mochten ook niet zelf een vrouw uitzoeken, maar moesten een vrouw nemen uit een andere Tribe. De kinderen kregen de naam van de vrouw en het gezin wordt opgenomen in de Tribe van de vrouw. De man wordt zijn eigen Tribe uitgezet.

Maar inmiddels hebben zij zich ook aangepast aan het Amerikaanse systeem. Dus nu zie je, vanwege komende verkiezingen, overal bordjes hangen met teksten als “vote for Chief Hicks”

Wel grappig was dat wij op de parkeerplaats van “Food Lion” (de plaatselijke C1000) een Indiaan in volle klederdracht achter een winkelwagentje zagen lopen.

En vanavond hebben we een lekker “roasted chicken” and “mashed papatoes” gegeten. Alles vers uit onze microwave.

En....we hebben de duistere kant van de USA gezien. Iemand heeft ons tafelkleed, onze 3 campingstoeltjes en de bal van Robbie gejat. Een medewerker van de camping heeft vervolgens zijn eigen stoelen bij ons neergezet. We mogen ze zolang lenen.

Wel grappig is dat hier overal zoveel bejaarde werken op campings en bij toeristische info-punten. Vandaag hoorde we het verhaal van een van de dames van de receptie van de camping. Ze zal rond de 65 jaar oud zijn. 5 jaar geleden is haar man met pensioen gegaan. Ze wonen in Mississippi. Na zijn pensioen hebben ze een grote camper gekocht en nu werken ze elke zomer op verschillende campings van de KOA. Ze wonen dan in hun camper, krijgen gratis staplaats en een salaris. Deels om de hitte van Mississippi in de zomer te ontvluchten, deels om een centje boven op hun pensioen te verdienen en deels om veel van hun eigen land te kunnen zien, op heel mooie plekjes. Dus onze regering kan afzien van bejaardenbelasting. Ik zeg: alle bejaarden een SRV- wagen en in de zomer op naar de Veluwe, Biesbos, Wadden, de Peel en de Vaalse berg.

Oh ja en voor morgen.......prettige kerstfeest (?)

Ho ho ho!

May 15, 2007 in the United States ⋅ ☀️ 23 °C

Ja, het land van de extremen! Midden in het Cherokee- reservaat, omgeven door eeuwenoude natuur en cultuur, kun je midden in de zomer de Kerstman ontmoeten. In een
      Winterpark met “winterwonderland” en “Rudolph the rednose reindeer” uit de speakers en het personeel verkleed als elfjes. Dit terwijl wij in onze korte broek met het zweet op het
      voorhoofd langs de attracties lopen.
      Belachelijker kan niet.....en daarom is het ook wel weer lachen. Maar Robbie heeft mooi een
      certificaat (en een zuurstok) van de Kerstman gekregen als bewijs. En de belofte dat zij op
      “Christmas eve” iets cadeau krijgt met Dora er op.
      Ja, zo kan ik ook iets beloven. Maar Robbie heeft zich uitstekend vermaakt en wilde elke keer weer in “the Rudi Coaster”.

Tussen de middag hebben we een heerlijke “Pancake” gegeten in een authentiek
      Amerikaans restaurantje. Zo een met meubilair van 10-tallen jaren oud, schrootjes aan de muur, tegels met grappig bedoelde spreuken aan de wand (“burrie me in the Walmart, then my wife will visit me” = begraaf me in de V&D, dan komt me vrouw nog eens op bezoek), half vergane zout en peperstelletjes, serveerster met een iets te strakke taille-spijkerbroek, geplastificeerde menukaart annex placemat, de kok met een afgesleten spijkerbroek, baseball pet op en een vieze theedoek uit z’n kontzak, bestek in een servetje gewikkeld. Maar een heerlijke pancake gevuld met verschillende noten.

En....we hebben onze eerste wilde beer ontmoet. Niet in het Bos, maar aan het rand van de stad.

In de middag hebben we lekker gezwommen in het zwembadje van de camping.\

Morgen gaan we (ter compensatie voor het verschrikkelijke “Santa”-land) kamperen hoog in de Smokies. Op een camping zonder enige voorziening, ver weg in het bos, op de toppen van de bergen......wel zo sfeervol.

Saint Francis of Assisi Church