Peru

September - October 2019
A 23-day adventure by Gordon Read more

Lima

September 11, 2019 in Peru ⋅ 🌙 14 °C

We hebben er een tijd naar uitgekeken. Vandaag vliegen we naar Peru. Zuid-Amerika moet immers ook verkend worden. In 12,5 uur vliegen we dwars over de Atlantische Oceaan en over een groot deel van de Amazone om te landen in de hoofdstad Lima. Na het oppikken van de bagage (altijd een uitdaging om te vinden - vooral als het niet bij de overige bagage op de bagageband gelegd wordt, maar in een hoekje naast de bagageband). Onze bestelde transfer rijdt ons op z'n Zuid-Amerikaans naar ons hotel. Onderweg moeten we even wennen: we zien de bouwstijl en gekte op de weg van Nepal/India - maar dan veel schoner - en de glanzende gevels en neonverlichting van Chinese steden, maar dan iets minder heftig. De wijk waar ons hotel ligt (Miraflores) ziet er in ieder geval prima uit en zo ook ons hotel. Alhoewel het pas half 9 is, staat onze biologische klok nog 7 uur voor. We ploffen na een lekkere douche onder de (alpaca?) wol.Read more

Lima city

September 12, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 18 °C

Door het tijdsverschil zijn we toch wat vroeg wakker. We snoozen nog wat maar om half 8 zitten we aan het ontbijt. We kletsen wat met de buffetdame en scoren wat tips. Een van de tips is om met de express bus richting het oude centrum van Lima te reizen, dus dat doen we. Beetje opgepropt maar voortvarend rijden we naar het beoogde plein waar we onze wandelroute beginnen. Het leidt ons langs mooie oude regeringsgebouwen, kerken en het presidentieel paleis. Als we bij het paleis staan, komt net de militaire band vanuit het paleis het plein op gemarcheerd om daar een klein optreden te geven. We vervolgen onze tour en komen aan bij de deels gerenoveerde stadswallen. Vlakbij lunchen we. Drankje 'Inca Kola' had door de kleur net zo goed 'chemokuur' kunnen heten, maar goed, de lunch smaakt goed. Verderop bij het Franciscaner klooster doen we een rondleiding inclusief de catacomben met daarin de complete verzameling van duizenden botten en schedels - andere tijden zullen we maar zeggen. We vervolgen de tour via een enorme overdekte markt naar Lima's China town. Onze tour sluiten we af in het Pisco Museum, waar we een heerlijk cocktail nemen met de lokale brandewijn (Pisco) vergezeld van een paar tapas. De cocktail hakt erin, dus geen bus terug naar het hotel, maar fijn met de Uber. Alhoewel we vol in de spits zitten, zijn we snel bij het hotel. Na een 'herstelkoffie' en een uurtje chillen gaan we op pad voor het avondeten. Dichtbij het hotel, want ook vanavond gaat het niet laat worden :)Read more

