Vietnam
Tỉnh Quảng Ngãi

My Lai

April 7 in Vietnam ⋅ ⛅ 31 °C

Wie Vietnam bezoekt kan niet om de oorlog heen. Op onze reis naar Qui Nhon passeren we het herdenkingsmonument van My Lai. Met dit monument worden de slachtoffers van de Amerikaanse oorlogsmisdaden herdacht. Op 16 maart 1968 richtten de gefrustreerde en gedessilusioneerde soldaten van de Charlie Compagnie hier een bloedbad aan. Het hele dorp, voornamelijk oudere mannen, vrouwen en kinderen werden door de Amerikanen in koelen bloede neergemaaid en hun huizen werden platgebrand. Deze geweldsexplosie duurde welgeteld 4 uur en hierbij vielen 504 dodelijke slachtoffers. De parallel met wat nu in de Gazastrook gebeurt dringt zich op en doet beseffen dat in de mens een hardleers beest schuilt.

In de buurt wordt een gigantische vrouwelijke Boeddha gebouwd van maar liefst 125 meter hoog. De Boeddha die richting de oceaan kijkt, is bedoeld om het kwaad buiten te houden en voorspoed te brengen.
      Langs de weg worden rode pepers en rijst gedroogd. Dit resulteert in kilometers lange rode trottoirs.

Nha Trang 2 - Modderbaden en slaaptrein

June 24, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 28 °C

Guido wilde graag een boottripje doen om te snorkelen of duiken. Ik wilde in een modderbad en vooral niet zeeziek worden. Helaas konden we zo kortdag geen geschikte trip vinden die beiden aanbood. En samen is wel zo leuk, dus dan maar naar een resort met modderbaden en waterpark. Dat laatste hadden we de dag ervoor namelijk nog niet genoeg gedaan... Als klap op de vuurpijl bezochten we ook nog even een klein tempelcomplex met een mooie buddha, waarvoor je maar een paar trapjes op moest.
      De entree van het modderbadresort was enorm schappelijk. 30 Euro met zn 3-tjes incl modderbad. De baden worden bij elke klant opnieuw voorzien van vers modder dmv grote stortkranen. Het was eigenlijk meer modderwater dan echte dikke modder. Na een heerlijk warm bad, hebben we ons de rest van de dag in het park vermaakt in de verschillende baden met watervalletjes, golfslagbad en kinderspeelbad. Klaar voor ons avontuur in de nachttrein!
      Helaas had deze een uur vertraging. Het ging er iets anders aan toe als in Ho Chi Minh, waar je gewoon op de perrons kon wachten zoals in NL. De perrons in Nha Trang waren echter afgesloten dmv een hek. Zodra er een trein aan ging komen, werd dit omgeroepen en mocht iedereen na kaartcontrole door het hek. We werden gesommeerd om op perron 1 te blijven staan. Daar stonden we dan, te wachten op perron 1, terwijl er elke minuut door de intercom schalde dat trein SE12 op spoor 2 zou aankomen. Ietwat ongerust (je kon namelijk niet boven of ondergronds het spoor over steken als er een trein stond) wachten we toch maar braaf. Daar kwam de trein aan! ...op spoor 2... 😂 We begrijpen nog steeds niet waarom we niet op perron 2 moesten gaan staan, maar goed, een ietwat grotere klim vanaf het spoor het treinstel in was natuurlijk geen probleem.
      We hadden 1e klas slaapplaatsen. Dat betekende een hut met 4 bedden. We deelden dus een hut met 2 anderen. Annabel zou bij mij in bed slapen. Dat ging tijdens onze treinreis naar Italië ook prima! Hier in Vietnam...? Was dat een iets ander verhaal. Onze roomies waren een opa en oma en 2 kleinkinderen. Gezellig hoor... De bedden waren ietwat smal, kort en hard... En erin komen? Mss had ik toch niet een jurkje aan moeten doen...
      Na het opmaken van het bed, de tassen opgeborgen te hebben en nog een plas in de o zo gore treinwc, gingen we maar gauw slapen. Na een nacht vol geschud, pijnlijke gewrichten en drukpijnplekken werd het gelukkig ochtend. Hoewel het gezin onder ons toch ietwat luid praatte en filmpjes met hoog volume keek, waren ze superlief en boodden ze ons een mango en ander fruit aan. Toch waren we blij dat we weer de trein uit mochten. Toch nog maar even goed nadenken of we dit vanaf Da Nang naar Vinh nog een keer gaan doen....

Überleben auf Vietnams Strassen

January 23 in Vietnam ⋅ 🌧 22 °C

Klingel, Trillerpfeife und Langenscheidts "Ohne Wörter Buch" - die heilige Dreifaltigkeit im Radfahrerdasein auf Vietnams Strassen.

Den Langenscheidt führe ich seit dem Abflug aus der Schweiz mit. Die Trillerpfeife habe ich mir in Christchurch zugelegt, als ich in einem Radreiseforum darüber gelesen hatte. In Hôi An kam nun noch eine laute Klingel hinzu. Dies nachdem Hien, meine Gastgeberin, beim Testen der bisherigen Klingel nur ungläubig den Kopf schüttelte. Seither bin ich also gerüstet, um gegen die Heerscharen von Motorradfahrern, Ochsenfuhrwerken und Hunde zu bestehen.

