Top 10 Travel Destinations Western Sahara
Show all

Essmara

February 16 in Western Sahara ⋅ ☀️ 29 °C

Tolle Fahrt durch die Wüste und dann hat sich das Handy bei voller Fahrt selbstständig gemacht. Es hat den Aufschlag auf Asphalt überlebt, kann ich nur empfehlen unkaputtbar.
      Super Campingplatz in der Wüste gefundenRead more

Jour 12

March 24 in Western Sahara ⋅ ☀️ 21 °C

Jour 12

Départ 7h30.
      On file vers la frontière, arrêt mécanique 80km avant. On s’installe dans une station service Shell, au moins on est à l’ombre.

Max et Kevin sont plus qu’à 150km de nous quand ils cassent une chaîne… ils vont bricoler comme ils peuvent en bord de route pour repartir le plus vite posible.

Une des valise à Simon a fondu sur le pot d’échappement, il perd quelques affaires au passage 😂 on sort le scotch et on répare.

On remplit des bidons d’eau de 5l avec de l’essence pour augmenter notre autonomie et pouvoir faire la piste du train entre nouadhibou et choum (environ 450km).

On arrive à la frontière, la sortie marocaine se fait assez facilement. On enchaîne sur le no man’s land, environ 2km de piste cailloux / sable avec des voitures dépouillées au bord pour arriver à la frontière mauritanienne.
      Le spectacle peut commencer ! 🤡
      On rentre dans un premier bureau, « chef police » le « chef » est allongé sur un petit matelas dans le coin de son bureau. Il se lève péniblement, allume sont pc sans même enfiler ses chaussures 😂 il est très sympas et nous donne des conseils. Il essaye de prononcer nos prénoms, ce n’est pas une réussite : Baptttiiitiste, il enchaine sur un « bienvenu et bon … » On aura pas la suite …
      2ème bureau, le gars contrôle ce que le premier a fait, moins sympas mais chaussé.

3ème bureau, un chien vient renifler les motos.
      4eme bureau, prise d’infos pour le visa. 5eme bureau, studio photo et prise d’empreintes.
      Retour au bureau du 4 eme pour l’impression du visa.
      6eme bureau signature du visa. Au même moment l’un des policier a saisi un pc, il essaye de le brancher et l’allumer, sur le pc c’est gravé «département, val de Marne ».

7ème bureau c’est l’importation du véhicule, là aussi on réveil le monsieur.
      8ème bureau, l’assurance, un policier en uniforme mais corrompu nous accompagne et nous demande de l’argent.
      Après 3h30 d’efforts, on sort de ce bordel ! Mais surtout on est 7, entre le 6ème bureau et le 7ème, max et Kevin nous ont rejoint 😂

On décide de foncer vers la fameuse piste pour trouver un coin paisible et planter la tente avant la nuit.
      On croise le train dès notre entrée en Mauritanie, la longueur, le bruit et le nuage de poussière que ça repend c’est impressionnant !
      Ça fait deux jours que Max et Kevin font plus de 700km pour nous rattraper, ils sont bien fatigués et Max va galèrer pour faire les derniers kilomètres dans le sable.

On sort les réchauds et on cuisine, raviolis pour certains, thon, paella pour d’autres, riz au lait etc. On ne se laisse pas abattre.

Au dodo 21h00.

Pour notre équipe : 460km Dakhla - بو انوار

Transalp 1 (chaîne cassée) - Tenere 7

Pour nos mamans qu’on aime tant, ne vous inquiétez pas, j’essaie de publier le résumé au plus tôt, en fonction de la connexion internet. Des bisous de toute l’équipe ✌️

