Vietnam
Ho Chi Minh City

Here you’ll find travel reports about Ho Chi Minh City. Discover travel destinations in Vietnam of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Mekong delta

November 9 in Vietnam

Vandaag en gisteren hebben we de mekong delta verkend met een tour. Al bij al was het wel een leuke uitstap.

Dag 1 zijn we eerst met de bus naar het stadje My tho gereden. De eerste activiteit was lokale honing proeven. We konden ook de bijenkorf bekijken. Daarna kregen we wat cultuur voorgeschoteld in de vorm van lokale muziek.
    Vervolgens hebben we een kort boottochtje gedaan op een van de kleinere waterwegen. Dat was heel gezellig en had best wat langer mogen duren. Op het einde kwamen we uit aan een soort shopje waar ze kokossnoepjes maakten. In de mekong delta groeien heel veel kokosnoten, daarom dat deze heel veel gebruikt worden. Vers kokossap is btw heel lekker! De snoepjes waren ook heel lekker en bevatten enkel de natuurlijke suikers van de kokosnoot.
    Onze volgende boottocht was op een grotere boot en bracht ons naar een eilandje op de mekong. De lunch was eenvoudig maar lekker. Na de lunch hebben we nog wat rondgevaren. Later bezochten we een prachtige tempel met drie enorme boeddha beelden in . Zeer indrukwekkend!
    Vervolgens mochten we nog 3 uur op de bus zitten om onze eindbestemming, can tho, te bereiken. Maar voor ons zat de rit er nog niet op na 3 uur. We hadden namelijk voor een verblijf in een homestay gekozen ipv een hotel, voor een meer authentieke belevenis. We werden in een minibusje gezet met nog 3 andere toeristen en reden naar onze homestay. De weg er naartoe was vrij hobbelig en letterlijk in the middle of nowhere. We voelden ons toch even in het begin van een horrorfilm. Maar gelukkig kwamen we aan bij onze homestay en bleek deze heel gezellig net naast het water te liggen. Onze kamers waren houten hutjes, met een klein badkamertje en een deftig bed. Meer hadden we niet nodig. We waren niet de enige groep die daar verbleef en er was een gezellig atmosfeer. Na zo'n lange dag hadden we toch wel honger gekregen en gelukkig werd er avondeten voorzien. Aan onze tafel zat een Canadees joods koppel dat de leeftijd van onze ouders had. Zij waren heel praatgraag en hadden al veel gereisd. Er zat ook nog een Brits meisje bij van onze leeftijd. De gesprekken waren dus dik in orde, zeker toen het happy water erbij kwam! Dit is Vietnamese rijstwijn, een beetje zoals jenever :)
    Uiteindelijk was het tijd om in ons bedje te kruipen. En toen was er het mysterie met de banaan. We hadden namelijk twee bananen in onze kamer liggen en toen we terug waren was er nog maar 1.
    Wat was er gebeurd?
    A) Steven had de banaan al opgegeten
    B) er was een aapje in onze kamer geweest
    C) er had een rat onze banaan opgegeten
    Het antwoord vinden jullie onderaan!

Dag 2 begon met ontbijt in de homestay gevolgd door een boottochtje naar de cai rang floating market. Hierbij worden de producten verkocht vanop een bootje aan andere bootjes. Het was echt een hele leuke en chaotische ervaring.
    Na de markt stopten we aan een eilandje en konden we fietsen huren om naar een schuilplek van de vietcong te gaan kijken. Dit was eigenlijk een soort bos van ficus bomen die al 4000 jaar oud waren en die practisch horizontaal groeiden.
    Een volgende stop was aan een noodlemakerij, we mochten hier ook proeven.
    En dat was al weer het einde van de trip. Na een eenvoudige lunch in can tho, was het weer de bus op voor 4 uur.

Het antwoord op het mysterie met de banaan is c. Spijtig genoeg was de locatie rond het water perfect voor ratten en deze konden ook door spleten van ons hutje naar binnen. We hebben nauwelijks een oog dichtgedaan omdat we ze altijd over ons plafond en muren hoorden lopen. We hadden nog maar net het licht uitgedaan en er schreeuwde een rat vlak naast ons bed. We verschoten en sprongen recht in ons bed. Maar toen het licht aanging was ze al weg. Het licht is voor de rest van de nacht niet meer uitgegaan.
    Op een gegeven moment kwam er een rat door het dak piepen met zijn kop en voorste poten en keek ons recht aan. Toen Steven zei "allee kom, vooruit" kwam ze binnen en liep ze via een balk naar de volgende kamer. Niet zo'n leuke ervaring! Maar zal ons wel lang bij blijven. 😝

Unser Essen im Vietnam

December 3 in Vietnam

Our time in Vietnam is over and we already flew back to Saigon. Our visa will expire today so we are on the way to the border of Cambodia now. A short look back to the food we had in Vietnam.

