United States
Savannah (historical)

Fjerdedag LA med Universal Studios 26/8

August 26, 2016 in the United States ⋅ ⛅ 24 °C

Så kom dagen hvor vi skulle i Universal Studios. Vi skulle også hente bil ude i Los Angeles airport kl. 8'om morgenen, så det var det første på planen for i dag.

Vi stod op kl. 5.30 og der havde jeg fået svar fra forsikringen om at den ikke dækkede. Joe og jeg blev derfor enige om jeg skulle blive i USA.
      Vi fik gjort os færdige og kom afsted med to busser og var i lufthavnen 2 timer senere.
      Vi kom til Alamo med en shuttlebus og her ventede vi så på betjening. Vi fandt ud af at vi skulle betale 350 $ for forsikring af bilen og af modpartens bil, hvis vi kører galt, men da vi ikke ville stå med en kæmpe regning hvis det sker, så skulle vi jo have det med. Det blev derfor næsten 1000 $ for billeje i 14 dage. Av! Der var dog en sjov ting ved det. Vi måtte selv vælge imellem ca 8-10 biler. Vi valgte en Honda, det er meget populært herovre.

Så ankom vi til Universal Studios, hvor vi skulle parkere i et kæmpe parkeringshus. Vi gik derefter igennem City Walk, som var en gade med butikker og masser af skilte. Om aften var der DJ der og en skærm som filmede publikum og zoomede ind på dem. Det var sjovt at se.

Vi kom i Universal Studios og startede med at se Shrek 4D med både rysten i sæderne og sprøjtende vand. Det var sjovt! Det var en sjov oplevelse! Fra der fortsatte vi til Harry Potter Land. Det var vanvittig flot. Det var helt utroligt så virkeligt det så ud. Det var faktisk som om at være der selv. Vi var både inde i butikken hvor han fik hans ugle og slikbutikken. Vi stilte os i kø til en forlystelse, hvor man kunne komme rundt på Hogwarts. Vi kom dog aldrig til det første gang vi stod i kø for der var den brudt sammen efter at vi havde stået i kø i ca en time. Men sidst på dagen stilte vi os i kø igen og her gik der også ca en time. Vi kom med og det var vildt sjovt. Det er ikke som en rutsjebane som derhjemme. Der er 3D under hele forlystelsen, så man følger Harry Potter både igennem skolen, quidditch og flere af hans kampe med blandt andet edderkopper og den store slange. Det var ventetiden værd!

Imellem de to forsøg i køen ved Harry Potter var vi både i Springfield, på Studio Tour, så animal actor show og et vandlands show.
      Springfield er byen hvor The Simpsons bor og her var der både Krustys burger, hvor vi spiste frokost, rn donut butik og en forlystelse som også var 3D men gennem Krustyland, som er en forlystelsespark. Det var den første 3D rutsjebane vi prøvede. Jeg var ret så overrasket og fik virkelig levet mig ind i det. Egentlig så sidder man i en vogn og kører op og ned på samme sted men med vind og 3D briller på føles det som om, at man kører på de rutsjebaner, som der vises på skærmen.

Studio Tour varede lidt over en time, hvor vi kørte eundt i optagelsesområderne med de store "dukkehuse" de har som kulisser. Ind i mellem
      Var vi i en store 3D biograf hvor hele "toget" med fire vogne kunne være i. Vi var både med i King Kong, fast and fast and the furious. Det var vildt at den kunne rykke med hele vogne. Vi så også hvor desparate housewifes var optaget og meget mere!

Animal Actor Show var et show med levende dyr som har deltaget i film. Der var både hunde, katte, rotter, marsvin, en høne, en papegøje og meget mere. Det var rigtig spændende at se. Vi fik så afvide at det faktisk også var dyrernes træning at være på scenen.

Vi ankom til vand showet og her var der både grønne og grå bænke. På de grønne stod der soak zone. Vi satte os derfor helt op bagerst på de grå og selvfølgelig også for at se bedre. De mente virkelig hvad de sagde med "soak". De blev ekstremt våde! Det var et show bestående sf stuntmænd og kvinde som lavede et show om et land der var tørt som skulle findes. Der var både ild og folk der springer ned fra over 5 meter samt et fly som kom ind over det hele. Det var så vildt!

Efter Harry Potter anden gang troede vi at vi havde en halv time igen til de lukkede, vi fandt så senere ud af at de først lukkede kl. 21 og ikke 20. Vi skyndte os ned til jurassic park, hvor vi kom i en rigtig rutsjebane. Den har samme handlingsforløb som filmen, at man først er i et flot land hvor dinusauerne er fredelige også kommer man ind i et område hvor de er voldsomme og smadrer alting og her går det stærkt og pludselig trækkes man op mod den store tyranusaurus og oppe ved den er det her at det går stærkt ned af!

