Benin

Top 10 Travel Destinations Benin
Show all

Out of Contonou

April 9 in Benin ⋅ ⛅ 30 °C

Die Schweizer Julia hat heute ein Wellness-Tag in einem Mongroven See für uns ausgemacht. Wir haben zwar nicht die schnellste, aber ganz sicher die schönste Route dorthin gewählt. Ein Traumstrand nach dem anderen, nur unterbrochen von kleinen Fischerdörfern. Am Wellnessort angekommen werden wir zunächst mit einer Art Gondel ohne Motor über den Salzsee zu dem Resort gebracht. Dieses ist mit sehr viel Liebe und offensichtlich auch unter ökologischen Gesichtspunkten aufgebaut und geführt. Es erwartet uns zunächst eine Schlammpackung, die erst antrocknet und dann im See wieder abgewaschen wird. Danach duschen mit Naturseife bevor es eine Massage mit Öl geht. Zum Abschluss noch ein Essen aus Holztellern mit Holzbesteck. Zwischendrin muss meine Julia mit Simon kurz zurück ins Dorf, da man ein Busch Feuer angezündet hat und angeblich die Autos in Gefahr wären.
      Einem rundherum gelungener Tag, den wir abends irgendwo im Nirgendwo beschließen. Es dauert natürlich nicht lange, dann kommen die ersten die auf dem Weg von der Feldarbeit zu ihrem Dorf sind und schauen bei uns vorbei. Du bist in Afrika nie allein!

In eine andere Welt

April 8 in Benin ⋅ ☁️ 28 °C

Wir sind 6:30 Uhr bereits an der fucking Polizeistation und es geht relativ unproblematisch. Sie verlangen zwar 10.000 CFM Strafe umgerechnet 15 €, aber handeln würde nur unnötig Zeit kosten. Zumindest haben wir ihre erstaunlicher Weise sauberen Toiletten benutzt und hoffentlich so viel Klopapier hineingestopft, dass es überläuft!
      Nichts wie raus aus diesem scheiß Togo. Die Grenze war dank zwei junge Grenzhelfer relativ unproblematisch, da wir festgestellt haben, dass Grenzbeamte an Montagmorgen noch zu keine richtige Laune haben. Wir sind jetzt in Benin und versuchen noch zum Vormittag auf der Botschaft des Kongos in Cotenao zu sein, was uns auch gelingen sollte.
      Die Stadt zeigt sich voll europäisch, man glaubt irgendwo in Spanien oder Italien zu sein. Breite mehrspurige Straßen, moderne Häuser, Müllabfuhr, alles sauber (ok dann eben nicht Italien) moderne Autos - eine völlig andere Welt. Es gibt hier sogar eigene Spuren für die Moped Taxis, die es hier zu Tausenden gibt. Wir treffen uns mit Julia und Simon an einer Strandbar, wo wir uns ein selbstgekochtes Abendessen bei Julias Dekoration, unter den staunenden Augen der Strandkinder reinziehen. Vorher habe ich unsere JuSe noch mittels 60 Blindnieten Nigeria tauglich gemacht!

Veerle die…

February 27, 2023 in Benin ⋅ ⛅ 27 °C

Deze avond vertrekt mijn reis maatje terug naar huis. Dat ik haar ga missen is een groot understatement! Maar ik wilde haar nog even voor 1 keer verrassen 😏. Dankje voor de leuke en mooie 6 weken dat ik met jou mocht doorbrengen. Dikke knuffel van je Zoetje 😊Read more

La messe dominicale

January 29, 2023 in Benin

Deze morgen op tijd om 9.30 in de kapel voor de zondagsmis. We hebben dik anderhalf uur geluisterd naar het evangelie (de bergrede), gezang en gebeden. Van baby’s tot oudere mensen zijn allemaal terug te vinden. De kleine kinderen zijn opmerkelijk stil en doen goed mee, sommige lezen zelfs een stukje uit de bijbel voor. Het is meer een groepsgebeurtenis dan bij ons. Achteraf spelen de kinderen en groet iedereen elkaar. Dokter Gilles vertrouwde ons even zijn dochter toe zodat hij nog wat werk kon verrichten.Read more

Naar de markt

January 30, 2023 in Benin ⋅ 🌙 31 °C

Samen met onze buurvrouw Claire zijn we naar de wekelijkse markt getrokken. In een 10 tal minuten met de ZIM (taxi moto) waren we in Dogbo. De markt was groot en met vele mensen. Het was iets na 14 uur wanneer we toekwamen dus was het bakken en braden in de vlakke zon.
      De markt zelf is gezellig maar met weinig plaats om te bewegen. Onze neuzen kriebelden van de vele kruiden en pikante pepers die er verkocht worden. Verder was er ook vee, zeep en kledij te koop.

