Peru

September - October 2019
A 23-day adventure by Gordon Read more

The day after

September 21, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 18 °C

We doen het rustig aan vandaag. Na een uitgebreid ontbijt, organiseren we de tassen. Het is al middag als we de stad in gaan. We zijn al uitgecheckt, maar hebben onze bagage in het hotel achtergelaten. Tijd voor wat eten. We trakteren onszelf in een goed restaurant op een kwartet van lokale specialiteiten: chevice van zeeëgel, malse stierennek, drie soorten quinoa met alpaca en last but not least: gefrituurde cavia. Het is een interessante proeverij, maar de cavia blijkt toch niet veel meer dan een té herkenbaar karkas waar weinig vlees aan zit (voor wie het zich afvraagt: het smaakt een beetje naar kip). Eerste stop na de lunch is het zestiende eeuwse klooster Santa Catalina in het hart van de stad. We zijn onder de indruk van alle mooie hofjes, pleintjes en kamers dit complex, veelal in felle kleuren geschilderd. We fotograferen er lustig op los, want om elk hoek is er weer een prachtig plaatje. Door naar een lokale bekendheid: Juanita, of The Ice Maiden. In een klein museum ligt het bevroren lichaam van een 12-jarig Inca meisje dat 500 jaar geleden op de rand van een vulkaan is geofferd en begraven. Door de condities op de vulkaan is haar lichaam - als enige van de 24 ontdekte geofferde kinderen - uitstekend bewaard gebleven. In het museum horen we het (vermoedelijke) verhaal van haar offering en hoe ze gevonden is. Naast alle relikwieën kun je haar in een plexiglas van dichtbij bekijken. Zelfs de wonden van de fatale klap op haar rechterslaap zijn nog zichtbaar na 500 jaar - erg indrukwekkend. Diner doen we op een (frisse) roof top restaurant met uitzicht op het vallen van de nacht over Arequipa en de vulkanen. Als we de tassen opgehaald hebben en naar de bus terminal gaan, wordt onze idyllische dag toch nog even op de proef gesteld. Onze taxi staat lang vast in het drukke verkeer en als we 5 minuten voor vertrek van de bus aankomen bij de balie, blijken we ons een dag vergist te hebben bij het boeken van de tickets en zijn ze inmiddels verlopen. Met vereende krachten weten we alsnog in 10 minuten tickets te boeken, tassen in te checken en de 'departure tax' af te tikken. Minder relaxt dan gedacht zitten we dan alsnog in dezelfde bus naar Cuzco. We slapen vannacht in de bus - althans dat is de bedoeling ;)Read more

Cuzco

September 22, 2019 in Peru ⋅ ☁️ 13 °C

Het is niet echt gelukt... slapen in een bus die rammelt en slingert alsof we met 90 km/uur over een bospad raggen blijkt voor beide niet haalbaar. We zijn brak - maar gelukkig - als we rond 06:00 uur bij de bus terminal in Cuzco aankomen en de tassen ook nog mee zijn gekomen. Dit had in de haast van gisteravond ook anders kunnen zijn. We zijn erg vroeg bij het hotel en wachten in de lobby tot onze kamer beschikbaar is. Gelukkig krijgen we thee en koffie en worden voorzien van reuring door de groepen Amerikanen en Fransen die luid kwebbelend massaal het hotel weer verlaten, erg vermakelijk. We mogen al om 09:00 uur de kamer op, waar we heerlijk douchen en toch nog even in bed kruipen. Rond lunchtijd gaan we een keer naar buiten. We droppen de was bij een wasserette en hobbelen door naar een restaurant. Wat een toptent :) Mooie locatie, uitstekende bediening en heerlijk eten - Michelinster waardig, maar dan voor een fractie van de prijs. Dan op pad om de stad te verkennen en informatie in te winnen voor de Salkantay trek. We zijn nog aan het bijkomen van de vorige trekking, maar deze staat toch wel hoog op het lijstje. Rondlopend komen we langs het Plaza del Armas en bewonderen we het zonovergoten plein. We vinden het welletjes voor vandaag, dus alleen een klein snackje in ons fijne hotel en dan een avondje op bed tv kijken!Read more

