Satellite

Terracotta leger

November 5, 2019 in China ⋅ ⛅ 14 °C

Vandaag gaan we naar één van de hoogtepunten van deze reis, het Terracottaleger. Dit leger is gevonden in 1974 en is een grafkelder van de eerste keizer van China, Qin Shi Huangdi, die 2200 jaar geleden leefde. Hij geloofde dat het graf zijn paleis voor de eeuwigheid was. Dus hij vulde zijn grafkamer met giften die ervoor moesten zorgen dat zijn ziel in het verdere leven gevoed en beschermd werd. Het museum is een erg groot complex, zoals de Chinezen van alles een imposant geheel maken.

We beginnen in de minst grote zaal, waar een bronzen paard en een koets te zien zijn. Ook zit er goud en zilver in verwerkt, wat in die tijd heel bijzonder was om die verbindingen tussen deze metalen te maken. Helaas is het een replica, dat valt een beetje tegen.

We gaan naar pit 3, waar vooral officieren staan. Dat is al een stuk mooier. Er zijn ook paarden en alles is goed te zien. We vervolgen de rondwandeling naar pit 2. Hier is bijna alles nog onder de grond. Je ziet wel opgravingen waarbij je de kapotte beelden ziet liggen. Dan zie je ook hoeveel werk het moet zijn om ze weer in elkaar te zetten. Voordat we verder lopen, gaan we eerst lunchen. Er is een buffet in combinatie met gerechten aan de tafel. Ik eet nog steeds niet zo veel, want het valt nog niet helemaal goed.

Daarna volgt het hoogtepunt van het museum, pit 1. Dit is de grootste hal waar een groot gedeelte van het leger staat. Dat is heel indrukwekkend om te zien. We lopen op ons gemak een rondje door de hal. Vooraan staan de soldaten in rijen opgesteld. Ze hebben allemaal een eigen, uniek gezicht. Meer naar achteren zie je werkruimtes waar aan de beelden gewerkt wordt.