Cruising Central America

January - March 2015
A 83-day adventure by Virgil and Sabrina Read more

Leon, Nicaragua

February 9, 2015 in Nicaragua ⋅ ⛅ 32 °C

Vanaf Utila – Honduras gaan we naar Leon – Nicaragua. De tocht duurt maar liefst 17 uur incl. bootreis, lang wachten tot het busje weg gaat ( Midden Amerikaanse tijd zeg maar ) en de eetlust van de chauffeurs want we stoppen bij zoveel mogelijk wegrestaurants ( Midden Amerikaanse eetlust zeg maar ) De bus rit was lang en oncomfortabel, omdat ze zoveel mogelijk mensen in een busje stoppen. De mensen in de bus waren wel heel leuk waardoor we veel leuke gesprekken hebben over buitenlandse gewoontes. Bijvoorbeeld: in Zuid Korea eten ze hele verse rauwe inktvis, zodat het nog beweegt in je mond... dit gaan we dus niet proberen als we naar Zuid Korea gaan. Eenmaal aangekomen in Leon hebben we de rest van de tijd in Leon met onze nieuwe vrienden opgetrokken. We hebben samen gekookt, gefeest en de stad verkent. De stad heeft veel kerken en eentje daarvan is de grootste van Midden Amerika. Daar konden we zelfs het dak op dat spierwit is. En we wilden er ook nog even tussenuit knijpen met z'n tweeen dus we zijn ook nog even naar de film geweest. Het was heerlijk om even in de airco te zitten en het koud te hebben ( sorry voor alle mensen die midden in de winter zitten en de kou al zat zijn )Read more

Vulkaan Telica, Nicaragua

February 12, 2015 in Nicaragua ⋅ ⛅ 29 °C

Nadat Sabrina na de tocht op de Pacaya vulkaan in Guatemala helemaal geen spierpijn had, dachten we dat we ook wel een zwaardere toch aan konden... dus... we gaan op een twee daagse tocht de vulkaan op. De klim viel alsnog tegen, helemaal omdat we nu met alle campinggear en eten naar boven moesten. Maar.. eenmaal aangekomen is het fantastisch. Het uitzicht, een kudde paarden dat los rondloopt, het kampvuurtje, eten maken in het kampvuurtje, de zonsondergang, de lava in de vulkaan, slapen in de openlucht, de sterren en de zonsopgang! De tocht naar beneden is ook interessant we komen langs verschillende landschappen, skeletten van koeien en paarden, boeren met hun vee, hagedissen en bijzondere vogels. Deze keer ging de spierpijn de komende 3 dagen niet meer weg.Read more

Granada, Nicaragua

February 15, 2015 in Nicaragua ⋅ 🌬 31 °C

Nadat we terug zijn van de vulkaan gaan we gelijk door naar een prachtig kratermeer. Daar aangekomen is er geen kamer te vinden en slapen we op de grond bij andere backpackers die het zelfde probleem hadden en een apartement hebben gehuurd. Het meer was prachtig en het zoete water was heerlijk om in te zwemmen. Maar 2 nachten op de grond slapen ( bij de vulcaan sliepen we ook op de grond ) was meer dan genoeg dus de volgende dag liften we samen naar het volgende koloniale stadje Granada.

Granada is een leuk en heerlijke stad. Het voelde een beetje als thuis met allemaal leuke eettentjes, koffietentjes en barretjes. We hebben ons zelf verwend en zijn 's avonds lekker uit eten geweest. Overdag hebben we hier en daar een kopje koffie gedronken en zijn zo langzaam door de stad gaan wandelen ( heel langzaam want het is ook heel warm ). We hebben zo wel de hele stad gezien en zijn alle prachtige kerken binnen gelopen.

