Argentinië bis

February 2019 - April 2024
An open-ended adventure by Wereldbollie Read more
Currently traveling
  • 1,877days

Roadtrip rond Salta (deel 1)

February 28, 2019 in Argentina ⋅ ⛅ 22 °C

De 12 uur durende rit van San Pedro naar Salta is het een van de mooiste busritten die we al gedaan hebben. De eerste uren hebben we zicht op de muur van vulkanen die Chili van Bolivia scheidt. De Licancabur, Juriques, Lascar,… die we ook al vanuit San Pedro konden zien. We komen er dichter en dichter bij, terwijl we naar 4800 meter hoogte stijgen. Met voorsprong het hoogste punt waarop wij ons ooit bevonden.

Het laatste stuk naar de grens met Argentinië zakken we terug naar 4200 meter. We passeren enkele felblauwe meren en witte zoutvlaktes. Na de grenscontrole zetten we onze reis verder in Argentinië. De bergen hier hebben bijna alle kleuren van de regenboog. Geel, rood, paars, oranje, wit,… jawadde! We kijken onze ogen uit. Daarna zoeven we naar beneden door een gigantische wolk die op de bergen lijkt te rusten.

En nog is het niet gedaan. We zien rotsen in de vreemdste vormen, uitgehouwen door erosie van wind en water. Dan bereiken we de Salinas Grandes, de 2e grootste zoutvlakte ter wereld na die van Uyuni. Een uitgestrekt, wit tapijt tot zover we kunnen kijken. De laatste uren van de rit is het donker en we zijn blij als we eindelijk Salta bereiken. Vooral omdat de bus al 2 uur lang naar zure salami ruikt doordat de man voor ons moest kotsen.

De volgende dag schuimen we een 10-tal verhuurbedrijven af, op zoek naar een huurauto voor de komende 3 dagen. De streek ten zuiden van Salta staat bekende om de mooie landschappen en een auto is de gemakkelijkste manier om zoveel mogelijk hoogtepunten te zien.

Onze witte Chevrolet mist enkele velgen en spatborden maar ziet er voor de rest oké uit. In de stad voel ik me het minst op mijn gemak achter het stuur. Er staan geen lijnen op de baan, iedereen steekt elkaar langs alle kanten voorbij, men slaat af zonder te pinken,… Gelukkig loodst copiloot Vé mij perfect de drukte uit.

Het eerste uur rijden we door kleine dorpjes aan de rand van Salta. Daarna verdwijnen de huizen en zien we enkel nog natuur. Eerst is het vrij vlak en groen, daarna komen we in Quebrada de Conchas terecht. De weg slingert op en neer tussen de droge, gekleurde bergen. We stoppen even om te lunchen in een van de weinige plekjes schaduw. Het is bloedheet en we zweten ons te pletter. Onze eerste waterbidon van 6,5 liter raakt zonder problemen leeg op deze eerste dag.

Over de resterende 80 kilometer doen we ongeveer 4 uur. Om de 5 minuten zetten we de auto aan de kant want de uitzichten zijn fantastisch. Op een bepaald punt wandelen we precies door een schilderij. Enkele tinten groen hier, een klad rood daar, wat roze en oranje lijnen op de achtergrond,… Elke berg lijkt een andere kleur te hebben. Wonderbaarlijk.

En te denken dat we deze regio bijna over geslagen hadden. Bij de planning van onze wereldreis hadden we nergens gelezen wat er hier te zien was. Pas in Chile Chico hoorden we van enkele andere reizigers hoe mooi het noorden van Argentinië was. Blij dat we hun raad gevolgd hebben en naar hier kwamen!

Na honderden foto’s komen we aan in het dorpje Cafayate. De vriendelijke eigenaar van camping El Rafa vraagt amper €5 om onze tent op te zetten op zijn gezellige binnenkoer. Vé is direct verliefd op de kleine puppy van 4 weken oud die er rond loopt. Er lopen ook enkele katten rond. Een klein paradijs hier! ’s Avonds wandelen we even naar het centrum en genieten we van de sfeer op een bankje in het park.

Roadtrip rond Salta (deel 2)

March 2, 2019 in Argentina ⋅ ☀️ 20 °C

We beginnen aan de rit richting het bergdorpje Cachi. Even buiten Cafayate veranderd de verharde weg in een grindpad met veel grote stenen. Opletten is de boodschap en we verminderen onze snelheid tot 40km/u. We komen enkele auto’s tegen met een lekke band. Ik zou niet graag hetzelfde meemaken.

Er doemt opnieuw een groot gebergte op. Minder verschillende kleuren deze keer, maar wel speciale vormen. In de Quebrada das Flechas lijken de puntige, driehoekige rotsen op reusachtige pijlen. De weg slingert steil naar omhoog waardoor onze auto oververhit begint te raken. We stoppen om te lunchen zodat de motor weer op zijn positieven kan komen.

In Cachi zoeken we een hotel en slaan we in het gezellige centrum een drankje achterover. Daarna een korte douche om het vele zand van onderweg af te spoelen alvorens we in ons bedje kruipen.

De dag erop brengt onze Chevrolet ons naar het kerkhof van waar we een mooi uitzicht hebben op Cachi en omgeving. Met wat MacGyver skills maken we een drinkbak voor de lieve hond die ons tijdens het ontbijt gezelschap houdt. Daarna vertrekken we terug richting Salta. Enkele kilometers buiten Cachi zien we 2 lifters langs de baan. Mauricio en Valentina willen ook naar Salta dus nemen we hen met plezier mee.