Til sidst prøvede vi en mumie forlystelse. Den var skræmmende! Men jeg kendte ingen af tingene, da jeg ikke havde set filmen før.

Vi gik op igennem Minions gaden og paris og london. Det var meget hyggeligt at slutte dagen af der.

På vej hjem handlede vi til frokost i morgen og generelt lidt mere morgenmad og så videre. Vi kom sent hjem og der skulle jeg bare direkte i seng efter at have været oppe i mange timer.

Rejsedag til Los Angeles 22/8

August 22, 2016 in the United States ⋅ ☀️ 28 °C

Så kom dagen hvor vi måtte forlade Panama. Men som i nok har kunne læse, så gør det ikke så meget. Panama har ikke vist sig fra den bedste side.

Om morgen ringede jeg til min farfar, som havde haft ringet om natten. Han har endelig fået en tid ril operation. Det er så dejligt! Det er altid dejligt at snakke med ham. Han er god til at holde humøret højt!
      Efter det skulle fødselsdagsbarnet jo ringes op. Morten havde fødselsdag, så selvfølgelig skulle han da have en hilsen! Det var dejligt lige at høre fra dem igen!

Vi fik spist morgenmad og så måtte vi praje en taxa for at komme i lufthavnen. Jeg gik ud og fandt en, men glemte vidst lige at fortælle at vi havde meget baggage. Vi fandt ud af at hans bagaggerum var i stykker, så der røg 5 tasker og louise på bagsædet og mig og min backpack på forsædet. Det var noget at en tur 😃

Vi om i lufthavnen og indchack gik hurtigt og vi havde nu 1,5 time til at vi skulle flyve. Jeg købte derfor en vand. Jeg fandt så senere ud af at de i Panama åbenbart ikke stoler på deres medarbejdere for den vand måtte jeg ikke have med, selvom jeg havde købt den efter sikkerhedskontrollen . Vi havde nemlig en sikkerhedskontrol mere som blev stillet op ude foran gaten.

Nå vi kom med og flyveturen gik fint. Jeg nåede at se hele 3 film :)

Da vi landede skulle vi igennem USAs border protection, hvilket også gik fint. Louise kom ind på hendes studie visum som var meningen, så det var bare super. Nu ventede der bare en tur på ca 1,5 time med offentlig transport med i alt 6 store tasker og tre små tasker. Det var vildt, men vi gennemførte og kom frem!

Jeg er helt smadret nu. Godnat 😴

*billederne er Los Angeles fra luften*

Tilbage i LA, praktisk dag.

August 23, 2016 in the United States ⋅ 🌙 22 °C

Da vi jo lige var kommet tilbage til LA havde vi intet til morgenmad selv. Vi gik derfor på google maps og søgte på morgenmads steder i nærheden. Vi fandt ud af at en kæde herover som også har morgenmad, lå i nærheden, så der gik vi hen. De havde en heeeel masse forskelligt. Charlotte fik youghurt, frisk frugt, pandekager og scrambled eggs, mens jeg nok var lidt mere usund og fik pølser, scrambled eggs, pandekager med jordbær på toppen og herovre serverer de dertil revet kartofler stegt på panden. Vi fandt så ud af efter morgnen efter et opkald at bil køb ikke er en mulighed. Jeg skal have en adresse her i Californien for at købe bil, og den har jeg ikke før slut denne uge eller start næste uge, og der er der ikke tid til bil køb. Så nødløsningen endnu engang er en lejebil.
      Vi gik hjem ad, og gik i gang med planlægningen af resten af turen. Den byder blandt andet på universal studios, disneyland, hollywood, santa monica beach, santa barbara beach, solvang, alcatraz, flere strande og måske lidt vinsmagning.
      Da vi så begyndte at blive lidt sultne gik vi ned for at handle, så vi har morgenmad i morgen. Vi hyggede os derefter med musik og planlægning lidt igen, inden vi gik på det nærmeste vaskeri. Vi havde efterhånden fået samlet en del vasketøj.
      Derefter skulle vi være kreative med steder at hænge det til tørre, så badeværelset er nu forvandlet til tørrerum.
      Vi gik så ned og fandt et vietnamesisk sted at spise aftensmad, ikke lige min favorit mad må jeg sige. Det er mest risretter og supper.
      På vej hjem gik vi forbi et sted med manicure og pedicure og besluttede os at det var nu vi havde tiden til en manicure, så det gjorde vi. Det var meget sjovt at prøve, de ordnede neglene og masserede hænder og underarm med creme.
      Vi kom hjem og det var så meningen vi ville se en film, men wifi på hotellerne herovre kan slet ikke trække det. Så nu vil vi til at sove i stedet, og være friske til en dag i Hollywood i morgen. Godnat! 😄😴😴