Vrije tijd…

February 4, 2023 in Benin ⋅ 🌩️ 38 °C

Er is gelukkig ook ruimte voor vrije tijd. Hoe we die invullen, zie je op de foto’s. We houden ons vooral bezig met opzoekwerk en studeren. Ook met videobellen en FindPenguins aanvullen. We genieten ervan om elke avond een maaltijd in elkaar te flansen (soms met hulp) en af te wassen. Onze avond wordt meestal afgesloten met een film of een aflevering van Warrior nun of Emily in Paris. De was en plas moeten ook gebeuren. En er wordt af en toe gesport. Na een ongelukje met de eerste voetbal hebben we nu een veel betere bal om met de collega’s af en toe eens te shotten!Read more

Brosse brosse brosse tes dents

February 7, 2023 in Benin ⋅ 🌩️ 27 °C

De directeur van het ziekenhuis vroeg ons om een sensibiliseringsproject uit te werken voor een lagere school in de buurt. Gewapend met tandenborstel, tandpasta en laptop trokken we naar een klas waar zo’n 80 kinderen tussen 5 en 11 jaar ons vanop hun banken en vanop de grond nieuwsgierig aanstaarden. We stelden onszelf voor, gaven wat uitleg over België en toonden een leuke video met een liedje over tandenpoetsen. Sommige kinderen begonnen het refrein al mee te zingen. Aan de hand van makkelijke en minder makkelijke vragen (differentiatie 😉) en enkele foto’s toonden we aan waarom tandhygiëne belangrijk is. Een meisje uit de klas demonstreerde hoe men best poetst. En nu hopen dat de kinderen dit aan hun ouders en familie doorgeven… Want in het ziekenhuis krijgen we soms enorme complicaties te zien als gevolg van slechte tandhygiëne.Read more

La garde

February 11, 2023 in Benin ⋅ 🌩️ 32 °C

Deze week hadden Samuël en ik enkele keren ‘la garde’ (nachtdienst). Die shift loopt van 16 uur tot 8 uur. Daarna is er nog overdracht naar de ‘permanence’ (dagdienst), waardoor we pas tegen halftien naar huis kunnen. Hoewel het niet de bedoeling is, doet veel personeel toch een dut(je ‘s nachts. Vreemd is dat er geen beurtrol afgesproken wordt, wat maakt dat er plots geen parameters meer opgevolgd worden en geen medicatie meer toegediend, want iedereen ligt of zit te slapen… Gelukkig hebben Samuël en ik ondertussen al wat ervaring om de nodige zorgen te geven. En indien nodig maken we iemand wakker.Read more

Stromend water, geen evidentie

February 12, 2023 in Benin

Plots geen druppel water meer uit de kraan. Gebeurt hier blijkbaar regelmatig. Kan enkele uren tot een week duren, werd ons verteld. En het water uit onze reservetonnen hadden we gebruikt voor onze was en niet opnieuw aangevuld…
      Dus vier keer met een emmer naar de pomp gelopen (grasveld oversteken) en heel spaarzaam met water omgesprongen. Gelukkig was het probleem na twee dagen opgelost.
      En dan te beseffen dat de naburige dorpen niet eens over stromend water beschikken. Vrouwen en meisjes komen tot vier keer per dag grote ijzeren bassins volpompen met water (25 tot 50 liter!), tillen die op elkaars hoofd en stappen blootsvoets of op slippers terug naar hun dorp (op 10’ wandelen).
      Op elke afdeling in het ziekenhuis staat dan ook een grote bidon water voor het geval dat…

90 °…

February 14, 2023 in Benin

Op stap met Marcos begon met een paar cadeautjes, hij bracht wat plaatselijk lekkers mee en een paar mooie stoffen voor Valentijn! We reden mee in zijn auto naar D’azorve en Applahoue. Daar hebben we wat inkopen gedaan. We reden verder naar vrienden van Marcos, waar we de tekst kregen voor ‘L’aube nouvelle’ het volkslied van Benin. We spotten er deze mooie tekening van hun land. Verder kregen we meer van de dag dagelijkse gang van het leven te zien. De meeste dorpjes/stadjes slapen nooit, er is altijd wel volk te bespeuren. We namen ook een prachtige zonsondergang mee. Bij Marcos thuis zagen we een typisch beeld van mensen die akkers verbranden om het onkruid te verdelgen. Wij staken ook kort even onze slokdarm in brand met het proeven van enkele (zelfgemaakte) speciale alcoholische dranken. Waaronder palm whiskey van 90°! We sloten de avond af met wat take away, de restjes van de kip en Gali coumè (pikante pasta van maniok) aten we deze avond. We hadden verse bananen dus heb ik (Samuël) bakbanaan klaargemaakt.Read more

Republic of Benin, Benin, Bɛnin, ቤኒን, Benín, بنين, Бенін, Бенин, Benɛn, বেনিন, བཱེ་ནིན།, Benin nutome, Μπενίν, Benino, بنین, Benee, Bénin, Bènin, Beinin, બેનિન, Binin, בנין, बेनिन, Benen, Բենին, ベニン共和国, ბენინი, Benini, បេណាំង, ಬೆನಿನ್, 베냉, Beninum, Benɛ, ເບນິນ, Beninas, Bene, Benina, ബെനിന്‍, Bhenini, ବେନିନ୍, Benëen, බෙනින්, Biniin, பெனின், బెనిన్, เบนิน, Penini, بېنىن, بینن, Bê-nanh (Benin), Beninän, Orílẹ́ède Bẹ̀nẹ̀, 贝宁, i-Benin