Die Verkehrsregeln sind einfach: den Blick nach vorne, links und rechts richten und permanent klingeln. So wissen die Verkehrsteilnehmer, dass sich von hinten jemand nähert. Ansonsten gibt es nicht viel zu beachten. Ob die Ampeln nun rot oder grün leuchten, kümmert offensichtlich niemanden. Trotzdem oder vielleicht gerade wegen der wenigen Regeln scheinen alle viel achtsamer unterwegs zu sein. Ich fühle mich als Radfahrer in diesem ganzen Chaos jedenfalls viel sicherer, als auf gewissen Highways in Neuseeland. Einzig an die lauten Lastwagenhörner muss ich mich noch gewöhnen.

Kläffende, nach frischen Velofahrer-Wädli lechzende Strassenhunde sind das viel grössere Übel. Die Trillerpfeife musste ich noch nicht oft einsetzen. Ob die Hunde deswegen von mir abliessen, bleibt zu hoffen. Ansonsten werde ich mich auf dem Markt nach drastischeren Mitteln wie Pfefferspray umsehen.

Die meisten Hunde tummelten sich bislang vor allem an Kreuzungen, am Rande von Siedlungen sowie in der Nähe von Abfallhalden. Auf Nebenstrassen fährt es sich entspannter, dafür verteidigen Hofhunde lautstark ihr Revier, was mich manchmal fast vom Velo springen lässt. Ebenso scheinen die Strassenhunde an stark befahrenen Highways weniger aggressiv zu sein. Tagsüber dösen zudem die meisten friedlich im Schatten von Büschen und Bäumen. Erst in der Nacht ziehen sie in Rudeln umher und raufen sich auf der Strasse, teilweise auch in der Innenstadt.

Da ich bekanntlich über keinen starken Magen verfüge, hüte ich mich vor irgendwelchen kulinarischen Besonderheiten. Ungeschältes Gemüse und Früchte sind ein No Go. Ebenso versuche ich Fleischspeisen bestmöglich zu umgehen, was in Vietnam in Orten ohne buddhistischen Klöster schwierig ist. Hier kommt der Langenscheidt zum Einsatz. Gerade auf dem Land ist die Analphabenrate hoch. Mit den Bildern kann ich erklären, was ich essen möchte und was definitiv nicht geht.

Das hat bisher ganz gut funktioniert. Die Suppe erhielt ich ohne Kuhpansen und der fettige Schweinebauch landete auch nicht im Teller. Meine derzeitige Leibspeise ist übrigens Morning Glory. Das ist eine Art Spinat, welche zusammen mit Knoblauch gebraten wird und sehr lecker schmeckt. Bánh Mì, die vietnamesische Sandwich-Variante habe ich mir erst einmal im Restaurant bestellt. An den Strassenständen werden die beliebten Brötchen zwar überall feilgeboten, aber die Fleischfüllung sah jedes Mal unappetitlich aus.

Es scheint, dass meine diesbezügliche Experimentierfreude im fortschreitenden Alter abnimmt. Oder vielleicht sind es auch die noch immer sehr präsenten Erfahrungen aus der Südamerikareise mit Martina, welche mich vor erneuten Streetfood-Eskapaden abhalten.

4 - Hoi An/ Thon Dan Duc

November 9, 2022 in Vietnam ⋅ ⛅ 27 °C

🚲 : 117km

Café avec des françaises qui font Phuket/Hanoï
      Départ tardif de Hoi An
      De la route, du village, de l'autoroute et du chemin en terre.
      Pause midi vue mer, meilleur spot. Super village avec du street art.
      Et puis autoroute et villes blindées.
      Hôtel fermé alors motel suivant.
      Finir 1h sous la nuit noire et 5km en plus... (et sur le chemin en terre et plein d'aboiements de chiens, horrible!)

Pleiku to Da Nang

July 2, 2017 in Vietnam ⋅ ⛅ 20 °C

The bus company collected us from our hotel at 7pm. The 16 seater mini bus is full and yet more people are being picked up. A sign of things to come. At the bis station there were about 10 buses with coloured lights at the ready. All heading to Da Nang covering three different companies. Our four buses are lined up. The number plate was pointed out to us: this would be important at the midnight stop.

I'd heard horror stories of overnight bus trips in Vietnam. Statistics are online about crashes and crazy drivers. I doubt these take into account the sheer number of buses driving here. At the midnight stop four buses from the same company are stopped en route to Pleiku. Four more red buses pass in each direction north and south. And that's just in the space of 30 minutes. There must be hundreds of buses cross crossing the country every night and then hundreds more during the day.

Our trip is comfortable. The bus sways. We watch movies and listen to music on our phones, and sleep. There's bumps and twists but the driver rarely uses his horn and keeps the speed low.

Tỉnh Quảng Ngãi, Tinh Quang Ngai