Vietnam
Chí Hòa

Abflug ✈️

January 2, 2020 in Vietnam ⋅ ⛅ 33 °C

Am zweiten Tag im neuen Jahr hieß es dann schon wieder Abschied nehmen von der Insel und unseren Freunden.
      Der Flieger sollte erst um 19:45 starten daher hauten wir uns nochmal an den Strand und genossen schlummernd die Sonne und beobachteten die süßen kleinen Hunde beim Spielen...
      Zurück in HCMC und nach dem Check In im Hotel, nahmen wir uns der Herausforderung an etwas Essbares zu finden. Mit Händen und Füßen ließen wir uns die in vietnamesisch geschriebene Karte erklären. Für eine Nudelsuppe und Tofu plus Bier sollte es aber reichen. 😁 Zusätzlich durften wir noch die Rinderzehen vom Nachbartisch kosten. Im Allgemeinen galten wir hier als kleine Attraktion. Allzu oft scheinen in diesem Viertel keine Westler/Langnasen unterwegs zu sein. Überall wurde uns zugewunken und überaus freundlich entgegen getreten.

Bei den Einheimischen versteht es sich im Übrigen von selbst die Essensreste und den Dreck unter den Tisch zu werfen...

Ho Chi Minh City

February 14, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 31 °C

Anciennement Sai Gon, la ville a été renommée en l'honneur d'Ho Chi Minh en 1976.

Longtemps capitale du sud du pays, elle est aujourd'hui la ville plus peuplée et sans doute la plus moderne du Vietnam.

Outre la chaleur qui est écrasante ici (plus de 34 aujourd'hui), c'est en effet cette modernité qui nous a le plus interpellée. Après l'authenticité du Nord, ici on a le droit à de grands immeubles, des avenues bien rectilignes, des lumières partout... Bref, en total décalage avec le début de notre séjour.

N'étant qu'une brève étape de transit avant d'aller vers le Mekong, nous avons pris le temps de visiter quelques lieux.

En premier lieu, l'ancien palais présidentiel au temps de l'Indochine et du Vietnam du Sud jusqu'en 1975.
      Aujourd'hui renommé en Palais de la réunification, il sert de musée, présentant divers meubles et photos d'époque.
      Le palais historiquement d'architecture française a été totalement reconstruit suite aux dégâts importants subis lors de la guerre.

Justement, en parlant de la guerre, nous avons visité le musée de la guerre du Vietnam.
      Je ne m'attarde pas sur ce lieu, mais, bien que pesant, cela reste un endroit intéressant à visiter.

Également, nous avons visité l'ancien bureau de poste de Saïgon. Il fut bâti à la fin du 19eme siècle. Ce qui en fait une attraction de HCMV, c'est notamment parce que ce bâtiment fut conçu par Gustave Eiffel.
      Et il faut dire, qu'aussi bien l'extérieur que l'intérieur sont assez impressionnants.

Petite déception, impossible de visiter Notre Dame de Saigon, du fait de rénovation.
      La particularité de cette cathédrale est qu'elle reprend quelques aspects de Notre Dame de Paris.

En résumé, le séjour à HCMV fut bref, mais à vrai dire, du fait de la guerre, cette ville est relativement récente dans sa structure, et les lieux historiques restants sont peu nombreux.

Dalat, Nha Trang & Saigon

May 14, 2018 in Vietnam ⋅ ⛅ 35 °C

Det er længe siden, og det er vi kede af - så her kommer der endelig et nyt opslag!

Efter Hoi An havde vi en ny og “dejlig” 14 timers bustur til Dalat. Alle vi har mødt sagde at Dalat var en skøn og dejlig by - så vi må være blevet sat af i den forkerte ende af byen. Hvorfor? Det Dalat vi så var forladt. En mennesketom spøgelsesby. Alle restauranter var tomme, ingen mennesker gik på gaden, og kun det nærmeste ‘centrum’ havde noget der mindede om det kaotisk bilkaos vi nu var vandt til. Vi fandt dog nogle mennesker der udlejede motorcykler, og kørte hen til et lille “bjerg” (nogle hundrede meter højt) og fik os en rigtig glimrende vandretur der. Men Dalat var alligevel for os en endagsoplevelse.