Was isst man eigentlich im Vietnam? Naja wir hatten nicht wirklich eine Ahnung bevor wir hier her gekommen sind. Jetzt wissen wir, dass es hier wirklich viele leckere Sachen gibt!

Da unsere Zeit im Vietnam leider schon wieder um ist und unser Visa heute ausläuft (zum ersten Mal haben wir ein Visum wirklich bis auf den letzten Tag ausgereizt) sind wir nun mit einem Bus auf dem Weg von Ho-Chi-Minh nach Phnom Penh, Kambodscha.

Letzte Nacht haben wir bei einer Gastfamilie am Land in Can Tho übernachtet. Es war keine gewöhnliche Unterkunft, denn das Zimmer bestand aus einer Matratze mit einem riesigen Moskitonetz drüber und es war wie inmitten eines Regenwaldes. Ich muss zugeben, dass ich unglaublich Angst hatte einer Schlange oder Spinne (eine dicke hatte ich gesehen) zu begegnen und ich mich erst nach einer Zeit der Beruhigung im Schutze des Moskitonetzes wohler fühlte. Nachdem meine Panik sich gelegt hatte, war es eins der besten Erlebnisse meines Lebens. Es ist wirklich ein ganz eigenes Gefühl, wenn man der Natur völlig ausgesetzt ist und um sich herum viele neue Tiergeräusche wahrnimmt. Dank sei dem riesigen Moskitonetz und Moskitospray! Es hat mich etwas überrascht, dass ich ehrlich gesagt sogar besser geschlafen habe als die Tage zuvor in normalen Hotels. Ich bin jedenfalls ein Fan vom Landleben in Vietnam! Ich muss aber auch zugeben, dass die Städte hier sehr schön und interessant sind. Am Weg nach Ho Chi Minh City haben wir eine kleine Boottour am Mekong River gemacht und den floating market (Markt auf Booten) und eine Reisnudelfabrik besucht. Morgen steht eine genaue Erkundung von Ho Chi Minh City auf dem Programm. Natürlich habe ich auch wieder jede Menge neues Essen ausprobiert :)Read more

Ho Chi Min City

November 7 in Vietnam

Vandaag lekker vroeg opgestaan om 4u om de vlucht naar Saigon ofwel Ho Chi Min City te nemen. HCMC is een heuse grootstad waar je je klein voelt. Veel verkeer en fijn stof, we begrijpen ineens waarom de mensen hier mondmaskers dragen. Er zijn hier wel meer voetpaden dan in Hanoi, maar ze rijden hier nog altijd crazy!

Soms vind je een oase van rust in een zee van drukte. Dat kan gaan van een wandelplein tot een roofgarden. ‘S middags aten we een zeer lekkere vis en zeevruchten gerecht. Maar ‘s avonds gingen we op aanraden van een vriendin (Laura) een pizza eten. Die was heerlijk en een leuke welgekomen afwisseling na al die rijst en noodles.

Morgen trekken we naar de Mekong Delta om er een nacht bij de locals door te brengen.

A city with two different faces. On the one hand very old, traditional buildings and on the other hand new skyscrapers and shopping malls. It is a very nice city and we loved walking around here today.

Eine Stadt mit zwei komplett verschiedenen Gesichtern. Auf der einen Seite sehr alte Gebäude aus der französischen Kolonialzeit und auf der anderen Seite modernste Hochhäuser und Shopping Malls. Es ist eine sehr coole Stadt und wir hatten wirklich Spaß hier den Tag herumzulaufen.Read more

11 months of travelling are over and a lot more to come! The last month we traveled through Hong Kong, Macau and Thailand. It is time for our review.

11 Monate sind wir nun schon insgesamt unterwegs und ein Ende ist nicht in Sicht. Im letzten Monat waren wir in Hong Kong, Macau und Thailand. Zur Feier des Tages gibt es mal wieder einen kleinen Rückblick.Read more

Ho Chi Min City - dag 2

November 10 in Vietnam

Deze ochtend hebben we lekker “uitgeslapen” na onze korte nacht. Of toch tot Steven niet meer kon slapen om 7u20. Hij is hier een gans andere mens, uitslapen zit er niet meer in. Voor onze reis was om 9 uur opstaan nog veel te vroeg voor meneer, nu kan hij niet langer slapen dan 8 uur 's ochtends. Zo zie je maar hoe mensen iemand totaal anders kunnen zijn op reis.