Lima - Barranco

September 13, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 16 °C

Onze jetlag zorgt er ook vandaag weer voor dat we lekker vroeg aan het ontbijt zitten. We plannen onze wandeltour; dit keer langs de kustrand van Lima. Na het ontbijt besluiten we voor vertrek even wat praktische zaken te regelen zoals bustickets. Wat eenvoudig begint ontaardt al snel in een speurtocht via een website die niet gemaakt is voor boekingen via een mobieltje, 'google-translate-vertalingen' waar geen touw aan vast te knopen is, en verwarrende meldingen. Dan maar naar de lobby, waar computers staan - wat een service :) We komen niet veel verder. Pas als we de gehele geschiedenis van de pc wissen én de tickets per rit afrekenen, lukt het. De receptie is daarna zo vriendelijk om de tickets te printen... Zo is de complete morgen opgegaan in 'even snel wat boeken'. In plaats van lopen pakken we nu maar de Uber naar ons startpunt in Barranco. Dit is een rustigere wijk met oude gebouwen en pleintjes. Hier vind je ook de nodige kleurrijke muurschilderingen. We lopen wat rond en bekijken de oude landhuizen. Overigens wel met pijn in t hart, want renoveren kennen en kunnen ze niet. We lunchen bij een aangeraden restaurant IsolinaTarberne. Het is druk, maar het wordt snel helder waarom. Het eten is traditioneel en wordt geserveerd in ruime porties. We nemen twee voorgerechten met een wijntje en dat blijkt zowel heerlijk (vooral de ingelegde vis) als voldoende. Na de lunch lopen we de kuststrook af richting de vuurtoren. Het pad is als voetgangersgebied ingericht met parkjes en hier en daar wat kunstwerken (de Kus - wel groot, niet per se mooi). Dan terug door de woonwijken en de winkelstraat richting het hotel. We eten in het restaurant (Punto Azul) dat werd aangeraden door onze lokale tipgeefster - de ontbijtdame. Over het hotel personeel zijn we goed te spreken :) De gegratineerde St. Jacobschelpen, chevice en gegrilde eend smaken goed (maar weer wat ruim geproportioneerd) en ondertussen vermaken we ons met de kleurplaat op onze placemat :)Read more

Naar Huacachina

September 14, 2019 in Peru ⋅ ☀️ 24 °C

Het wordt tijd om Lima te verlaten en meer van Peru te gaan bekijken. Na het ontbijt pakken we in en checken we uit. Met de taxi zijn we snel bij de bus terminal van waar we zullen vertrekken naar Huacachina. Het verloopt soepel maar de bus is wat vertraagd dus een half uurtje later dan gepland gaan we op weg. Het is een luxe bus en we hebben dus luxe fauteuils en privé schermpje om film te kijken. Het is ongeveer 4,5 uur rijden naar Ica en langzaam komen we uit de grauwe bewolking naar wat meer zonneschijn. In Ica moeten we nog een taxi pakken naar Huacachina zelf - even buiten Ica- ongeveer 10 minuten verder. Het is een onvervalste oase tussen enorme zandduinen. Onze eerste indruk is gemengd - mooie locatie, maar super-toeristisch. We hebben een hotel op de rand van de oase, dus gelukkig wat meer uit de herrie van de goedkopere hostels. Na het inchecken lopen we een rondje en regelen we onze excursie voor morgenmiddag. We gaan buggy rijden door de duinen en sand boarden. Als de zon onder gaat, lopen we een deel van de immense zandduin op om van de zonsondergang te genieten. Prachtig, maar je zit er met 20 man en even verderop rijden de buggies - sommige zonder uitlaat - wat de rust niet ten goede komt. Als het donker is geworden gaan we een hapje eten. Een naastgelegen hotel staat goed bekend om haar eten en dit blijkt geheel terecht. Rozig van de busreis, het gezandstaald worden, het eten en een hete douche, gaan we naar ons bedje.Read more

Buggy rijden

September 15, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 22 °C

We hebben vandaag niet veel op het schema staan. Het is zondag en dus een rustdag. We ontbijten en al vrij snel daarna liggen op onze bedjes bij het zwembad. Alhoewel het hier nét na de winter is, is het prima liggen. We moeten zelfs smeren omdat het niet lang duurt voordat het UV-index 7 is. Als het tijd voor de lunch is gaan we aan de wandel. Naast ons hotel zit een tentje waar we een broodje knagen - simpel maar lekker. Terug naar de bedjes bij het zwembad. Rond half 4 maken we ons klaar voor onze activiteit: buggy rijden en sand boarden. De organisatie gaat zoals bekend: weinig communicatie. Maar we komen bij een buggy en de hebben een chauffeur, gaan met die banaan! De motor klinkt niet overtuigend en als we na 100 meter weer terugrijden, rijst het vermoeden dat het niet de allerbeste buggy is. Toch gaan we weer op pad. Er wordt gas gegeven en we duiken van duinen af, erg vermakelijk. Toch stoppen we vrij snel weer op een mooie duin om foto's te maken. Als we denken weer verder te gaan komen de boards te voorschijn - we gaan hier dus ook de helling af. Beetje laffe helling, maar toch weet Gordon er een goede koprol uit te halen. Michelle doet het beter :) Daarna mogen we op onze buik een echte helling af - lachen - onderaan de duin zit het zand werkelijk overal. We gaan weer in de buggy om nog wat duinen af te duiken maar ook nu stoppen we vrij snel omdat de zon bijna ondergaat. We genieten van de zonsondergang vanaf het dak van de buggy. Helaas is het dan alweer tijd voor de terugweg. Na afloop blijven we nog kijken vanaf een duin naar de invallende duisternis en de opkomende sterren. Tijd voor diner, nou ja, wat lekkere falafel en tortilla chips bij het buur-hostel. Hier valt tot 5x toe het licht uit, dus de koffie doen we een restaurantje verderop. Daarna: zand uit alles peuteren ;) en tukken.Read more

