Colombia

Top 10 Travel Destinations Colombia
Show all

Zwischenstopp

September 20, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 25 °C

Eine 11-stündige Reise führte uns in die Hauptstadt des Departements Santander, nach Bucaramanga.
      Die grosse Stadt diente uns lediglich als Zwischenstopp und irgendwie waren wir am folgenden Tag auch dementsprechend motiviert. 💁‍♀️💁‍♂️
      Wir gestanden uns das auch kurzum ein und verzichteten auf grosses Sightseeing, sondern schlenderten durch unser Quartier und drehten eine Runde durch ein Einkaufszentrum. 😅
      Dort hingen wir sehr begeistert im Decathlon rum, wo sich Chantal einen neuen Pulli gekauft hat.
      Zu unserer Überraschung haben wir unterwegs das Kaffee "Berna" entdeckt, wohl in Schweizerhand, es sah jedenfalls dementsprechend innen so aus.
      Die Schweizer waren leider nicht Zuhause, aber wir haben sie fleissig mit Kuchenessen unterstützt. Sonst verbrachten wir die Zeit im Hostel mit Kochen und Pingpong spielen mit einem Kolumbianer und einem Belgier. 🏓👩‍🍳👨‍🍳🏓

Medellín und Guatapé

December 9, 2022 in Colombia ⋅ ⛅ 23 °C

Medellín empfanden wir als sehr aufregende Stadt mit vielen Gegensätzen. Während einer Tour durch die berühmt-berüchtigte Comuna 13, die früher als gefährlichste Gegend weltweit galt, erfuhren wir so einiges über die dunkle Vergangenheit dieser Millionenstadt. 🕵‍♀️

Während den 80er und frühen 90er Jahren fungierte das Medellín-Kartell unter der Führung von Pablo Escobar als grösster Kokain-Exporteur der Welt. Attentate, Morde und Entführungen waren an der Tagesordnung.

Inzwischen hat sich Medellín zu einer modernen Stadt entwickelt und wurde 2013 sogar als innovativste Stadt der Welt gekürt. Doch noch immer herrschen Bandenkriege in den Armen- und Drogenvierteln der Stadt. Der Unterschied zwischen diesen Stadtteilen und dem Villenviertel El Poblado sind frappant.

Weiter gings nach Guatapé, zurück in die Natur.🌱 Der Ort ist vor allem für das bunte Städtchen und der La Piedra (där Gufär) bekannt, der in der schönen Landschaft hervorragt.

Leider litt ich während unserem gesamten Aufenthalt in Guatapé an starken Halsschmerzen, weshalb ich nicht alle Aktivitäten mitmachen konnte. 🤒

Abflug München / Ankunft Bogota

December 17, 2022 in Colombia ⋅ 🌧 8 °C

Und plötzlich ist sie da: unsere Hochzeitsreise :)
      Wir sind früh in den Tag gestartet - Kinga wurde mit der Verheißung eines Honeymoon-Frühstücks aus dem Bett gelockt :D
      Der erste Teil unserer Reise kam dann nach einem Traumstart zum Flughafen nur schleppend voran - leider hatten wir 2h Verspätung auf dem Weg nach Madrid und wir waren uns eigentlich schon sicher, dass wir heute nicht mehr nach Bogota kommen würden. Davon haben wir uns aber nicht die Laune verderben lassen - wir sind genau dann gelandet als es eigentlich schon weitergehen sollte. Durch ein Wunder (und ordentlich Verspätung des nächsten Fluges) schafften wir es doch noch und konnten unser Glück kaum fassen! 10h später hieß es dann: Bienvenidos a Colombia! Wir freuen uns schon riesig auf die nächsten 4 Wochen und fallen jetzt todmüde ins Bett :)Read more

Bogota Walking Tour

December 18, 2022 in Colombia ⋅ 🌧 15 °C

Heute Nachmittag ging es für uns auf eine spannende City Tour durch den District in dem unser Hostel liegt: Candelaria.
      Wir machten uns zu viert auf den Weg und lernten viel über Bogota, kolumbianische Politik, und lokale Snacks. Neuer Favorit: dunkle heiße Schokolade mit Käse und Brot 👍 Es gab auch Chicha zu verköstigen (alkoholisches, fermentiertes Maisgetränk). Wir haben auch Tejo gespielt: ein Wurfspiel mit Knalleffekt - trifft man die rosanen Dreiecke, die mit Schießpulver gefüllt sind geben sie einen lauten Knall von sich - so die Theorie 😅 Bei uns hat es zwar leider nicht geknallt aber Spaß hat es auf jeden Fall gemacht! Unser Guide war super nett und hat uns tolle Ecken der Stadt gezeigt - wir haben viel mitgenommen!Read more

En Amazonie !