Første dag i Los Angeles 23/8

August 23, 2016 in the United States ⋅ 🌙 22 °C

I dag havde vi en praltisk dag på vores morel værelse, hvor resten af turen skulle planlægges. Vi stod lidt sent op og havde ingenting til morgenmad grundet den sene ankomst til motellet i går. Vi har aktivt brugt google til diverse søgninger og den kom også til sim ret i dag. Der lå en restaurant kaldet Denny's, som havdd morgenmad, kun 10 minutters gang væk.
      Vi gik derefter hen og fik morgenmad - mums det var lækkert! Jeg fik pandekager, yoghurt, frugt og scrambled æg imens Louise fik æg, pandekager med jordbær, pølser og revet kartoffel som var vendt på panden.
      Imens vi sad på restauranten ringede Louise til bilforhandleren og hørte om hun kunne købe en bil når hun ikke havde hele hendes adresse. Det var desværre ikke muligt og derfor må vi igen leje en bil.

Da vi kom til motellet igen gik vi igang med at planlægge. Vi fik afsat dage til våde universal studios, disney world, hollywood og ellers diverse seværdigheder, strande og små byer på vej mod San Fransisco.

Vi måtte også handle for at have morgenmad til de næste dage. Man kan jo ikke spise morgenmad hver morgen til 26$ med at dagligt madbudget på 50$. Vi fik handlet og fik spist lidt af morgenmaden til frokost. Jeg var dog stadig mæt efter den store morgenmad.

En anden praktisk ting var at få vasket tøj, da vi havde fået samlet en del. Vi kunne nemlig ikke vaske i Panama uden at vi skulle betale pr. tøjdel også blev det vildt dyrt. Vi fik vasket på et møntvaskeri og måtte hænge alt tøjet op inde på toilettet og vores hjemmelavede tørresnor.

Om aften spiste vi på en vietnamesisk restaurant, hvor jeg fik Phó, som jeg også fik i Vietnam. Det var godt 🍜

På vej hjem kom vi forbi et sted som ordnede negle og der fik vi vores længe omtalte manicure. Det kan ses på billede nedenfor. De masserede på hænder og underarme og ordnede neglebånd. Det blev godt!

Da vi kom til motellet prøvede vi sg se en film, men nettet kunne ikke trække en netflix film, så nu vil vi sove i stedet for 😴

Anden dag i LA - Hollywood!

August 24, 2016 in the United States ⋅ 🌙 20 °C

Vi startede morgenen med at få bestilt en lejebil til resten af turen fra på fredag. Derefter fik vi lidt morgenmad, inden turen gik med bus ind til Hollywood.

Vi skulle først med en bus ind mod downtown, her skulle vi gå 500 meter til næste bus der tog os med tættere på Hollywood. Fra stoppestedet gik vi 1-2 km. Til vi kom til Hollywood boulevard hvor Walk of Fame lå. Walk of Fame er den vej/gade hvor en masse Hollywood stjerner både indenfor film, serier og musik har fået sin egen stjerne i fortovet med navn. Blev helt optaget af at gå og læse alle navnene så der var lige før jeg stødte ind i folk. På vejen ned af kiggede vi lidt på souvenirs og vi mødte en mand fra scientology som fik lokket Charlotte med ind og lave en personlighedstest. Så sad vi der i 1 - 1 1/2 time, mens hun fik taget den. Hun fik dog noget ud af det, så det var ventetiden værd. Derefter gik vi videre op. Vi kom til the chinese theater, det er der udenfor en masse stjerner har sat deres håndaftryk, fodaftryk og underskrift i en våd cement flise. Det var meget fedt at gå rundt og se hvem der havde fået den ære, og afprøve om de har samme størrelse hænder som os. Vi kom i en souvenir butik hvor vi fik købt en hat til på Lørdag hvor vi skal cykle langs stranden. Jeg fik en kasket og Charlotte en hat, den minder lidt om en Panama hat. Vi kom til enden som viste sig at være starten, her havde the Beatles og Elvis fået deres stjerne ved indgangs figuren til Walk of Fame. Vi gik herefter de omkring 5 km ned til noget der hed farmers market.