Dakhla - rustdag

November 2, 2022 in Western Sahara ⋅ ☀️ 24 °C

Heerlijk uitgeslapen en oh wat kan douchen lekker zijn. We zitten op de begane grond en hebben de grootste druk. Op het balkon van de 4de werd het ontbijt geserveerd. We zitten hier ook met het team van Jonito, zoon Joost en Albert Jan. Wat ècht heel bijzonder is, is dat AJ met Paul gewerkt heeft. Jonito is naar het bestuursoverleg, en even later komt over de app binnen dat we morgen om 10.00u bij de grens met Mauritanië moeten zijn. Het is 350km dus minimaal 4u rijden. Het plan wordt om 5.00u te vertrekken.
      We moeten voor 3d eten en vooral water meenemen, en zorgen dat we volledig af getankt zijn. Diesel is daar wel te verkrijgen maar momenteel blijkt benzine schaars. We gaan naar de supermarkt en naar verschillende stalletjes voor groente en fruit. Je vult gewoon een afwasteiltje, hoppa op de weegschaal en je hebt een grote tas groente voor 26 DH (2,6€). Het fruit werd wel apart gewogen en daar kostte een volle tas 62 DH. Van thuis een lege eierdoos meegenomen. Bij de kippenboer, verse eieren gescoord. Bij diverse stalletjes hangen in de openlucht gefileerde kippen en flinke stukken vlees aan haken en wordt (kamelen)vlees uitgebeend. We doen nog een rondje om geld te kunnen wisselen en een lokale simkaart te kopen.
      Nu we toch in de auto zitten rijden we door naar de zuidpunt Punta Sagra, waar de lagune en de atlantische oceaan bij elkaar komen. Er liggen honderden vissersboten. Tonny vindt hele grote schelpen tussen het vele plastic en rommel op het strand. De vele zwerfhonden worden gevoerd door Marleen (met de laatste hondenbrokken) en Robert (oud brood). Als de kleine pup met een brood er vandoor gaat wordt er gevochten. De politiemannen komen naar ons toe en vragen of ze de honden moeten doodschieten…. Nee niet nodig!
      Terug in het centrum hebben we geluncht, aan de boulevard op terras in de schaduw onder de bouganville. Robert en Tonny rijden samen door langs de lagune naar het noorden. Het is eb en de lagune staat droog, we zien auto’s in de verte staan. Na wikken en wegen (graag willen maar is het ook verstandig) gaan wij ook de lagune op en rijden langs de rand. We vinden een verse track en volgen deze het meer op. Toch voelt het niet goed als we zien dat de sporen die we achterlaten dieper worden. We keren om (‘s avonds blijkt dat een ander team daar de auto heeft moeten uitgraven). We steken de weg over en gaan naar de atlantische kustlijn. Er is niemand. We parkeren de auto en genieten van het geluid van de wind en golven. Het licht is prachtig. Er komt een visser voorbij die zijn hengel uitgooit. Verder is er niets, heerlijk zo met z’n 2en, lekker zitten en genieten. Enige zure… Tonny is op de nieuwe bril gaan staan, dus de glazen zijn beschadigd. Hopelijk kwestie reisverzekering.
      Bij het hotel mesten we de auto uit en herpakken we de boel. Ondertussen loopt het dakterras vol met andere teams. Gezelligheid bij zonsondergang. We worden nog even op de foto gezet door de bazin, of ze hem als promo mag posten bij booking. Ja hoor.
      We vertrekken richting centrum voor een hapje eten, terug naar de lunchplek. En het duurde en duurde, er werd niet gevraagd of we iets wilden drinken, het was te druk. Kortom na 20min zijn we vertrokken en kwamen we bij Bisiouc terecht. Super tent, 3 man personeel die in de overvolle tent een plek voor 10 man creëerden met zoveel swung, snelheid, servicegerichtheid en plezier. Ook hier op de foto gezet.
      We gaan slapen. De wekker staat op 04.15u. Het ontbijt is al op de kamer gezet.

