Vietnam
Tai Lai

Here you’ll find travel reports about Tai Lai. Discover travel destinations in Vietnam of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Ha long bay

October 23, 2015 in Vietnam

Badend in het zweet kan ik me er gelukkig toch toe zetten om even een kleine status update te geven over de afgelopen tocht: de boose cruise naar Ha long bay. In de brochure staan allerlei sprookjesachtige foto's van een van de 7 wereldwonderen. Dit gecombineerd met een paar actieve activiteiten was genoeg om ons zo'n 4 miljoen dong armer te maken. Het heet echter wel de booze cruise voor een reden en er werd ons sterk aangeraden om nogmaals 2 miljoen dong mee te nemen, zeker nadat ze onze nationaliteiten zagen.

De volgende dag werd de wekker om 6 uur ontvangen met een aantal gefluisterde maar welgemeende scheldwoorden, we moesten om 7 uur in de ochtend namelijk al op pad. Een bus-, boot- en nog een busrit later waren we op een eiland wat al redelijk op het beloofde land leek. Met een bootje werden we vervolgens naar een kleine baai gebracht waar het hostel een aantal kleine hutjes en een bar in elkaar had getimmerd. Dit zou thuis zijn voor de komende dagen.

We werden ontvangen met een lunch en daarna was het tijd voor welverdiende ontspanning want in de bus zitten en niks doen staat gelijk aan pure uitputting. De blikken bier vlogen vanaf minuut 1 als warme broodjes over de spreekwoordelijke toonbank, en Matt vond het een super idee om het bier shotgun record te gaan verbreken. Op het kleine idyllische strandje kon je volleyballen, jezelf uitleven met een frisbee of een balletje trappen. Het uitzicht was paradijselijk te noemen en even dacht ik terug aan hoe ik in Nederland in de ochtend tegen een rijtjeshuis tegenover de straat moet kijken, een aangenaam verschil.

We hadden ons opgegeven om te tuben, oftewel in een band achter een boot. De bedoeling is dat je met z'n 4 op de band blijft liggen en er zo lang mogelijk op blijft. Dat ging natuurlijk voor ons niet op en er werd gesurft, een pyramide gemaakt en weet ik veel wat nog meer. Verzadigd met een paar liter aan zeewater kwamen we op een heroïsche manier al staande op de band de baai ingevaren. En misschien dat ik het me fout herinner maar er was volgens mij ook speciaal voor ons wat vuurwerk.

Voor zover het activiteiten gedeelte, nu op naar het hetgeen waar de meeste mensen voor kwamen: het drink gedeelte. Het voelt alsof de Costa del Sol een upgrade heeft gekregen en even voel ik me weer helemaal 16 in Ha Long de mar door de vele drankspelletjes en kinderachtige regeltjes waarvan van je verlangd wordt dat je deze braaf naleeft.. We ontmoeten Ollie en zijn vriendengroep (WEER F***ING ENGELSEN) en de avond verloopt 'rustig'. Plotseling hoor ik ergens een Nederlandse klank, het was de Utrechtse Saskia die mijn Nederlandse spraakvermogen weer een beetje op het rechte pad kon brengen. Het constante Engels praten heeft ervoor gezorgd dat ik voortaan praat, tel en soms zelfs denk in het Engels.

Ha Long bay is thuis voor een bepaalde soort alg die lichtgeeft in het donker en rond een uurtje of 1/2 springen een aantal mensen in de zee om het spektakel te aanschouwen. De niet zo stressbestendige algen glitteren in het donker wanneer ze gestresst raken en een paar dronken indringers in het huis van de alg zorgt natuurlijk wel voor een boel opwinding hetgeen voor een zee vol glitters zorgde. De alcohol maakte het natuurlijk wel extra indrukwekkend maargoed, ik zie het in de Noordzee niet gebeuren. Daarna was het nog tijd voor een kleine techno chilluit sessie op het strand om een uur later ons bed in te duiken waar we eerst nog even kennis maakte met onze nieuwe kamergenoten: Lindsey, Sofie, Claire en Jess.

De volgende dag worden we wakker gemaakt door een stormvloed aan 'fucks' en 'shits' want Matt vond het niet erg genoeg dat zijn telefoon 2 dagen ervoor gestolen en besloot om zijn portemonnee ook maar kwijt te raken. De meest logische plek om dan te gaan zoeken is dan natuurlijk de zee en tijdens het ontbijt mochten we genieten van Matt die in schouderdiep water door het water waadde. De portemonnee lag overigens gewoon in de kamer.

Na het ontbijt worden we opgepikt door de 'partyboot' en gaan we rondvaren in het natuurgebied. Als eerste komen we langs het drijvende dorp wat zover als het oog reikt en de rotsen toelaten gevuld is met vissershuisjes en boren. We nemen een paar foto's, bestellen een biertje en varen weer verder naar een plekje om te zwemmen en kajakken. Eenmaal aangekomen springen we van de boot af zo de kajak in. Harry gooit vanaf de boot nog even 2 blikken onze kant op voor de reis. Na 2 minuten had ik wonderbaarlijk genoeg al een peddel gebroken en ik mocht al het werk voor de rest van de trip gaan doen, bedankt Chris. Natuurlijk werden de nodige kajaks omgegooid en mensen het water in geduwd voor het plezier. Vooral de Amerikanen waren de lul tegenover de Engelse marine. Ik, met mijn imaginaire Italiaanse roots, voelde me helemaal thuis staand op de kajak als een heuse Venetiaanse gondelier, wat niet erg bijdroeg aan de stabiliteit van de boot en de reisleidster adviseerde ons om toch even normaal te doen aangezien de kajak bijna op standje zinken stond.

De reisleidster Beth vertelde vervolgens een leuk verhaaltje over de achtergrond van het wereldwonder waar Ho Chi Minh blijkbaar op zijn draak rondvloog in de tijd van de oorlog. Daarna was het tijd voor lunch en om wat leuke videos maken om naar het thuisfront te sturen en voor de terugkeer naar de baai om onthaald te worden door de nieuwe groep mensen die zijn gearriveerd.

Als echte zeemannen stonden Chris en ik met uitgestoken borst op de boeg een blik te werpen op de mensen die nieuwsgierig keken naar wat de booze cruise hen te bieden had. We ontmoetten hier wederom een Engels groepje genaamd Mikey, Steve, Luke en Jed. Ongeveer alle Engelsen die we ontmoeten zijn geheel tegen verwachting in buitengewoon vriendelijk tegen iedereen en bovengemiddeld sociaal. Het stereotype van de luide en asociale Engelsman ben ik nog niet tegengekomen hier.

De drank vloeise wederom weer rijkelijk en iedereen maakte snel kennis met elkaar. Omdat het een redelijk vroege ochtend was besloot ik maar even een klein powernapje te doen en rond een uurtje of 9 werd er een groot kinderachtig drankspel georganiseerd. Hier hadden we eigenlijk geen zin in, dus gingen we de pyromaan op het strand uithangen en het kampvuur proberen aan te steken. Het bleef bij proberen want Harry kon het niet laten om in een staat van zombieheid het vuur te verpesten met het geniale idee om er een stoel op te gooien. In de avond kregen we nog een vuurshow van een begeleider die iets te lang in zijn backpacker jaren is blijven hangen en ik dook rond half 12 maar mijn bed in.

De volgende dag was het ontbijt tot groot ongenoegen van iedereen rond een uurtje of 8 en we werden door de boot opgepikt voor de terug weg. we konden nog een laatste keer genieten van het prachtige uitzicht voordat we weer terug werden gebracht naar het gigantisch drukke Hanoi 😭.

Tai Lai