Onze voormiddag hebben doorgebracht in het War remnants museum. Het was een interessante trip maar zeer heavy. Vooral emotioneel gezien. Onze magen hebben een paar keer rondgedraaid. Buiten staan de grote helikopters en artillerie die gebruikt werden door de Amerikanen. Impressionant hoe groot deze dingen zijn en wat ze allemaal kunnen. Binnen in het gebouw komen de geschiedenis van de Vietnam oorlog en vele oorlogsmisdaden van de Amerikanen aan bod. Ook de verhalen en foto’s van oorlogsfotografen zijn te bewonderen. Alsook de zware erfenis van de oorlog en meer specifiek van het gebruik van agent orange (hoofdingrediënt: dioxine) en napalm wordt zeer grafisch weergeven. We besparen jullie de foto's..
    Buiten kon je ook de martelmethoden en gevangeniscellen bekijken. Je wordt er even stil van en denkt na over de recente actualiteit (IS schiet onmiddellijk te binnen).

Hierna, hebben we het rustig aangedaan en heeft Tat een gelato gegeten. Hierbij dronken we een Vietnamese koffie. ‘S avonds hebben we nog eens echt Vietnamees gegeten met wat street food en een lekkere gintonic in de rooftop bar tegenover ons hotel. Een lekkere afsluiter van Vietnam!

Morgenvroeg vertrekken we naar Cambodja. 6 uur met de bus naar Phnom Penh.

Saigon

November 12 in Vietnam

12.11. Meine neue Guide Kim holt mich am Flughafen ab. Die Fahrt in Richtung Hotel liefert schon einen Vorgeschmack auf die Stadt. Unzählige Fahrzeuge auf engstem Raum. Laut, schmutzig.

Abends im Backpacker Viertel. In der Fußgängerzone fahren nicht soviele Autos wie sonst auf der Strasse. Hier ist eine echte Partyzone. Bar neben Bar, Techno neben Rock, Animateure und -innen, billige Hostels und Massageangebote. Unbarmherzig zeigt sich diese Ecke der Stadt als Zone fürs Nachtleben - schmutzig, laut, aufdringlich aber unterhaltsam.

13.11. Heute Vormittag ist Touriprogramm angesagt.
    Der große Markt im chinesischen Viertel, Kriegsmuseum, Kathedrale und Post. Kurz zusammengefasst: Leben, Tod, Wiederauferstehen, Briefmarken.

Am Markt kannst du vermutlich auch 1000 Fotos schießen. Hier gibt es alles was die chinesische Küche verarbeitet. Und auch sonst gibt es in kleinen Geschäften, was es bei uns im Supermarkt oder Bauhaus zu erstehen gibt. Nur eben nicht von Konzernen, sondern auf Rechnung von KMUs oder EPUs.

Im Kriegsmuseum habe ich nichts festgehalten außer Bilder in meinem Kopf. Zu schrecklich ist das Gezeigte. Kim erzählt mir, dass von ihrer Generation (sie ist 23) niemand mehr etwas nachgetragen wird - die Indochinakriege sind Geschichte.

Die letzten beiden Stationen bringen mich dann wieder ein wenig weg von trüben Gedanken. Notre Dame- nomen est omen - ist ein wenig den französischen Vorbilds nachempfunden.

Die Post ist eine architektonisches Juwel. Von außen erinnert es an eine pariser Bahnhofshalle, innen ist Symmetrie das Markenzeichen. Selbst die Ventilatoren sind gleich verteilt am rotieren. Und von vorne überblickt Onkel Ho das Geschehen. Der eigentliche Star sitzt aber im hinteren rechten Bereich. Herr Ngo. Er schreibt für die, die es nicht können. Oder übersetzt Texte in englisch oder französisch. Und er ist schon jenseits der 80! Chapeau!

Good night Saigon

November 15 in Vietnam

Sang Billy Idol nicht mal "Ho Chi Minh City, Hot in this city tonight"? Kein Wunder bei diesen Temperaturen. Es hat 26°, im Online-Wetterbericht steht "feels like 33" - you're bloody right.

Heute hatte ich mir das mondäne Viertel ausgesucht. Frontside ist es eine Mischung aus französischen Kolonialstil, modernen gläsernen Hochhäusern, breiten Boulevards gespickt mit Hochglanzshops von Gucci & Co. Groß und klein werden fotografiert oder geselfiet.

Zwei Straßen abseits lebt die Stadt wie sonst. Niedrige Häuser, kleine Shops und Bars. Alle sind auf der Straße (weil Gehsteig = Mopeds). Vom Kleinkind bis zu den Urgroßeltern, von den Obsthändlerinnen bis zum Mopedmechaniker, von der Verkäuferin für Lotterielose bis zur Verkäuferin ihrer selbst.