Morgen naar Mauritanië, mogelijk 5 dagen offline

Dakhla

November 1, 2022 in Western Sahara ⋅ 🌙 22 °C

Een rustige start, we hoeven slechts 540km over snelweg.
      Lokaal op zoek naar een bakkertje, gevonden naast de patisseri, verse jus in bierpullen met mega croissants/ chocolade broodjes.
      We zitten buiten op terras, te kijken hoe de veegdienst zijn straatje schoon houdt met bezem en een blik gemaakt van een doos. Van de bakker krijgt hij een croissant toegestopt. Er komt een auto langzaam inparkeren. Zou meneer weten dat hij een lekke band heeft? Wat is een band, wat is lek, rechts….Monieur, le pneu a droite is flat. Monsieur kijkt op, glimlacht en wijst naar het pand waarvoor hij de auto heeft gezet, aha een garage!!
      We vertrekken, en rijden langs de kustweg, snelweg, 4 baans, één rechte weg, met af en toe een bocht. Eerste deel met mist vanaf zee. Verder niets, één vlakte. Met regelmaat een tankstation, de één al verder afgebouwd dan de ander. Verder niets, geen dorpen niets, wel dromedarissen die besluiten direct langs de weg te moeten staan grazen. Via de jbl die op het dashboard ligt kiezen we om de beurt een afspeellijst. De random vraag “met wie zou je wel eens willen dineren” (Barack Obama en Jane Goodall) leidt tot allerlei leuke gesprekken. Des te verder richting Dakhla we komen, komen ook de politie-stops. De politie benadert ons zeer vriendelijk, willen weten waar we naar toe gaan, krijgen een kopie met alle gegevens. De één maakt er een studie van, de ander is al snel tevreden. We lunchen aan de lagune aantal km voor Dakhla, verse vis, briesje erbij, heel ontspannen. De entree naar de stad is groots met lantaarnpalen, vlaggen, palmbomen, fonteinen op de rotondes. Ons familiehotel voor 2 nachten ligt aan de boulevard. Wat een leuke plek, met smaak en oog voor details ingericht en gestyled. Op het dakterras een leuke loungeplek, met gevulde (bier)koelkast.
      Robert en Bowy gaan opzoek naar een garage om de uitlaat te laten repareren. Snel gevonden, één straatje met kleine garages en onderdelen. De één doet platen, de ander motoren en weer een ander uitlaten. Kortom snel gefixed. Binnen een half uurtje probleem opgelost. En een groot plezier voor the boys die nog naar het werk bij andere auto’s hebben gekeken. We lopen ‘s avonds nog even door het centrum, één en al levendigheid. De vrouwen en kinderen komen bij elkaar in het park en de mannen zitten in het theehuis. We eten een swarhma op terras (de helft van de groep moet wat anders kiezen, de shoarma is op, en dat in een shoarma-tent, te grappig). Op de boulevard gaan we 5min crossen voor 1 euro in een soort van botsautootje in de vorm van een zeepaardje. Ze gaan hard en zijn zeer wendbaar. Hilarisch.
      Net als in Laayoune is in Dakhla de temperatuur met zo’n 20-24graden zeer aangenaam, de zeewind zorgt voor de verkoeling. In de avond is een lange mouw niet overbodig.

Laayoune

October 31, 2022 in Western Sahara ⋅ ⛅ 24 °C

s Ochtends was iedereen om 7 uur op om te ontbijten. Er was een probleem in de keuken en alle broden moesten 1 voor 1 in een tosti ijzer warm gemaakt worden. Dat duurde dus wel even. That’s Africa. Tonny had heel beroerd geslapen door het gesnurk van Robert.
      Wij zijn toch om half acht vertrokken. Net buiten de poort kwamen we de camping eigenaar tegen op zijn brommer met verse broodjes en flapjes. Hij stond er op dat we er een aantal meenamen. Jammie.

In een dorpje kwamen we langs een soort winkel van sinkel. Robert met Marleen naar binnen. Twee dames die alleen Arabisch spraken uitgelegd dat we brood wilden. Met handen en voeten ging dat. Voor 40 cent twee broden en we konden op stap.
      We doken een paar kilometer later de wadi in en begonnen een trail van 140 km offroad. Wederom prachtige natuur met de mooiste bergen en ook vlaktes. Het was vooral een flora en fauna dag. Roze bloemetjes in stekelstruiken. Gele vruchten in de bomen. Woestijn meloenen die zeer bitter smaakten. Veel wilde dromedarissen en twee woestijnvossen gespot. Onverwacht en dus heel gaaf. De track volgen we via Wikiloc app. Toch is dat af en toe moeilijk. Ergens werd de track asfalt en zijn we via een prachtige weg door de bergen de heuvel rug overgeslingerd. Helaas boog aan de andere kant van de heuvel de weg de verkeerde kant uit dus moesten we weer terug om de track te vinden. Prima gelukt. Rond kwart voor 1 een boom gevonden waaronder we geluncht hebben. Daar de tweede woestijnvos gezien en twee prachtige roofvogels. Na kwartiertje lunchen afgerond met een Nespresso en weer doorgereden. Na paar uur kwamen we boven aan de heuvel en was naast de bestaande track een asfalt weg aangelegd. Dan wordt het wel erg handhaven om offroad te blijven rijden. Daarnaast moesten we nog helemaal naar Laayoune dus we zijn over de weg gegaan. Maar weer super genoten van het spektakel van de offroad trail en veel stof gehapt. We hebben wel een probleempje met de uitlaat waar een emof niet goed meer is.
      Omdat wij achter de groep aanreden kregen we door dat de camping waar we zouden overnachten niet op ons komst gerekend had en dat er ook geen enkele voorziening was. Dus via booking.com hotelletje in Laayoune geregeld. Eind van de middag zijn we dan weer aan de kust en parkeren we gewoon de wagen in Laayoune.
      Prima hotelletje. Grappig dat ze de gasten probeerden aan te moedigen om de trap te nemen. De trap was voor de atleet in je en op de eerste treden van de trap kon je aflezen hoeveel calorieën je per tree had verbrand. Water deed het niet. Maar de technische dienst is geweest en draaide nog wat geheime kranen open om de waterdruk te verhogen.
      Heerlijk gedoucht. Daarna stad ingegaan om te gaan eten.
      Was nog niet zo eenvoudig. Uiteindelijk in prima tentje beland waar we pizza/shoarma konden eten. Enorm gastvrij en vriendelijk. Feest. Daarna gecrasht in het hotel.