July 21, 2023 in Colombia ⋅ ☀️ 30 °C

Nous avons atterri à Leticia qui se trouve au cœur de l’Amazonie, à la frontière de la Colombie, du Brésil et du Pérou : les 3 fronteras.
      Nous prenons un petit bateau qui remonte l’Amazone côté Colombie pour desservir tous les villages amérindiens qui longent le fleuve. Nous ne pensions pas que cette région était autant habitée. De nombreuses communautés vivent ici et se développent.
      Nous logeons dans la communauté de Macedonia qui compte 1 150 habitants. Ces 4 jours au sein de la famille Maloca Baru sont chargés de découvertes et de rencontres ! Chaque membre a sa spécialité et la partage avec nous.

Les aînés nous présentent leurs tenues et leurs danses ancestrales le jour de mon anniversaire. Même s’il y a un profond respect de ces traditions, on sent que la nouvelle génération s’en éloigne clairement.

• Day 1–6

Dag 1 - HAB Hotel

July 14 in Colombia ⋅ ☁️ 18 °C

Ons eerste verblijf is het HAB hotel, een stijlvol boetiek hotel gelegen in de wijk Chapinero Alto, Bogota.

Colombia stond in de finale van Copa América 2024, dus snel nog even een shirtje gescoord. De sfeer in de stad was uitgelaten en vrolijk.

Het eerste Colombiaanse biertje was even wennen, maar hij werd met de slok lekkerder.

Morgen brengen we een bezoek aan FANA, het weeshuis waar Nubia de eerste 6 maanden van haar leven heeft gewoond.

Dag 3 - Fietstour Historisch Centrum

July 16 in Colombia ⋅ ☀️ 20 °C

Soms kom je de juiste mensen tegen op het juiste moment. Een fietstour langs de highlights van het historische centrum van Bogotá werd een indrukwekkende dag met veel nieuwe informatie. Onze gids bleek veel kennis te hebben van de geschiedenis en leefomstandigheden van o.a. de periode waarin Nubia ter adoptie is afgestaan en het gebied binnen ‘de provincie’ Cundinamarca waar ze waarschijnlijk vandaan komt.

Maar eerst… potverdikkies wat een stad!
      De verschillen tussen rijk en arm zijn enorm groot. Van slapende zwervers tussen afval op straat tot aangeharkte tuintjes. Van keurige fietspaden tot compleet weggeslagen wegdelen. Van mooie huizen en gebouwen tot een vluchtelingenkamp met zelfgemaakte tenten. Van ‘invisable borders’ naar wijken waar je om veiligheidsredenen écht uit de buurt moet blijven tot vriendelijk lachende mensen die kletspraatjes maken. Alles wisselt zich in hoog tempo af.

Onze gids paste zijn tour ter plekke aan ons aan en vertelde veel over de politieke gebeurtenissen die het land zo tekenen en welke gevolgen dit had en heeft op de leefomstandigheden.

Zo maakten we een tussenstop bij het contramonument Fragmentos. De bij de ‘peace agrement’ (2016) ingeleverde wapens werden omgesmolten tot monument. Een groep vrouwen, overlevenden van seksueel geweld en verkrachtingen door de verschillende gewapende groepen, hebben de vloerdelen eigenhandig vormgegeven. De film die werd vertoond maakte veel indruk en deed ons realiseren dat er een reële kans is dat dit een puzzelstukje betreft. Hij wilde ons duidelijk attenderen op deze gebeurtenissen die op grote schaal plaatsvonden.
      Zeer indrukwekkend…

De weg vervolgden we door super toffe straatjes, maar ook plekken waar je nog niet dood gevonden zou willen worden. We fietsen over keurige fietspaden, maar meer nog zigzaggend tussen het chaotische verkeer en over slecht onderhouden stoepen tussen de voetgangers door. (We hebben veel gedacht aan wat onze moeders hiervan zouden vinden. 😅 Ze hadden gek geworden!)