In einem Straßencafe genieße ich die Unruhe der Stadt. Mache Pause nach meinem nächtlichen Streifzug. Es ist 22:00. Die Straßen sind voll wie zur Rush Hour. Wo kommen noch immer die vielen Mopeds her? Die Kreuzung hier ist ampellos. Trotz der Unzahl an Fahrzeugen läuft es richtig de dàng. Von allen Seiten fahren sie langsam in die Kreuzung ein, achten aufeinander, schmiegen sich aneinander vorbei. Das zwischendurch Hupen wirkt hier im städtischen Verkehr unaufdringlich.
    Ich wage zu träumen, dass sowas auch bei uns möglich wäre.

Saigon du unpackbar faszinierendes Gewusel.

Erste Stadteindrücke

November 11 in Vietnam

Mit dem Bus zum Hotel...
    Bunt gemischte Stadt aus kleinen und großen modernen Häusern mit ein gestreuten französischen Jugendstilhäusern und Pagoden aus alten Zeiten. Viel grüne Parks und Blumenrabatten.

Ho Chi Minh City, Ho-Chi-Minh-Stadt, Kota Ho Chi Minh, Ho Chi Minh-stad, ሆ ቺ ሚን ከተማ, Ciudat Ho Chi Minh, Ho Chi Minh Burg, مدينة هو تشي مينه, هو تشى مينه, Ciudad Ho Chi Minh, Ho Chi Min marka, Hoşimin, Хошимин, Горад Хашымін, Ho Chi Minh-Ville, হো চি মিন সিটি, ཧོ་ཀྲི་མིན་གྲོང་ཁྱེར།, Kêr Ho-Chi-Minh, Hồ Chí Minh, Ciutat Ho Chi Minh, Dakbayan sa Ho Chi Minh, Ho Chi Minh, Ho Şi Min, Ho Či Minovo Město, Dinas Ho Chi Minh, Ho Chi Minh-byen, Ho Chi Minh město, Χο Τσι Μιν, Ho-Ĉi-Min-urbo, Ho Chi Minh Hiria, Ciá Ho Chi Minh, هوشی‌مین, Hồ Chí Minhin kaupunki, Saigon, Ho Chi Minh Vela, Ho Chi Minh-stää, Citât di Ho Chi Minh, Ho Chi Minh stêd, Cathair Ho Chi Minh, 胡志明市, Cidade Ho Chi Minh, Táva Ho Chi Minh, Caayr Ho Chi Minh, הו צי מין סיטי, हो ची मिन्ह शहर, Ho Ši Min, Hô-Chi-Minh-Vil, Ho Si Minh-város, Հոշիմին, Ho Chi Minh Citate, Kota Hồ Chí Minh, Ho Chi Minh Cité, Ciudad ti Ho Chi Minh, Ho Chi Minh urbo, Ho Chi Minh-borg, ホーチミン市, Ho Chi Minh tcadu, Kutha Ho Chi Minh, ხოშიმინი, Ho Chi Minh Illoqarfik, ទីក្រុងព្រៃនគរ, 호찌민 시, Ho Chi Minh-Stadt, Cita Ho Chi Minh, Hochiminhopolis, Sivdad Ho Chi Minh, Ho Chi Minhstad, Ho Chi Minh Cittæ, Cità de Ho Chi Minh, Ho Chi Minh Engumba, Hošiminas, Ho Chi Minh Mīsts, Hošimina, Hô-Chi-Minh-Ville, Хо Ши Мин, ഹോ ചി മിൻ നഗരം, Хо Ши Мин хот, हो चि मिन्ह सिटी, Bandar Raya Ho Chi Minh, Ho Chi Minh Cidade, ဟိုချီမင်းစီးတီး, Āltepētl Ho Chi Minh, Hồ Chí Minh Chhī, Ho Chi Minh Ville, Ho Chi Min Sídii, ସାଇଗନ, ਹੋ ਚੀ ਮਿਨ ਸ਼ਹਿਰ, Ho Chi Minh Lakanbalen, Ho Chi Minh Vile, Ho Chi Minh-Schtadt, Ho-Chi Minh-Schdadt, Cidade de Ho Chi Minh, Ho Chi Minh llaqta, Citad Ho Chi Minh, Ho Și Min, Ho Chi Minh Ceety, Hồ Chí Minh gávpot, Hošėmins, Hočiminovo Mesto, Hošiminh, Guta reHo Chi Minh, Ho-Chi-Minh-Qytet, Ho-Chi-Minh-Stääd, Ho Chi Minh-staden, Mji wa Ho Chi Minh, ஹோ சி மின் நகரம், นครโฮจิมินห์, Ho Şi Miň Şäheri, Lungsod ng Ho Chi Minh, Ho Chi Minh Kenti, سايگون, Хошимін, ہو چی من, Xoshimin, Hošimin, Thành phố Hồ Chí Minh, Hô Chí Minh Veye, Syudad han Ho Chi Minh, הא טשי מין שטאט, Ho Chi Minh Si, Ho Chi Minh stad, IHochiminh