Last maroccan market for now

November 7, 2019 in Western Sahara ⋅ ⛅ 19 °C

Der Duft, der uns bereits etliche Schritte vor dem Gewürzstand begrüßt - betörend!!! 😏😌🥰🤤 Geröstete Erdnüsse für die Fahrt morgen nach Mauretanien, Gemüse für unsere Kochsession unterwegs und unfassbar leckere Kichererbsen mit frischem Knoblauch und Gewürzen die jede Synapse zum klingen bringen! 😍😍😍 We looove maroccan streetfood!!! Ein fantastischer letzter Abend hier!!! Merci bien! ❤Read more

Durch die Westsahara Teil 2

January 28 in Western Sahara ⋅ 🌙 15 °C

Wir beschlossen am Vorabend heute früh aufzubrechen, also klingelte der Wecker im 8.30 - lange vor Sonnenaufgang. Der Vollmond stand noch weit über den Horizont und hüllt das Szenario in romantisches Dämmerlicht. Der Wind pfeift ganz frisch und das Tosen des Alantiks macht das ganze auch nicht wärmer. Schnell Brotzeit für die Fahrt und Kaffee kochen. Julia beschliesst zu Fuss der Strasse zu gehen um die Kamele mit unseren Bio Abffällen zu füttern. (die Google Sprachengabe versteht hier "um die Familie zu finden" 😁🤔)
      Julia ist heute am Steuer, um das avisierte Zwischenziel Ad- Dakha, eine Bucht mit einem guten Fischrestaurant bloß nicht zu verpassen. Der kurze Abstecher auf die langgezogene Landzunge hat sich gelohnt : Languste als Vorspeise, eine reich garniert Fischplatte und das ganze direkt am Meer, sollten uns für die langweilige Km Fresserei auf der Schnurrgeraden, nicht enden wollenden Straße gegen Süden entlohnen. Im Führer wird geschrieben, dass nach 20 km die erste von drei Tankstellen mit verbilligtes Diesel kämen. Entgegen dem Vorsatz bei Ebbe im Tank jede Tankgelegenheiz zu nutzen, wird die große Shell-Tankstelle am Kreisverkehr zur Auffahrt zur N1 rechts liegen gelassen. Es kommen ja noch drei "günstige " Tankstellen. Die erste schien nicht mehr bewirtschaftet zu sein. Egal, 30 km weiter kommt die nächste. Diese ist aber definitiv zu, da wurde höchstens noch Sand aus dem Zapfhahn kommen. Die dritte Tankstelle der Afrika Oil Kette kommt in 89 km. Die Tanknadel zeigt seit langem Null an, aber ich habe ja bei Abfahrt vom Fischrestaurant noch gemessen: es waren noch 12 cm Diesel im Tank. Das war aber vor 120 km! 🥶 Das Gaspedal wird nur noch mit dem Samtfüssen betätigt, da die Strecke am heutigen Sonntag nicht sehr viel befahren ist. Ohnehin liegen am Straßenrand nicht einmal noch tote Hunde oder Kamele. Nur nur alte LKW Reifen mit zerfetzten und abgelaufenen Karkassen säumen den Weg. Bei der Tankstelle dann endlich angekommen muss ich erst den Tankwart suchen. Als ich ihn endlich gefunden habe, läuft er aber mit dem Handy am Ohr einfach an mir vorbei. Er muss erst das Notstromaggregat anschmeissen um die Dieselpumpe zu bedienen .Wir tanken nur 100 Euro also knapp bei 90 Liter, da er keine Kreditkarten nimmt. Laut Navi kommt die nächste Tankstelle schon in 49 km! Nach nach 30 Kilometer hüpft die Anzeige des Garmin aber dann plötzlich auch 120 km bis zur nächsten Tanke. Also geht es mal wieder per Nachtfahrt weiter, das heisst Julia fährt diesmal. Obwohl sie ihre Sache wirklich gut macht, mache ich mir mehr und mehr Sorgen. Mit zunehmend Dunkelheit, wird die Straße auch noch schlechter und enger. Langsam wird Julia schon blau im Gesicht, vor lauter luftanhalten wenn ein LKW in der Dunkelheit entgegenkommt😄
      Die letzte Tankstelle vor der Grenze nimmt dann auch keine Kreditkarte, aber der Tankwart gibt sich alle Mühe und stopft den Tank mit seinen Fingern Rand voll. Es geht noch wenige Kilometer im Stockfinsteren weiter Richtung Strand. Die Anfahrt dorthin führt über eine böse Wellblechbiste, bei der ich die JuSe schon fast quer stellt. Wir haben noch nicht einmal die Leiter aufgestellt, als schon ein Soldat aus der Dunkrlheit bei uns auftaucht. Freundlich erklärt er uns, dass es hier in Militärgebiet sei und wir deshalb unmöglich stehen bleiben können. Also wieder zurück über die Rüttelpiste zur Straße. Dort zeigt sich, dass eine Schranktür der Welllblechpiste nicht stand gehalten hat.Alle Süßigkeiten und Geschenke die wir für Kinder mitgenommen haben, waren am Boden verteilt. Es gibt morgen wieder was auszubessern!