M en V (niet wij!) komen uit La Plata, een grote stad vlakbij Buenos Aires. Ze zijn 3 maanden op reis en proberen alles al liftend te doen. Vreemd genoeg worden ze enkel meegenomen door buitenlanders, en niet door Argentijnen. Ze reizen samen met nog 2 andere vrienden en verdienen geld door te zingen en muziek te spelen. We wisselen wat reisverhalen uit en ondervragen elkaar over de gewoontes in andermans moederland.

Ondertussen stijgen we naar 3400 meter. We zitten letterlijk in de wolken. Een hele reeks haarspeldbochten brengt ons weer naar beneden in de volgende vallei. We komen onder de wolken uit en hebben nu een mooi zicht op het vele groen in de diepte onder ons. Vanaf hier is de weg weer geasfalteerd tot in Salta.

We droppen M en V aan het busstation en nemen afscheid. Daarna checken we in bij een leuk hotel en brengen we onze auto terug binnen. Geen problemen, geen schade. Alles is perfect verlopen. Goed dat Vé met het idee kwam om deze uitstap te doen!

De kleuren en vormen zijn in het echt nog een stuk indrukwekkender dan op video, maar dit geeft toch al een goed beeld: https://photos.app.goo.gl/ULq6rC8PGgVvjjq58

Bye bye Argentinië!

March 7, 2019 in Argentina ⋅ ⛅ 29 °C

Argentinië was onze eerste kennismaking met Zuid-Amerika en dat smaakte naar meer!

Het was direct een goeie test voor ons Spaans. Sommige klanken worden helemaal anders uitgesproken dan dat wij geleerd hadden. Door veel te proberen konden we toch snel onze plan trekken op restaurant, in hotels en in de supermarkt.

Buenos Aires was een aangenaam begin. Wijken als Recoleta, Palermo en La Boca hebben elk hun eigen stijl en karakter. Er zijn veel gezellige groene zones waar je kan sporten of ontspannen tussen de locals.

In Ushuaia, El Chaltén en El Calafate genoten we van de ongerepte natuur. Lange wandelingen, besneeuwde bergen, groene bossen, bevroren meren,… Gooi daar nog wat pinguïns, zeeleeuwen, vogels en flamingo’s bij… meer moet dat niet zijn. En als hoogtepunt de imposante afbrokkelende Perito Moreno gletsjer waar we uren naar konden blijven kijken.

Na een lange tussenstop in Chili gingen we nog een weekje naar het noorden van Argentinië. In deze minder bekende regio werden we verbaasd door de meest kleurrijke bergen die we ooit gezien hebben. Ondertussen genoten we mee van het carnavalfeest dat daar anderhalve week duurde.

Argentinië is gigantisch groot dus wij hebben slechts een paar kleine stukjes gezien. Wellicht zijn er nog schatten te ontdekken op andere plekken. Het land is duur voor toeristen, maar zeker de moeite waard voor zowel natuurliefhebbers als stadsmensen.

Kosten Argentinië

March 7, 2019 in Argentina ⋅ 🌙 17 °C

De levensduurte in Argentinië is vergelijkbaar met Chili. Op 39 dagen gaven we gemiddeld €132 per dag uit.

Dat lijkt een stuk hoger dan in Chili, maar is te wijten aan de 2 vluchten die we namen: Nieuw-Zeeland naar Argentinië en Buenos Aires naar Ushuaia. Als we deze zouden weglaten, zitten we ook ongeveer aan €95 per dag.

De brok transport was dan ook onze grootste uitgave: €54 per dag. De vlucht van Nieuw-Zeeland naar Buenos Aires was relatief goedkoop (€400 per persoon). Onze binnenlandse vlucht naar Ushuaia kostte normaal nog een stuk minder (€200 per persoon) maar doordat we eerst verkeerd geboekt hadden, kwam dit heel duur uit (€350 per persoon). Het openbaar vervoer is net als in Chili comfortabel. Wel iets duurder, ongeveer €4 à 5 per uur op de bus. In Salta huurden we een auto voor 3 dagen. Dit kwam neer op €40 per dag, met brandstof inbegrepen.

Slapen kostte gemiddeld €31 per nacht. We kozen meestal voor privékamers met gedeelde badkamer. Slechts 3 nachten sliepen we in onze tent.

De kost voor eten en drinken is vergelijkbaar met Chili. Ook hier gingen we bijna elke dag eens uit eten, met een kost van €32 per dag als gevolg.

In Argentinië deden we weinig begeleide activiteiten. De meeste trektochten en bezienswaardigheden in de steden deden we op eigen houtje. De zeiltocht op het Beagle kanaal en de trip naar de Perito Moreno gletsjer kostten ons het meeste geld maar waren absoluut de moeite waard. Gemiddeld gaven we hieraan €9 per dag uit.

Het afhalen van cash aan de bankautomaten was nog duurder dan in Chili. Iedereen kan maar €100 per keer afhalen (max. 2 keer per dag) en daarop betaal je telkens ten minste €6 kosten aan de bank. Tel daarbij nog eens €5 kosten van onze bank uit België en dan wordt het een heel dure bedoening. In Buenos Aires konden we dit deels beperken door geld naar een afhaalpunt te sturen via de handige app Azimo. In totaal hebben we toch €200 “weggegooid” door alle afhalingen.

Buenos Aires, Ushuaia, El Chalten en Calafate zijn allemaal zeer toeristisch en deze regio’s kostten ons dan ook het meeste geld. Het noorden van Argentinië was in vergelijking daarmee een heel stuk goedkoper.