We hebben er weer trekking

September 23, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 19 °C

Omdat we willen aansterken voor de volgende trekking naar Machu Picchu, die we na lang wikken en wegen toch willen gaan doen, hebben we besloten een paar dagen rustig aan te doen. Na navraag te hebben gedaan bij verschillende tour operators, besluiten we voor kwaliteit te gaan in plaats van goedkoop. Salkantay trail, here we come! Het speurwerk naar de tourtjes leidt ons door de hele stad en tezamen met de wandelroute uit de Lonely Planet, zien we aardig wat van Cuzco. De binnenstad bestaat veelal uit kerken, smalle straatjes met keiweggetjes en daaraan gelegen restaurantjes en winkeltjes, (omgebouwde) kloosters en koloniale gebouwen, gebouwd op Inca fundamenten. Bijzonder om te zien hoe naadloos de Inca muren zijn opgetrokken - het staat er al eeuwen zonder het gebruik van mortel. Omdat de stad uitloopt tegen bergwanden op, levert het 's avonds een mooi gezicht op met alle lichtjes van de hoger gelegen delen van de stad. Alles onder het alzienend oog van een fel uitgelicht enorm wit beeld van Jesus. Het blijft een katholiek land.Read more

De lanen op, het klooster in...

September 24, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 20 °C

Vandaag eens een keer weinig op het programma. Althans, nadat we een hotelwissel hebben gedaan. Het hotel waar we zaten konden we helaas niet verlengen, dus we verplaatsen ons naar een omgebouwd klooster wat, naast een hotel, ook een weeshuis is. De 400 meter hemelsbreed leggen we af met een Uber - we blijven luxe paardjes ;) Op een van de drie binnentuintjes drinken een bakkie coca thee en daarna sjokken we naar een lunchtent voor een salade met bloemetjes :) Voordat we daar aankomen, worden we nog getrakteerd op een processie met een drumband die tot onze verbazing het Mariabeeld begeleid met de begintune van Star Wars... De rest van de dag lopen we een beetje rond in Cuzco, wat door de pittige hellingen alsnog een prima training is voor de trekking. Om het af te maken nemen we een massage onder het genot van een herhalend (licht irritant) panfluitmuziekje. Na een kleine kledingwissel - het koelt razendsnel af hier - gaan we wederom fantastisch dineren aan het Plaza el Regocijo bij Chicha, van top chef Gaston Acurio.Read more

Klaar voor (ver)trek

September 25, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 20 °C

Laatste dag voor ons Salkantay avontuur. We genieten nog een volle zonnige dag in Cuzco met kopjes koffie met uitzicht op het Plaza del Armas en (het kan bijna niet op) een smakelijke lunch op een van de weinige dakterrasjes in Cuzco. We lossen 's middags het mysterie van de 12-hoekige steen op: het blijkt een grote steen in een zeer lange muur te zijn die (voor ons gevoel) wat willekeurig gekozen is. De steen heeft inderdaad 12 hoeken die - volgens de overlevering - de 12 heersers van het Inca-rijk vertegenwoordigen, maar er zijn ook grote stenen met 10 of 8 hoeken te vinden in de muur. Het is dus maar wat je wilt aanduiden. In de middag gaan we naar het Inca museum om nog wat kennis op te doen. Het museum is een kunstwerk opzich - het is gevestigd in een oude koloniale villa - en de tentoonstelling geeft een mooi beeld van de Inca cultuur. In de ochtend hebben we onze travelbags (beschermhoezen van onze rugtassen) ter reparatie afgegeven aan een lokale dame met een stalletje met een naaimachine. Als we aan het eind van de middag terugkomen blijkt haar stalletje als enige van de 300 gesloten te zijn... Onhandig, maar overkomelijk; we halen ze wel op als we terug zijn van Machu Picchu. Dan door naar de briefing van onze tourguide Marco. Het is een goede en professionele briefing en de groep lijkt gezellig. We hebben er nu echt veel zin in. Na een snelle hap gaan we onze tassen klaarmaken voor de hike. Morgenochtend gaat weer om 04:00 uur de wekker; vanaf dan zijn we 5 dagen off the grid in de Andes, op weg naar Machu Picchu!Read more

Salkantay - dag 1

September 26, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 11 °C

Het blijft schrikken als rond 04:00 uur de wekker gaat. De bus rijdt om 04:15 uur voor en we gaan op weg. In de bus krijgen we nog een dekentje tegen de kou, zodat we al doezelend 2 uur rijden naar de plek voor het ontbijt. Daarna is het nog een half uur naar het begin van de trail. We doen een voorstelrondje en gaan van start. De gids doet rustig aan en regelmatig wordt er gestopt. Tijdens de stops vertelt de gids honderduit over de natuur en de Inca's. Even na 11:00 uur zijn we in het Sky Camp. We settlen in onze fantastische glazen iglo en dan is het tijd voor de lunch. En wat voor lunch :) drie-gangen Peruaanse lekkernijen. Na de lunch maken we een korte hike naar Humantay lake. Dit groen-blauwe gletsjermeer ligt nog 280 mtr. boven ons kamp en dit is een goede training voor morgen - wat de zwaarste dag van de trek gaat worden. Het is zwaar, maar zeker de moeite waard :) Terug in het kamp wacht ons warme dranken, popcorn en snacks. Het is inmiddels een stuk kouder geworden. Met ongeveer alle kleding aan kruipen we in onze slaapzak en genieten van het spectaculaire uitzicht boven ons. In de maanloze nacht komen alle sterren extra helder uit!Read more