Playa Maderas, Nicaragua

February 20, 2015 in Nicaragua ⋅ ☀️ 29 °C

Van de stad gaan we naar een vissersdorpje ( inmiddels een toeristen party dorpje ) San Juan del Sur. Omdat we niet in de party modus waren zijn we naar een klein strandje verder op gegaan. Playa Maderas. Hier was helemaal niks anders te doen dan eten, zwemmen (jaaaa... we hebben onzelf getrakteerd op een hotel met een zwembad, wat een luxe ) en surfen. Naja surfen... we kunnen op het surfboard staan zeg maar terwijl het surfboard mee gaat met de golf. ( voor de goede orde.. we staan dus niet op het droge.. maar echt in de zee ;-).Read more

Ometepe, Nicaragua

February 24, 2015 in Nicaragua ⋅ ☀️ 29 °C

Isla Ometepe is een vulkanen eiland in een meer. Op Isla Ometepe gaat er van alles mis. Sab vergeet haar zeeziekte pilletjes te nemen, waardoor de bootreis geen prettig vaartocht wordt. Het hostel waar wij naartoe willen is vol, gelukkig hebben ze nog wel een plekje in de hangmat. Wat niet heel comfortabel slaapt, maar wel zorgt voor een super goede ochtend want je wordt midden in de natuur wakker waarbij de ene prachtige vogel na de andere langs komt. We slapen in een volledig zelf onderhouden ecolodge / hostel, compleet met: composttoiletten, waar je niet in mag plassen (want dat doe je in de natuur), tot Sabrina's grote schrik een tarantula, schorpioenen, bidsprinkhanen en open douches in de natuur. We wilden geld besparen ( jaa de luxe van het zwembad in Playa Maderas moet toch gecompenseerd worden ) dus hebben we fietsen gehuurd ipv ( wat iedereen doet ) een scooter om het eiland rond te gaan. Wij dachten 35 kilometer fietsen, dat doen wij wel even. Dat hebben wij vorige zomer op Texel ook gedaan. Toen wij deze geld besparende beslissing namen. Hebben we geen rekening gehouden met een temparatuur van 35 graden en volle zon, geen enkel eet- of drinktentje onderweg ( we waren dus ook niet zo slim om genoeg water mee te nemen ) en dat een groot deel van de rit berg opwaarts is. Dusss.. 6 km, 2 uur, en heel wat zweetdruppels verder besluiten we terug te gaan, waar we gelukkig maar 1 uur over doen, want als je eerst 2 uur bijna alleen maar berg op gaat, hoef je op de terugweg alleen maar berg af :-). De volgende dag heeft Sab knallende hoofdpijn ( we denken dus van iets te veel inspanning en zon en iets te weinig water ). Dus we doen 2 dagen niks. We sluiten ons eiland avontuur af in heerlijke mineraalbaden, het water komt rechtstreeks uit de vulkaan. En we nemen de ferry terug van Schiermonnikoog naar Lauwesoog... uuhhh ohnee... We zijn in Nicaragua.. toch leuk om hier z'n hollandse veerboot tegen te komen.. waar de midden amerikanen niks aan veranderd hebben.Read more

Monteverde, Costa Rica

February 27, 2015 in Costa Rica ⋅ ☀️ 29 °C

Na ons eiland avontuur waren we klaar voor het volgende land, Costa Rica. We gaan naar de bergen met een supermooi bos. En het was er koud! Echt heerlijk om het even koud te hebben. We klimmen een ficus boom is ( dit is een boom dat om een andere boom heen groeit, de andere boom laat sterven, waardoor wij door de boom heen kunnen klimmen ) En we doen een canopy toer. Je gaat dan aan een lijntje door de bossen en over de bomen heen alsof je vliegt! Echt fantastisch!Read more

Puerto Viejo, Costa Rica

March 5, 2015 in Costa Rica ⋅ ⛅ 28 °C

Wij waren van plan om zo snel mogelijk weg te gaan uit Costa Rica, omdat wij hoorden dat het duur en te toeristisch is. Wij gaan dus vanaf Monteverde gelijk door naarde andere kant van het land, aan de grens van Panama. Enn..we zijn weer beland bij een heerlijk kustplaatsje. We zijn dan ook langer gebleven dan verwacht want Costa Rica is prachtig en relaxed. Na 2 maanden uit eten gaan, hebben we zin om te koken. Op het menu staan de goedkoopste ingredienten uit de supermarkt, want zelfs de supermarkt is duurder dan onze eigen Appie, we eten dus met 35 graden, hutspot en spaghetti bolognaise. Echt heerlijk om weer zelf gemaakt eten te eten. Naast het koken ( want boodschappen doen en koken, lijkt in ene een hele dagbesteding ) hebben we beachcruisers gehuurd en de hele kust afgefietst, onderweg komen we stranden, apen, luiaards, bijzondere vogels en vlinders tegen. Ook gaan we naar een rescue center waar ze gewonde wilde dieren opvangen, verzorgen en als het mogelijk is trainen om in het wild weer verder te leven. We zijn met name onder de indruk van de luiaards, ze bewegen zo langzaam en zijn zo lui, dat als ze hun baby op de grond laten vallen vanuit de boom, ze niet eens de moeite nemen om hun baby te halen.Read more

