Vietnam
Passe de l’Aspic

Ha long bay

December 6, 2016 in Vietnam ⋅ ⛅ 28 °C

Ett av världens sju natur-underverk gjordes på en 2 dagar/1 natt tour/kryssning med Open tours Vietnam. Redan när vi hämtades på hostlet hade vi blivit "upgraded" till en "lyxigare" båt.
      Sant? Ja, nej, kanske? Bussresan dit var inte bekväm med dåliga vägar, chaufför och ett stopp vid en tourist trap (bussresan hem var ännu värre!)

Båten var iallfall ett vackert träskepp på både utsida och insida. Aktiviteter så som solning, kajak-ing, bad (resans första dopp i havet!), squidfishing (metning) och kareoke (F sjöng som en riktig vietnamesisk popstjärna) gjordes första dagen varvat med god femrätters lunch och middag. Efter en skön natts sömn gick M upp kl 05.45 för morgon-tai chi följt av frukostbuffé. Därefter åkte vi småbåt ut till en väääldigt stor grotta med vackra stalaktiter och stalagmiter, därefter solades det och lästes böcker (Inferno av Dan Brown och All dressed in white av Mary Higgins Clark) följt av en avskeds-lunchbuffé.

Natursceneriet är verkligen vackert trots det överexploaterade området med hundratals skepp. Det var ändå lugnt och idylliskt (läs när ägaren/crewet inte stelt alkoholhetsade gästerna). Servicen var ändå väldigt god och vi är nöjda över att ha varit i Ha Long bay.

Ikväll åker vi nattåg till staden Hue.

Passe de l’Aspic, Passe de l'Aspic