Det var nærmest et udendørs shopping center. En gågade med en masse butikker på hver side. Her kiggede vi lidt inden det var tid til aftensmad. Vi har haft problemer med at finde et sted med is hvor de laver vaflerne som i Danmark. Men det fandt vi her, så vi skulle da lige have en is til dessert. Derefter var det med bussen hjem til hotellet, omkring 1 1/2 time i bus tog det hjem. I morgen skal vi i universal studies, så nu vil vi have lidt søvn. 😄😴😴

Tredje dag i Los Angeles 25/8

August 25, 2016 in the United States ⋅ ⛅ 19 °C

Vi stod op og det første den stod på var masser af opkald til Joe og forsikring. Imens snakkede vi med Pernille. Det var hyggeligt!

Vi havde egentlig planer om at tage i Universal Studios, men det blev lidt sent efter alt det praktiske. Vi tog derfor i outlet for at købe de sidste gaver og selvfølgelig det sidste på den store shoppingliste. Jeg fik købt to rigtig flotte jakker, så nu skal jeg vidst låne Louises sportstaske med hjem 😊 Til frokost fik vi "hotdog on a stick", som var en pølse med dej på som var friturestegt.

Vi tog bussen frem og tilbage, som tog 2 timer hver vej! 😮 Det var nu meget hyggeligt. Jeg fik snakket med Joe lidt af vejen, så det var rart :)

Til aftensmad fik vi kinesisk, som vi tog med hjem og spiste ude på foran vores hotel dør. Vi holdte en lille picnic👏🏻

Om aften ordnede vi en masse praktisk. Jeg var oppe til kl. 23 for at få fat i forsikringen igen.

Femte dag LA, Louises fødselsdag 27/8

August 27, 2016 in the United States ⋅ ⛅ 23 °C

Jeg vågnede lidt før Louise den morgen, som det plejer at være :) Det var hendes fødselsdag og derfor skulle hun selvfølgelig have en sang at vågne op til. Hun fik selvfølgelig også en gave bestående af rocky mountain chokolade, en birthday girl badge samt et fint kort.

I løbet af formiddagen snakkede Louise med hendes familie og jeg slappede af og fik ordnet lidt ting. Den stod derefter på køretur til Santa Monica Beach, hvor vi skulle leje cykler og cykle langs stranden til Venice Beach.

Venice beach var der godt gang i. Der var masser af boder og forskellige der spillede musik. Vi cyklede også op i byen, hvor der i et lille området var kanaler mellem husene, da en rigmand havde besluttet sig for at bygget Venedig, men han stoppede dog inden det blev hele byen. Det er blot 5 rækker med huse hvor der er kanaler igennem.

Vi fik frokost på en græsplæne mellem de to strande, hvor vi spiste hjemmebragt salat. Under frokosten fik vi besøg af en lille pige, hun var nu meget sød.

Efter besøgget hos Venice beach og kagespisnimg i anledning af fødselsdag afleverede vi cyklerne i Santa Monica igen.

Vi havde taget kjoler med, så vi skiftede tøj i bilen og gik mod en forrest gump restaurant. Der var dog 1 time og 50 minutters ventetid, men vi besluttede at vente. I ventetiden gik vi langs Pier 39, hvor der var rigtig mange mennesker. Vi fik også taget et billede under skiltet "Santa Monica, end of Route 66 trail". Så nu har vi officielt nået enden af route 66. Efter at have taget billeder i en photo booth og kigget os lidt omkring gik vi tilbage og vi fik et bord ca 30 minutter før tid.
      Det var det lækreste mad vi har fået på turen. Vi fik rejer og fisk samt kartoffelmos med en lækker sovs. Jeg havde sørget for at fortælle vores tjener at Louise havde fødselsdag, så i mellem hovedret og dessert kom de hen og sang fødselsdagssang for hende. Det var rigtig sjovt! Vi fik kage til dessert, hvilket var meget svært at spise op! Jeg var så mæt! Alt i alt fik vi aftensmad for 106 $, hvilket var en del over budget, men man bliver jo kun 24 en gang 😃

Vi kørte derefter til vores hostel, hvor vi fik en god nats søvn.

Sjette dag i LA 28/8

August 28, 2016 in the United States ⋅ 🌙 22 °C

Efter en lang dag i går sov vi længe. Det var jo trods alt søndag. Jeg startede dagen med at snakke med farfar indwn hans forventede operation om mandagen. Det er altid hyggeligt. Jeg elsker når jeg kan få ham til at grine lidt. Jeg fik også snakket lidt med mor og Morten, hvilket også altid er hyggeligt. Inden vi skulle ud og se de kendtes paradis snakkede vi med Pernille og fik det sidste nye fra kollegiet og generelt Danmark. Efter et par timers snak måtte vi indse at vi måtte afsted, hvis vi skulle afsted i dag :)

Vi kørte med Justin Biebers hus i bydelen Calabasas, men fandt hurtigt ud af at de kendte elsker deres privatliv. Han lever inde blandt nogle gader som ligger bag ved en port, hvor kun folk med adgang kan komme ind. Sove længe.