Een hoogtepunt was toch wel de overdekte markt Paloquemao. De gids liet ons vanalles zien, vertelde over allerlei tradities en liet ons verschillende soorten fruit proeven waar wij het bestaan niet van wisten. Geweldig!

Op de terugweg hebben we nog een tussenstop gemaakt voor een lokaal biertje. Zo hadden we ook mooi de gelegenheid om even door te vragen over wat de gids wist over de verschillende indianen stammen in Cundinamarca.
      Ook kwam de poncho die met Nubia mee kwam naar Nederland ter sprake. De verschillende stammen droegen poncho’s in eigen kleurencombinaties.

Ruim 2 uur later dan gepland leverden we onze fietsen weer in.
      Nubia haar gevoel voor tijd of eigenlijk het leven in het moment heeft zij duidelijk niet van een vreemde!

Deze dag komt op ons lijstje ‘nooit willen missen’.

Dag 5 - Ciudad Bolívar

July 18 in Colombia ⋅ ⛅ 20 °C

Vandaag was weer een dag voor in de boeken!

We wilden ons wat meer verdiepen in de leefomstandigheden van de armere bevolking, dus boekten we een sociale tour in Ciudad Bolívar via Beyond Colombia. We werden door lokale bevolking begeleid door de wijk. Deze keer 2 super toffe jongens van begin 20 die kneiterhard hun best doen om het patroon van een leven met geweld en criminaliteit te doorbreken.

Allereerst een klein beetje achtergrondinformatie:
      Ooit was Bogotá een landbouwgemeenschap. Toen Bogotá werd uitgeroepen tot hoofdstad trad er verstedelijking op. Door de grote toestroom van mensen was er te weinig huisvesting. Er ontstonden sloppenwijken. De sloppenwijken worden bewoond door de armste bevolking. De wijken bestuurden zichzelf en staan bekend om het geweld als gevolg van bendes, maffia en soms de FARC.

Ciudad Bolívar is een sloppenwijk in het zuiden van Bogotá, welke bestaat uit meerdere kleinere wijken.
      In 1983 ontstond het Ciudad Bolívar-plan om de groei van de stad te begeleiden. Het wordt pas sinds 1991 lokaal bestuurd.
      In 2016 is er een ‘cable car’ aangelegd, een mobiliteitsoplossing voor de inwoners van het gebied.

We gingen naar de wijk Paraíso in Ciudad Bolívar. De Engels sprekende gids kwam ons ophalen bij het hotel. Onderaan de berg, bij de TransMiCable, ontmoetten we Ghesus (met de pet) en Pfilippe (met de krulletjes). Ze kwamen vriendelijk en ietswat verlegen over. Hun kleding was sjofel. Ze spreken geen woord Engels, dus de gids doet voornamelijk het woord.
      Terwijl we vanuit de cable car zicht hadden op de daken van de armoedige huisjes vertelden ze over de ontwikkeling van de wijk en over hun doelen in het leven.

De huisjes in de sloppenwijk moesten in opdracht van de regering in specifieke kleuren worden geschilderd. Hier hadden de bewoners geen keuze in. Puur voor het aangezicht (én de toeristen?). Onder de vrolijke kleuren staan ook nog veel treurige huisjes van zelfgefabriceerde stenen. Sommigen waren zelfs nog geknutseld van restafval. Hier viel weinig aan te schilderen.

Ook ‘vlogen’ we over een bejaardentehuis waar de ouderen op het dak met elkaar salsa aan het dansen waren. Geweldig!

Bovenaan de berg stapten we uit de cable car en liepen een kleurrijke wereld in. Overal waar je kijkt geweldig mooie muurschilderingen!

Creativiteit wordt aangesproken om betekenisvol bezig te zijn, op een positieve manier met elkaar te verbinden, te ontsnappen aan de realiteit en trauma’s te verwerken. Daarnaast werken ze door het maken van kunst ook aan een betere toekomst. Ze maken zich klaar om toeristen te ontvangen.

