United States
Yukon

Sidste dag i Memphis.

August 4, 2016 in the United States ⋅ 🌙 30 °C

Vi startede dagen tidligt, da vi havde en lang dag foran os, med en masse spændene ting at opleve. Vi fik morgenmad og kørte så vi kunne være det første sted når det åbnede.

Vi startede dagen i Graceland, Elvis hjem. Her startede touren ved en stor bygning hvor man købte biletter, derefter blev man guidet ud til en bus som kørte en over på den anden side af vejen hvor hans hjem lå. På vej ind i bussen fik man udleveret en i-pad med headset. Det var vores guide på turen. Den startede allerede i indkørslen, for hvert rum eller sted man var kom et billede op på skærmen og en fortæller stemme begyndte at fortælle om rummet og sjove historier fra rummet. Man startede i Elvis hus. Første sal var adgang forbudt for offentligheden, dette var Elvis private del af huset, og af respekt og for familens skyld holdes dette privat. Ellers var alle rum og bygninger åbne. Fortælleren fortalte at huset stadig benyttes af datteren, Lisa Marie, når hun er byen, blandt andet til familiemiddage i spisestuen vi kunne se ind i. Alt i huset er originalt. Derefter førte guiden os over i en anden bygning som blandt andet indeholdte et kontor vi kunne se ind i. Det var har Elvis afholdte pressemøder og hans ansatte besvarede alt den fan post han fik tilsendt. Touren gik videre over i en bygning hvor alle Elvis trofæer var udstilt, blandt andet hang alle guld og platin plader på væggene, videre i et andet rum var der udstilt Elvis kostumer fra shows, film og Elvis og Pricillas bryllupstøj. Videre fra den bygning kom man over i Elvis raquetball bygning. Den bestod af en stue med glas ind til raquetball salen. Salen indeholder i dag udstilling af Elvis kostumer. Her fortalte fortæller stemmen et den dag Elvis døde, 42 år gammel, havde han lige trænet raquetball og gik over i huset for at hvile sig, inden han skulle videre, det var så der, ovre i huset efter træningen han døde. Derfra kom man videre ud i Elvis meditationshave. Det er også her Elvis, Elvis mor, Elvis far og Elvis bedstemor ligger begravet. Desuden er der en lille mindeplade til hans dødfødte tvillingebror. Derefter gik turen tilbage foran huset hvor man skulle aflevere i-pad’en og kom på en bus tilbage til den store bygning. Her var nemlig et par forskellige små udstillinger med Elvis, blandt andet et med hans biler. Ingen af de små udstillinger var dog så spændene som turen i huset.

Derefter gik turen indtil downtown Memphis igen. Vi skulle nemlig ind og med en hjuldamper ud på Missisippi floden. Det var rigtig spændene og sjovt. Der var en super god guide som fortalte en masse historier om floden og Memphis op gennem tiden. Blandt andet fortalte han om de her både vi så der skubbede noget der lignede store prammer (se billede). Til far (og alle andre båd interesseret) er her lidt facts om de både og prammer:
      Båden har en tank der kan indeholde 6000 gallon brændstof (3,7x6000= 22.200 L)
      Båden bruger 30 – 100 gallons pr. dag ( 111 L – 370 L)
      En kaptajn tjener med benefits 800 dollar pr. dag
      Han tjener op til 1500 dollar pr. dag uden benefits
      Besætningen er afsted en måned af gangen
      De fleste kokke er kvindelige men skal være over 55 år, de tjener 150 – 200 dollar pr. dag
      Det tager 7-9 dage at nå til st Louis fra Memphis med båden og prammene
      Det koster dem 1000 dollar i timen at ligge stille, så alle madvarer sejles ud til dem mens de stadig sejler fremad.
      Det var en super fed tur, men hold da op det var varmt! :D

Derefter gik vi til the civil rights museum, det var rigtig spændene, men må indrømme jeg snart er ved at være fyldt op med museer nu. :D Det omhandlede de sortes kamp for ligestilling. Hold da op en masse der er døde i den kamp! Og flot de blev ved at kæmpe. Fedt museum men krævede lidt mere tid end vi havde. Vi nåede dog at se værelset Dr. Martin Luther King Jr. Boede på da han blev skudt ned udenfor museet på det der dengang var Lorraine motel.