Nazca

September 16, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 20 °C

Anders dan de vorige dag, schijnt het zonnetje al als we opstaan. Het is dan ook eerder dan gister lekker om op een bedje bij het zwembad te ploffen. Prima ochtendje voor het regelen van wat praktische zaken en om te chillen en te kijken naar de kolibries die de nectar uit de bloeiende agave smikkelen - idyllisch :) Rond het middaguur checken we uit en pakken we de taxi naar Ica. We laten de georganiseerde chaos van Huacachina achter ons en pakken de bus naar Nazca. De rit duurt zo'n 2,5 uur en we rijden steeds verder heuvelachtig woestijngebied in. Op wat groene (waarschijnlijk zwaar geïrigeerde) velden na, is alles kaal en dor. We bevinden ons duidelijk in een van de droogste gebieden van de aarde en zien alleen wat groen rond diepere dalen en langs riviertjes (mogen geen naam hebben, maar hebben namen als 'Rio Grande' :). Even voor het plaatsje Nazca ligt een grote vlakte waar de Nazca lijnen liggen afgetekend. Voor nu rijden we er alleen langs. Vanaf de weg zien we een klein stukje van 'de boom'.
    Het hotel ligt gelukkig op twee radslagen afstand van het busstation. Het is het mooiste gebouw uit de omgeving en de binnenplaats is een plaatje. Misschien nog idyllischer dan in Huacachina... Toch moeten we eerst nog even onze vlucht over de Nazca lijnen regelen voor morgenochtend. We informeren wat en eten een verlate lunch. Na het boeken (en een betere prijs onderhandeld te hebben) wordt het tijd om onze coupon voor een welkomsdrankje - Pisco Sour - te verzilveren naast het zwembad. Als de zon onder is gegaan, gaan we, ondanks de late lunch, weer op pad voor diner. We nemen de Lonely Planet tip over en eten heerlijke steak van de grill. De porties blijven een dingetje... veel te veel eten! Vol, maar voldaan gaan we terug. Morgen staat ons een mooie vlucht te wachten.

Nazcalijnen en geogliefen

September 17, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 24 °C

Om 10 uur stipt worden we opgehaald om naar het vliegveld te gaan. We hebben licht ontbijt genomen en zijn al uitgecheckt als we wegrijden naar onze vliegtocht boven de woestijn even buiten Nazca. Daar liggen de lijnen van Nazca (voluit: de lijnen en geogliefen van Nazca en Palpa). Het zijn geogliefen - tekeningen in het zand - van de pampa's van Jumana en Nazca in Peru. De tientallen figuren van dieren, honderden geometrische vormen en duizenden lijnen en lijnenspellen zijn in het woestijnzand van de hoogvlakte van Peru lang bewaard gebleven. We zitten met 2 piloten en totaal 5 toeristen in het vliegtuigje en ongeveer een half uur lang draaien we rondjes rond de figuren. We zien onder andere: de Aap, de Astronaut, de Kolibrie, de Hond, de Handen (of de Kikker) en de Kondor. Het is een mooi schouwspel, maar de vlucht voelt een beetje als een kermisattractie - we draaien scherpe bochten waarbij het vliegtuigje regelmatig schuiner dan 45 graden helt. Je ziet het er goed mee, maar Gordon heeft het na 30 minuten wel gezien. Vlak voor de landing nemen we nog even een kijkje bij de aquaducten van de Inca's die tot op de dag van vandaag worden gebruikt door de lokale boeren - vakwerk dus :) Om bij te komen lunchen we in ons hotel en duiken we het zwembad in. We pakken nu onze rust, vannacht gaan we met de nachtbus naar Arequipa.Read more