Ook Ghesus en Philippe werken hard om hun leefomstandigheden en toekomstperspectief te verbeteren.
      Ghesus produceert muziek; reggaeton en rapp. Philippe is de 3e generatie freestyle dansers. Elke generatie wordt opgeleid om de volgende generatie les te kunnen geven (en ze daarmee van de straat te houden).

Van beiden kregen we een presentatie. Ze waren zó trots! Ze waren nog niet zo ervaren in het begeleiden van Gringo’s (toeristen), maar zodra ze het trucje een beetje door hebben en de Engelse taal wat beter beheersen worden ze vast super toffe tour guides.

Heel toevallig was de Engelstalige gids ook fotograaf en werden we hier en daar geïnstrueerd te poseren voor street art.

Wij rijke toeristen kunnen ons in de armere wijken van Bogotá niet vrij bewegen, dus zelfstandig hadden wij deze trip nooit kunnen doen. We vonden het wel even spannend, maar in het gezelschap van deze locals voelden we ons prima op ons gemak.

Voor Nubia weer een stukje meer verbinding met en inzicht in haar roots.

Mooie mensen
      Mooie gesprekken
      Mooie herinneringen

Dag 7 - Binnenlandse vlucht

July 20 in Colombia ⋅ ⛅ 21 °C

Na 6 dagen hebben we Bogotá achter ons gelaten.

De stad waar zoveel informatie te halen viel.

De stad waar Nubia zoveel van verwachtte.

De stad waar we moesten wennen aan de hectiek.

De stad van 4 seizoenen in 1 dag.

De stad waar we moesten aftasten hoe ons veilig op straat te begeven.

De stad met de grootst mogelijke contrasten.

De stad waar wij ons bewust werden dat er zoveel is dat wij niet weten.

De stad die ons deed realiseren dat de kaders waar vanuit wij denken en (be)oordelen veel beperkter zijn dan wij van onszelf dachten.

De stad die voor Nubia best moeilijk was om weer te verlaten…

• Day 7–10

Dag 7 tm 10 - Hacienda Venecia

July 20 in Colombia ⋅ ⛅ 29 °C

Een hele grote WOW!

Wat een prachtige omgeving hier in ‘provincie’ Manizales.
      Dit koffielandschap heeft een heerlijk tropisch klimaat. We worden omgeven door bijzondere planten, fruitbomen, vlinders en kleurrijke vogels.

Hacienda Venecia is een 100 jaar oude koffie boerderij met een traditionele bouwstijl.
      Onze kamer heeft grote openslaande deuren. We worden wakker met het geluid van de rivier, krekels en fluitende vogels.

Alle maaltijden zijn traditioneel en huisgemaakt. Om 13.00 en 19.00 uur luidt er een bel die aankondigt dat de lunch of het diner klaar staat om opgeschept te worden.

Republic of Colombia, Kolumbien, Colombia, Kolombië, Kolombia, ኮሎምቢያ, كولومبيا, Kolumbiya, Калумбія, Колумбия, Kolombi, কোলোম্বিয়া, ཀོ་ལོམ་བི་ཡ།, Kolumbija, Colòmbia, Kolumbie, Kolombia nutome, Κολομβία, Kolombio, Columbia, Kolonbia, کلمبیا, Kolombiya, Kolumbia, Colombie, An Cholóim, Coloimbia, કોલમ્બિયા, Yn Cholombey, Kolambiya, קולומביה, कोलम्बिया, Kolonbi, Կոլումբիա, Kólumbía, コロンビア共和国, კოლუმბია, កូឡុំប៊ី, ಕೊಲಂಬಿಯಾ, 콜롬비아, کۆلۆمبیا, Kolombya, ໂຄລຳເບຍ, Kôlômbia, Колумбија, കൊളംബിയ, Kolumbja, ကိုလံဘီယာ, Korombiya, Kholombiya, कोलोम्बिया, Colómbia, କୋଲମ୍ବିଆ, کولمبيا, Colômbia, Kulumbiya, Kolombïi, කොළොම්බියාව, கொலம்பியா, కొలంబియా, Kolómbia, Кулумбия, โคลอมเบีย, Kolomipia, كولومبىيە, Колумбія, کولمبیا, Cô-lôm-bi-a (Colombia), Kolumbän, קאלאמביע, Orílẹ́ède Kòlómíbìa, 哥伦比亚, i-Colombia