Vi prøvede derefter at køre ind mod Hollywood for at se om de var muligt at se husene der. Man kunne nu køre på gaderne, men de hække som omringede husene var gigantiske! Forestil dig at klippe dem! Det var desværre heller ikke muligt at se deres huse, men vi forsøgte da flere gange både ved Jim Carrey, Jennifer Aniston og Harrison Ford. Oppe ved Harrison Ford kom vi ind i et "måske" lukket område, hvor vi mødte et par i en bil, som spurgte om vi ledte efter et bestemt center. Vi sagde "nej" også kiggede de ellers bare underligt på os, så vi skyndte os at køre videre. De kørte ikke ud af den blinde vej vi vendte rundt på og mødte dem på, så vi tror de var naboer til Harrison Ford! 😮 Det var så pinligt!

Vi så dog nogle store flotte huse, hvilket var det vi kom for! 😃

Vi kørte derefter op til Griffith observatoriet, hvor vi kunne Hollywood skiltet. Det var dog desværre ret langt væk og det var tåget, så det var ærgerligt!

Vi sluttede af i Victoria Secret for at bytte en top, jeg havde købt, men som var gået i stykker.

De kendtes verden!

August 28, 2016 in the United States ⋅ 🌙 21 °C

Vi sov lidt længe og brugte det meste af formiddag på at catche lidt op på vores blog og snakke med Pernille. Vi gjorde os klar, smurte sandwich og var så klar på en eftermiddag i bilen ud og se de kendtes huse. Dog var det letter sagt en gjort, det første område vi kom ud i var det umuligt bare at køre på den vej husene lå, der vi nærmede os Hollywood blev det muligt at køre på vejene, men husene var omringet af høje mure og hække. Så de fik vi ikke så meget ud af, dog fik vi set en masse dyre huse og områder. Sjovt at sammenligne det og så det område vi bor i, med den lave del af arbejderklassen. Men vi kørte i nogle smukke områder op og ned af bjerge, skøn udsigt. Da vi så opgav at se flere tildækkede kendis huse, kørte vi til at punkt hvor der skulle være god udsigt til Hollywood skiltet. Vi måtte parkere lidt derfra og gå derop. Der var en smuk udsigt og vi kunne se Hollywood skiltet, dog var det en smule tåget, så billederne blev ikke så gode. Vi kørte videre ud og handle så vi kan klare os de næste par dage, hvor vi har planlagt at sove i bilen. VI kom hjem til hotellet, fik lidt spise og catchede lidt mere op på vores blog. Nu vil vi til at sove, inden en dag i disney land i morgen. Godnat! 😄😴😴Read more

Tredje og sidste dag i Panama!

August 22, 2016 in the United States ⋅ 🌙 21 °C

Vi startede dagen med hotellets morgenmad, bestilling går nu lidt nemmere, men stadig ved brug af tegn og pege på menu kortet.
      Derefter gik vi op til poolen, da det var en lidt mindre skyet dag. Der brugte vi formiddagen. Omkring middag ringede vi så hjem til Pernille og kunne via kamera opkald på facebook følge med i sidste del af håndboldherrernes kamp om guld ved OL. Efter at have set det flotte resultat med guld til Danmark og have snakket lidt med Pernille kølede vi f i poolen inden det igen blev gråt. Da det blev gråt gik vi ned og fik frokost. Mens vi sad og fik frokost begyndte det så at stå ned i stænger. Så vi tog os god tid om frokosten, og vovede os så tilbage til hotellet da det stoppede. Det så ud til det skulle holde tørvejr lidt så vi gik op og fik skiftet fra flip flop til sneakers og gik i en souvenir butik i nærheden. Ekspedienten var meget dårlig til engelsk men fik dog lige fortalt han var single! 😄 vi gik tilbage til hotellet og slappede lidt af med dansk slik i mens vi kiggede på hoteller i LA.
      Til aften gik vi til en restaurant i nærheden for at få aftensmad, her kørte der tv skærme der viste OL afslutnings ceremonien, så det fik vi set en del af, og løb så hjem derfra få at se resten på hotel værelset. Vi fik pakket og bestilt hotel. I morgen venter en 6 timers flyve tur, godnat! 😄😴😴

Savannah (historical)