Arequipa

September 18, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 14 °C

Eigenlijk begint deze dag gisteravond. Na het avondeten begint de lange wacht totdat de bus naar Arequipa zal vertrekken. Als je niets meer te doen hebt, het stadje 's-avonds weinig te bieden heeft en het langzaamaan best afkoelt, gaat de tijd erg langzaam. We zijn dan ook blij als we op het busstation staan om 22:00 uur. De bus heeft een kleine vertraging maar om 23:00 vertrekken we eindelijk. We gooien direct de stoelen maximaal naar achteren en kruipen onder het verstrekte dekentje. Het blijft behelpen met zo'n nachtbus, maar we pakken nog wat uurtjes slaap mee. Rond 08:00 worden we gewekt. Het ontbijt is een verpakt broodje met een glaasje cola - echt VIP ;) Om 10:00 uur zijn we in Arequipa en pakken we een taxi naar het hotel. Basic, maar prima. We lunchen op een mooie plek met uitzicht over het Plaza del Armas. We maken een rondje en deze 2e stad van Peru blijkt veel charmante oude gebouwen en kerkjes te hebben, opgetrokken uit wit vulkanisch gesteente. Ze zijn bovendien door heel dikke muren aardbevingbestendig. Tussendoor organiseren we nog onze hike voor morgen en het hotel voor na de hike. Omdat de hike 2 dagen duurt en morgenochtend om 03:00 vertrekt, doen we een snelle hap als avondeten en pakken we de tassen vroeg in de avond in. Het zijn al best Spartaanse dagen, maar de komende 2 zullen niet veel beter zijn - het is weer echt 'reizen', geen 'vakantie'. Daarom wacht ons een iets luxer hotel op ons als we van de hike terugkomen :)Read more

