Vietnam
Xóm Năm

Sa pa (tavan vallei)

July 28, 2017 in Vietnam ⋅ 🌙 17 °C

De reis naar Sapa is al bijzonder op zich, vanuit Hanoi nemen we een hele luxe slaapbus. In Vietnam is het een gewoonte om binnen in huis geen schoenen te dragen. En jawel ook in de bus, bij binnenkomst van de bus moeten we onze schoenen uit doen bij de chauffeur. Bij een wegrestaurant stappen we uit en ja hoor voor iedereen zijn er slippers. De busreis was ondanks de haarspeldbochten in de bergen comfortabel. Vanuit Sapa rijden we tijdens zonsopkomst door de bergen naar de Ta Van. Het uitzicht is geweldig, overal rijstterrassen en bijna geen bebouwing. Het guesthouse dat we hadden geboekt bleek niet meer te bestaan het was leeg, gelukkig konden we bij de buren terecht. Met de scooter verkennen we de prachtige omgeving overal zien we lokale mensen in hele mooie klederdracht. In Sapa wonen verschillende minderheden aan de kleding is te zien tot welke groep iemand behoort. Het gebied is niet ontwikkeld, dat is ook te merken aan de wegen. We zijn één keer onderuit gegaan bij een waterval over de weg en stonden toen vol verbazing te kijken toen er een kerel bellend met een hand aan het stuur voorbij kwam. Daarna kwam er een kerel voorbij met onder zijn arm een enorm tv scherm.

Het toerisme is sterk in opkomst, overal wordt gebouwd. Vorig jaar is de langste kabelbaan aangelegd op Fansipan de hoogste berg van Vietnam. Het uitzicht wilde wij natuurlijk niet missen en nu Corné geen hoogtevrees meer heeft kon hij ook van de rit in de kabelbaan genieten. De top was een mystieke plek omgeven met wolken die snel voorbij waaien. De avond brengen we zoals iedere avond door in het guesthouse. Onder het genot van een biertje en met helder zicht op de Melkweg kletsen we met een Amerikaan en de Vietnamees van het guesthouse. De Vietnamees kwam toevallig uit hanoi en werkt als vrijwilliger in het guesthouse om zijn Engels te verbeteren. De familie sprak geen Engels en kon op deze manier toch toeristen ontvangen.

Voordat we naar huis gaan laten we de scooter repareren die vol krassen zat en een afgebroken handvat had. Tja, onze reisverzekering ging dit niet vergoeden en we lazen op Facebook dat mensen soms flink afgezet worden door honderden euro's te moeten betalen. Het was spannend.. hoeveel moesten we betalen.. het handvat moest gerepareerd worden... dat was maar liefst 4 euro inclusief arbeid! En de krassen: oh dat geeft niet, in sa pa hebben bijna alle scooters krassen of modder erop.

Spaziergang zu den Foto-Spots 📸

April 3, 2022 in Vietnam ⋅ ⛅ 28 °C

Wenn es etwas gibt was die Vietnamesen können, dann ist dass Foto-Spots bauen.
      Die Tauben merkten schnell wer hier das neue Apha-Tier ist und begrüßten und folgten uns ... sehr zutraulich diese lebenden Suppenkeulen🕊️.Read more

Xóm Năm, Xom Nam, Tân Khai