Turen fortsatte til Nha Trang, en by fyldt med russere. Alle skilte er på russisk og overalt bliver man inviteret ind på mærkelige russiske barer. Men det var faktisk ikke så slemt. Stranden var god, restauranterne var (alle på nær en enkelt nærdødsoplevelse involverende krokodiller og frøer) gode, og menneskerne vi mødte søde. Vi tilbragte et par dage i denne by, hvor vi kørte til et nærtliggende vandfald, solede os på stranden og fik en lille bytur eller to.

Herefter fortsatte vi på endnu en lang bustur til Saigon (Også kaldt Ho Chi Minh City). I Saigon fik vi endelig set lidt af den tragiske Vietnamesiske historie. På War Remnants Museum oplevede man rædslerne ved “Den Amerikanske Krig” (hvad de kalder Vietnamkrigen hernede) samt “Den Vietnameiske Borgerkrig” - det større billede, der inkluderer uafhængighedskrigen fra Frankrig, der startede allerede i 1800-tallet og først sluttede få år før Den Amerikanske Krig. Vietnam består af mange mange provinser. Og i blot en af disse provinser faldt der flere bomber end alle de allierede styrker smed i hele anden verdenskrig. Og cirka 1/4 af de bomber sprang ikke da de ramte jorden. Det betyder, at 12 Vietnamesere i gennemsnit har trådt på en udsprunget bombe hver dag siden krigen sluttede. Det er i dag langt over 100.000 mennesker. Halvdelen af dem er døde af det. Hundredetusindvis er blevet ofre for “Agent Orange” USA’s kemiske våbenkampagne, der har haft (og stadig har) rædsomme efterfølgere. Selv efter 4 generationer blive folk stadig født uden arme, med kæmpe hoveder, 3 ben eller lignende - og alt i alt har det ramt over 3 millioner Vietnamesere. På museet udstillede de tegninger som børn ramt af lidelserne 4 generationer efter havde tegnet. Og ja... billederne taler for sig selv. Man væmmes en lille smule (læs “en hel del”) af USA.
      Udover de rædsomme historier fra museet var Ho Chi Minh en fin by lidt i stil med Hanoi. En kaotisk storby uden ret meget andet end museer, skybar og natklubber. Vi forsøgte at komme ind i Operahuset en aften, der desværre viste sig at være lukket den aften :(
      Efter Ho Chi Minh hoppede vi om bord et fly på vej til Indonesien, men den historie må i få i næste blogopslag (lad os se om vi ikke kan være en kende hurtigere til at få lavet det, end vi var denne gang ;)

Eines der schönsten Cafe‘s

April 17 in Vietnam ⋅ ⛅ 35 °C

Ein Tipp vom Wachmann…. Nach der Absage von 2 Taxi‘s bekamen wir den Tipp vom Wachmann…
      Eine Oase inmitten der Stadt..grad richtig zum Abkühlen bei der Hitze

Saigon

August 26, 2015 in Vietnam ⋅ ⛅ 31 °C

Und weiter ging es nach Saigon, bzw. nun Ho-Chi-Minh-City!

Alle Sehenswürdigkeiten hatten wir ziemlich schnell abgehakt, so dass uns "leider" nichts übrig blieb, als in den vielen, tollen Cafés und Restaurants abzuhängen😉

Einmal waren wir noch im Kriegsmuseum, was beeindruckend und noch viel mehr erschreckend, aber leider ein Teil von Vietnam und somit absolut sehenswert war!

Ho Chi Minh City, Cambodia

December 5, 2006 in Vietnam ⋅ ⛅ 24 °C

Headed back to Phnom Penh which took 4hrs on the bus then decided to head straight for Ho Chi Minh city ... another 6hrs. The bus ride was very smooth HCMC looks interesting.
      Town hall in the centre of HCMC (Saigon), copy of Notre Dame, Reunification Palace and the old Post Office.Read more

Chí Hòa, Chi Hoa