Colca Canyon hike - klassiek afzien

September 19, 2019 in Peru ⋅ 🌙 7 °C

Het is een korte en onrustige nacht als om 02:45 uur de wekker gaat. Vandaag gaan we beginnen met de tweedaagse Colca Canyon trekking. We zijn weer té keurig, want pas om 03:40 worden we opgehaald. We nestelen ons in het busje voor een rit van 3,5 uur naar Chivay voor het ontbijt. We nuttigen de (holle) broodjes met jam en wat thee en sap. Niet echt een stevig ontbijt, maar gelukkig hebben we bananen bij ons. Dan door naar een uitkijkpunt waar de majestueuze condors stoïcijns hun rondjes vliegen op de opwarmende lucht. Geheel ongehinderd door de 100 fotograferende toeristen landt een condor op een rots pal naast het uitkijkpunt. Wat een bijzonder gezicht om zo'n groot beest vlak over ons hoofd te zien sluizen. Om 09:00 uur krijgen we van onze gids José een korte briefing en dan gaan we op pad. Het eerste deel is op papier het makkelijkst omdat we alleen maar hoeven te dalen van 3200 mtr. naar 2200 mtr. Dit blijkt lastiger dan gedacht omdat het pad erg steil loopt en het neerkomt op ruim 4 uur lang zigzaggend grote afstappen nemen. We lopen ook onder een strakblauwe hemel en met zonnekracht 12 is dat pittig. Rond 13:00 komen we aan bij San Juan de Chuccho voor de lunch. Dit keer een soepje en Alpacavlees met rijst en patatjes. Na even te hebben gelegen in de schaduw van een avocadoboom gaan om 14:30 uur de rugzakken weer om. Dit stuk bestaat uit een klim terug naar ongeveer 3000 mtr. gevolgd door wederom een afdaling naar 2200 mtr, waarbij we langs kleine huisjes en boeren akkertjes lopen. Onderweg krijgen we uitleg over de verschillende soorten planten en vruchten. We worden zelfs nog even beklad met geplette luizen (klinkt heel vies, maar deze rode kleurstof wordt verkocht aan t westen voor make-up en consumptie). De middagzon maakt de hike er niet gemakkelijker op. De groep loopt inmiddels vrij ver uit elkaar omdat het voor meerdere mensen erg intensief blijkt. Als dan eindelijk de top bereikt is - gelukkig met af en toe stukken in de schaduw - martelen we de knieën nog even flink met de afdaling naar het dal. Het gaat steeds moeizamer en de pijn in benen, rug en knieën gecombineerd met uitdroging, oververhitting en de hoogte eisen hun tol. Als we in de schemering het dorpje bereiken neemt Michelle een duik in het zwembad, maar stort Gordon op bed en slechts met paracetamol, ORS en liefde van Michelle kan er om 19:30 uur iets gegeten worden. Daarna, naar bed - althans na het controleren van de kussens en lakens op eventueel aanwezig spinnen of schorpioenen. (Wat is er ook alweer zo leuk aan hiken!?!)Read more

Terug naar Arequipa

September 20, 2019 in Peru ⋅ ☀️ 18 °C

Het is 05:15 uur als we uit een diepe slaap ontwaken. Gezien onze fysieke staat hebben we gisteravond het wijze besluit genomen om ieder een ezel te huren om ons de berg op te lopen. Dit heeft een bijkomend voordeel dat we een uur langer konden slapen dan de mensen die gaan lopen. De helling is namelijk nog steiler dan gister en gemiddeld loopt men er 3,5 à 4 uur over - de ezels doen het in slechts 1,5 uur. De ezels bikkelen goed door en onderweg halen we regelmatig (zwetende, bleek weggetrokken en vooral jaloers-kijkende) mensen in. Dankzij de ezels kunnen wij nog wel een beetje genieten van de omgeving. De conclusie is echter dat het extreem zwaar voor ons zou zijn geweest om weer boven te komen zonder hulp. Bovenaan verzamelen we en gaan we ontbijten met verse coca thee. Vanaf nu zit het lopen erop! De bus gaat rond 09:30 uur op de terugweg. We stoppen nog bij een uitzichtpunt (inclusief verplichte knuffel Alpaca) en bij hot springs. Daar gaan veel mensen even het hete water in om de spieren te ontspannen. Daarna gaan we verder naar Chivay (3600 mtr.) voor de lunch. We slaan het restaurant (met harde panfluitmuziek) waar we heen geloodst worden over en zoeken zelf wat uit. Het blijkt een gouden greep. We eten in alle rust een heerlijk maal, terwijl de bediening heel hard z'n best doen - we komen even bij. Na de lunch gaan we de hoogte in. We rijden verder naar een ander uitkijkpunt op 4900 mtr. Dit biedt een prachtig uitzicht op besneeuwde toppen van de vulkanen die rond Arequipa staan waarvan een enkele met karakteristieke aspluim. We blijven er niet lang. De kou en de hoofdpijn door de relatief snelle stijging in hoogte zorgt er voor dat we maar kort blijven. We zijn opgelucht als we rond 18:30 terug zijn in het hotel. Het is vrijdag dus 'pizza-night', maar na besteld te hebben in het restaurant wordt het 'take out'. De wisselingen in hoogte en tussen hitte en kou eist voor de tweede dag z'n tol bij Gordon. Gelukkig hebben we meer dan genoeg medicijnen bij ons en kan ook Gordon uiteindelijk van zijn pizza genieten. Wat een dag...Read more