Vietnam
Nhat Le River

Here you’ll find travel reports about Nhat Le River. Discover travel destinations in Vietnam of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Dong Hoi & Phong Nha-Ke Bang

May 21 in Vietnam ⋅ 🌧 33 °C

Via het hotel in Hué hadden we alvast voorbereidingen getroffen voor de volgende dagen. We hadden voor maandag een auto met chauffeur geregeld, die ons naar onze eindbestemming zou rijden, 167 kilometer verder naar het noorden. Halverwege de route maakten we een stop om de Vinh Moc tunnels te bezoeken. Op de scheidingslijn tussen Noord en Zuid Vietnam ligt een gebied waar hevig is gevochten tijdens de Vietnamoorlog. Dit gebied wordt de Demilitarized Zone (DMZ) genoemd. Het land werd hier enorm gebombardeerd, waardoor er heel veel is verwoest. De bewoners van het dorpje Vinh Moc groeven een tunnelcomplex onder het dorp, om te schuilen tegen de bombardementen en gevechten, en wat tevens diende om de Noord Vietnamese troepen te steunen.
    Terwijl het buiten 41 °C is duiken wij de koele, donkere tunnels in om te zien hoe de Vietnamezen zich onder de grond schuil hielden. Krap is het wel, met een hoogte van 1,60m en 1,20m breedte. Claustrofobie moet je echt niet hebben wanneer we ons door de nauwe tunnels wurmen, diep onder de grond en in het donker. Enorm indrukwekkend en onvoorstelbaar hoe het moet zijn geweest om hier soms vele dagen schuil te hebben gezeten. Weer boven de grond gekomen nemen we een hap hete lucht en zetten onze korte reis naar Dong Hoi voort.
    Dong Hoi is een stad aan de kust en een goede uitvalbasis voor het Phong Nha-Ke Bang National Park. Visserij is ook een belangrijke inkomstenbron; we zien veel vissersboten en langs het strand staan vele eetstalletjes waar je kunt gaan zitten om een visgerecht te eten. Op de stoep ligt een zeil waarop visjes liggen te drogen in de warme zon. We sluiten de hitte van de dag af door een frisse duik te nemen in de zee.

Dinsdag worden we om 08:00 bij het hotel opgehaald om een tour te gaan doen in het Phong Nha-Ke Bang National Park. Dit is een enorm groot park met vele grotten, waaronder de grootste grot ter wereld! Met de geboekte tour bezoeken wij 2 indrukwekkende grotten. De eerste grot die we bezoeken wordt de Paradise Cave genoemd. Men noemt deze de mooiste grot van het park en het is de langste droge grot in Azië.
    We worstelen ons een stuk door de jungle om bij de ingang van de grot te komen. Het is vandaag een stuk koeler dan voorgaande dagen, de hemel is bewolkt, maar algauw zijn we weer nat van het zweet door de hoge luchtvochtigheid. We passeren bananenbomen en meer dan 10cm grote spinnen. Wanneer we in de grot afdalen voelen we een verkoelende lucht en opent zich voor onze ogen het prachtige schouwspel van de diepte van de grot. Enorm hoge plafonds met pilaren en verschillende kleuren druipsteen. Vanwege het laagseizoen is het erg rustig; in de rust van de grot verwonderen we ons over de vele jaren oude schoonheid.
    De volgende grot op het programma is de Phong Nha grot: eentje met een rivier. Om er te komen stappen we in een bootje om een half uur over de rivier tussen groen oprijzende bergen door te tuffen. Op de rivier zijn locals bezig zeewier op te vissen. Aan de oever staan blote kindertjes en een vrouw wast kleding in het rivierwater. Ossen staan tot hun nek in het water om af te koelen.
    We worden door de eveneens prachtige grot geroeid. Het enige geluid is het geklots van water tegen de grotwanden en het geruis van de roeispanen. De grot wordt romantisch genoemd, en dit is niet misplaatst.
    Op de terugweg rijden we door de jungle, tussen groene bergen met de toppen in mist gehuld. De weg is enorm hobbelig, wat niet voor iedereen goed op de maag valt; ik word hier dit keer gelukkig voor gespaard. Onderweg passeren we nog een koe die op een karretje getransporteerd wordt achter een scooter. De mogelijkheden met een scooter zijn oneindig hier.
    In het hotel hebben we geen kamer meer, maar we mogen ons nog wel opfrissen in een douche. Om 21:00 die avond worden we door een nachtbus opgehaald om 's nachts naar Hanoi te rijden.

Dong Hoi

August 7 in Vietnam ⋅ ☁️ 34 °C

In Dong Hoi haben wir mal wieder eine ganz andere Facette von Vietnam kennengelernt, denn hier sind wir zum ersten Mal richtig an der Küste gewesen 😊.
    Eigentlich gibt es in Dong Hoi gar nicht so viel zu entdecken und die meisten Touristen machen hier nur einen Halt auf dem Weg entlang der Küste. Auch bei uns war es die weite Distanz zwischen Ninh Binh und Nha Trang, die uns zu der Übernachtung in Dong Hoi getrieben hat. Aber obwohl hier kaum Touristen anzutreffen sind oder gerade deswegen, waren wir sehr von Dong Hoi überrascht. Vor allem die Strandpromenade ist unglaublich schön und alles wirkt recht sauber und modern.
    Nachdem wir im Hotel erstmal noch ein paar Stunden geschlafen haben nach unserer Ankunft, sind wir zu den Quang Phu Sand Dunes gefahren. Für wenig Geld haben wir uns hier Plastikbretter geliehen mit denen wir die hohen Sanddünen hinunterfahren wollten (weniger erfolgreich, denn entweder sind wir hingefallen oder im Sand steckengeblieben). Da es unglaublich heiß war, sind wir nicht lange geblieben. Trotzdem war der Anblick der Sanddünen etwas Besonderes. Im Anschluss sind wir an den Nhat Le Beach gefahren und wollten uns eigentlich im Meer ein wenig abkühlen. Daraus wurde leider nichts, denn das Wasser war einfach noch wärmer als die Luft, was eigentlich kaum möglich war 😂😅. Im Schatten der Sonnenschirme konnten wir dann doch noch ein bisschen entspannen und den menschenleeren Strand genießen. Zumindest so lange bis die schwarzen Wolken kamen und wir vom Regen vertrieben wurden 😄🙈.
    Heute geht es nun wieder in den Nachtzug und nach über 15 Stunden Fahrt werden wir hoffentlich heile in Nha Trang ankommen!

Dong hoi

November 14, 2016 in Vietnam ⋅ ☀️ 14 °C

Having had a week in the countryside it was great to see civilisation and dare I say it, western food! Burger and chips for lunch followed by pizza and spaghetti Bol. A little treat to ourselves. The beach was beaut but unfortunately the water was too dirty to swim in.

Phong Nha Ke Bang Nationalpark

August 20, 2015 in Vietnam ⋅ ☀️ 31 °C

Leider haben uns der Regen und Magen-Unstimmigkeiten einen Strich durch die Rechnung gemacht, so dass wir nicht viel von dem Nationalpark mitbekommen haben.

Deshalb an dieser Stelle ein paar Impressionen von unserer Anreise - mit dem Nachtbus - und Abreise - mit dem Zug...

Nhat Le River