Bocas Del Toro, Panama

March 7, 2015 in Panama ⋅ ⛅ 0 °C

We zijn al meer dan 2 maanden verder en we komen aan in ons 6e en laatste land in Midden Amerika, Panama. We gaan gelijk door een eilandengroep aan de caribische kust. Jullie raden het vast al... mooie parel witte stranden, elke dag kip op het menu, dolfijnen die vlak langs onze boot zwemmen, echt heerlijk dus.

Fotos hebben we niet, het Panamese gezin dat achter ons zat in de bus dacht dat ze meer hebben aan onze vakantie fotos dan wijzelf, dus toen de kids ons aan het afleiden waren hebben papa en mama onze camera uit de tas gepakt, het zijn gelukkig alleen de bocas foto's waar we geen back up van hebben. Beetje jammer maar dat risico loop je nou eenmaal als je aan het reizen bent, denken we dan.

Gelukkig krijgen we bericht waar we vrolijk van worden. Priscilla en Ferryn komen op bezoek. De laatste week in Panama komen ze kijken of het backpack leven hun ook bevalt. Om in de smaak te komen hebben we alvast een 4 sterren hotel geboekt in Panama city! Haha.. wat zullen we daarvan gaan genieten.

Boquete, Panama

March 14, 2015 in Panama ⋅ ☁️ 21 °C

Van de eilanden, gaan we naar een relax bergstadje. Het is hier het hele jaar 21 graden. Ideale temperatuur voor activiteiten. We wandelen door het regenwoud en komen bij 3 prachtige watervallen. Naja wandelen, ze leggen niet echt goede wandelpaden aan, het is meer klimmen en klauteren en uitgleiden in de modder, maar dat maakt het eigenlijk ook wel leuk. De volgende dag wilde wij onszelf verwennen dus we gaan naar de hot springs. We waren helemaal voorbereid op een relaxe dag met boekjes om de hele dag aan het mineraal bad te chillen. Maar we hadden beter moeten weten, omdat we in Midden Amerika eigenlijk bijna nooit krijgen wat we verwachten. We komen aan op een boerderij, met wat gaten in de grond, met warm water. De geiten en paarden lopen ook los op het terrein. Nadat wij onze verwachting hadden bijgesteld, hebben we genoten van de dieren en de natuurlijke omgeving. Vanaf Boquete nemen we de nachtbus naar Panama city.Read more

Panama-city, Panama

March 19, 2015 in Panama ⋅ ⛅ 30 °C

Met de nachtbus komen we aan in Panama-City. Wat een heerlijke stad. Wij slapen in het oude centrum. Het is een mooi oud centum, waarbij je op elke hoek word verrast door een mooi pleintje of gebouw. En we zijn onder de indruk van de skyline en de parken. We wandelen de hele stad door eten de specialiteiten van de stad.. cevice ( rauwe vis.. jaa zelfs Sab vind het lekker ) en gefrituurde kip en we komen uiteraard ook in minder goede buurten terecht het valt ons op dat er in de goede buurten veel politie rond loopt en dat de sfeer direct veranderd zodra ze er niet meer zijn. Op de volgende dag hebben we lang gewacht.. we halen Pris en Ferryn op van het vliegveld. We huren een auto en we rijden direct naar het mooiste gedeelte van de stad om te genieten van onze heerlijke hotelkamer en zwembad met uitzicht. De volgende dag rijden we nadat we veelste veel gegeten hebben van het hotel ontbijt buffet, naar het strandplaatsje Santa Catalina. Waar we nu aan het chillen zijn in een hangmat. 32 graden.....Read more