• Day19

Moreton Island Safari

October 19 in Australia ⋅ 🌧 18 °C

(Summary in English below for those cool people we met this day ;-)) Wat een topdag. Bizar wat een geluk we hadden met de timing van het weer. Maar misschien draait alles vandaag om goede timing want precies 4 jaar geleden kruisden onze paden omdat we op het juiste moment op de juiste plek waren.
    We scoorden een ontbijtje om de hoek van het hotel (in Brisbane) om 6uur sochtends. We pakten daarna de lime-stepjes naar het station om de bus te halen naar de haven. De stepjes mochten helaas niet door onze kortse weg dus ff omrijden waar we naast een politie auto belanden en we geen idee hadden wat onze plek op de straat was. Dit boeide niet zo kennelijk dus net op tijd bij t station bleken we de stepjes daar niet kwijt te kunnen. Na 10 min bergop zwoegen omdat we de stepjes niet opslot kregen omdat de gps niet zo snel merkte dat we uit de zone waren. Beide terug gerend om net op tijd de bus in te kunnen. Alsnog deed de bus er 10min over om te vertrekken omdat er wat andere passagier problemen waren. Bij de haven de ferry op en naar Moreton wat onder Fraser island ligt. Het was al betrokken en halverwege de trip kwam de hemel naar beneden met hagel en al. Gelukkig zaten we droog in de Ferry en toen we aan land gingen was dit alleen nog maar een drupje. Toen we bij de trucks waren van onze toer brak het even open maar toen we onze wetsuits aandeden voor t snorkelen kwam de hemel weer naar beneden. Gelukkig een warmer buitje dit keer en al snorkelend niet veel last van. Wel jammer dat we niet gelijk los mochten zwemmen maar na met 9 personen achter de jetski naar de wrakken gesleept te zijn konden we wel al snel meer onze gang gaan. Daarom ook als enige 2 de wobbegong shark gespot. Ik (Daan) zag hem liggen tussen 2 schotten in en zag het vooral aan de vinnen dat het een haai was want het was een heel bijzondere. Met zijn camouflage kleur lijkend op een leopardshark met wat ze hier noemen een shaggy beard een bizar beest om te zien. Maris dacht dat hij dood was maar zo liggen haaien nou eenmaal te tukken en dood gaan ze drijven. We waren als vissen in t water en konden dit keer prima terug zwemmen terwijl de rest met jetski werd teruggebracht. Na het snorkelen kwam het kayaken in transparante boten en ook dat ging als een speer zelfs zo goed dat toen er een bootje omsloeg (teveel onhandige aziaten bij elkaar) en Dave de gids ging helpen wij ook een helpende hand konden bieden door naar Natasha op de jetksi te peddelen (best een eind tegen de stroom in) en zelfs nog terug waren voor Dave de omgevallen boot en de aziatische man die niet kon zwemmen (wat doe je dan hier?) naar de kant kon brengen. Daar zei de superrelaxte Dave heel droogjes dat hij zelf ook aan t zinken was maar dit maar even voor zichzelf had gehouden haha.
    Na nog een hoosbui om in af te spoelen (tijdens het kayaken was het droog) en geholpen te hebben met alles van iedereen opruimen hadden we een chille lunch en leuke gesprekken met de gidsen. Dave bracht ons erna naar de Moreton Island Desert in een supertruck via een heel hobbelige weg en liet ons daar zandboarden. Op het natte zand werkte alleen nylon echt goed en het lukte me (Daan) om 4 keer te gaan (en dus ook 4 x omhoog te rennen) en ook nog andere erop te laten gaan omdat er maar 2 waren. 1e keer op me buik, 2e keer op me kont 3e keer handen los en vasthouden met me voeten en 4e keer samen met Maris die ook al 1x alleen was geweest. Het gaat best hard maar niet hard genoeg om bochtjes te maken. Wel genoeg voor adrenaline en voor Maris om hoogtevrees te hebben dus respect voor haar. Een bakkes vol met zand verder gingen we weer terug naar het strand om daar nog ff te relaxen tot de wolken kwamen en het toevallig ook tijd was om met de ferry terug te gaan. Tijdens het genot van wat drankjes super leuke gesprekken gehad met Natasha die er ongeveer dezelfe levensstijl op na houd en ook veel reist. Hopelijk zien we haar nog eens. De busrit met John was ook grappig, goede Aussie humor is zeker te waarderen. Terug bij t station weer stepjes gescoord en dit keer in een bijna rechte lijn naar beneden gezoefd. Gezwaaid naar de down under bar en in t hotel ff gefitnessed in de gym. We hadden nog energie over. Opfrissen en lekker uiteten in de winkelstraar, rustig aan gedaan met een pizza en een cocktailtje en ik had gezegd dat ik alleen ergens wou eten waar ze een lemon merengue taartje zouden hebben. En dit helemaal vergeten maar ja hoor het stond er gewoon tussen. Perfect ook dit weer super mooi uitgepakt. In t hotel nog onze koffers ingepakt terwijl harry potter aanstond en maar voor 12ve naar bed want morgen wordt de langste dag ever. Groetjes Daan en Maris.

Hi fans here in english if google didn't help ya ;-)
    Great day with the best of timings, 4 years ago great timings made us connect. Today the rain was there when we didn't care or even loved it. The snorkel part was awesome especially when we could break from the group a little and found the wobbegong shark witch is a very special shark camouflage a little like a leopardshark and with an added shaggy beard (so we learned ;-)). The shark lay perfectly still between 2 walls of wreck so it was hard to find and a little difficult to close in but i must have a good shot on the gopro anyway. When all went back with the jetski we could swim back since we were capable enough and asked to do it. After snorkeling the kayaking was fun inside transparant kayaks allthough looking through wasn't good for my motion sickness but the water was so clear you could see enough around. The end of the kayak trip was quite interesting when 2 kayaks bumped and 2 guys tipped over. I never seen this happen when 'not on purpose' but with the amount of asian people involved it probably made sense this could happen. There were even 2 that couldn't swim and still went on this tour, "ignorance is bliss" but I think it is just a little short sighted if you need to be rescued all the time. So when they were in the water the guide did go and help them out but we offered some help as well. He said to head on back and since we were faster maybe send Natasha on the jetski. But we saw she wasn't back jet and since we were great paddlers by now so we were as fast to get Natasha and back as the guide (Dave) who helped the tipped over guys. This Dave was really relaxed and said when back that he was sinking also and decided not to tell to prevent any panic from the non swimmer guy ;-). We helped load up and when the rain came back again we had a nice swim and shower to rinse off. Lunch after and the sun came out again and great chats with the tourguides. After that we had a good bumpy trip in this big truck to the dunes called "The Moreton Island Desert" on these sand dunes Dave showed us how to sandboard but on wet sand only 2 boards would work. Guessing they were Nylon they went fast enough for some adrenaline so I managed to go 4 times and also let other from the group give it a shot. Once flat head first the next 2 slides were sitting straight up once with arms free holding the board with my feet. Last run together with Maris after she went once on her own as wel (little daredevill conquered her fear off heights again). When done and back to the beach we had only good weather and sun sincd the truck ride. Clouds came when we needed to go and on the ferry while having some drinks we had again a very good time talking to Natasja who really has this amazing attitude and lifestyle looking a little like our own but way different background. Now we know someone from Micronesia (We knew the existance but could only guess it was somewhere in the Pacific). Exchanging facebooks since some people you just want to meet more often. Said goodbyes, did the trip back with John the funny busdriver and back in the hotel did some fitness before going out for diner in Brisbane Center. An excellent day typically Australian with good vibes and wonderfull people.