• Day 1,496

Foum el-Qued

Yesterday in Western Sahara ⋅ ☀️ 20 °C

Zuerst bin ich nach Tarfaya gefahren, um mich davon zu überzeugen, daß wirklich keine Fähre nach Fuerte fährt. Tut sie nicht.

Da es noch früh war und der Parkplatz eher öde, bin weiter gefahren und stehe jetzt hier in Foum el-Qued auf einem Parkplatz am Strand.
      Das ganze Kaff sieht aus, als würde man erst mal bauen und dann hoffen, daß Menschen kommen. Bislang eher erfolglos und dementsprechend gibt es kaum Infrastruktur. Dagegen war in Tarfaya ja die Hölle los. Mit Ach und Krach gerade mal einen Laden gefunden

Egal. Die Hunde waren baden, wir sind am Strand gelaufen und morgen geht es weiter.

Marokko gibt sich ja viel Mühe, um Menschen dazu zu bewegen, in die West-Sahara zu ziehen. Unter anderem ist der Sprit hier günstiger. Ich habe vorhin umgerchnet 0,99 statt 1,22EUR bezahlt. Da kommt Freude auf

Noch knapp 500km bis Dakhla und 3800 bis Abidjan.

Dakhla

February 22, 2023 in Western Sahara ⋅ ☀️ 18 °C

Dakhla, eine Stadt mit morbiden Charme. Wir füllen unsere Vorräte auf, die nächsten 10 Tage wird es wohl keine Einkaufsmöglichkeiten mehr geben. Wir gehen noch einmal gut essen und übernachten neben der Baustelle......c'est la vie. Morgen fahren wir bis kurz vor die mauretanische Grenze, übermorgen beginnt das Abenteuer.Read more

Reparaturen

February 15 in Western Sahara ⋅ 🌬 22 °C

Gestern Nacht Hauptscheinwerferlampe durchgebrannt gleich beide Wendeln. Ersatz besorgt nur nicht TÜV gerecht, aber wenn interessiert das schon. Beim Dauerwind hier am Meer eine Zeltstange durchgebrochen und afrikanische Lösung gefunden. Mal sehen ob das hält.Read more