Salkantay - dag 2

September 27, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 6 °C

Om 05:00 worden we gewekt met een kopje warme coca thee in onze iglo (het glas is na de koude nacht volledig beslagen) en om 05.30 zitten we aan het ontbijt. We proberen zoveel mogelijk te eten, maar op hoogte blijft dat lastig. Om 06.30 gaan we lopen. De dag bestaat uit twee hoofddelen: het eerste stuk gaat serieus omhoog en tweede stuk gaat nog serieuzer naar beneden. We vertrekken vanaf 3869 mtr. en de weg omhoog is onderverdeeld in drie stukken. Om in te komen is het eerste stuk meduim steil. Het tweede stuk heet: 'The trail of the 7 snakes', omdat dit stuk een steilere wand op slingert. Het laatste stuk is net zo steil, maar slingert niet meer en is derhalve het zwaarst. Rond 10:00 uur bereiken we de Salkantay Pass op 4629 mtr. Het levert een bijzonder mooi uitzicht op de gletsjers op, die ons met luid gekraak en geknal begroeten. We eten wat om aan te sterken en de gids vertelt verder over de Inca's en houdt een klein offerritueel met coca bladeren en bier (ook de goden houden blijkbaar van drank & drugs). Vanaf dan lopen we naar beneden. Dat lijkt minder erg, met de nadruk op lijkt. Als we drie uur later aankomen op de lunchplek (Wayracmachay op 3906 mtr.), zijn we pas op de helft van de afdaling. Dat was best zwaar, maar de tweede helft is het zwaarste. Een schijnbaar eindeloos bergpad vol genadeloze keien vormt de laatste etappe die we afleggen tussen 14:10 uur en 16:40 uur. Na totaal 25 km. (3,5 uur omhoog (+769 mtr.) en 6 uur omlaag (-1768 mtr.) bereiken we het kamp met onze Andean huts in Chaullay. Daar genieten we van een warme douche en wederom een uitgebreid maal. Ook is het een stuk warmer dan in het vorige kamp, dus we liggen nog iets comfortabeler in onze warme slaapzakken. We vallen in een diepe slaap na deze uitputtende dag.Read more

Salkantay - dag 3

September 28, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 15 °C

Ook vandaag krijgen ons kopje coca thee om 05:00 uur geserveerd. Na het ontbijt vertrekken we om 06:15 uur. Vandaag is de kortste loopdag en het hoogteverschil is veel kleiner. We lopen over een bergpad langs de wand van een vallei. In het begin van de ochtend lopen we in de nevel van de laaghangende wolken. Dat maakt het lekker koel en dat is fijn, want ook vandaag zitten er venijnige hellingen tussen. Het begin en het einde van de route loopt over de weg en dat loopt wel fijner dan een pad vol keien, maar levert ook minder mooie plaatjes op dan het pad door de jungle. Daar zien we veel mooie bloemen en planten (die we normaal alleen in het tuincentrum zien). We maken vandaag ook bijna elk uur een stop. Omdat de groep inmiddels wat bekender is met elkaar dankzij de gezellige etentjes, wordt er vandaag ook weer flink gekletst. Het maakt de wandeling een stuk levendiger. De laatste stop voordat we bij het kamp zijn, is een koffieplantage. We krijgen een korte tour door het productieproces van de bessen, via het scheiden van de bes en de boon, het (live) branden van de bonen, het met de hand malen en uiteindelijk tot het eindproduct - lekkere (espresso) koffie. Weer eens wat anders, want bij het ontbijt wordt 'coffee essence' geserveerd, die bedoeld is om met warm water aan te lengen. Deze 'coffee essence' zou in Nederland echter kwalificeren als slappe koffie. Ondanks de zware dag van gister persen we (met pauzes) toch nog 7 uur lopen uit onze benen. Rond 13:00 uur komen we in het kamp in Lucmabama (2017 mtr.) met onze 'jungle domes'. Na de lunch is er de mogelijkheid om naar hot springs te gaan in een dorp op een uur rijden van het kamp. Maar omdat het een relaxt kamp is en we best gaar zijn van de vele kilometers door de bergen en de jungle, blijven we lekker in onze dome.Read more