Derefter skulle vi lige ned og se Beale street som åbenbart er et af de eneste steder i byen du finder mennesker der går rundt, der sker en masse, barer og souvenir shop. Her fandt vi vores obligatoriske souvenirs.

Derefter satte vi kursen hjem, tog nogle salater med på vejen til aftensmad, da vi skal forholdsvis tidlig i seng så vi kan komme tidligt afsted i morgen og nå så langt så muligt op mod og på route 66. Så nu vil vi til at sove, Godnat! :D

Route 66!

August 4, 2016 in the United States ⋅ 🌙 29 °C

Vi kørte fra hotellet allerede klokken 6 i morges, vi tog morgenmad med i bilen og tankede billigt på vej ud på highway'en. Vi havde sat gps'en mod et sted vi vidste route 66 kom igennem. Omkring 12, da vi næsten var der slog vi gps'en fra og charlotte sad med et kort fra nettet hvor route 66 var tegnet op på. Desudeb havde hun fået en app og fundet en hjemmeside der viste interesssante punkter på turen, klikkede man på punkterne viste den hvad det var. Vi kørte så efter de kort, stille og roligt, når vi så noget sjovt, spændene eller interassant holdte vi ind. Vi kom ind på et museum hvor de havde et par gratis brochurer med kort. Vi havde en del stop på vejen. Blandt andet ved en gammel tank, route 66 skilt, en rund lade, sodavands sted hvor de solgte sodavand med alle mulige forskellige smage. Plus en masse flere sjove ting. Nu er vi tjekket ind på et hotel vi ikke fik læst om på nettet inden her er lidt snusket så godt det bare er en aften! 😅 efter en hel dags kørsel vil jeg nu sove, morgen venter endnu en dag på route 66, godnat! 😄😴😴Read more

Første dag på Route 66 4/8

August 4, 2016 in the United States ⋅ 🌙 29 °C

Vi kørte fra Memphis i morges kl. 6

Kørte i 7 timer for at komme på den berømte vej. Det første vi gjorde var at køre på Happh burger, en lille fin restaurant på route 66 og der fik vi så vores frokost. Efter det fik vi både downloadet app og arrangeret en rute på google maps, som viste alle mulige ting, som kan ses langs vejen. Vi kom også forbi et museum i en lille by, Chandler, hvor vi fik en Trip Guide til resten af Route 66 i Oklahoma.

Vi så blandt andet nogle murer fra et gammelt hus, hvor det siges at Al Capone fik forfalsket penge. Ham som boede der gjorde det inde i er gemt rum bagved. Han blev dog fanget og sendt til fængsel. Der blev senere fundet et lig, men det havde dog intet med pengeforfalskningen at gøre. Liget blev aldrig identificeret! Det var lidt uhyggeligt!
      Vi har også set mange flotte gamle skilte både vejskilte, men også til gamle tankstationer mv. Det er rigtig hyggeligt!

På vejen var der en gammel rund stald, som man kunne komme op og se, dog var den lukket da vi kom lidt sent.

På museet i Chandler fik vi anbefalet at gå på Pop's som er en restaurant og butik med over 400 slags sodavand. Det var helt vildt. Vi fik kylling og kartoffelmos med champignon sauce. Uhh, det var godt at få noget andet end burger!

Efter aftensmad ved Pop's ringede vi nogle moteller op for at høre deres priser. Det blev Guest Inn til 45$ som lå på den anden side af Oklahoma City.
      Så kom vi lige forbi "International pancake house" og der måtte vi jo have dessert inde.

Vi arbejdede derefter os igennem byen og hen til vores motel. Det er "okay" for en nat, men ikke anbefalingsværdigt!

Godnat 😴

Yukon, يوكون, ایوکان، اکلاهما, Юкон, 73085, Јукон, یکون، اوکلاہوما, 育空