July 2015

Calgary

July 9, 2015 in Canada ⋅ ☀️ 25 °C

Om 9 uur in de ontbijtzaal voor een simpel Canadees ontbijt.
    Vooral voor Nicole smullen: een donut, een wafel en een muffin.

Na het ontbijt eerst kort even de stad in. Aan de rand van het centrum werden we al een keer stil gezet door politie omdat er een korte stoet van de Stampede langs kwam. Na de auto geparkeerd te hebben onder de Calgary tower hebben we een korte wandeling gemaakt door het centrum waar nog meerdere aan de Stampede gerelateerde activiteiten plaatsvonden. Vervolgens zijn we nog even langs het olympic parc gereden, maar de schaatshal waar Yvonne van Gennip haar 3 gouden medailles won was daar niet en hebben we ook niet verder naar gezocht. De temperatuur was inmiddels weer opgelopen tot ca. 30 graden dus we waren blij met de airco in de auto.Read more

Lac des Arcs

July 9, 2015 in Canada ⋅ 28 °C

Na een dik uur rijden kwamen we om net voor 14:00 uur aan bij ons hotel in Dead Man's Flats. Ons appartement was al klaar en viel zeker niet tegen: een royale woonkamer en keuken en op de tweede verdieping twee slaapkamers met elk een eigen badkamer. Geen probleem om hier 3 nachten te verblijven.
    We hebben niet veel last van de jet-lag (8 uur tijdsverschil met Nederland) maar gaan wel op tijd naar bed. Wilma en Nicole gaan eerst nog even de hot-tub in.

Lake Emerald

July 10, 2015 in Canada ⋅ ⛅ 28 °C

Op normale tijd wakker en opgestaan en vervolgens op ons gemak ontbeten.

We besloten om eerst naar Lake Louise te rijden alwaar we een raft voor zaterdag voor Nicole en Frank hebben gereserveerd. Lake Louise is mooi maar het was er erg druk daarom besloten we door te rijden naar Lake Emerald. Ook een heel mooi meer, met diep blauw water. Na een wandeling rond het meer op een terrasje een heerlijke, tropische non-alcoholische cocktail gedronken. Het was weer tegen de 30 graden, maar de eerste (onweers-)buien begonnen zich aan te kondigen.

Frank heeft ons vervolgens veilig teruggereden richting de snelweg (tot de natural bridge). Nadat we deze brug hadden gefotografeerd begon het inderdaad te regenen.

Takakkaw watervallen

July 10, 2015 in Canada ⋅ ⛅ 23 °C

De bui was echter van korte duur en toen we een half uur later (na enkele zeer scherpe haarspeldbochten) bij de Takakkaw watervallen kwamen was het weer net lang genoeg droog om ook even naar deze watervallen te lopen.Read more

Copperstone

July 10, 2015 in Canada ⋅ 21 °C

Vervolgens terug naar Canmore gereden. ’s Avonds zagen we op het Canadese journaal dat er in het Jasper national park een grote bosbrand woedt. Op dit moment wordt het stadje Jasper, waar we zondag voor 2 nachten naar toe willen, niet bedreigd (en is de bosbrand daar nog ver van verwijderd), maar de keuze wat we maandag zullen gaan doen wordt waarschijnlijk wel iets beperkt.Read more

Eerste beer gespot

July 11, 2015 in Canada ⋅ 11 °C

Vanochtend met de gondelbaan bij Lake Louise omhoog gegaan. Het terrein van de skipistes staat bekend als het leefgebied van ca. 12 grizzlyberen. En, ja hoor, op weg naar boven heeft Wilma ook de eerste beer gezien. Helaas ging de gondel verder, dus geen gelegenheid voor een foto, Nicole zag de beer ook nog net. Voor Frank en Piet ging de gondel te snel, zij moeten het voorlopig doen met de opgezette beren in het infocenter.

Eenmaal boven hebben we nog een wandeling gemaakt door het berengebied, maar geen beren meer gezien.

Raften op de Kicking Horse River

July 11, 2015 in Canada ⋅ 11 °C

Na het tochtje met de gondel in Lake Louise, werden Nicole en Frank opgehaald om te gaan raften. We gingen met een busje naar het gebouw van de rafters en werden daar ingepakt met wetsuits, splash jackets en zwemvesten. Bij de rivier aangekomen kregen we een lange security briefing, zodat we op alle scenario's waren voorbereid. Vervolgens werden we met 8 man in een bootje gezet en vertrokken we! Het commercieel raften is ingedeeld in verschillende klasses van moeilijkheid, van 1 t/m 5. Over het algemeen was de Kicking Horse River een klasse 3 rivier, maar er zaten ook stukken in die onder klasse 4 vielen. Dat we nat zouden worden was dus gegarandeerd. Achterin bleef het meestal bij een paar spetters, maar na de wissel halverwege zaten we voorin, en dan zijn de wetsuits geen overbodige luxe, bij water van 4 graden Celcius! Onderstaand filmpje geeft een idee van hoe het was.
    Onderweg gingen we over veel stroomversnellingen en kwamen we verscheidene lange treinen tegen op de spoorweg die langs en over de rivier kronkelde. De gidsen waren erg goed en we hebben zeker genoten van deze middag!

Vandaag zijn we weer vroeg opgestaan om verder te reizen naar de volgende bestemming: Jasper. Alles weer in de auto en rijden maar. We reden over de Icefields Parkway, een toeristische route die langs verschillende bezienswaardigheden gaat. Dat het toeristisch was, hebben we gemerkt, het was druk op de weg en bij elke stop stonden de parkeerplaatsen zo goed als vol. Na verschillende uitkijkpunten te hebben bezocht, kwamen we bij het Columbia Icefield, het grootste ijsveld buiten de poolcirkels. Hier kon je met een speciale bus het ijsveld op en de Skywalk bewandelen. Wij hebben voor dat laatste gekozen. De Skywalk steekt een aantal meters uit de berg en heeft een glazen vloer, waardoor het lijkt alsof je in de lucht loopt boven het dal. Je moest hiervoor geen hoogtevrees hebben!Read more

Jasper

July 12, 2015 in Canada ⋅ 21 °C

Toen we bij onze accommodatie, de Pine Bungalows, aankwamen was het al avond. We checkten snel in en gingen boodschappen doen, om vervolgens naar een restaurant te gaan in het stadje Jasper. De (Nederlandse!) kok bereidde voor ons allemaal een heerlijke maaltijd.Read more